Jump to content

Åpning av linker i eksternt vindu?


Redhawk

Hvordan ønsker du at linker skal åpnes?  

43 members have voted

  1. 1. Hvordan ønsker du at linker skal åpnes?

    • I samme fane/vindu (som i dag)
      4
    • I ny fane/vindu
      39


Recommended Posts

Hei

Vet ikke om det har vært tatt opp eller blitt diskutert tidligere. Men er det mulig å få linker til og åpne i nytt vindu? Av gammel vane så trykker jeg bare på linken, og blir da nødt til og begynne og bla tilbake for og komme til opprinnelig side.

Litt tungvindt når man skal teste ut mange nye linker til våpensider :)

Vet det går an å høyreklikke, men gammel vane.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det letteste og mest brukervennlige av alt må være å basere seg på faner, istedenfor vinduer. Navigering blir lettere, det er lettere å holde oversikt over hvilke sider man besøker, lettere å administrere sidene. Crtl+T for å åpne en ny fane, eller trykk inn både venstre og høyre museknapp når du skal åpne en link, da åpner den seg i en ny fane. Eventuelt kan man høyreklikke og velge "Åpne i ny fane".

Link to comment
Share on other sites

Det letteste og mest brukervennlige av alt må være å basere seg på faner, istedenfor vinduer. Navigering blir lettere, det er lettere å holde oversikt over hvilke sider man besøker, lettere å administrere sidene. Crtl+T for å åpne en ny fane, eller trykk inn både venstre og høyre museknapp når du skal åpne en link, da åpner den seg i en ny fane. Eventuelt kan man høyreklikke og velge "Åpne i ny fane".

Det gjelder nok bare for Safari...?

I FF kan man uansett bare holde inne Ctrl og trykke på linken, som jeg sa tidligere

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mulig det, men det er det som er vanlig. Jeg er aktiv i 10 andre diskusjonsforumer, og alle har default åpning av lenker i annet vindu.

Logikken er jo enkelt, det er fordi man skal slippe å bla seg tilbake til kammeret når man har sett ferdig på linken man åpnet. eller i vanvare lukke igjen vinduet, slik at man må åpne nytt vindu og gå inn på kammeret pånytt. Det er jo det som skjer for meg, siden jeg er vant med at forumer åpner linker utenfor forumet.

Det naturlige da ville jeg tro var å følge normen, og så evt. ta en diskusjon på om man vil gjøre det annerledes enn alle andre.

 

Men....det er vel ingen som faktisk bruker vinduer lenger??....Det er tabber/faner som gjelder nå vet du ;)

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med slemmo her. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg må åpne kammeret på nytt fordi jeg klikker direkte på linkene slik som jeg gjør på alle andre forum jeg er tilknytta.

Vet også at det er andre måter å åpne linkene på.

 

Det som irriterer meg med det er vel helst det at Kammeret overkjører innstillingen i nettleseren min hvor jeg har bett om at linker åpnes automatisk i ny fane.

Link to comment
Share on other sites

Som dere ser i dette topicet så etterlyste jeg det allerede i fjor og siden intet er skjedd så har ikke helt troa på at det kommer til å skje heller. :(

 

For min del ganske irriterende da alle andre forum jeg benytter har dette som default samme gjelder vel stort sett aviser også(?). Dette gjør ihverfall at jeg titt og ofte lukker fanen der jeg har lest kammeret fordi jeg glemmer at det ikke er ny fane.

Link to comment
Share on other sites

Komme aldri te å gjera noko med da, da e vel fleire tråder om dette men det er ikkje nokon med ansvar for dette som kan forklare koffor det er slik det er. Eg er på ein del andre forum og det er kun eit som har denne funksjonen og der gidder eg ikkje vere noko særleg pågrunn av danne tåplege funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ved å tvinge ny fane/nytt vindu, fratar man brukeren valgfrihet. Jeg er for valgfrihet, til tross for at noen her inne i andre sammenhenger sikkert vil kalle meg både "sosialist", "overformynder" og det som verre er ;)

 

Språkrådet godkjente i sin tid at "bakdel" skulle være synonymt med "ulempe". Fordi "det var blitt så vanlig". Det blir ikke mer riktig likevel...

Link to comment
Share on other sites

Ved å tvinge ny fane/nytt vindu, fratar man brukeren valgfrihet. Jeg er for valgfrihet, til tross for at noen her inne i andre sammenhenger sikkert vil kalle meg både "sosialist", "overformynder" og det som verre er ;)

 

Språkrådet godkjente i sin tid at "bakdel" skulle være synonymt med "ulempe". Fordi "det var blitt så vanlig". Det blir ikke mer riktig likevel...

 

Jeg velger det selv ved å hake av eller på dette valget i browseren, på kammeret har jeg ikke det valget fordi forumet overstyrer brukernes preferanser ift. fanehåndtering.

Altså, mindre valgfrihet, ikke mer.

Link to comment
Share on other sites

mindre valgfrihet, ikke mer.
Jeg har da valgfrihet så det holder, jeg. On the fly, uten å hake av i noen preferanser:

 

I Opera 10.0: Klikk: Link i samme fane/vindu, -klikk: Link i ny fane

I Firefox 3.5: Klikk: Link i samme fane/vindu, -klikk: Link i nytt vindu, -klikk: Link i ny fane

I M$ Internet Exploder 8: Klikk: Link i samme fane/vindu, -klikk: Link i nytt vindu, -klikk: Link i ny fane

 

 

Og forøvrig er jeg fremdeles, på tross av Språkrådet, en sterk motstander av ulemper og en betinget, tildels entusiastisk tilhenger av bakdeler.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra, for det er du som må føye deg for flertallet og bli utsatt for denne knotete måten å åpne linker på, mens vi andre får det automatisk.

Nå ser jeg frem til at dette blir fikset kjapt og resolutt....kanskje allerede i løpet av det neste halvåret :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg ønsker nytt vindu og ikke ny fane.

 

Det går ut på det samme. Forumet kan ikke konfigureres til å bestemme om browseren din skal åpne i fane eller vindu, det gjør du selv.

 

Detta blir helt hebraisk for meg, er det virkelig ingen som kan forklare oss dumme brukere hva der er ? Eller mulig det bare er jeg som ikke skjønner dette.

Link to comment
Share on other sites

nå synes jeg du er litt vel dramatisk
Nuvel. Hva med en viss ridder fra la Mancha, da? ;) Forøvrig er da litt drama(tikk) bare underholdende i hverdagen, er det ikke?

 

Forumet kan ikke konfigureres til å bestemme om browseren din skal åpne i fane eller vindu, det gjør du selv.
Dette vil jeg karakterisere som et tilbakeskritt. Inn i konfigureringsmenyer hver 'dømrade gang jeg vil ha linkene et annet sted enn forrige gang? Blæh.

 

@graahund, "Nytt vindu": Når du klikker på en link, vil disse jyplingene at PC'en din åpner enda en kopi (vindu) av nettleserprogrammet ditt og viser linken der istedenfor der du klikket. "Ny fane": Hvis du bruker en av de nyere nettleserne (Firefox, Opera, Internet Explorer v.7 eller v.8 ), ligger det noen små "blad" helt øverst i programvinduet. Akkurat som arkivfaner i ei bok. Da kan du ha ulike nettsider åpne samtidig, inni samme programvinduet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...