Jump to content

Åpning av linker i eksternt vindu?


Redhawk

Hvordan ønsker du at linker skal åpnes?  

43 members have voted

  1. 1. Hvordan ønsker du at linker skal åpnes?

    • I samme fane/vindu (som i dag)
      4
    • I ny fane/vindu
      39


Recommended Posts

Gråhund: En link er for eksempel denne:http://www.dagbladet.no/ Dette er en link til dagbladet.no. Hvis du klikker på denne linken blir siden dagbladet.no åpnet, og kammeret.no forsvinner. Hvis du holder shift-tasten inne mens du klikker på den vil dagbladet åpnes i et nytt "vindu", og kammeret.no forblir i det "vinduet" du var i. Hvis du holder tasten CTRL inne vil dagbladet åpnes i en ny fane. Jeg evner ikke å enkelt forklare hva en fane er for noe, men det ser du vel hvis du prøver.

Link to comment
Share on other sites

Ny fane. Har irritert meg grønn over dette.

Kan selvfølelig bare høyreklikke og fikse det selv. Men hvor mange ganger glemmer man ikke det når alle andresider men besøker åpner det seg i ny fane eller vindu.

:oops:

 

Her kommer forklaringen din gråhund.

-Nytt vindu er som om du skulle åpnet nettleseren din fra bunn av.

- Ny fane er at du kan ha to vinduer åpne i samme nettleser, men må veksle mellom de. med musa eller andre hurtigtaster. Men går bare ann i de nyeste nettleserne.

- Link, en internett adresse du kan klikke på med musepekeren for så at den åpner seg da enten i samme vindu som du har åpent, i ny fane eller nytt vindu.

Noe klarere?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Gråhund: En link er for eksempel denne:http://www.dagbladet.no/ Dette er en link til dagbladet.no. Hvis du klikker på denne linken blir siden dagbladet.no åpnet, og kammeret.no forsvinner. Hvis du holder shift-tasten inne mens du klikker på den vil dagbladet åpnes i et nytt "vindu", og kammeret.no forblir i det "vinduet" du var i. Hvis du holder tasten CTRL inne vil dagbladet åpnes i en ny fane. Jeg evner ikke å enkelt forklare hva en fane er for noe, men det ser du vel hvis du prøver.

 

@Palinder, takk skal du ha, det er faktisk noen eldre brukere ala meg som stort sett bare kan slå på maskin og klikke seg inn på Kammeret. Jeg hadde i utgangspungtet ikke pc, men spurte ett familiemedlem om hva som foregikk i foreningen vår. fikk beskjed om og til helvete skaffe meg en pc og finne ut selv hva som foregår. Noe jeg og gjorde. Så derfor er min viten om fremmedord (For meg) og lignende lik null.

 

Takk til deg og "Melvin"

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA, og så var du hekta :lol: Sånn kan det gå!

 

Now back to topic. Jeg stemte for nytt vindu/fane, noe som for meg er en soleklar fordel, da jeg skjelden eller aldri ønsker å ta en pause fra å lese i kammeret selv om jeg tar en titt på en link som noen legger ut. Hvis nettilgangen er litt dårlig hender det også at det å bla tilbake i sidene som er vist er litt tidkrevende.

 

Nå bruker jeg shiftfunksjonen, så det er skjelden eller aldri noe direkte problem, men jeg ser ikke noen fordeler med dette systemet.

Link to comment
Share on other sites

nå synes jeg du er litt vel dramatisk
Nuvel. Hva med en viss ridder fra la Mancha, da? ;) Forøvrig er da litt drama(tikk) bare underholdende i hverdagen, er det ikke?

 

Don Quixote var da vel bare gæærn, eller sto han også mot det store flertallet?

 

Forumet kan ikke konfigureres til å bestemme om browseren din skal åpne i fane eller vindu, det gjør du selv.
Dette vil jeg karakterisere som et tilbakeskritt. Inn i konfigureringsmenyer hver 'dømrade gang jeg vil ha linkene et annet sted enn forrige gang? Blæh.

 

Neinei, man velger jo bare om man foretrekker faner heller enn vinduer, poenget er bare at jeg ikke vil at noe som helst skal skje med den fanen jeg har kammeret i.

Akkurat for øyeblikket har jeg 22 faner oppe, hvis vi starter helt til venstre så har jeg kammeret, så går det videre gjennom diverse skyterelaterte forumer over til fiske og så friluft/fritid, deretter en fane for nettaviser, en for facebook, en for twitter også blir det litt mere tilfeldig utover mot høyre.

De faste websidene jeg bruker daglig har jeg alltid i samme rekkefølge fra venstre mot høyre. når jeg klikker på en link i kammeret så blir det rot i hele opplegget.

Dessuten er det jo mot alle etablerte standarder at forumer åpner link i forumetvinduet/fanen da, en vederstyggelihet er det, intet mindre ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp, det er mange år siden jeg var gjennom den historien, men selv om du slåss forgjeves her kan det jo hende du får viljen din uansett, siden det tydeligvis ikke er noen av de som driver forumet som aner hvordan man gjør noe med dette.

Det har vært et ønske om å få endret dette i hvert fall siden August i fjor ;)

Link to comment
Share on other sites

Ved å tvinge ny fane/nytt vindu, fratar man brukeren valgfrihet

 

 

Mnjaaa...skeptisk. I Opera kan man høyreklikke på linken og velge Åpne (øverste valg) og slik overstyre at linken åpner i egen fane. Jeg kan ikke uttale meg om andre nettlesere... :lol: Men da er vi kanskje like langt....? Eller ikke? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ny fane. Har irritert meg grønn over dette.
Enig! Og jada, jeg kan også å åpne i ny fane selv.. Og jeg er så dum at jeg bruker Explorer..

Dere som er spesialister og som har dusinet fullt med bedre nettlersere burde jo glatt løse dette selv. Dette er nok heller et problem for oss gjengse uerfarne brukere!

Link to comment
Share on other sites

For dere som måtte han fingern i nesa eller lignende-

Hva med å bare høreklikke og trykk på "Åpne i ny fane" eller "Åpne i nytt vindu" ?

 

Problemet er at man bytter mellom x antall diskusjonsforumer flere ganger daglig, når kammeret er det eneste forumet som har annerledes oppførsel på linker så blir det kluss ganske ofte.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare eksterne linker som skal åpnes i nytt vindu/fane.

 

Enten har du og trådstarter forskjellig oppfatning av dette eller så er avstemningensalternativene ikke spesielt presise med tanke på denne ikke helt uvesentlige detaljen.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel diskutert såpass utførlig i tråden som var utgangspunktet for denne avstemningen at det ikke burde være nødvendig med mistforståelser. Men for å oppklare, linker som leder UT av forumet skal åpnes i en annen fane eller vindu.

Så lenge man manøvrer seg rundt i forumet så skal det selvsagt holdes innenfor samme vindu, noe annet hadde jo vært litt upraktisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det meget mulig at dette skyldes begrenset oppfatningsevne hos undertegnede, men det du skriver her ser ut til å være en vesentlig presisering av avstemningsalternativene. Jeg tror ikke man skal forutsette at de som leser denne tråden nødvendigvis kjenner tråden som var utgangspunktet, og derfor kunne avstemningen med fordel (om det i det hele tatt er mulig) være endret slik at dette kommer klart fram.

 

Jeg kikket på denne tråden du refererer til, og må faktisk si at jeg heller ikke der satt med et klart inntrykk av at dette gjaldt kun eksterne linker (begrepet "linker" som benyttes i tråden, kan jo i praksis tolkes temmelig forskjellig). Som sagt kan dette være et resultat av begrensninger hos undertegnede, men så er det nå en gang slik at det første skrittet på veien mot å få stor oppslutning om en sak er å klare å formidle tydelig til folkemassene hva saken gjelder og hva forslaget går ut på. Hvis ikke er det ikke enkelt å forstå konsekvensen ved å la være å gi sin tilslutning ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det burde vært mere presist forklart og det for i så fall stå på trådstarters kappe, jeg er bare med å sier min mening, trådstarter i den andre tråden referer jo som et eksempel til "våpensider", som skal forståes som eksterne linker. Men jeg er jo også farget av å ha fulgt med på denne diskusjonen i over ett år.

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel diskutert såpass utførlig i tråden som var utgangspunktet for denne avstemningen at det ikke burde være nødvendig med mistforståelser. Men for å oppklare, linker som leder UT av forumet skal åpnes i en annen fane eller vindu.

Så lenge man manøvrer seg rundt i forumet så skal det selvsagt holdes innenfor samme vindu, noe annet hadde jo vært litt upraktisk ;)

 

Ser det etterlyser en presissering, men syns igrunn slemmo har beskrevet min mening veldig bra her. Altå linker til f.eks VG eller Dagbladet eller andre sider åpnes i ny vindu/fane.

Link to comment
Share on other sites

merarbeid

:(

Det må da bli adskillig mindre ekstraarbeide (og mindre diskusjon / færre tråder) hvis kammeret legger til denne funksjonen?

I stedet for at tusenvis av brukere må slite med høyreklikking og træler på feil fingre kan vel dette løses enkelt av en forumteknikker? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du leser hele tråden woff...

så vil du kanskje skjønne at det jeg mener med merarbeid er at det koster meg mer arbeid drive med shift knappen eller høyreklikke og velge åpne i nytt vindu / fane.

 

Så min mening er at det er bedre om det endres slik at en link åpner nytt vindu / fane

Link to comment
Share on other sites

Ser det etterlyser en presissering, men syns igrunn slemmo har beskrevet min mening veldig bra her. Altå linker til f.eks VG eller Dagbladet eller andre sider åpnes i ny vindu/fane.

 

Leste du mitt forrige innlegg?

 

Med "presisering" mente jeg "presisering av avstemningspørsmålet". Synes du at spørsmålet "Hvordan vil du at linker skal åpnes?" får fram at det er et skille mellom alle linker man kan klikke på fra kammeret.no og kun linker til eksterne web-sider, dvs. web-sider utenfor adressen kammeret.no?

Link to comment
Share on other sites

:wink: Joda! Var dumt å linke til deg, jeg synes bare du traff spikeren på hodet med et trist merarbeid!

Jeg tok det altså med da jeg er aldeles enig med deg og diskusjonen burde kanskje gå på hvor resursene brukes.. At 'alle' vi her må høyreklikke (Mega-merarbeid) eller en teknikker fikser dette med noen få enkle venstre og høyreklikk.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser det etterlyser en presissering, men syns igrunn slemmo har beskrevet min mening veldig bra her. Altå linker til f.eks VG eller Dagbladet eller andre sider åpnes i ny vindu/fane.

 

Leste du mitt forrige innlegg?

 

Med "presisering" mente jeg "presisering av avstemningspørsmålet". Synes du at spørsmålet "Hvordan vil du at linker skal åpnes?" får fram at det er et skille mellom alle linker man kan klikke på fra kammeret.no og kun linker til eksterne web-sider, dvs. web-sider utenfor adressen kammeret.no?

 

Jeg personlig ser ikke på det som linker, det er navigering inne i forumet, mens linker leder andre steder, men nok om det ;)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt kan dette være et resultat av begrensninger hos undertegnede, men så er det nå en gang slik at det første skrittet på veien mot å få stor oppslutning om en sak er å klare å formidle tydelig til folkemassene hva saken gjelder og hva forslaget går ut på. Hvis ikke er det ikke enkelt å forstå konsekvensen ved å la være å gi sin tilslutning ;)

 

Jeg ville ikke basert meg på at folk leste helt til side 2 for å få avklart dette.

 

Min milde oppfatning av dette er at dere har fått feil i resultatet på avstemningen som følge av måten spørsmålet er formulert på. Utover det er vel konklusjonen at vi har forskjellig syn på denne saken :)

Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner om hva som kvalifiserer til å åpnes i nytt vindu kan man elegant unngå ved at alle linker åpnes iht. opplest og vedtatt standard for god HTML, ikke i henhold til en eller annen udefinert "standard" som er omtrentlig definert kun via praksis her og der, slik Micro$oft stadig driver med :mrgreen:

 

3.2.5 Change on Request: Changes of context are initiated only by user request or a mechanism is available to turn off such changes

 

[...]

 

Changes in context include changes of:

 

1. user agent;

2. viewport;

3. focus;

4. content that changes the meaning of the Web page.

 

Note: A change of content is not always a change of context. Changes in content, such as an expanding outline, dynamic menu, or a tab control do not necessarily change the context, unless they also change one of the above (e.g., focus).

 

Example: Opening a new window, moving focus to a different component, going to a new page (including anything that would look to a user as if they had moved to a new page) or significantly re-arranging the content of a page are examples of changes of context.

http://www.w3.org/TR/WCAG10/
Link to comment
Share on other sites

Man skulle jo nesten tro denne saken nå var belyst tilstrekkelig - og at flertallet har hatt anledning til å uttale seg?

 

Tråden jeg skriver i (du leser i) er en avlegger av en tråd om dette spørsmålet som ble åpnet i oktober i fjor. Altså litt over et år siden. Et eller annet sted på veien ville det kanskje være naturlig at noen satte strek, gjorde opp status - og fattet en beslutning?

Link to comment
Share on other sites

Example: Opening a new window, moving focus to a different component, going to a new page (including anything that would look to a user as if they had moved to a new page) or significantly re-arranging the content of a page are examples of changes of context.

http://www.w3.org/TR/WCAG10/

 

Takk, jeg venter fortsatt i spenning på at denne endringen skal gjøres her på kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Man skulle jo nesten tro denne saken nå var belyst tilstrekkelig - og at flertallet har hatt anledning til å uttale seg?

 

Tråden jeg skriver i (du leser i) er en avlegger av en tråd om dette spørsmålet som ble åpnet i oktober i fjor. Altså litt over et år siden. Et eller annet sted på veien ville det kanskje være naturlig at noen satte strek, gjorde opp status - og fattet en beslutning?

 

Som igjen var en avlegger/paralell til en annen tråd om akkurat samme tema som ble startet i August. Det har vært flere svar på hvorfor det ikke har blitt endret, som f.eks at det har kokt bort i kålen, men nå må vel kålen ha kokt lenge nok og jeg er klar for forandring! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som igjen var en avlegger/paralell til en annen tråd om akkurat samme tema som ble startet i August. Det har vært flere svar på hvorfor det ikke har blitt endret, som f.eks at det har kokt bort i kålen, men nå må vel kålen ha kokt lenge nok og jeg er klar for forandring!

 

Det fremstår for meg som svært uklart hvordan forslag i forslagskassen blir behandlet, og når/om det blir trukket en konklusjon (og i så fall av hvem). Wiki-tråden er vel et eksempel hvor en sak har ligget i over ett år uten noen endelig tilbakemelding til trådstarter på hva man gjør med forslaget. Samtidig har man jo sett hvordan andre endringer som ble foreslått nylig, eksempelvis tråden om forslag om Feller og fellefangst, hvor forslaget både ble lovt tatt opp i styret og gjennomført i løpet av en halv time, når trådstarter tok kontakt direkte.

 

Det er mulig det finnes informasjon om hva som er vanlig "saksgang" et sted, men jeg har ikke sett den. Jeg ville trodd at hvis man postet et relativt godt begrunnet og konkret forslag burde man kunne forvente at det innen en viss tid ville komme en formell tilbakemelding på forslaget (med tilbakemelding mener jeg ikke nødvendigvis en beskjed om at det blir gjennomført, men hva som er konklusjonen i saken), men det virker på meg som om du eller trådstarter bør sende en forsiktig anmodning til ett eller flere styremedlemmer hvis dere vil ha fortgang i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100 meninger om hvordan ting skal være. Det er derfor 100% umulig å gjøre alle til lags. Vår tidligere tekniker har laget ett par løsninger som ikke er enkle å finne ut av i ettertid.. Desverre så er det sånn at vi dustene som sitter å driver med dette har både arbeid, og egne liv. Hadde jeg visst når jeg la ut forumt for 2 år sida, hva dette egenlig var, så hadde jeg ALDRI gått på den jobben. Jeg tar ting når JEG har tid og mulighet, og sånn kommer det til å fortsette. Hvis det er ett problem, så finn på noe anna å irritere dere over.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100 meninger om hvordan ting skal være. Det er derfor 100% umulig å gjøre alle til lags. Vår tidligere tekniker har laget ett par løsninger som ikke er enkle å finne ut av i ettertid.. Desverre så er det sånn at vi dustene som sitter å driver med dette har både arbeid, og egne liv. Hadde jeg visst når jeg la ut forumt for 2 år sida, hva dette egenlig var, så hadde jeg ALDRI gått på den jobben. Jeg tar ting når JEG har tid og mulighet, og sånn kommer det til å fortsette. Hvis det er ett problem, så finn på noe anna å irritere dere over.

 

Jeg vet ikke om dette var myntet på meg, men nå er det altså ikke slik at jeg sitter og irriterer meg over at ting tar tid. Jeg har både et visst bilde av hva det krever av arbeid å drive et slikt sted og en stor respekt for at dette gjøres på frivillig basis og at folk skal har et liv utenom dette. Jeg er svært glad for at noen er villig til å drive et slikt sted, noe vi alle bør være takknemlige for.

 

Problemstillingen jeg tok opp går på hvordan systemet (eller prosessen) knyttet til forslagskassen fungerer, ikke enkeltpersoners innsats eller tiden det tar før ting evt. blir gjennomført. Hvis systemet rundt dette virker for tilfeldig kan det kanskje være like greit å legge ned hele forslagskassen, og heller ta ting på PM? Problemet med en slik forslagskasse er at det skaper forventninger, og hvis ikke disse blir justert til korrekt nivå vil urealistiske forventningene være et større frustrasjonsmoment (for alle) enn at ting tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100 meninger om hvordan ting skal være. Det er derfor 100% umulig å gjøre alle til lags. (…) Jeg tar ting når JEG har tid og mulighet, og sånn kommer det til å fortsette.

 

I den grad denne kommentaren dels er kommet som en respons på mitt innlegg i denne tråden, så vil jeg ha sagt at min kommentar rundt hvordan man forholder seg til forslagskassen ikke er rettet mot deg som forumtekniker.

 

Her hagler det med mer eller mindre gode forslag (og joa, jeg har også vært en av disse ord og forslagsmitraljøsene). Men, at forslagene er gode behøver ikke bety at det skal gjøres noe med dem. Dere som sitter med ansvaret for dette forumet ser et annet bilde enn oss som er vanlige brukere. Dere er bl.a. annet ansvarlig å prioritere gode ønsker opp mot hva som er mulig å få til innenfor dagens rammer og ressurser.

 

Poenget med mitt innlegg tidligere i denne tråden var ikke at man nå måtte få fingen ut og gjøre endringer, men at man kanskje kunne gi en avklaring. En avklaring kan eksempelvis være:

 

1. Ja, dette gjør vi.

2. Nei, dette gjør vi ikke.

3. Dette skal vi se på, når vi får tid.

 

Utgangspunktet mitt er stort sett at avklaringer er et gode, uavhengig av om man er enig i den konklusjonen som trekkes eller ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe stort problem egentlig, jeg trykker alltid på linker med scrolltasten, da kommer den i egen fane. Litt mer stress med touchpad på skolen, men funker jo å høyreklikke --> åpne i ny fane.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere ikke har det som standard på kammeret, det er jo det vanlige, spesielt på eksterne linker. Man vil jo beholde leseren på sida si, og dermed er det ypperlig å åpne linken i en ny fane :)

Link to comment
Share on other sites

jeg venter fortsatt i spenning på at denne endringen skal gjøres her på kammeret :)
Endring? De følger jo standarden:
Changes of context are initiated only by user request
Siden jeg ikke har request'et en pøkk av forandring, vil de bryte denne retningslinjen ved å endre opplegget :mrgreen:

 

Jeg har heller aldri requestet at de skal ha en annen standard på dette enn andre forumer, og jeg er helt sikker på at jeg var før deg med å ikke requeste det enn du var med å ikke requeste forandring av det som er nå siden jeg sikkert tenkte på det først!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...