Jump to content

Stolt eier av en sprett ny Blaser R93! Men du verden...


Jaktfanten

Recommended Posts

Børsa er jeg meget fornøyd med. Hending og sprek!

Problemet er all negativ feedback jeg får fra andre. "Gratulerer med sluttstykket i fleisen" og "liker du å pusse magasinet som de gjorde i gamle dager".

 

Er dette relevante problemstillinger eller? Pussinga er en ting men sluttstykket i fleisen høres verre ut?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tror du har fått deg en helt fin børse jeg. kansje litt kjedelig men ellers helt topp. Jeg har ikke blaser selv, men tenker vel at det ikke er noen overhengende fare for at du skal få sluttstykke i trynet. Men om du setter din lit til det. Med manglende vedlikehold, kraftig overlader, skyter mens løpet er tett, så klarer du sikkert å få sluttstykke i trynet til slutt :lol:

Kos deg med ny børse...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med smellkjeppen. Selv eier av Professional i 30.06, tidligere 6,5 og 223. Ei behagelig rifle som sitter bedre enn nye R8 for meg. Fortsatt i den formening at risikoen er større ved andre deler av jakten slik som bilkjøring, fall og vådeskudd ift en eventuell ulykke med gobørsja :D

Ikke alle som skjønner Blaser.

 

ZGx4MkFo.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg angrer egentlig litt på at jeg solgte min R93. (men kjøp og salg er jo en stor del av hobbyen min)

Sleivspark vil du få nesten uansett våpen, men er kjent med at man er ekstra utsatt om man kommer med en Blaser.

Vet ikke for sikkert, men tror det har en sammenheng med at mange forbinder navnet med "velstående luksusjegere" og at man derfor blir litt offer for janteloven.

 

Ved nærmere ettertanke så spøker det for at det blir en R93 igjen altså. Skikkelig hendig verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Takk for betryggende tilbakemeldinger!

Det ble kaliber 308 med kappet løp og demper. 9,3x62 kommer på etter hvert. Må spre kostnadene litt for husfreden sin skyld :lol:

 

Problemet nå er kikkert, klarer ikke å bestemme meg både når det kommer til forstørrelse eller merke. Og da snakker vi store problemer! Hehe :)

 

Jeg testet både 93 og 8'ern, men 93 passet meg liksom mye bedre av en eller annen grunn. Ut å teste nå i helga hvis jeg klarer å velge en kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Problemet nå er kikkert, klarer ikke å bestemme meg både når det kommer til forstørrelse eller merke. Og da snakker vi store problemer! Hehe :)

Hva og hvordan skal du jakte?

 

Har selv hatt en haug med kikkerter, og sitter nå igjen med noen Swarovski Z6i'er (har solgt alle Zeiss'ene, de er knallgode og om mulig enda bedre i mørket enn Z6i'ene, men min grense for å skyte har vist seg å gå før kikkertene sin uansett, så da er fleksibiliteten i Z6i'ene gull verdt).

 

Ellers er det generelt mye godt og brukt å finne om man leter lett. Jeg har vel kjøpt 2/3 av de siktene jeg har hatt de siste årene brukt, og opplevd det som uproblematisk. Har også solgt mye fine sikter til greie priser (angrer fortsatt på noen av salgene..).

 

Har litt lyst å teste S&B Stratos etter å ha sett i en venns 1,1-5x24. Disse virker skikkelig fine, og ser ut å selges på jaktdepotet for 12K. En slik i 1,5-8x42 tror jeg er en knall allroundkikkert (har selv en Z6i 1,7-10x42 som jeg er veldig glad i, men som koster betydelig mye mer). Er styggt redd for at jeg ender opp med å kjøpe en slik for å teste den ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye forskjellig. Z6i er vel egentlig den mest fleksible slik sett og høyt opp på lista ja. Men som du sier, jeg leter litt etter noen gode kjøp blant brukte sikter også så det er ikke helt låst. Z6,Z4, Victory, Kahles.... Vi får se! I verste fall så slenger jeg på en Nikon jeg har så jeg får brukt børsa frem til jeg får bestemt meg

Link to comment
Share on other sites

Folk som kritiserer Blaser har som regel aldri hatt det selv. Her i huset har vi 4 stk R93, og 1 K95. Godt fornøyd. Har flere løp i fra 6,5x55 -375 H&H. Kos deg med kjempebørse, skyt mye og bli kjent med den, så har du ett verktøy du kan stole på. Det der med magasinet skjønner jeg ikke. Tror jeg ikke har pussa det noen gang.

Link to comment
Share on other sites

GRATULERER!, da har du kjøpt et flott stykke tysk ingeniør kunst. R93 er en rifle det er en rifle som er blitt litt "elsker og hate", og de mest innbitte har aldri hatt/eid Blaser før. Har også R93 som jeg er blitt glad i. Maken til lett, kort, kompakt og presis rifle skal en lete lenge etter. Jeg føler meg veldig trygg når jeg bruker den. Men ved feil bruk osv, så er R93 som andre skyte våpen, mulig å få uønskede hendelser med. Kos deg med bruken av R93 din du!.

Link to comment
Share on other sites

de mest innbitte har aldri hatt/eid Blaser før.

De mest innbitte vil selvfølgelig aldri røre en slik, det sier seg nesten selv. Og det er enkelte som utviser en nesten pervers glede over muligheten for at du skal få sluttstykket i trynet. Personlig har jeg ingenting i mot Blaser, rettrekkere eller gardena-koblinger generelt selv om jeg foretrekker andre konstruksjoner. Og jeg har vel aldri sagt et vondt ord om R8, det er kun R93 jeg er skeptisk til. Ikke fordi de er så ekstremt farlige men fordi de etter min mening har en svakhet som man ikke ser i andre våpen. Jeg mener alt kan gjøres bedre, sterkere og tryggere, en hver økt risiko er da uakseptabel.

 

Man må selvfølgelig ha litt bakkekontakt i det hele, det er langt flere skader i trafikken eller i de tusen hjem. Å dra på banen med en R93 er ikke ekstremsport, i det hele tatt er skyting en svært lite risikabel aktivitet. Men det skal ikke være noen grunn til å akseptere en økt risiko når det kunne vært unngått.

Link to comment
Share on other sites

Og nå, Erlend Meyer, har du sagt dette så mange ganger at alle har fått det med seg. Kanskje du heller skulle bruke litt tid på å innhente datagrunnlag for hvilke svakheter med potensiale for skade på skytter andre riflekonstruksjoner har, slik at du klarer å presentere et balansert bilde ?

R93 har en historikk på en bestemt type svikt, og den har vært blåst opp i en svertekampanje som får noen til å ikke se skogen for bare trær. Sist jeg sjekket tallene dreide det seg om fire dokumenterte og åtte påståtte tilfeller av 300.000+ leverte våpen. Regn selv på hvor mange avfyrte skudd dette utgjør - Blaser appellerer til folk som skyter mye.

Link to comment
Share on other sites

Og nå har du sagt dette så mange ganger at alle har fått det med seg

Vet du hva, det tror jeg ikke. Jeg tror man kan si det til man blir blå i trynet uten at "folk flest" får det med seg. Det ER noe merkelig med Blaser, få andre merker skaper samme polarisering. Enten er man fanboy eller så er man hater, det finnes ingen mellomting. Og det er både fascinerende og frustrerende når en skal diskutere emnet.

 

Jeg vet at andre våpen har hatt, har og vil ha sine problemer, ingen er feilfrie. Men vi forventer jo at feil rettes opp enten man heter Blaser eller Remington. Og så er det noe med hvilke skader som folk har fått som gjør det litt ekstra ille. Nå spør jo TS spesifikt om sluttstykket i fleisen, da må det vel være relevant å diskutere dette? Jeg er helt enig i at det er mye smålighet blant folk, det er en del som nesten godter seg over muligheten for at andre kan komme til skade. Og de kan dra rett til helvete for min del.

 

Sannheten er at det ikke er en vanlig hendelse på noen som helst måte, men så lenge det kan forhindres (som de ser ut til å ha klart med R8) synes jeg det er lov å påpeke det. Jeg håper R93 er siste børse som har akkurat denne svakheten, det er nok muligheter for feil som det er om vi ikke skal holde på gamle.

Link to comment
Share on other sites

Det ER noe merkelig med Blaser, få andre merker skaper samme polarisering.
Det er et eksempel på hvor effektiv en svertekampanje på nettet kan være.

"Feilen" er ikke rettet fordi årsaksforholdet ikke har latt seg påvise entydig (uansett hva nettsynserne hevder) og forekomstene er så sjeldne at det statistisk kommer i klassen freak occurrences. Uavhengige tester har friskmeldt konstruksjonen flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

"Uavhengige tester" eller "upartisk tredejepart" finnes ikke. Et testlaboratorium har to agendaer: tjene penger og dekke eget akterspeil. Dermed kan man, på samme måte som ved spørreundersøkelser for øvrig, være litt lur når man leverer oppgaven til laboratoriet.

Etter det jeg har lest om de uavhengige testene av Blaser, har man stilt et forholdsvis konkret spørsmål av typen "vil forhold A føre til feil B". Man har ikke sendt dem en kasse med våpen og sagt "se om dere greier å fremprovosere denne feilen". Da svarer laboratoriet på det som blir spurt, intet mer og intet mindre. Hadde de gått ut over oppgaven og avdekket feil under forhold som ikke ble etterspurt, ville de brukt masse arbeidstid som ikke kunne faktureres. Dessuten ville man risikert fremtidig kundegrunnlag.

 

For øvrig gir jeg blanke. Om jeg har plass i garderoben og på død og liv skal ha rett-trekker, blir det en gammel sveitser lenge før det blir en hvilkensomhelst Blaser.

Link to comment
Share on other sites

"Uavhengige tester" eller "upartisk tredejepart" finnes ikke. Et testlaboratorium har to agendaer: tjene penger og dekke eget akterspeil. Dermed kan man, på samme måte som ved spørreundersøkelser for øvrig, være litt lur når man leverer oppgaven til laboratoriet.

Etter det jeg har lest om de uavhengige testene av Blaser, har man stilt et forholdsvis konkret spørsmål av typen "vil forhold A føre til feil B". Man har ikke sendt dem en kasse med våpen og sagt "se om dere greier å fremprovosere denne feilen". Da svarer laboratoriet på det som blir spurt, intet mer og intet mindre. Hadde de gått ut over oppgaven og avdekket feil under forhold som ikke ble etterspurt, ville de brukt masse arbeidstid som ikke kunne faktureres. Dessuten ville man risikert fremtidig

 

Du tar feil. De har klart å fremprovosere feilen, men det krevde endel jobb. Det ble drillet et 1,8mm hull i hylsehodet, men ikke helt gjennom. I tillegg plasserte de dette "hullet" slik at gassen ble ledet mot låsemekanismen, og sluttstykket kom bakover ved et tilfelle.

 

Det har vært ulykker med andre merker der også sluttstykket har kommet bakover. Med ei S&L som er omtalt her inne var det en kolbeforhøyer som reddet ansiktet på skytter, flere tikka har "eksplodert" og sendt deler mot ansiktet på skytter slik at sykehusbesøk var nødvendig. Det blir ofte lagt frem som at skyttere har mistet livet i blaserulykker, men det har ikke vært tilfelle.

Jeg synes R93n min er det mest geniale riflesystemet på markedet, til en vettug pris. Kan ikke si jeg er skuddredd, men lei disse diskusjonene.

Link to comment
Share on other sites

"Uavhengige tester" eller "upartisk tredejepart" finnes ikke. Et testlaboratorium har to agendaer: tjene penger og dekke eget akterspeil. Dermed kan man, på samme måte som ved spørreundersøkelser for øvrig, være litt lur når man leverer oppgaven til laboratoriet.

Etter det jeg har lest om de uavhengige testene av Blaser, har man stilt et forholdsvis konkret spørsmål av typen "vil forhold A føre til feil B". Man har ikke sendt dem en kasse med våpen og sagt "se om dere greier å fremprovosere denne feilen". Da svarer laboratoriet på det som blir spurt, intet mer og intet mindre. Hadde de gått ut over oppgaven og avdekket feil under forhold som ikke ble etterspurt, ville de brukt masse arbeidstid som ikke kunne faktureres. Dessuten ville man risikert fremtidig

 

Du tar feil. De har klart å fremprovosere feilen, men det krevde endel jobb. Det ble drillet et 1,8mm hull i hylsehodet, men ikke helt gjennom. I tillegg plasserte de dette "hullet" slik at gassen ble ledet mot låsemekanismen, og sluttstykket kom bakover ved et tilfelle.

For en sjælden gangs skyld fremlægges der nogenlunde konkret fakta. (det er dog ikke teknisk muligt at lede gassen mod låsemekanismen. Derimod kan den kun ledes mod fronten på bolthovedet, som ved en hver anden hylsterlækasje)

Det ene tilfælde (ud af 2 forsøg) viste at det kendte senarie kunne genskabes i 50% af førsøgstilfælde, som lignede det Norske (Jan Sørli) tilfælde ( et defekt hylster med en langsgående materialesvikt i et fabriksnyt hylster, med en efter alle undersøgelser, normal ladning):

Samme påvirkning af låsningen kan opstå hvis tændhætten blæses ud.

Det har vært ulykker med andre merker der også sluttstykket har kommet bakover. Med ei S&L som er omtalt her inne var det en kolbeforhøyer som reddet ansiktet på skytter, flere tikka har "eksplodert" og sendt deler mot ansiktet på skytter slik at sykehusbesøk var nødvendig. Det blir ofte lagt frem som at skyttere har mistet livet i blaserulykker, men det har ikke vært tilfelle.

Jeg synes R93n min er det mest geniale riflesystemet på markedet, til en vettug pris. Kan ikke si jeg er skuddredd, men lei disse diskusjonene.

 

Det er korrekt at der har været tilfælde hvor slutstykke har kommet bagud, eller dele af slutstykket har kommet bagud, ved andre fabrikater.

Dog har der i disse tilfælde ikke forekommet skader på ansigt/syn, i nogen grad, som tåler sammenligning med de helt konsekvente og forudsigelige skader som har forekommet i over 10 rimeligt veldokumenterede tilfælde på det diskuterede våben.

 

At der forekommer episoder med stortset alle våbentyper, er rigtigt. Lige så rigtitg er det, at nævnte fabrikat er uhyggeligt overrepræsenteret med en helt bestemt, og beskrevet forløb. Som medføre massive ansigtsskader. som er så ensartede at man næsten tror at ofrene er "enæggede tillinger"

 

Her ville hverken kolbeforhøjer eller andre normale tiltag kunne have afværget skaderne.

 

Den tekniske forklaring, på de mekaniske problemer, er fremlagt af "de vandtro" for over 10 år siden. Og samtlige fremlagte konstruktionsproblemer er 100% rettede på R8

Link to comment
Share on other sites

Blaser appellerer til folk som skyter mye.

Hvordan kan du påstå det? Jeg klarer ikke å se at de med Blaser skyter verken mer eller mindre enn de med andre rifler. Kanskje snarer tvert om?

Den eneste rifla som med sikkerhet blir skutt mye med er Sauer STR.

Link to comment
Share on other sites

Og der kom det danske trollet også frem...

Samme oppgulpet igjen og igjen....

Tjaaaa.............oppgulpet du kaller det, inneholder vel tross alt stort sett fakta.

Når det gjelder troll...........finnes det vel flere og større troll her på berget :?

Link to comment
Share on other sites

Og der kom det danske trollet også frem...

Samme oppgulpet igjen og igjen....

Tjaaaa.............oppgulpet du kaller det, inneholder vel tross alt stort sett fakta.

Når det gjelder troll...........finnes det vel flere og større troll her på berget :?

 

Efter den nye Kammerordbog, er en TROLL den slags imiterende personer som fremlægget kolde fakta. I modsætning til Seriøse Kammerbrugere, som altid bakker op om den rette tro :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Og der kom det danske trollet også frem...

Samme oppgulpet igjen og igjen....

 

Det er dessverre ikkje til å kome vekk frå at innan dei fleste interesseområde så er der individ som gong på gong må masturbere sine ego ved å snakke ned andre utstyrsprodusentar enn dei sjølve eig utstyr eller har erfaring ifrå, gjerne for å framheve sine eigne val av utstyr. Kven kjenner ikkje igjen diskusjonar som "min pappa er sterkare enn din", "vår bil har fleire hestekrefter enn dykkar" etc.? Eg tykkjer det er festleg å sjå desse individa gong på gong bruke tid og krefter på å kverulere, spesielt i trådar om Blaser som viser seg som ein produsent mange elskar å hate. Og statistikken syner nok at det høgaste hylekoret er Sauereigarar?

 

Kvifor dei ikkje opprettar ein suggesjonstråd som "vi som hatar Blaser som pesten, og ikkje har mykje anna å finne på" er uvisst, men til det skjer så må ein nok berre tole at dei dukkar opp her og der og lårar ifrå seg på dei ymse nøgde Blasereigarane.

Link to comment
Share on other sites

Har til nå overlevd 3 stk blasere nå. Og når jeg tenker meg om så har jeg sannelig overled alle de andre riflene jeg også har hatt. Men grunnlaget er lite da bare ca. 30 rifler. Ulykker skjer med alle rifler og sånn er det bare. Kjedelig er det uansett. Jeg fortsetter med min R93 en stund til :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

individ som gong på gong må masturbere sine ego ved å snakke ned andre utstyrsprodusentar

Jeg er helt enig i at slike finnes, men det samme gjelder de som tar kritikk av sitt utstyr som et personlig angrep. Å kåre en "vinner" blant de to synes jeg blir vanskelig.

 

 

Ulykker skjer med alle rifler og sånn er det bare.

Der er jeg ganske så uenig, jeg synes ikke en skal godta slikt. Jeg tror ikke vi kan eliminere alle ulykker, men det betyr ikke at vi ikke skal forsøke. Vi har egentlig nådd et imponerende sikkerhetsnivå på moderne rifler når en tenker på hvilke belastninger de utsettes for og alt folk gjør av feil på ladebenken. Dette er en god ting, og jeg er i mot et hvert forsøk på å senke lista.

 

Det betyr selvfølgelig ikke at vi trenger en full gjenopptagelse av hele debatten i hver tråd som omhandler Blaser, vi har allerede en tråd hvor dette har blitt diskutert grundig. Jeg kommer feks aldri til å dra opp dette i "vi som elsker Blaser"-tråden, men når TS spør spesifikt om dette må det vel være mulig å svare?

Link to comment
Share on other sites

Selv om det forekommer nokså sjelden ulykker med R93, så synes jeg skadene som oppstår ved disse ulykkene er helt hårreisende. Som jeger og skytter er jeg mest av alt redd for synet. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å miste et øye, og enda til sikteøyet. Ved R93 ulykker nytter det heller ikke å bruke vernebriller. Jeg unner ingen og oppleve tap av synet på grunn av skyting, egentlig uansett grunn. Jeg fatter ikke at man skal bagatelliser slike hendelser.

 

For meg har merke absolutt ingen betydning. Det er kanskje snarer tvert om. Jeg liker Blaser. Bare ikke R93.

Om noen synes R93 er så fantastisk at de på tross av denne lille risikoen velger å bruke den, så er det helt greit for meg. Jeg har ikke problemer med det. Men jeg synes at de som bruker den skal være informert og ha fattet sin egen beslutning.

 

Egentlig skjønner jeg heller ikke argumentasjonen hvorfor R93 skal være bedre enn R8. R8 har i mine øyne betydelig bedre avtrekk og i tillegg et slags avtagbart magasin. Ut over det kan jeg ikke si at jeg synes R8 er så forskjellig fra R93. Hvis man ser bort fra prisforskjellen så skjønner ikke jeg hvorfor R8 er det naturlige valget av rettrekker.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært ulykker med andre merker der også sluttstykket har kommet bakover. Med ei S&L som er omtalt her inne var det en kolbeforhøyer som reddet ansiktet på skytter, flere tikka har "eksplodert"

 

Forskjellen er vel at S&L og Tikka ordnet opp. Alle rifler med feil ble tilbakekallt og modifisert.

Link to comment
Share on other sites

Blaser har da også gjort litt utbedringer. Jeg mener å husket at de byttet ut en stift som kunne korrodere, også byttet de vel ut "plastdeksel" på bolten til alu?

 

Bare synd at de måtte lage en ny rifle (R8) for å komme i mål. Ut over det så har jeg ikke mere tiltro til noen av de andre produsentene :wink: De har nok bare hatt flaks med å ri på den gamle hesten, som viste seg å være et tryggere alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jada jada, jeg skrev om dansken for å provosere :lol:

 

Men poenget mitt er dette; Trådstarter gleder seg over nytt våpen og stiller spørsmål for å forsikre seg over at valget var riktig. Da synes jeg at kloke og ansvarlige mennesker kan komme med et litt mer nyansert bilde enn diverse dommedagsprofetier som i verste fall er like sannsynlig som 7 rette i Lotto hver uke. Og nevnte danske oppfatter jeg som den reneste Krøsa-Maja som gjentar seg selv i evighet.

 

Vis litt mer empati og støtte ovenfor en ung jeger i stedet for å skremme. Det finnes så uendelig mange ting som er farligere enn å skyte med R93.

Link to comment
Share on other sites

Jada jada, jeg skrev om dansken for å provosere :lol:

 

Men poenget mitt er dette; Trådstarter gleder seg over nytt våpen og stiller spørsmål for å forsikre seg over at valget var riktig. Da synes jeg at kloke og ansvarlige mennesker kan komme med et litt mer nyansert bilde enn diverse dommedagsprofetier som i verste fall er like sannsynlig som 7 rette i Lotto hver uke. Og nevnte danske oppfatter jeg som den reneste Krøsa-Maja som gjentar seg selv i evighet.

Du ved da formodentligt godt at om man konsekvent forsøger at holde sig til sandheden, så bliver beskederne svært like fra gang til gang

 

Vis litt mer empati og støtte ovenfor en ung jeger i stedet for å skremme. Det finnes så uendelig mange ting som er farligere enn å skyte med R93.

Helt klart er der ting som er farligere end at skyde med R93. umiddelbart kan nævnes: faldskærmshopping, basejump, polarekspeditioner, bjergbestigning og liknende :wink: :wink:

 

Som andre har skrevet, så er det helt ok, om man træffer valg, baseret på mest muligt information. Og så er det helt klart op til den enkelte at afgøre om 10+ tilfælde ud af ca 250.000 piber er en acceptabel statistik, eller om man langt hellere vil købe den helt markant mere sikker R8, som uforbeholdent er et godt våben

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mange børser i flere ulike kaliber, men jaktet alltid på den neste børsa som skulle bli enda bedre. Den jakten stoppet brått da jeg kjøpte r93. Superfornøyd med alt, ville ikke byttet jamt med en r8 som jeg ikke får godfølelsen med. Sikkerheten tror jeg er betydelig høyere på skytebanen enn i bilen.

Du vil ikke angre på valget ditt!

Link to comment
Share on other sites

Med så mange fornøyde R93 eiere så er det vel ingen tvil om at børsa er trygg!

Den sammenhengen ser jeg ikke, men det er mange positive ting med designet som kort system, kikkert festet i løpet, lett og demontere, rask og repeter for en utrent skytter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært ulykker med andre merker der også sluttstykket har kommet bakover. Med ei S&L som er omtalt her inne var det en kolbeforhøyer som reddet ansiktet på skytter, flere tikka har "eksplodert"

 

Forskjellen er vel at S&L og Tikka ordnet opp. Alle rifler med feil ble tilbakekallt og modifisert.

 

Smalt ei tikka for et par uker siden, og i vår var det en engelskmann som fikk tennstiften bakut, men for all del fortsett å tro at nevnte børser er mer sikker enn R93 om det gir deg godfølelsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...