Jump to content

Stolt eier av en sprett ny Blaser R93! Men du verden...


Jaktfanten

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyeste hendelsen var omtalt på ladesiden på facebook, hylseseperasjon tror jeg. Tilfellet i vår kom jeg over på en engelsk side ala denne. Jeg orker ikke "mate dette trollet" mer, du får google litt :wink:

 

Jeg har ingen grunn til å sverte tikka, S&L eller andre merker for den saks skyld. Poenget mitt er at uhell skjer med alle rifler og mekanismer. S&L riflen som er omtalt her inne kunne fått samme utfall som den 20år gamle blaserulykken, men sluttstykket ble stoppet av kolbeforhøyeren. Jeg ville allikevel ikke hatt betenkeligheter med å skyte med hverken S&L, tikka eller andre merker. Det hender jo at jeg drar fram morfars Krag fra 1925 og anser det som større risikosport :mrgreen:

 

Edit: det var ei sako 85 som slengte tennåla bakover, ikke tikka.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Edit: det var ei sako 85 som slengte tennåla bakover, ikke tikka.

Er det den Sako 85,en i .270 fra 2009 du tenker på?

http://www.opticstalk.com/sako-85-finnlight-270-blew-up_topic19930.html

Hvis vi ser tenker på den samme saken, så mener jeg å huske at han kjørte med en noe "spenstig" ladning.

 

Nyeste hendelsen var omtalt på ladesiden på facebook, hylseseperasjon tror jeg.

Hylseseperasjon oppstår som oftes på grunn av at de som lader ikke vet hva de holder på med. Det kan selvfølgelig også være svakheter i hylsen fra produsenten, men det tilhører nok sjeldenhetene sammenlignet med uforsiktige hjemmeladere.

 

Dessverre er det slik at ikke alle rifledesign takler hylseseperasjon like godt :wink:

Jeg foretrekker "fatbolt" design, og tror den er tryggest.

Link to comment
Share on other sites

Ladefeil er fort å gjøre. Jeg startet karrieren med å bruke ladedata for NC96 når kruttet jeg ladet med var NC96M. Begge typer er ( var) skytterlagskrutt, og noen mente i sin tid at det var en god ide å ha nesten identisk navn på to vidt forskjellige skytterlagskrutt. Blårøyken stod, men børsa holdt...

En idiotisk nybegynnerfeil av meg, men jeg tror nok muligheten for å gjøre en eller annen feil på laderommet også i fremtiden er til stede, siden alt jeg skyter har jeg ladet selv. Denne sannsynlighetsberegningen gjorde at jeg solgte blaseren, jeg vil heller miste noen fingre enn øyet. Mulig denne sannsynlighetsberegningen hadde gått i Blasers favør, om jeg hadde hatt virkelig godfølelse med rifla. Det hadde jeg fremdeles ikke etter et par års bruk, jeg syntes oppspenneren bråkte for mye, og avtrekket var under middels.

Dette i forbindelse med påstanden om at det ikke finnes en misfornøyd blaser eier. Så er det sånn at jeg ikke ville ha skrevet dette i "storfornøyd med Blaser tråden" Da hadde jeg vel blitt kastet ut av forumet på livstid 8) Men i denne tråden spør du om R93 og sikkerhet, og du får kanskje ikke bare de svarene du ønsker deg. Det er bra du klarer å sile ut de svarene som bekrefter at du har gjort et godt valg! Det er jo dette alle diskusjoner går ut på: man argumenterer for noe man allerede har bestemt seg for. Det er svært sjelden at en diskusjon får noen til å endre standpunkt...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at i begge tilfellene jeg viser til så mener vedkommende at ladningen har vært innafor.

Når det er sagt vil en R93 takle en overladning tilsvarende det dobble av maxtrykk, så ser ikke helt argumentet om at R93 ikke er trygt for hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Med så mange fornøyde R93 eiere så er det vel ingen tvil om at børsa er trygg!

Den sammenhengen ser jeg ikke, men det er mange positive ting med designet som kort system, kikkert festet i løpet, lett og demontere, rask og repeter for en utrent skytter :wink:

 

Er ikke helt sikker på hva du mener men jeg håper da at børsa duger for erfarne skyttere også!

Link to comment
Share on other sites

Pussigt at Not so HIGH POWER nævner Australien og Blasersikkerhed. Hvis man googler dukker der faktisk lidt op om en sprængt 338 Down Under. Den har jeg faktisk ikke hørt om tidligere

Det tyder på at jeg skal stoppe med at skrive tillinger, og finde ud af hvad man kalder 11 identiske :wink:

Link to comment
Share on other sites

ignorant, kva med å undersøke litt grundigare kva som faktisk skjedde? Makan til aktløyse av ein skyttar som i det australske tilfellet skal ein leite lenge etter. Eg lurer på kva rifle som ville halde saman i eit slikt tilfelle? Teksten under er tatt ifrå Blaserbuds.com.

 

"Gentlemen

 

We have been following this behind the scenes for a bit. Now it seems that as much information is available, as may ever be available.

 

A Blaser blow up occurred in Australia.

 

The caliber was a 338 Lapua.

 

It was shot using ammo manufactured by a local, commercial enterprise.

 

The user had decided that his firearm did not extract as slick as he desired. He was using Hornady, One Shot case lube, in the chamber, and on the collet fingers between shots. Even after damage to collet fingers was observed, he continued to use the firearm, and lube between shots. Out of six shots, two case head separations occurred. The shooter continued to use the firearm. On the 7th shot, the firearm decided life was too short to put up with, and ended the shooter/blowupees range experience for that day. Not documented, but persons closer to the situation, have mentioned, that a Blaser barrel, in another caliber, this same shooter was treating with the case lube, had shown signs of similar bolt head finger damage, as the one that blew up.

 

The shooter/blowupee, has refused to allow Blaser access to rifle, and ammunition.

 

While this information has come from local, and reliable sources. Things sometimes get lost in translation, and while we feel this information to be fairly accurate, it may not be 100% exact. If we need to make corrections, or additions to this report, we will as needed.

 

All firearms have design parameters. Exceeding them, when the firearm is telling you, that you are doing so, is ill advised."

Link to comment
Share on other sites

Hendelsen i Australia var nytt for meg, men etter det jeg forstår ikke heeelt relevant til sakens kjerne. Riktignok ville samme behandling neppe ha forårsaket en ulykke i et tradisjonelt design, selv om slik ikke er korrekt bruk er det likevel godt innenfor det de skal være designet for å tåle. Men samtidig kan en vel alltids klare å ødelegge et våpen (og seg selv) om man insisterer, og selv om jeg ikke kommer på noen liknende metode for å sprenge tradisjonelle børser er jeg sikker på at den rette idioten klarer det.

Link to comment
Share on other sites

@HUMBO

Jeg medgiver at jeg ikke har læst særligt meget om nævnte hændelse.

Den info du har fra Blaserbud, er faktisk ekstremt interessant, i forhold til en tidligere debat omkring at der er observeret markante forskelle i overfladehårdhed og friktion på forskellige R93 piber.

Det er også interessant i forhold til nogle modeltest af nævnte konstruktion, hvor en forskel i friktionen på låsningen, kunne ændre den kraft som var nødvendig for at åpne bagenden af piben. Usmurt og upoleret krævedes der ca 20 ton, og hvis man polerede lukkeflader og smurte, så faldt dette tal til under 14 ton.

Når man så læser at ved brug af en voldsom effektiv smøring, så klarte man at bryte låsningen, ja så kan man måske bedre se en sammenhæng, og eventuelt hvorfor det reelt ikke sker oftere end det gør.

 

Kanske producenten skulle advare mod brug af effektiv smøring på låsedelene ????

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kruttgasser som blåses rundt i mekanismen kunne fungere som smøring?

 

Kruttgasser blåser ikke bare rundt låsmekanismen, det er en kraftig eksplosjon med ekstremt varm gass som bøyer låslamellene så låsen

ikke låser mer, den har ikke tilstrekkelig evne til å evakuere gassene og de to hullene i pipa hjelper nada :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nyttårsforsett for 2016: kjøpe Volvo, hatt, skytestokk og Sauer med Zeiss v8 4,2ltr.

Gubbelevel 59, fyller jo tross alt 30..

 

Så usaklig blir disse trådene f.o.m side 2

 

Hmmm, syns det jaggu er greit å være litt gubbete jeg da i stede for å være en lettlurt kvisete tennåring som blir frarøvet sine konfirmasjons penger på XXL :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

ignorant, kva med å undersøke litt grundigare kva som faktisk skjedde? Makan til aktløyse av ein skyttar som i det australske tilfellet skal ein leite lenge etter. Eg lurer på kva rifle som ville halde saman i eit slikt tilfelle? Teksten under er tatt ifrå Blaserbuds.com.

 

"Gentlemen

 

We have been following this behind the scenes for a bit. Now it seems that as much information is available, as may ever be available.

 

A Blaser blow up occurred in Australia.

 

The caliber was a 338 Lapua.

 

It was shot using ammo manufactured by a local, commercial enterprise.

 

The user had decided that his firearm did not extract as slick as he desired. He was using Hornady, One Shot case lube, in the chamber, and on the collet fingers between shots. Even after damage to collet fingers was observed, he continued to use the firearm, and lube between shots. Out of six shots, two case head separations occurred. The shooter continued to use the firearm. On the 7th shot, the firearm decided life was too short to put up with, and ended the shooter/blowupees range experience for that day. Not documented, but persons closer to the situation, have mentioned, that a Blaser barrel, in another caliber, this same shooter was treating with the case lube, had shown signs of similar bolt head finger damage, as the one that blew up.

 

The shooter/blowupee, has refused to allow Blaser access to rifle, and ammunition.

 

While this information has come from local, and reliable sources. Things sometimes get lost in translation, and while we feel this information to be fairly accurate, it may not be 100% exact. If we need to make corrections, or additions to this report, we will as needed.

 

All firearms have design parameters. Exceeding them, when the firearm is telling you, that you are doing so, is ill advised."

 

Ladies and Gentleman, the winner of the Darwin awards for 2015 is......

Link to comment
Share on other sites

... rask og repeter for en utrent skytter :wink:
Er ikke helt sikker på hva du mener men jeg håper da at børsa duger for erfarne skyttere også!

Det gjør den helt sikkert! :wink:

Det jeg siktet til er at for en 35 skuds skytter vil en Blaser R93/R8 være rask og repeter i forhold til ei tradisjonell boltrifle. For en som skyter mye er forskjellen helt ubetydelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det normalt et problem, at der er olie/smøring i kammer og på låseflater.

Hvis ikke det er et problem, hvorfor skal det så være et problem at man har smøring på nævnte flere gange. Er det fordi at det er flere gange i rappen ?

 

Jeg læste engang at når Englænderne foretog Prooftest, så foregik det med min 30% overladning, og olierte hylstre. Er disse engelskmænd også Darwinkandidater.

 

Egentligt finder jeg disse nye informationer ekstremt interessante i forbindelse med en teknisk afklaring af hvorfor der sker disse sprængninger med relativt høj frekvens på en bestemt våbenmodel. Og alligevel ikke oftere.

 

Kunne man forestille sig at den tidligere diskussion omkring friktion på de 45 graders låseflater, måske er meget mere relevant end hidtil antaget.

 

Udrfa det beskrevne, kunne man måske udlede at en 338 Lapua, er helt på grænsen af kapacitet på nævnte låsesystem, og den vanskelige åbning efter skud, er fordi at den nævnte belastning er inde i den svært elastiske del af låsebelastningen, og derfor vil messinghylstret ikke kunne gå tilbage igen, efter skudet. Dette har man så naivt forsøgt at afhjælpe med smøring. Resultater er så at man er kommet endnu længere ud i det elastisk/plastiske område.

 

Hvis man tænker endnu længere, så kunne man forestille sig at, hvis man på nævnte konstruktion, har et sammenfald af : 1 stor overfladehårdhed, og glat overflade. 2: nyolieret våpen. 3: højt tryk eller ammodefekt ja så har vi en ubehagelig situation.

 

Dette vil ikke have nær så markant effekt, hvis man har en, tæt på 90graders låsning.

Link to comment
Share on other sites

Darwinprisen kommer vel av at selv med så mange signaler om at noe ikke var helt på stell, fortsatte fyren å bruke våpenet. Kunne kanskje være greit i en .22lr, men det er jo som kjent en tanke mer krutt i en .338Lapua.

Jeg er villig til å tro at det var oljen i låsesystemet som var det ugunstigste her. Og kan man kanskje spekulere i at noe lignende kan ha skjedd i noen av de andre tilfellene? Og at en "vanlig" roterende lås ikke får problemer med olje i låsingen fordi vinkelen er langt større?

Link to comment
Share on other sites

Not documented, but persons closer to the situation, have mentioned, that a Blaser barrel, in another caliber, this same shooter was treating with the case lube, had shown signs of similar bolt head finger damage, as the one that blew up.

Erlend

 

Det var egentligt ikke den aktuelle hændelse eller den specifikke brugers dødsønske der var interessant.

Derimod var det interessant at han i videnskabens navn, havde udført test som kunne underbygge at friktionsnedsættelse i låsningen på den specifikke konstruktion, måske medførte at den blev belastet markant mere, end ved skydning med ikke olieret kammer og låsning.

 

Hvis smøringen af kammer og låsning kan udløse, at gentagende skud i smurt tilstand, kan medføre skader på selve låsefingrene. Ja så er det da så ekstremt interessant. Og kunne være værd at teste kontrolleret.

 

Denne friktionsteori, kunne måske være en af de udløsende faktorer. Og måske skulle der i bekræftende tilfælde, frarådes overdreven smøring af området.

 

Angående hvilke fejl som brugere opdager, vil du blive ret overrasket, hvis du havde set tilstrækkeligt mange tilfælde, af hvad gennemsnits brugere fortsætter at skyde med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter alltid inn løp og kammer med olje mellom hver gang jeg bruker dem. Det hender fra tid til annen at jeg glemmer å tørrpusse før bruk. Jeg vet dette sliter svært mye på drillinglåsen, jeg har ikke tenkt det har mye å si for boltrifla annet enn dårligere presisjon. Mener du Ignorant at disse blasereksplosjonene, der produsent har skyldt på ammofeil, kan skyldes at man har glemt å tørrpusse kammer og låsemekanismen?

Link to comment
Share on other sites

vil du blive ret overrasket, ... af hvad gennemsnits brugere fortsætter at skyde med :wink:

Poeng. Og jeg er enig i at eksempelet er interessant mtp feilanalyse, men samtidig er det vanskelig å bruke hendelsen som bevis for noe som helst. At et annet løp utviser samme skader kan dog tyde på at det er smøringen som er problemet, en kontrollert test av dette ville vært spennende. Selv om alle konstruksjoner har sine krav til vedlikehold og bruk vil havari pga overdreven smøring være en grov feil i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur Erlend Meyer er inne på noko, den største syndaren her er truleg smurninga i kammeret mellom kvart skot. Utan naudsynt friksjon mellom hylse og kammervegg, spesielt med ei såpass spenstig patron som .338LM, så røyner det på låsemekanismen uansett om den er smurt eller ikkje. Skulle gjerne sett korleis ei konvensjonell boltrifle i same kaliber hadde takla same behandling, eg tvilar på det ville gått så mykje betre.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett korleis ei konvensjonell boltrifle i same kaliber hadde takla same behandling, eg tvilar på det ville gått så mykje betre.

Det skal en rifle tåle. Selv om det normalt er klebing mellom patron og kammer kan ikke låsingen være avhengig av dette, selv vann kan gi vesentlig redusert klebing (ref gamle krag-triks).

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget blir mitt eneste innspill til diskusjonen rundt tilfellet i Australia.

 

1. Jeg vet ikke hva ignorant mener med å trekke inn meg her - dette har ingenting med den australske hærens skarpskyttere og deres bruk av R93 Tactical å gjøre, og det var det jeg referterte til. Jeg har aldri hørt om at de har hatt noen uønskede hendelser.

 

2. Hvis opplysningene som er lagt frem rundt episoden, spesielt ignorant sitt siste sitat fra utenlandske fora, så er ikke dette en R93. Den eneste varianten av R93 som leveres i .338LM er en spesialversjon av Tactical 2, og denne kan IKKE utveksle piper og sluttstykkehoder med øvrige modeller. For R8, derimot, leveres det både piper og sluttstykkehoder for .338LM til standardsystemet, krever nok skjefte med vid pipekanal.

 

3. Uansett er dette sammenlignbart med at man fortsetter å skyte ammunisjon som man vet er overladet i en boltrifle der man ser sprekkdannelser i låsehakene. Dette er på tvers av all forsvarlig våpenbehandling og fullstendig uten relevans for normal bruk av R93 som jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå påstå at det er forholdsvis uinteressant at våpenet oppgav ånden, men litt interessant hvordan.

 

For øvrig er det jo ikke umulig at mannen selv har sørget for at våpenet kunne avfyre kaliberet. Er man dum nok til å fortsette å skyte når låsen har skader, er man dum nok til å bestille et løp i et kaliber som våpenet ikke er laget for å tåle. Bare å lete lenge nok, så finner man vel en børsemaker (eller "børsemaker") som ikke vet bedre enn å levere det som bestilles...

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget blir mitt eneste innspill til diskusjonen rundt tilfellet i Australia.

 

1. Jeg vet ikke hva ignorant mener med å trekke inn meg her - dette har ingenting med den australske hærens skarpskyttere og deres bruk av R93 Tactical å gjøre, og det var det jeg referterte til. Jeg har aldri hørt om at de har hatt noen uønskede hendelser.

Det var i relation til at du skrev at Australierne brugte R93 Tactical som skarpskyttegevær, jeg googlede 1 gang på R93 cal 338, og så dukkede beretninger op om en episode i Australien, med nævnte kombination. Mener du at Tactical 2 intet har med R93 at gøre? eller bare at der er tale om en variant.?

2. Hvis opplysningene som er lagt frem rundt episoden, spesielt ignorant sitt siste sitat fra utenlandske fora, så er ikke dette en R93. Den eneste varianten av R93 som leveres i .338LM er en spesialversjon av Tactical 2, og denne kan IKKE utveksle piper og sluttstykkehoder med øvrige modeller. For R8, derimot, leveres det både piper og sluttstykkehoder for .338LM til standardsystemet, krever nok skjefte med vid pipekanal.

Det du skriver, udelukker vel ikke at der kan være tale om en Tactical 2, som du kalder en variant af R93. Mener du alligevel ikke at det er en variant, eller hvad mener du at der adskiller dem.

3. Uansett er dette sammenlignbart med at man fortsetter å skyte ammunisjon som man vet er overladet i en boltrifle der man ser sprekkdannelser i låsehakene. Dette er på tvers av all forsvarlig våpenbehandling og fullstendig uten relevans for normal bruk av R93 som jaktrifle.

 

Det som vel reelt er interessant i ovenstående, er at ved kraftig smøring med middel som reducere friktion i høj grad, har man opnået at fremprovocere skader på låsningen, og i sidste fald direkte sprængning. Om der er tale om overladning eller ej, er der vel ingen dokumentation for. Det kan dog sagtens være tilfældet.

Det eneste som er rimeligt sikkert, er at han har smurt kraftigt. og har enten deformeret eller sprængt låsning på 2 forskellige piber i 2 kalibre.

Uanset at skytten ikke har udvist omhu, andre vil sige at han er uforsvarlig, så ændre det ikke ved det fakta, at han har klaret at fremprovocere, det som producenten ikke har klaret/villet klare.

Skader opstået i forbindelse med ekstrem friktionsnedsættels, svare meget godt til de test og modelforsøg der har været udført af "haderne" . hvor låsningen gav op ved 14 i stedet for over 20 ton. Nævnte modelforsøg blev udført med ikke fleksibel bolthoved, og har derfor ikke i fuld udstrækning taget højde for bøjning/fleks af låsefingrene. Man kan formode at Flex af låsefingre vil medføre endnu lavere statisk styrke, og dermed brist, ved tryk meget tættere på mere normalt opnåelige belastninger fra kraftige og meget smurte kalibre

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vil fremdeles påstå at om "smørning" er grunnen for ulykkene så ville vi sett laaaaangt flere. Har inntrykk av at det er rimelig vanlig at man glemmer å tørrpusse kammer etter riflepussen, og at mange i tillegg er rause med olje for å unngå rust og smøre bevegelige deler. Regner med ar R93 eiere er ganske like boltrifleeiere på dette punktet, selv om jeg egentlig innbiller meg at de er litt smartere enn den jevne "mausermannen" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå påstå at det er forholdsvis uinteressant at våpenet oppgav ånden, men litt interessant hvordan.

At den i det hele tatt røyk er interessant nok, det er i seg selv en ganske uvanlig hendelse uansett konstruksjon. Problemet med dette tilfellet er at hverken hendelsen, våpenet eller ammoen er godt nok dokumentert til å kunne komme med noen vettuge konklusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Mener du at Tactical 2 intet har med R93 at gøre? eller bare at der er tale om en variant.?
Jeg presiserer at Tactical 2 i .338LM er en variant av R93 som IKKE kan utveksle pipe og sluttstykkehode med øvrige R93 inkludert Tactical 2 i andre kalibre. Dette får du bekreftet ved å lese spesifikasjonene fra Blaser.
Det du skriver, udelukker vel ikke at der kan være tale om en Tactical 2, som du kalder en variant af R93. Mener du alligevel ikke at det er en variant, eller hvad mener du at der adskiller dem.
Ref. forrige presisering, Tactical 2 i .338LM er ikke kompatibel med Tactical 2 i andre kalibre. Hvis dette var gjort med originalpiper og -sluttstykkehoder og de siterte opplysningene stemmer må dette ha vært en R8.
Link to comment
Share on other sites

GRATULERER!, da har du kjøpt et flott stykke tysk ingeniør kunst. R93 er en rifle det er en rifle som er blitt litt "elsker og hate", og de mest innbitte har aldri hatt/eid Blaser før. Har også R93 som jeg er blitt glad i. Maken til lett, kort, kompakt og presis rifle skal en lete lenge etter. Jeg føler meg veldig trygg når jeg bruker den. Men ved feil bruk osv, så er R93 som andre skyte våpen, mulig å få uønskede hendelser med. Kos deg med bruken av R93 din du!.

 

 

Har blaser i skapet jeg... Vil aldri ha en R93 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke engang skjønne hvorfor TS poster dette.

 

Hvorfor by seg driten om hva andre synes om våpenet?

 

Du har kjøpt anerkjent kvalitet, og noen xxxxx vil alltid mente noe annet. Kost deg med det du har og lukk ørene for hva andre mener.

 

PS! Nei, jeg har ikke Blaser selv, men har ingen tvil heller om kvaliteten på de.

Link to comment
Share on other sites

R93 er som en bil uten airbag, men den har ekstremt gode kjøreegenskaper.

 

Man merker ikke at den ikke har airbag, før man kolliderer, så det nytter ikke å spørre en som har kjørt mye med en slik, om det stemmer om airbagen er der eller ikke. Siden det er så sjelden man kolliderer, mener mange at det er greit å fortsette å bruke bilen. Og mange mener at om man kjører for fort, er det føreren som har skylda, ikke han som glemte å designe plass til airbagen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter heller R93, og nyere bil med airbag :winke1: Mange morsomme forklaringer på hvor farlig denne modellen er. Gøyal lesing, omtrendt som konspirasjonsteorier.. Alle var hørt om en blaser som har sprengt via internett. Bare at internett er uendelig stort.. Søk på blaserulykke og bilder, ikke mange treffa. Søk røyking og kreft. Så ser man hva man bør tenke på :winke1: Stump røyken, bruk airbag og skyt hvem blasermodell man pokker ønsker! God jul :!:

Link to comment
Share on other sites

At et våpen gjennomgår hurtig utilsiktet demontering etter overmåte uvettig bruk, slik som ble beskrevet, er knapt noen sensasjon.

La oss snu litt på dette, hva må en gjøre for å sprenge en rifle med roterende lås? Vil smurte patroner kunne forårsake brudd i låsing? Selv om dette øker belastningen på låsen skal likevel ikke være mer enn dimensjonerende belastning (forutsatt normalt trykk), såpass skal vel våpenet tåle?

 

At våpenet har gitt klare signaler lenge før havari er sterkt formildende, men det er like fullt problematisk om smøring av hylse/låsing er nok til å ødelegge våpenet.

 

Ellers er jeg enig i at saken er et godt utgangspunkt for en test om noen har en rifle til overs. Men så lenge det er såpass lite dokumentasjon og folk ikke engang vet nøyaktig hvilken modell det skal gjelde kan en ikke bruke hendelsen som et bevis for noe som helst. Såpass ærlige bør vi være, dette er så langt jeg kan se kun et rykte. Og rykter på Internet er sjelden et godt utgangspunkt for en saklig debatt.

Link to comment
Share on other sites

Tror fremdeles vi er litt rundt hverandre her. Skal prøve å forklare bedre hva jeg mener. Smurte patroner i seg selv vil naturligvis ikke forårsake problemer i en fungerende våpenlås, så lenge det er det eneste avviket fra "perfekte forhold". Jeg synes heller ikke at oljen på patronene er det mest interessante i det som beskrives. Jeg har mer troen på at olje mellom låsklakker og låskasse er ugunstig, og om det i tillegg ble hylseseparasjon så det kom gasstrykk feil sted ser jeg for meg at det kan ha skjedd mye rart.

 

Dog, om man skal tro at både det som HighPower skriver, og at detaljene i teksten om sprengningen er riktig, kan det være at mekanismen har blitt utsatt for en patron den ikke var laget for, gjennom bruk av uoriginal pipe. Skal vel også sies at siden den i sammenligningen svake 6,5x55 også hadde lignende skader, kan det være at eier har hatt et liberalt forhold til den røde streken i ladetabellen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...