Jump to content

våkne opp nå


pajero

Recommended Posts

hei som våpen samler så har jeg fått flere venner og kolegaer i flere land , og det er en advarsel jeg får fra mange av dem og det er : PASS DERE FOR SOSIALISTENE !!!!!!!. Vi kan se til england , australia og canada for og nevne noen , alle steder sosialistene styrer så resulterer det i strengere og strengere våpen lover og tilslutt total forbud. Ønsker dere dette??? vi vet alle standpunktene til SV og er ikke justits ministeren fra Ap? og hvem har ansvaret for de nye forskriftene om ikke Ap?. I våres vakre land er det i dag desverre bare ett parti som verner om individets rettigheter . Så kjære skyttere , jegere , våpensamlere og andre lovlydige våpen eiere foren dere og støtt opp i kampen for våre individuelle rettigeter før det er for sent. En stor engelsk våpen samler sa : total forbudet mot våpen i england er våpen eiernes skyld siden de ikke våknet før det var for sent, fordi vi var mange nok til å holde sosialistene ut av regjeringen men vi lot det skure... Ønsker vi og miste våpenene våre? fordi med en sosialistisk regjering ved roret så er det vegen det går. Å reagere etter forbudet kommer er for sent !!!!! så tenk dere om før dere lar sosialistene ødelegge en sunn og fornuftig hobby og sport som vi alle holder kjært.. Beklager utbruddet mitt og jeg håper at jeg ikke har fornærmet noen siden det ikke var min intensjon. pajero

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, et forbud mot det ene og det andre er ikke helt veien å gå sier nå jeg også. men som i alle saker der det mange sider av denne saken, som i alle andre forbudssaker. Jeg må si jeg er skuffet over den politiske styringen som er blitt mere og mere markant de siste årene. Vi som våpen eier har et stort ansvar i utøvelsen av hobbyen vår, det er det ingen tvil om, men forbud, reguleringer og tunge lovverk har vi ikke fortjent. Jeg tror mye av problemet, basert på egne erfaringer, er folk som ikke har forhold til våpen sin frykt for dette redskapet. Det er vel neppe rapportert tilfeller av våpen som har drept/skadet mennesker, det er mennesker som skader/dreper/truer andre mennesker. Hadde ikke skytevåpen vært oppfunnet hadde disse få sorte fårene funnet et annet redskap.

 

Jeg tror at jo mere åpenhet og tilgjenglighet vi gir hobbyen vi liker og brenner for, jo større er sjansene for at vi får tilbake mere av vår individuelle frihet. Gjør ditt nærmiljø oppmerksom på at denne fritidsaktiviteten finnes, gi de som ønsker det de grunnleggende prinsippene bak ansvar, sikkerhet og bruk. Jo flere som vet dette jo mer av skepsien og frykten faller bort.

 

Og til slutt, jeg tror neppe sosialistene kan skyldes for dette, mere samfunnutviklingen med større innflytting til tettbygde strøk, økt kriminaitet og medias oppmerksomhet rettet mot dette.

Link to comment
Share on other sites

heller mer mot at slike forbud skyldes populismie eller hva man skal kalle det. den kan komme både fra venstre, midten og høyresida politisk (de første forbudene i england kom vel under jernkvinnen ei gang på slutten av åttitallet). ser dette i direkte relasjon til tabloid og unyansert media/journalisme som fører til at politikerene lager forbud for å tilfredstille "flertallet i befolkningen" etter for eks en skyteepisode. om det er brukt allerede ulovlige våpen og det at det er forbudt å drepe er ikke så viktig for dem, det viktige er å skape et inntrykk at de gjør noe betydningsfult for å gjøre samfunnet sikrere som igjen kan føre til at dem blir valgt på ny og ny og ny.

 

prisen for å leve i et demokrati med pressefrihet, kort og godt.

Link to comment
Share on other sites

heller mer mot at slike forbud skyldes populismie eller hva man skal kalle det. den kan komme både fra venstre, midten og høyresida politisk (de første forbudene i england kom vel under jernkvinnen ei gang på slutten av åttitallet). ser dette i direkte relasjon til tabloid og unyansert media/journalisme som fører til at politikerene lager forbud for å tilfredstille "flertallet i befolkningen" etter for eks en skyteepisode. om det er brukt allerede ulovlige våpen og det at det er forbudt å drepe er ikke så viktig for dem, det viktige er å skape et inntrykk at de gjør noe betydningsfult for å gjøre samfunnet sikrere som igjen kan føre til at dem blir valgt på ny og ny og ny.

 

prisen for å leve i et demokrati med pressefrihet, kort og godt.

 

Du treffer spikeren på hodet!

 

Skal vi redde jakten og skytesporten for fremtiden, så må vi bli bedre til å markedsføre oss selv og det vi driver med. Dette innebærer at vi må være nøye med hvem som representerer oss, og vi må ta grep for å sikre rekrutteringen.

 

Det blir nesten ufattelig naivt å tro at en eller annen politisk fraksjon kommer til gjøre noe for å reversere den våpenlovgivningen som allerede eksisterer. Det er uansett opposisjonspartiene og media som stort sett setter dagsorden.

 

Og til dem som tror at "alt blir så meget bedre" for våpeneiere bare vi får et regjeringsskifte; vel, ikke hold pusten mens dere venter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det ikke er så ille, husk at visst flertallet hele tiden skal tilfredstillies, så ender man jo opp med at ingen er tilfreds til slutt, pga at alle har sine interesser de er brenner ekstra for å bevare slik som synes fornuftig. La oss ta et eksempel som jeg har sett vært i bruk her tidligere, bilen. Selv om skytevåpen og biler har et forskjellig bruksområdet vil jeg dele sette det opp slik at det kan virke noenlunde logisk. En vanlig bruksbil, liten og grei motor, brukt som et redskap fra A til B kan sammenlignes med et enkelt jaktvåpen, det tar livet av viltet, det er det. Så har vi SUV og det mere påkostede personbilene, større motor enn du trenger, større og tyngere enn det som er nødvendig for folk flest kan sammenlignes med jaktvåpen, pistoler, en del taktiske våpen som brukes til mere spesifikke grener, mere avansert , halvautomat, større magasin, et mere agressivt utsende osv. Og så har vi sportsbilene og motorsykkler, enorm motor, høy akselrasjon og fart, dette er halv/automatvåpen med stor magasinkapasitet og skuddkraft.

 

Hvorfor er de større bilene og motorsykkler (hvorfor i all verden er motorsykkler lovlige forresten, når så mye annet er forbudt??) lovlige og våpnene ikke, bilene er allemanns eie, alle har et forhold til bilene, myndighetene og befolkningene har tillit til at det enkelte individ tar ansvaret, sikkerheten og lovverket til følge, uavhengig av hva slags bil de har. Vi vet jo alle som kjører bil forutsetningene for å kjøre med så lav risiko som mulig, jo det er vårt eget ansvar. Hva andre gjør på veiene kan vi ikke gjøre noe med.

 

Det er jo merkelig at straks det skjer en stygg episode med bil er det straks opplæringen og fart som angripes, jeg har ihvertfall aldri hørt noen komme med forslag om f.eks maks hk pr kg, forby biler med stor motorkraft og lignende.

 

Hadde våpenhold/bruk vært vært en allemannsaktivitet tror jeg vi hadde hørt det samme når en stygg episode med skytevåpen skjer. Så jeg tror det viktigste vi som skyttere kan gjøre er å drive et åpent, sikkert og stabilt fritidstilbud, inviter gjerne lokalpolitikere og andre, og vise stolt frem ansvaret og sikkerheten vi legger til grunn før vi klemmer på avtrekkeren. Vi er jo ikke gjeng villmenn som raver fulle rundt i skogen og skyter villt rundt oss, selv om det slik vi blir fremstilt noen plasser.

 

Desverre finnes det mennesker med problemer og samfunnsfintelige interesser der ute, innen for alt vi mennesker gjør, men det er skjeldent et forbud eller en lov hindrer disse.

 

Bil/våpen sammenligningen kan vel være noe snever, men det er et prisipp der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at den sammenligningen din er meget kurant Onkelrev. Både bil- og våpeneierskap er ikke medfødte rettigheter, men snarere et ansvar som er blitt gitt den enkelte som følge av at man tilfredstiller grunnleggende krav i forhold til kompetanse og egnethet. Det finnes dog noen vesentlige forskjeller. Bil, eller motorkjøretøy om man vil, er noe de aller fleste ikke har problemer med å se nytteverdien av. Størsteparten av samfunnet er derfor villig til å tåle den risikoen bilkjøring utgjør. Det blir anderledes med skyteredskap, som uheldigvis klassifiseres som våpen og ikke som sportsutstyr. Våpen er for mange et negativt ladet ord som forbindes med vold og død. Dette tror jeg medvirker til at det er vanskelig for mange å se forbindelsen mellom våpen og idrett. Vel, kanskje med ett unntak: skiskyting. Jeg har ihvertfall aldri hørt noen snakke om skiskyttervåpen... Dette mener jeg underbygger teorien om at vi må være flinkere til å vise at vi driver med idrett, og ikke med samfunnsfiendtlige/ -skadelige handlinger. Vi må klare å skape en større forståelse for at det er et markert skille mellom jakt og skytesport på den ene siden, og kriminalitet og vold på den andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvor snever går det an å bli? Stemme Frp fordi da vil det bli enklest å eie våpen...

Hallo, hvem er det som bør våkne opp egentlig?

 

Du finner muligens andre grunner også til å stemme eller ikke stemme på de her :!:

Men jeg finner ingenting i FRP sitt program som omhandler våpen i sivilt eie. Har FRP gjort noe ang. våpenforskriften? Ikke det, hvorfor snakker så mange om at de er de eneste som snakker vår sak da?

 

 

http://www.frp.no/filestore/Program_FrP.pdf

Link to comment
Share on other sites

 

Uavhengig av hva kriminologen J. Lott sier, så er det akkurat slike uttalelser som gjør det vanskelig for oss å bli oppfattet som seriøse av den øvrige befolkningen. Vi skyter oss selv i foten hvis vi prøver å dra den amerikanske våpendebatten over til Norge. For det første, så har ikke de amerikanske konservative akkurat noen høy stjerne blandt folk her hjemme. For det andre så er årsakene til at folk skaffer seg våpen svært forskjellig fra det som er tilfelle i USA. I Norge erverves våpen enten til jakt eller idretts- / konkurranseutøvelse. I usa er de fleste våpen som blir solgt tiltenkt selvforsvar/ beskyttelse. Dette med bakgrunn i "the second amendment of the Constitution".

 

Jeg tror ikke at noe våpenkontor i Norge vil godkjenne en våpensøknad som begrunner erverv med selvforsvar...

Link to comment
Share on other sites

Sludder og pølsevev, som alt annet er også våpeninnehav i forhold til politiske ideologier SITUASJONSBESTEMT.

 

Man kan ikke benytte hisorien som sannhetsvitne for hva som kommer til å skje, til det er den alt for variabel:

 

De aller, aller første våpenforbudene kom fra den politiske høyresiden, eller de politisk reaksjonære om man vil (og som en del av oss mener FRP tilhører), allerede rundt 1650 hvor det ble innført forbud mot flintelåspistoler, fordi "disse avskyelige vaaben kunne medbringes skjult i en overfallsmanss gevandter, og således true fyrstens liv...."

 

Sosialistene har gjentatte ganger opp gjennom historien grepet til våpen og bekjempet makthaverne og i dette sitt forehavende delt ut våpen til så mange borgere som mulig, delt dem ut helt gratis til og med!

 

Høyresidens revolusjonære, kjent som Nazistene, innførte temmelig drakoniske våpenlover og inndro alle våpen der de for fram, også i vårt land som mange vil vite (men de delte riktignok ut våpen til et meget lite mindretall av befolkningen, nemlig sine egne).

 

Våpenforbudene i England kom under konservativ regjering. Australia likeså, og i begge tilfelle i et kollektivt anfall av angst, som følge av nedskytinger.

 

Sosialistene i Norge delte ut våpen til alle som sverget på å sloss mot kommunistene så sent som mot slutten av 1970-tallet (dessverre er ikke historien om dette skrevet ned enda, det haster fordi deltakerne er i ferd med å dø ut), man delte ut pistoler, rifler, maskingevær - ja til og med tyngre saker som håndgranater, sprengstoff og bangalores!

 

Jeg har ikke registrert noen vesentlig uenighet på Stortinget når det gjelder våpenloven eller våpenforskriften. Ingen av partilederne har uttalt seg særlig avvikende fra hverandre, enkeltrepresentanter har derimot uttalt seg avvikende i den ene eller andre retning, mest å legge merke til i så måte var representanten Lundteigen (SP), som er en solid talsmann for sivilt våpeneie og retten til fri jaktutøvelse.

 

Det er bare å slå fast, flertallet av ALLE politiske partier er enige, de er enige i skrittvise innstramminger i retten til å eie våpen. Skrittvist i den forstand at forandringene må komme såpass gradvist at ikke flertallet av jegere og organisasjoner lager for mye bråk.

 

Når det gjelder FRP, så stoler jeg ikke spesielt mye på dette partiet heller, fordi FRP ser ut til å værer opphengt i TO saker:

 

Tough on crime

og

Støtte til politiet

 

Den første åpner for at partiet kommer til å gå rett på limpinnen i en stemning av nasjonal panikk, slik vi så etter NOKAS-ranet, og villig bli med på "nødvendige tiltak".

 

Den andre åpner for å bli med som lydige lam hver gang Politidirektoratet krever innstramminger og kraftige tiltak.

 

Som kjent ser man innenfor politledelsen og Politiets Fellesforbund alt privat våpeneie som en direkte trussel mot de anstatte og medlemmenes liv og helse, og kraftige utspill om dette vil mest sannsynlig få lydhør støtte fra FRP.

 

Men som kjent, politiske spådommer er ingen eksakt vitenskap, de vil i ettertid gjerne få et skinn av politiske kandestøperier, hvem som får rett vil kun ettertiden kunne vise.

 

Jeg for min del holder IKKE pusten og venter at FRP skal redde noen i våpensaken.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser at dette gir blandede følelser , bra !!! fordi dette skaper engasjemang . Jeg har tatt en ringe runde til de polititiske partiene og egentlig fått bekreftet mitt syn , der sv utalte at strengere våpen forskrifter var meget viktig siden våpen er farlig det ( hoved kontoret til sv sa tydelig fra våpen er fy). ap var også temmelig negativ.Sp var som noen sier faktisk relativt positive ( de er ikke sosialister). og høyre og frp var meget positive. det jeg mener med saken er at våre meninger faktisk kan avgjøre vår egen framtid da vi også er mange stemmer, men det virker som stor splittelse mellom de forskjellige forbundene gjør oss mindre egnet til å få politisk inflytelse. Jeg har hele tiden sett på meg som relativt parti uavhengig men etter å studert parti programmene så har jeg gradvis falt over mot frp, da individets rettigheter er viktig for meg. Jeg sier ikke at de har rett i alt ,for det har desverre ingen partier . Finnes det foresten noen organisasjon som ivaretar alle type våpen eieres interesser?. ps denne diskusjonen er mest startet for å se om folk kan bli enige om at vi alle er sterkere og mere inflytelses rike om vi står sammen, noe som er mitt virkelige hjerte barn. pajero :D

Link to comment
Share on other sites

jeg ser at dette gir blandede følelser , bra !!! fordi dette skaper engasjemang . Jeg har tatt en ringe runde til de polititiske partiene og egentlig fått bekreftet mitt syn , der sv utalte at strengere våpen forskrifter var meget viktig siden våpen er farlig det ( hoved kontoret til sv sa tydelig fra våpen er fy). ap var også temmelig negativ.Sp var som noen sier faktisk relativt positive ( de er ikke sosialister). og høyre og frp var meget positive. det jeg mener med saken er at våre meninger faktisk kan avgjøre vår egen framtid da vi også er mange stemmer, men det virker som stor splittelse mellom de forskjellige forbundene gjør oss mindre egnet til å få politisk inflytelse. Jeg har hele tiden sett på meg som relativt parti uavhengig men etter å studert parti programmene så har jeg gradvis falt over mot frp, da individets rettigheter er viktig for meg. Jeg sier ikke at de har rett i alt ,for det har desverre ingen partier . Finnes det foresten noen organisasjon som ivaretar alle type våpen eieres interesser?. ps denne diskusjonen er mest startet for å se om folk kan bli enige om at vi alle er sterkere og mere inflytelses rike om vi står sammen, noe som er mitt virkelige hjerte barn. pajero :D

 

Det er ingen tvil om at du har klart å vekke engasjement Pajero (tråden har vært til god hjelp under en lang og hendelsesløs nattevakt) :D ! Når det kommer til den politiske tilnærmingen er vi nok uenig, men jeg er hjertens enig at et bredere samarbeid på tvers av alle forbundene er veien å gå. I denne sammenheng tror jeg det er fornuftig om man klarer å være politisk nøytral og holde fokuset rettet mot promoteringen av skytesporten og jaktutøvelsen. Vi bør derimot ikke forholde oss som passive enkeltindivider, men aktivt oppmuntre de respektive særforbundene til et konstruktivt samarbeid!

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel alle forbundene, untatt NJFF og DFS, enige i den jobben man nå gjør(om den nye våpenforskriften)

 

NJFF gikk høyt ut, men ble "sure" da deres forslag til tilsvar ble nedstemt av resten av forbundene. Det var ut fra det jeg har hørt ett særledes dårlig formulert svar.

 

DFS gir vel "f..." så lenge de får beholde sine Sauere. Litt som en kjent skiskytter, som uttalte at så lenge han fikk beholde sitt skiskyttergevær, så kunne alle andre våpen forbys....

 

Men det er jo eldig positivt at resten av organisasjonene er enige. Da spørs det bare om man kommer noen vei.... eller om all halvautoskyting er forbudt fra den 1.1.2009.... :D (satt på spissen, da den nye forskriften forbyr alle halvautovåpen)

Link to comment
Share on other sites

Tja. Er det virkelig ikke andre ting som folk mener er viktig når de skal stemme? Hva med utenrikspolitikk? Skal Norge delta med stridende styrker i Iran, f.eks.? Skal vi støtte Israel i ett og alt? Eller skal vi opprette sterke politiske bånd til Nord-Korea og Venezuela? Hva med velferdspolitikk? Skal vi privatisere helsevesenet, eller skal det være offentlig? Skal vi ha en folketrygd, eller skal alle forventes å selv sørge for sine pensjonsytelser og sin egen helseforsikring? Skolepolitikken? Privatskoler og fokus på karakterer eller enhetsskole og integrering? Samferdsel? Kollektivtransport eller privatbilisme? Forsvarspolitikk? Nedbygging eller oppgradering? Invasjonsforsvar eller "deltakelse i internasjonale operasjoner"? Hva med de grunnleggende forskjellene i menneskesyn hos f.eks. KrF, FrP, Ap og Rødt? Alt dette er faktisk ting som opptar meg mye mer enn fiendebilder mot hobbyen min, tegnet i et anfall av småparanoia. Ergo vil mitt valg av stemmeseddel neste høst være et vanskelig valg, for jeg liker litt fra den ene og litt fra den andre siden og har mange ting jeg må vurdere.

 

Forresten: Hvis NJFF-lederen har så gode forbindelser inn i sentrale Ap-organer som enkelte her vil ha det til, tror jeg ikke vi skal være redde for jaktvåpnene våre selv om "sosialistene" (som i parentes bemerket er sosialdemokrater, noe som er noe litt annet enn sosialister) skulle få en valgperiode til i Regjeringskvartalet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Forresten: Hvis NJFF-lederen har så gode forbindelser inn i sentrale Ap-organer som enkelte her vil ha det til, tror jeg ikke vi skal være redde for jaktvåpnene våre selv om "sosialistene" (som i parentes bemerket er sosialdemokrater, noe som er noe litt annet enn sosialister) skulle få en valgperiode til i Regjeringskvartalet... :mrgreen:

Hva med de praktiske våpen?

Link to comment
Share on other sites

for jeg liker litt fra den ene og litt fra den andre siden

det er dette som gjør det hele så vanskelig, jeg som regel enten enig med FRP eller SV.

tipper at jeg stemmer i FRP i år også, siden jeg bare vil sitte helt alene på haugen min og drite i hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, nå har jeg hørt at Lundteigen er for fri jakt og :shock: Så sp vil gi fra seg grunneiers rett til jakt nå :mrgreen: Da må jeg jo stemme sp nestegang (selvsagt ikke, er nok heller litt faktafeil i innleggene over 8) )

 

Når du leser innlegg som en viss man leser bibelen, så kan du ende opp med et såpoass orginalt resultat.

 

Lundteigen er vel for fri jaktutøvelse INNENFOR RAMMEN AV DE EKSISTERENDE ORDNINGER.

 

Slik jeg oppfatter ham er det fritt fram for alle å jakt og eie jaktvåpen (og konkurransevåpen) med å FINNE jaktterreng blir selvsagt et spørsmål om å finne en grunneier som er villig til å selge eller leie ut.

 

Å begynne å blande inn DETTE spørsmålet i retten til overhodet å eie våpen fører galt avsted.

 

Støtter du ikke grunneiers rett til å selv bestemme hva han vil gjøre med eiendommen sin?

 

Her vil man i allefall ikke få støtte fra FRP!!!!

 

Men muligens fra SV - det kunne jo være en brekkstang for å få SV til å være med på at vi må ha jaktvåpen, simpelthen for å sikre oss muligheten til å jakte på alle eiendommene sosialistene vil ha tilkgang til!

 

Som du muligens ser, her må man fokusere på en ting i gangen, det blir bare tull i hodet ditt av å jonglere med flere saker samtidiug!

Link to comment
Share on other sites

 

Høyresidens revolusjonære, kjent som Nazistene,

 

Jeg trodde de fleste hadde begynnt å innrømme at Nazistene, dvs den Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderpartiet ikke egentlig tilhørte "høyre" siden, men faktisk var en avgren på "venstre" siden, som ved siden av deres skrullete rase politikk også var sterkt kritisk til kapitalism, og var meget opptatt av å bygge opp en velferdsstat som skulle ta seg av alle innbyggere, uavhengig av sosial status, penger etc, og var for å ta fra de rike for å fordele til "massene". Selv om nazistene var imot ren sosialism, var faktisk svært mye av ideologien bygget opp fra sosialism. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pajero,

 

Du har sikkert rett, men det er greit å innimellom korrigere den nevnte feilen om at Nazismen tilhører høyresiden. Dette er noe som har blitt sagt så mange ganger av venstresiden (for å prøve å distansere seg mest mulig fra nasjonalsosialisme) at det usanne har tilslutt blitt en "sannhet" her i Norge.

 

Sorry at det ble litt OT.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger som våpeneeier å forene oss i et felles forbund, hva med Norsk Våpeneierforbund? De fronter jo de mere generelle, uten at jeg har kjennskap til de. Så får de mere spesifikke forbundene fronte sine saker. Men som nevnt tidligere tror jeg vi selv kan gjøre mye på grasrotnivå. Jeg nekter å tro at politikere og politi har til hensikt og avvepne befolknig for å kontrollere oss og sikre seg selv. Og uansett, hadde det skjedd hadde resultatet blitt at vi som har dette som hobby blir rammet, mens de kriminelle løsner sine skudd like ofte som før om ikke enda værre.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det er smart å gå inn på en diskusjon ang nazisme her nå, å i alle fall ikke med en viss kvervulant fra orkanger tilbake i forumet. :?

 

Kverulant eller ei, mannen fra Orkanger formidler sine poeng på en utmerket måte. Det er lett å se at dette er en mann med retoriske evner, som behersker språk og er stødig innen almenkunnskap. Det er nettopp slike evner vi har bruk for hvis vi har behov for å formidle vår side av saken!

Link to comment
Share on other sites

Vel, JEG har ikke glemt hvordan Orken omtalte oss brukere her inne i en nettdebatt for en tid siden.

der traff du spikeren ja. :roll:

 

Hvilken spiker har blitt truffet? Handler ikke tråden om hvorvidt frp er i stand til å ivareta norske våpeneieres interesser eller ikke? Eller skal vi bruke tid og krefter på å angripe hverandre?

 

Det er jaggu ikke rart at vi taper i forhold til politikerenes innfall og utspill...

Link to comment
Share on other sites

en ting som jeg ikke har fått svar på er om det finnes et forbud som kan tale alle våpen eieres sak? :?:

 

Norsk Våpeneierforbund (NV) med Are Fosjord i spissen gjorde en kjempeinnsats for noen år siden. Jeg var medlem, men det er lenge siden jeg mottok noen kontingent. Jeg har en mistanke om at det ble for mye arbeid fordelt på for få personer. Nok en gang illustrerer dette nødvendigheten av en kollektiv innsats. Min påstand er at vi (meg selv inkludert!) er noen tafatte einstøinger som mangler evnen til å innse hva som må til for å ivareta de interessene som er så kjære og viktige for oss. Og det sier desverre en god del om oss som gruppe.

 

Derfor må vi gi all ære til den som våger å engasjere seg! Uavhengig av politiske synspunkt og overbevisninger. De som engasjerer seg står ihvertfall ikke med hendene i lommen og lar seg bli overkjørt av politisk spill for galleriet.

 

Jeg er ikke enig med Pajero sin tro på frk Jensen og co, men han virker ihvertfall engasjert og det skal han ha takk for :D !

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det er smart å gå inn på en diskusjon ang nazisme her nå, å i alle fall ikke med en viss kvervulant fra orkanger tilbake i forumet. :?

 

Ta det med ro Pajero, jeg er faktisk enig med utsagnet over, en avart, eller gjerne degenerert sosialisme om en vil.

 

Og jeg er enig med deg også: la oss ikke gjøre denne diskusjonen til en diskusjon for og mot kapitalisme eller sosialisme - det var hele mitt poeng i den første postingen, det er i praksis UMULIG å finne noe bevis for at hverken sosialistene eller kapitalistene er roten til alt ondt, i hvert fall i våpensaken (!).

 

ALLE politiske avskygninger som har kommet til makten har beslaglagt våpen, på et eller annet tidspunkt, det er lett å vise:

 

Nazistene helt udiskutabelt også i vårt land

Kommunistene også helt udiskutabelt

Kapitalistene? Jo uten tvil våpen: forbud mot feks Saturday Night Specials, som var satt opp for å frata fattige sørstatsborgere deres dritt billige våpen (og det rammet først og fremst fargede)

Kapitalisrtene ? England, våpenforbudet kom under borgerlig regejering

Sosialistene? Helt sikkert.

De allierte? Joda våpenforbud i Tyskland etter krigen, til og med forbudt å produsere og reparere våpen.

Amerikanerme? Joda våpenforbud i Japan etter 1945 feks, totalt og så effektivt at ikke en gang luftvåpen var tillatt.

 

Lista blir helt endeløs

 

Men våre sosialister?

 

Ikke glem at Håkon Lie er en kraftsosialist og at HAN delte ut maskinpistoler!

 

I politikken helliger hensikten middelet.

 

I vår tid er hensikten å inndra så mange våpen som mulig, med minst mulig bråk.

De lurer nok med FRP også, i bytte mot litt regjeringsmakt.

 

Spør deg selv: hva velger FRP :

 

å støtte norske våpeneiere, ELLER å kaste vrak på noen prinsipper for å få veltet Jens og komme i regjering?

 

Våpenloven blir en bitte liten salderingspost i dette spillet og ofres uten en eneste tanke i bytte mot store og tunge saker som hjemfallsrett, forsvarspolitikk og en masse annet.

 

Rett og slett våpenloven og dens fremtid spiller ingen som helst rolle i norsk politikk, 99% av norske politikere er enige med alle utspill fra Justis og Politidirektoratet.

 

Skulle våpenloven mot formodning komme til å spille noen rolle, blir det IKKE positivt for oss, for det kan antakelig kun komme til å skje i forbindelse med en skandale, et fælt massedrap, ei skoleskyting, eller en haug ihjelskutte poliser, og da skal det ikke rare fantasien til for å skjønne hvordan DET går.

 

Finn deg et parti som sikrer pensjonen din best mulig, og stem på det. Det er antakelig det eneste som noensinne kommer til å bety noe for deg eller nmoen andre her.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det faktisk slik at frp var første parti ut med å sende et krav til storberget ang insyn av prosessen runt den nye våpen forskriften, det vitner om interesse fra partiet . De jobber fortsatt med saken og det kan jeg garantere, samt at frp ikke akurat er kjent for og følge strømmen med de andre partiene. men nokk frp . Se for dere en våpen eier organisasjon med 2-300000 medlemmer , tror dere den organisasjonen blir tatt seriøst av partiene? hadde vi ikke da kunnet krevet svar fra de politiske partiene? hadde partiene da kunnet fnyse av så mange velgere?. Antall gir styrke til å bli hørt derfor er min hjerte sak en stor organisasjon for alle våpen eiere.

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det faktisk slik at frp var første parti ut med å sende et krav til storberget ang insyn av prosessen runt den nye våpen forskriften, det vitner om interesse fra partiet . De jobber fortsatt med saken og det kan jeg garantere, samt at frp ikke akurat er kjent for og følge strømmen med de andre partiene. men nokk frp . Se for dere en våpen eier organisasjon med 2-300000 medlemmer , tror dere den organisasjonen blir tatt seriøst av partiene? hadde vi ikke da kunnet krevet svar fra de politiske partiene? hadde partiene da kunnet fnyse av så mange velgere?. Antall gir styrke til å bli hørt derfor er min hjerte sak en stor organisasjon for alle våpen eiere.

:D

 

Kamerater foren eder... :lol: ja dette er noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Tja. Er det virkelig ikke andre ting som folk mener er viktig når de skal stemme? Hva med utenrikspolitikk? Skal Norge delta med stridende styrker i Iran, f.eks.? Skal vi støtte Israel i ett og alt? Eller skal vi opprette sterke politiske bånd til Nord-Korea og Venezuela? Hva med velferdspolitikk? Skal vi privatisere helsevesenet, eller skal det være offentlig? Skal vi ha en folketrygd, eller skal alle forventes å selv sørge for sine pensjonsytelser og sin egen helseforsikring? Skolepolitikken? Privatskoler og fokus på karakterer eller enhetsskole og integrering? Samferdsel? Kollektivtransport eller privatbilisme? Forsvarspolitikk? Nedbygging eller oppgradering? Invasjonsforsvar eller "deltakelse i internasjonale operasjoner"? Hva med de grunnleggende forskjellene i menneskesyn hos f.eks. KrF, FrP, Ap og Rødt? Alt dette er faktisk ting som opptar meg mye mer enn fiendebilder mot hobbyen min, tegnet i et anfall av småparanoia. Ergo vil mitt valg av stemmeseddel neste høst være et vanskelig valg, for jeg liker litt fra den ene og litt fra den andre siden og har mange ting jeg må vurdere.

 

Forresten: Hvis NJFF-lederen har så gode forbindelser inn i sentrale Ap-organer som enkelte her vil ha det til, tror jeg ikke vi skal være redde for jaktvåpnene våre selv om "sosialistene" (som i parentes bemerket er sosialdemokrater, noe som er noe litt annet enn sosialister) skulle få en valgperiode til i Regjeringskvartalet... :mrgreen:

 

I og med at mine meiningar faktisk allereie er formulert i denne tråden, er det ganske praktisk og lettvint å berre seie +1 til heile dette innlegget frå Sako30-06.

Link to comment
Share on other sites

Det Sako skriver er meget godt skrevet, men det er synd at slike tråder som dette i det hele tatt har livets rett. Det første innlegget minner jo om total mangel på grunnleggende kunnskaper om hva som er viktig og hvilke perspektiver vi bør vie vår oppmerksomhet.

 

Vi bør stemme på det partiet som gir oss minst problemer i forhold til erverv av skytevåpen... Hva er dette for noe? Og personlig frihet som trådstarter er for, ja det er et begrep Frp henter stemmer på fra folk som ikke forstår hva politikk er for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det Sako skriver er meget godt skrevet, men det er synd at slike tråder som dette i det hele tatt har livets rett. Det første innlegget minner jo om total mangel på grunnleggende kunnskaper om hva som er viktig og hvilke perspektiver vi bør vie vår oppmerksomhet.

 

Vi bør stemme på det partiet som gir oss minst problemer i forhold til erverv av skytevåpen... Hva er dette for noe? Og personlig frihet som trådstarter er for, ja det er et begrep Frp henter stemmer på fra folk som ikke forstår hva politikk er for noe.

 

Vil gjerne støtte deg her, og Sako selvsagt.

 

At man forsøker å unnskylde seg med at det var spøk, når en blir tatt med buksene..... sier vel sitt. Man KAN jo ikke spøke med Liundteigen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at vi må ha en serk org. med mange medlemmer,og som ikke løper fi sitt ærend, men er til støtte for medlemmene.

Gode forslag til hvilken organisasjon som bør velges? Norsk Våpeneierforbund kanskje? Andre forslag?

 

 

Hmmm ikke glem at NV har pådratt seg "noens" vrede ved at de ikke gjorde akkurat det som passet noen der og da!

 

Så i stedet for å bakke opp en organisasjon som gjerne VIL men ikke er perfekt, så river man ned alt og starter på nytt......

 

Forresten det er jo slik det er blitt gjort hele tiden!

 

For 25 år siden klarte Braathen å etablere et samarbeidsorgan, det var visst heller ikke helt perfekt, derfor måtte det på dyngen!

 

FRP (trådtema) er jo heller ikke absolutt helt perfekt, la oss slenge det på dynga like godt først som sist, så sparar vi oss mye bry i mellomtiden!

 

Eller for å sitere Håkon Lie:

"Jeg betrakter FRP som en sykdom som kommer til å gå over..........."

Link to comment
Share on other sites

Det eneste norske politiske partiet som nevner sivile våpen i sitt program er Kystpartiet.

 

Tror faktsk det er et fett hvem vi stemmer på, fremtiden vil garantert kun gi innstramninger på dette feltet. Løp og kjøp, og kos oss mens vi kan!

Link to comment
Share on other sites

la oss for guds skyld få nedført i grunnloven at enhver frimann har rett til og kjøpe kniver, verktøy etc.

hvis ikke så kommer fritt salg av hammere, sager, osthøvler etc. og være en saga blott.

er bare snakk om tid...

 

(dette innlegget er helt seriøst og inneholder ikke et snev av sarkasme)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...