Jump to content

våkne opp nå


pajero

Recommended Posts

 

 

Dette var nytt for meg: mener du at NV hadde nært samrøre med FRP?

 

Kan du vise til noe konkret der, jeg ble litt nysgjerrig nå, for dette tror jeg ikke jeg har sett andre steder.

 

Det er desto mer merkelig, for noen av dem som angriper NV hardest på nettet synes jo å være ihuga FRP'ere??

 

Om du ikke har noe konkret, så står dette for meg som akkurat det samme som det som ble skrevet om NV tidligere her, enten misforstått eller forvridd med eller uten bevisst hensikt.

 

Uansett å forsøke å få støtte fra FRP i våpensaker har vist seg å være omtrent som å få tak på et vått såpestykke på baderomsgolvet, det er i allefall lokal erfaring her.

 

 

 

So what gives?

 

Som jeg skrev, så fikk jeg inntrykk av at NV hadde visse preferanser i forhold til FRP. Dette etter å ha lest gjennom medlemsbladet som jeg fikk i posten, og det jeg fikk med meg på nettet. Her vil jeg presisere at det dreier seg om mitt inntrykk og at dette selvfølgelig blir svært subjektivt. Jeg mener også å huske at det ble gitt gode råd i forbindelse med hva man burde stemme, og hva man ikke skulle stemme, hvis man ville beholde sine våpen. Hvis jeg tar feil, så skal jeg selvfølgelig legge meg langflat og be om unskyldning. Dessverre har jeg ikke spart på medlemsbladene fra den tiden jeg var medlem. Jeg vil videre presisere at jeg ikke har ønsket å tråkke noen på tærene, da jeg er av den oppfattning at vi er nødt til å stå sammen hvis vi ønsker å oppnå noe. Og det var vel nettopp dette som var Fosjord, og NV som sådan, sin visjon.

 

Uansett, så tror jeg ikke noen er tjent med å fronte en sak med støtte i et parti som i mange år satset på en politikk som de fleste nok opplevde som en populistisk politikk basert på intoleranse og fremmedfrykt.

 

Og for å ha det sagt, så har jeg absolutt ingen tro på FRP når det gjelder "våpensaken", eller særlig mange andre saker for den saks skyld. Når jeg leverer min stemmeseddel, så er det definitivt andre forhold som har vært utslagsgivende.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sammenheng med retten til våpeninnehav lurer jeg på om noen har noe statistikk angående våpen brukt til kriminelle handlinger og hvor mange av disse som er uregistrerte/registrerte etc? Sannsynligvis vanskelig å oppdrive, men har noen her formeninger om dette er det interessant.

 

Dette mener jeg også er viktig, ingen som har tilgang til noe slik? Da kunne vi ihvertfall bekrefte eller avkrefte de forskjellige mistankene rundt innskrenkningene fra politiske hold...

Link to comment
Share on other sites

Malle! JEG vil i allefall ikke på noen måte forlange at du skal unnskylde deg og langt i fra legge deg langflat!

 

Det må da være OK å vurdere en sak forskjellig?!

 

Jeg har et annet inntrykk, deler i stort dine tanker om valget, men skjønner at mange som tenker i et lukket partipolitisk univers (joda jeg har vært en av dem, men det er lenge siden) oppfatter også meg som både populistisk og FRP'er når det blir snakk om personlige retter og friheter.

 

Men det er som du sier viktigere saker i livet enn akkurat å få eie en spyflue-blå, blankpolert revolver i grovt kaliber....

 

Jeg har beholdt mine gamle nummer av NV-blekka og fikk nettopp en oppgradert samling fra Are, han har restlager. Jeg kunne naturligvis gitt meg til å sitere, men står over.

 

Så vidt jeg husker laga NV et skjema og sendte rundt etter mønster fra NRA i USA, svært få politikere svarte, men partikontorene svarte, og på basis av disse svarene laget Are en sammenstilling der han forsøkte å gjøre rede for hvilket parti som best støttet norske våpeneiere.

 

Den sammenstillingen tok sikkert farge av Are's persomloge preferanser, slik er det i politikken!

 

Ikke overraskende ble det FRP, men ord er billige når en sitter i oppososjon, alltid har sittet der og alltid har blitt systematisk utelukket (hmmmmm der var det liksom en følelse jeg kjente igjen.........)

 

Jeg håper FRP får anledning til å bevise at de leverer varene, men er samtidig såpass opportunist at jeg håper det blir en mindretalls-regjering, slik at det finnes en nødventil....

 

Og jeg tror ikke tiden til populistsike eksperimenter og knefall for totalt frie markedskrefter er den medisinen vi trenger NÅ.

 

Tvert i mot alle siviliserte stater snakker nå om regulering, og en krisetilstand som vil vare kanskje et tiår, det er en krise av samme magnitude som 1929 - 32 vi ser rulle ut foran øynene våre. Greenspan var i dag ute og fortalte at hans ideologi "was fundamentally flawed", der har du en markedsliberalist som ser de lange linjer og innrømmer at skuta ikke bærer lenger.

 

Det kan bety at FRP's lille vindu i tid ble lukket før de fikk slippe til. Time will sjåv.

Link to comment
Share on other sites

sammenheng med retten til våpeninnehav lurer jeg på om noen har noe statistikk angående våpen brukt til kriminelle handlinger og hvor mange av disse som er uregistrerte/registrerte etc? Sannsynligvis vanskelig å oppdrive, men har noen her formeninger om dette er det interessant.

 

Dette mener jeg også er viktig, ingen som har tilgang til noe slik? Da kunne vi ihvertfall bekrefte eller avkrefte de forskjellige mistankene rundt innskrenkningene fra politiske hold...

 

Jeg har ikke tilgang til en slik statistikk, men den burde ikke være vanskelig å oppdrive. Jeg har likevel vanskelig for å se at den vil kunne hjelpe oss i nevneverdig grad. Bakgrunnen for dette er ikke at det er vi som har anskaffet våpen på lovlig vis som utmerker seg på lovbruddstatistikken, men snarere dem som har skaffet seg tilgang på våre våpen på en ulovlig måte...

 

Det som blir brukt som argument er at vi utgjør en trussel mot samfunnet fordi at noen kan stjele våre våpen og dermed benytte dem til kriminell virksomhet. Det vil med andre ord si at vi skal få innskrekninger i vår jakt- og idrettsutøvelse på grunn av kriminalitet som begås av andre. Dette må vel kunne sies å være et direkte resultat av diverse politiske utspill hvor man uttaler at man ønsker å komme voldskriminaliteten til livs, og hvor man skal vise seg som handlkraftig. Å avvæpne de med uhederlige hensikter blir særdeles vanskelig, da man ikke til enhver tid kan vite hvem de er, så man søker en løsning som sikrer avisoverskrifter og som kan brukes til skremselspropaganda og tvilsom/ meningsløs statistikk. For den som ikke har noe forhold til jakt eller skyting blir det lett å trekke den konklusjonen at våpen er farlig, og dermed må de som eier våpen være potensielt farlige personer, og videre at disse (oss) bør avvæpnes.

 

Når det gjelder politiet, så har jeg faktisk ikke noe problem med skjønne at de vurderer lovlig våpeneierskap som en potensiell trussel mot egen sikkerhet. Det er tross alt politiet som først og fremst risikerer å møte disse våpnene i skarpe situasjoner. Dette mener jeg at man skal ta på alvor, men det blir feil å legge ansvaret over på oss, som tross alt tilhører en av de mest lovlydige gruppene i samfunnet (ellers hadde vi vel ikke hatt våpen?). Ansvaret bør ligge hos dem som bevilger resursser til kriminalitetsbekjempelse og de som har ansvaret for at disse blir benyttet til riktig formål. At Arne Johannesen i Politiets Fellesforbund bruker lovlige registrerte våpen som argument i sine saker tror jeg ikke at vi skal ta personlig, men snarere forstå som et politisk argument som er fremmet i politi- politisk sammenheng.

 

Videre kommer vi ikke utenom at våpen for de fleste utenforstående er et svært negativt ladet ord. At vi betrakter våre våpen som verktøy på like linje med kjøkkenkniver og motorsager er vanskelig for utenforstående å begripe. Dette på tross av at det skades og drepes langt flere med helt dagligdagse redskaper enn det som er tilfelle med jakt og konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Du finner en sløik statistikk omtalt her:

 

http://jakt.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=427

 

Det er en bokanmeldelse av Leif Ørens bok Skytevåpen-identifisering, hvor denne statistikken er nevnt, det er Kripos offisielle statistikk. Dersom det er veldig viktig og ingen har boka kan jeg skrive litt om den statistikken, men det kommer jeg i så fall til å gjøre over der, i tråden det hører heime.

Link to comment
Share on other sites

...

Uansett å forsøke å få støtte fra FRP i våpensaker har vist seg å være omtrent som å få tak på et vått såpestykke på baderomsgolvet, det er i allefall lokal erfaring her.

...

Og i begge disse situasjonene bør man se seg godt om før man stiller seg i en sårbar positur...
Link to comment
Share on other sites

Du finner en sløik statistikk omtalt her:

 

http://jakt.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=427

 

Det er en bokanmeldelse av Leif Ørens bok Skytevåpen-identifisering, hvor denne statistikken er nevnt, det er Kripos offisielle statistikk. Dersom det er veldig viktig og ingen har boka kan jeg skrive litt om den statistikken, men det kommer jeg i så fall til å gjøre over der, i tråden det hører heime.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe boka, men fant den kun på bokkilden.no til 748,- spenn. Det er vel i overkant dyrt for ei bok. Er den mulig å skaffe noe rimligere?

Link to comment
Share on other sites

...

Uansett å forsøke å få støtte fra FRP i våpensaker har vist seg å være omtrent som å få tak på et vått såpestykke på baderomsgolvet, det er i allefall lokal erfaring her.

...

Og i begge disse situasjonene bør man se seg godt om før man stiller seg i en sårbar positur...

 

I all rettferdighetes navn, DET gjelder ikke bare når man samrører med FRP - i så måte er alle politiske partier like hyggelige, så en må passe på å klemme rauvva godt mot veggen før en bøyer seg ned for å plukke opp såpa ja..... FRP er ikke verre eller spesielt bedre enn de andre, men noen av de andre er verre enn verst, i allefall sett herfra.

 

Sponheim, det navnet forbinder jeg lite hyggelig med...... Dørum derimot er bedre så alle har sitt å streve med.

Link to comment
Share on other sites

Du finner en sløik statistikk omtalt her:

 

http://jakt.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=427

 

Det er en bokanmeldelse av Leif Ørens bok Skytevåpen-identifisering, hvor denne statistikken er nevnt, det er Kripos offisielle statistikk. Dersom det er veldig viktig og ingen har boka kan jeg skrive litt om den statistikken, men det kommer jeg i så fall til å gjøre over der, i tråden det hører heime.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe boka, men fant den kun på bokkilden.no til 748,- spenn. Det er vel i overkant dyrt for ei bok. Er den mulig å skaffe noe rimligere?

 

Så du logga deg på JJ, var leseranmeldelsen av boka OK?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...