Jump to content

Gode ikke så altfor dyre jaktklær?


Tomaso

Recommended Posts

Lurer litt på dette med gode jaktklær. Dette er ikke som og dra på fiske tur. Tenker ang støy fra klær osv. Hva burde man gå for som er til en rimelig penge? Samme med sko/støvler? På jeger kurse hadde vi en gammel traver av en jeger. Og han syntes gortex var noe dritt osv. Kare er en skikkelig jeger som folk oppsøker for hjelp osv men, alså ikke alt kan vel bare være dritten?

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva man skal jakte, samt hvor og når , mange motstridende krav til jaktbekledning. F.eks skal man klarte opp stupbratte hjortelier eller blir man sittende på post osv.. reinjakt på snaufjellet eller snike seg fram i krattskogen

 

membranplagg med gore-tex osv er vel og bra det, men har helt klart sine begrensninger. De fleste klarer å slippe ut svetten så lenge du er i moderat aktivitet, ikke nødvendigvis like mye ved større aktivitet..

Link to comment
Share on other sites

På vårt jaktlag er vel det meste prøvd opp gjennom årene, fra billig fra Magasinet og XXL til svindyre fra Harkila og Bergans. Opplevd forskjell i egenskaper er generellt ikke så stor som prisforskjellen antyder. Så spørs det hvor forfengelig man er da.

Link to comment
Share on other sites

Spm ved kjøp av jaktklær, bør omhandle, kvalitet, pris, holdbarhet, egnethet, bla. Jeg bruker for det meste jakt klær fra Chevalier, og spesielt Chevalier Ranger Action bukse og jakke synes jeg er bra. Det settet blir mye brukt. Synes faktisk den er litt bedre enn den endel dyrere Chevalier Outland Pro Action. Det kan godt legges til, at jeg også finner like mye glede ved feks å bruke M98 feltuniform. Et slikt sett kan kjøpes for ca 400-500 kroner, og om man klær resten av legemet sitt opp etter forholdene, kan man ha det godt også i en slik feltuniform.

 

Swedteam har gjerne mye bra, Härkila, Bergans. Pris og kvalitet henger ofte sammen, men det spørs hva man ser etter, er fullt mulig å gjøre en god deal og vøre godt fornøyd og allikevel ha noen kroner til overs. Sko, om du ikke trenger å føler at du må ha høy ankelstøtte, Crispi Besseggen! Den skal være på tilbud til 1299 nå! Tar man godt vare på disse og vedlikeholder dem med Beewax, så har man gode sko veldig lenge, anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jaktklær ja, det er vel ett felt hvor personlige preferanser og meninger betyr mer enn hvordan klærne faktisk er.. Jaktklærne brukes også som turklær...

 

Når det gjelder membrandress har jeg de siste årene brukt seeland klær, de koster ca 2500kr for settet, ikke kremen av klær, men de gjør det de skal. Samtidig trenger man ikke være så redd for at det skal bli en revne.. Buksene holder ca 1 sesong og jakkene 2.

 

Jakter jeg her hjemme og det er finevær ligger membrandressen hjemme.

 

Når det gjelder sko synes jeg de har blitt dårligere kvalitetsmessig. I 2013 kjøpte jeg nye høye Harkila sko med membran til ca 3000kr. Høsten 2014 var de totalt utslitt og gummi og sømmer løsnet. Kjøpte da noen Alfa Bever til ca 2500kr...tror du f... ikke de begynner å bli utslitt også. Normalt å slite ut ett par jaktstøvler per år?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bruker også "jaktklær" omtrent daglig; til jakt, tur, hundtrening whatever. Men mitt råd til TS var omvendt; bruk de klærne han idag bruker til tur og denslags til jakt (medmindre de har farger godkjent av Jan Thomas).

 

 

Og jeg tror Lars Monsen hadde rett når han skrev at "det at en støvel er laget med Goretex behøver ikke bety at den er dårlig".

Akkurat nå sliter jeg på et par Alfa Bever Grip+, de holder tett og er gode å gå i; eneste jeg har å klage på er at fabrikken glemte å ha i det "Grip+" de er farlig glatt på berg.

 

Chevalier var nevnt, mye for pengene! Behagelig snitt og god slitestyrke. Og en ser ikke ut som en skal i geriljakrig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått tilbake til mest mulig klær uten membran. Da blir jeg bare bløt fra yttersida, og jeg takler det bedre enn disse svettisklærne.

Nor-Team engros på Bjørkelangen har mollskinn, sweadteam elk bukse og jakke. Jeg har ikke jakka enda, men den er på ønskelista. Vadmelsjakka får gjøre jobben ei stund til. Buksa i impregnert børstet bomull holder ei lita regnskur og så er den veldig behagelig å bruke. Mer lydløs enn noen membrandress jeg vet om.

Ellers er det vadmel som brukes når det er kuldegrader.

 

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Elgfall eller den andre dressen til Veidemann som Jaktdepotet selger vil jeg påstå gir valuta for pengene. Jeg har "brukt opp" et sånt sett nå,- buksen er rett og slett tynnslitt og kunne ikke ha levert bedre.

Personlig vurderer jeg denne som hakket over flere av de andre billige.

 

De ryktes at det har vært en case med lommer(for?),- det har jeg ikke opplevd på min eller andre jaktkamerater sine dresser.

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn http://www.jaktdepotet.no/bekledning/jaktdresser/veidemann-elgfall-camo-jaktdress kjøpt hos Jaktdepotet. Blitt brukt gansk mye på tredje sesongen i år. Litt varm tidlig på året, men gullende go utpå høsten.

 

Hatt en Dovrefjell Jeger'n dress før, men den passet litt dårlig på meg og jeg tror den tålte mindre slitasje. Mn var fornøyd med den også. Kjekt med skytestroppen i jakka

 

Mest lydløse dressen jeg har hatt var gammel grønn vrengt teddyfor dress. Den var grom å snike etter rådyra med.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp og prioriter det utstyr du måtte ha råd til. Kanskje er det også andre ting du trenger mer nå/ har mer nytte av enn veldig dyre jaktklær. Selv har jeg bygget opp utstyrsparken over 18 år. Begynte med en grønn bevernylon kjeledress overtrukket med ei grønn bukse jeg hadde arvet etter bestefar. På overkroppen var det ei eller annet foret vidtett, lydløs boblejakketype jeg lånte ned meg av faren min...

 

I dag, fra rundt 0 - 10 grader i vått vestlandsvær bruker jeg denne:

 

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... le#details

 

Kjøpt for ca 1200 på tilbud på xxl i fjor.

 

Buksen som hører til jakka passer meg ikke. Bruker Chevalier Outland Action bukse (tidligere modell). Har også Chevalier Ranger bukse. Denne siste buksa er noe kraftige. Outland Action buksa er lydløs, lett og fin å gå med. På beina bruker jeg disse:

 

http://www.magasinet.no/fottoey/gamasje ... r-n-gamasj

 

Norrøna Dovre er GoreTex bukse jeg bruker i fuktig vær når en ikke trenger være lydløs.

 

Ellers har jeg ei ganske lett og tynn Norrøna Finnskogen (bomullsbukse) kjøpt på tilbud til halv pris for kr. 700. Brukes sommer og tidlig høst i tørt vær.

 

Sko: http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og- ... 38_1_style

 

Skoene bør du klare å finne på tilbud til rundt 800,- med litt tålmodighet. Har vel totalt ca 3 par lignende Viking sko som brukes til ulike forrmål. Kjempefornøyd. Lette og fine å gå med og holder vannet ute.

 

Uansett, du må prøve i butikken aktuelle plagg innenfor ditt budsjett. Det dyreste er ikke nødvendigvis det beste - hverken for deg eller andre. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å kjøpe dyre jaktkler billig om ein berre føl med på tilbud. Eg kjøpte i år ei gore-tex jakke og bukse ,av samme merke men ulike modellar, på tilbud til under halv pris av kva jakka kostar ordinært(og da meiner eg faktisk pris ikkje ein oppskrudd pris som butikken aldri har tatt). Dette var utgåande modellar av eit nordisk toppmerke. Jakka ligg no forresten på tilbud i ein av Norges mest populære nettbutikkar for 300kr meir enn eg betalte totalt for jakka og buksa.

Sist eg kjøpte gore-tex klær til vanlig butikkpris var i 1994.

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å følgja med på outlet sine sider og tilbod. Dei har mange merkevarar som ikkje akkurat er brukbare til jakt og fiske, men det sleng nokre gode tilbod iblant òg på slike klede som f.eks Bergans. Elles så har eg faktisk kjøpt noko bra brukt av menneske som tydelegvis kjøper før dei tenkjer !

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg jaktklær fra Chevalier, men de koster en del.

Fruen og to av barna har http://www.magasinet.no/bekledning/jakt ... erremodell" target="_blank" target="_blank , hvor en har barneversjonen av denne, og det er en dress som gir mye for pengene etter min mening.

 

Av fottøy bruker jeg gjerne produkter fra Lowa, som jeg er meget godt fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...