Jump to content

Typisk produksjonstid for våpenkort?


Nevian

Recommended Posts

Mottok nylig to pistoler fra forhandler, og vedlagt i pakken var blåkopi av søknaden. Er det typisk forhandler som informerer politiet videre slik at jeg bare skal vente på våpenkortet i posten? Hvor lang tid tar det vanligvis? Greit å slippe å drasse rundt på disse blåkopiene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis venter politiet på å få gjenpart fra forhandler før de utsteder, og ventetida bestemmes av hvor ofte forhandler sender inn papirer. Det varierer fra hver annen uke til hver sjette måned eller deromkring.

 

Du kan scanne blålappen og sende til politiet, så får du utstedt et våpenkort derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi (PVAS) leverer papirer flere ganger i uken.

Det varierer hvor ofte våpenkontoret lager våpenkort og sender ut. Er du blant de siste kan du forvente 1 uke.

Hvis våpenkontoret får din rett etter produksjon kan du fort vekk vente månedsvis på våpenkort.

Denne praksisen varierer på størrelsen på distriktet du tilhører. Nytter ikke ringe noen egentlig... det tar den tiden det tar.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

tar ca et år her i tromsø :P tok 10 måneder da jeg kjøpte en 17 hmr, 8 måneder når jeg kjøpte en browning dette var i fjor. :forvirra:

for 3 måneder siden kjøpte jeg en tikka og en ruger så får se hvor lang tid det tar nå :roll:

er veldig kjedelig og drasse på disse blå lappene, ingen av de er lesbar lenger heller så blir spennende ved en eventuell kontroll :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan man scanne inn blålappen (og vanlig våpenkort for den saks skyld) og for eksempel ha disse på liggende på mobilen? Så jeg bare kan vise mobilen når jeg skal handle ammo eller dra på jakt?

 

Eller er det krav om at det skal kunne fremvises originalt våpenkort/blålapp på papir?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være påståelig vil jeg tro at du må ha orginalen.

Litt den samme grunnen som at du ikke får kjøpe ammunisjon hos en forhandler som allerede har våpenkortet ditt registrert i systemet sitt med mindre du har med våpenkort.

 

Siden det ikke er orginalen så kan ikke forhandleren vite om du fortsatt er eier av et våpen i det kaliberet. (eller at du ikke har blitt kriminell, er fradømt retten til å eie våpen og egentlig er ute etter å kjøpe ammunisjon til Hell's Angels)

 

Det er min teori ihvertfall. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være påståelig vil jeg tro at du må ha orginalen.

 

Siden det ikke er orginalen så kan ikke forhandleren vite om du fortsatt er eier av et våpen i det kaliberet. (eller at du ikke har blitt kriminell, er fradømt retten til å eie våpen og egentlig er ute etter å kjøpe ammunisjon til Hell's Angels)

 

Det er min teori ihvertfall. :winke1:

Kan bekrefte dette. Jeg hadde kun med kopi av blålappen på XXL i forrige uke, og fikk beskjed om at jeg egentlig burde hatt originalen. Han ga etter siden datoen på lappen var så nylig, men da eksisterer jo egentlig ingen løsning på hva man gjør når originalen etterhvert blir uleselig...

Link to comment
Share on other sites

Har venta i over 2 år på våpenkort tross purring i fjor og har ikkje fått det endå. Purra igjen for nokre veker sidan. Håpar ikkje våpenpasset tar like lang tid for det søkte eg på for 3 veker sidan. Etter forvaltningslova har ein vel krav på eit svar innan 3 veker vil eg tru ? Har heldigvis våpenkort på ei børse slik at eg reddar situasjonen når eg skal utanlands. Ergeleg er det alikavel.

Link to comment
Share on other sites

Ofte når det drøyer ut i tid er det pga at politiet mangler inntaksmelding fra ett ledd i kjeden. Hvis ikke leverandør har sendt melding om at de har sendt våpen til forhandler vil ikke kunden få våpenkortet før dette er ordnet. For meg virker det som at dette ikke blir fanget opp før våpenet er solgt til sluttbruker. Opplever ofte at at dette er grunnen til at våpenkort uteblir. Hvis forhandler tar en telefon til Våpenkontoret løser deg seg ofte fort(ere).

 

Edit: rettet litt autokorrektur..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være påståelig vil jeg tro at du må ha orginalen.

Litt den samme grunnen som at du ikke får kjøpe ammunisjon hos en forhandler som allerede har våpenkortet ditt registrert i systemet sitt med mindre du har med våpenkort.

 

Siden det ikke er orginalen så kan ikke forhandleren vite om du fortsatt er eier av et våpen i det kaliberet. (eller at du ikke har blitt kriminell, er fradømt retten til å eie våpen og egentlig er ute etter å kjøpe ammunisjon til Hell's Angels)

 

Det er min teori ihvertfall. :winke1:

 

 

Fin teori, men det holder ikke vann:-)

Selv om du har solgt våpenet kan du ha våpenkortet; enten fordi du ikke har levert det inn (tar år og dag før systemet reagerer) eller fordi du har 2 (eller flere kort-min rekord er 3; alle utstedt av politiet uten at jeg hadde bedt om de; tipper papirbunken gikk i gulvet) på samme våpen. Eller en er bare generelt flink innen "Tegning, form og farge"...

 

Hele ordningen med kjøpetillatleser, blålapper og våpenkort er utrolig naiv; heldigvis er kriminelle tydeligvis for dumme!

Link to comment
Share on other sites

Hos oss tar det vanligvis noen få dager fra Politiet har fått lappen fra forhandler, til våpekortet ligger i postkassen.

 

Men en må ha lov å si at dette systemet er blitt rimelig akterutseilt etter hvert, både med tanke på sikkerhet og effektivitet...

Link to comment
Share on other sites

Fekk endeleg våpenkortet etter lang tids venting og det var selfølgeleg påført feil kaliber. Hadde vel ikkje venta anna då eg har opplevd dette før.Det same gjaldt våpenpasset.I søknaden stod det tydeleg 35 Whelen men dei presterte å skrive 30-06. Sikkert fordi det er Mauser M98. Er det ikkje på tide dei tilset nokon med kompetanse på våpen til å gjere slikt arbeid i Sogn og Fjordane ?. Då vert det ei ny runde på telefonen. Frustrerande :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...
16 hours ago, 5.6×15mm said:

Ny rekord?

 

Vel 5 1/2 år er kanskje det, jeg finner ikke "statistikken".

 

Når vi DFS-skyttere kjøper ny pipe i salgsboder på Landsskytterstevnet, får vi bare en kvittering på at vi har betalt herligheita. Et år eller to senere kommer det et "våpenkort" for våpendel i posten. Er en passe DFS-aktiv, har en da rukket å slite ut pipa.

Link to comment
Share on other sites

Nå bør det også med i betraktningen at det er flere som er involvert i prosessen med våpenkort. Det hjelper ikke at selger (uansett om det er privat eller butikk) somler med å innlevere papirene til våpenkontoret. 
Butikk må leverer kvartalsrapport, ja nettopp... 4 ganger i året. Har hørt om tilfelle med rot i papirene på salgssted hvor våpen solgt i januar, først kom med som solgt i kvartalsrapporten for 4. kvartal samme år - dvs minimum 9 måneder for seint....
Verste tilfellet jeg kjenner til, var en kjenning av meg som kjøpte en hagle privat, og hvor tidligere eier etter nesten 2 år fortsatt ikke hadde innlevert papirene til våpenkontoret. Dette ble oppklart etter et tilfeldig møte på skytebanen, hvor opprinnelig eier kom på at "Oh sh*t....!!".....papirene ble innlevert, og etter en "liten men heftig" skjennepræken om at kjøpetillatelse osv hadde gått ut på dato osv osv, så fikk "nye" eieren våpenkort etter 3 uker.

Våpenkort på siste kjøp jeg selv gjorde nå i våres, kom i posten så vidt over 2 uker, etter at jeg leverte papirene i butikk og fikk utlevert rifla. Kjappeste jeg tidligere har fått våpenkort på er ca 10-15 minutter (inkludert innføring i våpenpass) og lengste ca 4 uker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...