Jump to content

Accurizer fra Longrange Custom Design


KnuteriK

Recommended Posts

Da har jeg fått en prototype fra TA og har idag begynnt å teste den så smått. Dette er upløyd mark for meg, men fullt ut like spennende.

 

Greia er altså ei die som man kan montere i enhver presse, slik at man enkelt kan lage hullspiss ammo av vanlig billig 22 ammo. Dette skal ettersom jeg har lest, gi bedre resultater på papp, og kanskje øke drepeevne under jakt.

 

Dia består av en rekke pent maskinerte deler og man har flere spisser/inserts å velge mellom. Jeg har 3 stk idag, men det jobbes med flere.

 

Oppsettet er nokså enkelt, og jeg skal lage en kort demovideo på akkurat det, i tillegg til å filme endel fra skyting for å se om det er forbedringspotensiale i dette.

 

Har nå mekka sammen 25 skudd fra Topshot, som aldri har gått særlig bra i børsa mi. Skal få tak i noen esker til, slik at jeg kan teste alle 3 spissene og sammenligne resultater.

 

Her er det bare å følge med, jeg kjører på så fort det lar seg gjøre med nye oppdateringer.

 

20150520_142306_zps5m8u5emd.jpg

 

20150520_142107_zpsa0c0t2jv.jpg

 

20150520_142111_zpsgs59vbsv.jpg

 

20150520_142040_zpscipbvtpx.jpg

 

20150520_141937_zpsjsoklgve.jpg

 

20150520_141838_zps6mdn9m3u.jpg

 

20150520_141757_zpsqicxj2qy.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten betrakning om 22LR ammo.

 

Jeg skyter stevner med Eley Match, og også mye når jeg trener ligg og kne. Jeg har brukt Eley Team før, og nå Eley Sport til generell trening, og til ungene, også stevner, siden de ikke holder 10er uansett.

Kjøpte nå en dunge DFS Spesial, som jo også er Eley, og både den og Sport koster 70 øre skuddet.

 

Her om dagen satte jeg en Småen-figur på 150m for å koseskyte litt, og dog var 1. skuddet helt nede til siden i figuren (jeg måtte jo gjette hvor mye forskjellig den gikk fra Eley Match...) Men det var ingen problem å samle godt inne i innertreffet - faktum er at jeg holdt innertreffet knestående (Jada, Småen er en 300m figur, og jeg skjøt ikke en hel kveld, og jeg er ikke god nok til å gjøre det i lengden uansett)

Noen DFS-folk kan sikkert utbrodere om hvor stort innertreffet er, men poenget er igrunnen:

 

Ordentlig ammo er ikke dyr, egentlig, TopShot, når en tenker på hvor elendig den kan gå - er dyr den. Alt for mange vet ikke hvor presise salongriflene de har er, fordi de skyter søppelammo, som sportsbutikkene pusher, og handler i dyre småkvanta.

Kjøp 22LR av de som driver med 22LR, Berg eller Stenvåg kanskje, uansett, så kan en spare både penger og bal med å sortere og presse de presise.

Skal du skyte bedre, er tiden brukt til å forbedre ammoen langt bedre brukt på tørrtrening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke alle Top Shot går så jævlig dårlig for da. Den gikk ihvertfall fortreffelig i min gamle BRNO mod 2. Så at det per definisjon er drittammo er jeg ikke enig i. Men det er klart, hvis den går ræva i børsa ser jeg selvsagt poenget i å bytte. Jeg ser også sjarmen med å forske litt på slikt. Det er kanskje ikke nødvendig å rakke ned på det trådstarter driver med sånn med én eneste gang?

Link to comment
Share on other sites

Har lenge pusla med tanken på å jakte litt med 22'n.

Hadde vært fint å ha en slik en for å lage hullspiss av treningsammunisjonen.

 

Hvis presisjonen bedrer seg så er det heller ikke så dumt.

 

Liker tanken på å holde med til en type ammo til 22'n. Og da gjerne en som er noenlunde rimelig.

 

Spent på å følge denne tråden videre.

Link to comment
Share on other sites

nødvendig å rakke ned på det trådstarter driver med sånn med én eneste gang?

Det er overhodet ikke meningen å rakke ned på det trådstarter driver med. Men jeg må da få lov til å uttrykke min mening - siden dette er et diskusjonsforum...

Jeg har faktisk prøvd et par sånne dier ala det der - ikke så fine som LongRange lager dem, men fine nok. Og man kunne lage hullspiss med dramatisk effekt av nesten hvilken som helst ammo. Og man kunne tune ekspansjonen, fra litt, til "noe innihelvete". CCI Std. ble muligens såvidt mer presis, kanskje, diverse Lapua Matchammo ble markert mindre presis - men var fremdeles mer presis enn det meste av kjøpings hullspiss. Og det er nyttig.

 

Jeg har vært skeptikeren i mange av Knuteriks prosjekter oppigjennom, og vi har nok begge lært mer av å diskutere dem med litt motsetning, enn å være rent halleluja-innstilt. Jeg er meget spent på denne tråden, siden de to der sjelden gjør noe halvveis.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd noe tilsvarende som Vertebrae selger.

Min erfaring er at dårlig ammo forblir dårlig. God ammo forblir god.

Men med god ammo får jeg gode hulspisskuler til en rimelig pris, og gode hulspisskuler fra fabrikk er ikke en selvfølge.

Disse hulspissverktøyene har definitivt noe for seg for de som jakter med .22.

Link to comment
Share on other sites

En liten betrakning om 22LR ammo.

Ordentlig ammo er ikke dyr, egentlig, TopShot, når en tenker på hvor elendig den kan gå - er dyr den. Alt for mange vet ikke hvor presise salongriflene de har er, fordi de skyter søppelammo, som sportsbutikkene pusher, og handler i dyre småkvanta.

Kjøp 22LR av de som driver med 22LR, Berg eller Stenvåg kanskje, uansett, så kan en spare både penger og bal med å sortere og presse de presise.

Skal du skyte bedre, er tiden brukt til å forbedre ammoen langt bedre brukt på tørrtrening.

K

 

Vi kjøpte et parti Eley Sport til 75 øre per stk fra Stenvaag i fjor etter litt testing av 2 forskjellige lotter. Fikk tilsendt dette fra en kompis som skyter tett her om dagen, skutt liggende med reim og diopter på 100m. Dårligste skudd er 10.4 og samlingen er ikke sentrert engang. 1 knepp til venstre og det ville være 10 *.

tumblr_noowjjumpN1sv6kq9o1_1280.jpg

Godt å dra på banen og skyte 200 skudd uten å bli ruinert.

Link to comment
Share on other sites

Er det samme presisjonsskiva som vi bruker til pistol, slik at 10'eren er 5 cm i diameter?

 

DFS 100m skiva er 60 cm, 10 er 6 cm diameter og innerblink 3 cm. Tolken er 8mm. Nå må du ta høyde for at dette er skutt med diopter og reim også. Har du 5 mm c-c på 5 skudd @ 50m så er det jo bare å starte å skyte BR-50 så vil du fort hente Norgesrekorder både titt og ofte framover.

Link to comment
Share on other sites

men på 50 meter har jeg ligget jevnt på ca. 5 mm samlinger på 5 skudd

Det er meget bra. Ikke bare må du ha en vanvittig bra lot, men på det nivået er det ikke lett å skyte uansett ammo. Det er bare å ta av seg støvet, og bøye seg i hatten :wink: Ingen av de som har vunnet BR 50 stevner hos oss, heller ikke da det var NM, kom i nærheten av 5mm samlinger på det jevne.

 

Minner om BR 50-stevnet på Birkeland den 31. mai.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kødder du med meg nå?

 

Dette var med billig kikkert, og anlegg på plastfylt sekk. Ikke diopter og rem.

 

Jeg skrev ca. 5 mm, hadde jo mange grupper oppi 5.2, 5.3, 5.4 og deromkring, men ikke oppi 6 og 7 mm. Beste ever er vel 4.8 mm. Tror fortsatt jeg har noen blinker liggende muligens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd 100 meter med 22LR, men på 50 meter har jeg ligget jevnt på ca. 5 mm samlinger på 5 skudd med BRNO mod 2 liggende i skauen med anlegg. Det synes ihvertfall jeg er grei presisjon for Top Shot til 39 øre smellen.

 

 

Gratulerer-du hører til blant norges absolutt beste skyttere.

Link to comment
Share on other sites

mistenker at dere prater om å måle på to forskjellige måter. Lindskog har sikkert målt ifra senter til senter, og da er ikke 5mm på 50m noe uvanlig i en kurant 22lr. F.eks cz455.

 

Måler man totale hullet blir det noe annet, da må man ned i ett .17 kaliber for at det skal være mulig :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvsagt målt senter til senter, eller kant til kant og trekke fra kulediameteren om du vil. Det er vel standard?

 

Jeg har så absolutt null interesse av å skryte på meg en dritt med salongrifla. Jeg konkurrerer ikke med den, og er egentlig ikke noe flink med rifle i det hele tatt, ihvertfall ikke sentertent. Mulig det er rekylopptaket mitt som suger. Ikke er jeg noe flink med tofot, ikke flink med rem, aldri skutt langhold. Men med den gamle børsa, billig Bushnell (eller var det Burris? Noe sånt. Den kikkerten er død nå uansett, kosta meg 300 på XXL), anlegg på plastfylt sandsekk og Top Shot så har ting klaffet greit.

 

Så får folk velge hva de vil tro, og være så sarkastiske de bare vil. Jeg blåser langt i det.

 

Da er jeg ferdig med det her ihvertfall, ikke meningen å søple til denne tråden. Send meg pm hvis det er noe mer, eller start en tråd om salongrifle og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett synes jeg forskjellen på dyr og billig ammo gjør seg gjeldende på avstander over 50 meter. Skal man skyte ekstra langt blir forskjellen etterhvert enorm. I tillegg til at litt dyrere kvalitetsammo generelt samler litt bedre, har de også betydelig mindre variasjon i utgangshastighet. Dette blir veldig tydelig, hvis man skyter på f.eks 200m.

Jeg kan ikke med min villeste fantasi tenke meg at en "Accurizer" forandrer på dette fenomenet :wink: , men det er sikkert kjekt å kunne lage hulspiss av den gode ammoen om man skulle trenge det.

 

Jeg skyter stort sett med SK std +. Den koster ca.70 øre og på 200 m klarer jeg helt greit å holde meg innenfor et A4 ark med tanke på maks og min i høydespredning. Det finnes selvfølgelig ammo som samler mye bedre, men da beveger vi oss fort mot 2-3kr++ per smell. Av de jeg har testet er Top Shit verst. Deretter kommer CCI std. Begge til ca. 40 øre. Jeg har prøvd de rimelige Eley'ene Sport og Club, men de går ikke like godt som SK verken med tanke på ES eller samling. Best resultatt med tanke på ES mener jeg at jeg fikk med Lapua Polar Biathlon. Jeg har ikke testet Eley Tenex eller Lapua Midas+, men det hadde vært moro å prøvd siden de setter standarden.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på samlingene som Eley presenterer i benk med eley tenex. F.eks http://www.eley.co.uk/en/the-bulletin/b ... shot-down/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank så skjønner du at du skyter eksepsjonelt bra og jeg synes du må seriøst vurdere å konkurrere Lindskog.

 

Her er det ytre-ytre og ikke c-c og 10 skudd per serie. Du er ikke langt unna å slå dette når du er jevnlig på 10mm (y-y) med 5 skudd.

15522-shot-an-Expected-Score-of-637.5-with-lot-1015-01066.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvilken avstand ble den Eley testen skutt på?

 

 

her er ei runde jeg hadde tidligere i høst.

 

avstand 50m

Eley Sub

Ruger 1022 VLEH

KIDD trigger

atec demper

 

alt innafor nato-standard klisterlapp(16mm?)

dette er hull etter 30 skudd(3 magasin á 10sk)

 

AA4D1D20-5561-4EC7-B571-ABC6188AFFF8_zpsmcvbz9sd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vært avgårde og testa endel ammo med denne dia.

Noe fungerer, noe fungerer ikke. Tilgangen til forskjellig 22lr ammo på denne øya er svært begrenset, ikke hadde de noe større utvalg i Ålesund heller, men det som har blitt skutt, har vist en tendens.

 

Ok, ammo som har fått hullspiss i snuten, har ikke fått noen bedre presisjon. En og annen flakseserie, men tendensen er at den ikke går noe bedre. Det jeg derimot ser, er at til større hullspissen blir, til større blir gruppene. Har testa i 2 forskjellige rifler, innendørs og utendørs, samme resultat.

Tenex tuppen derimot, gjør forberinger med presisjonen. Men her må den enkelte skytter tune tuppen til sitt våpen. Tenex som går bra i mi børse, går ræva i en annen børse jeg prøvde, dette var TopShot. RWS R50 derimot, gikk sykt bra i den andre børsa med Tenex tupp.

 

Børsa mi går faktisk ikke noe spesislt godt med noen ammo, finner jeg ut, billig Savage med 7 cm kryp i Accutriggeren. Men av en eller annen grunn, så treffer jeg de fuglene jeg sikter på. Har ikke skutt spesielt mye på papp heller, siden jeg kun vil skyte fugl, så det er ikke tatt så stort hensyn til om en serie er 10 eller 50mm.

 

Her er noen av skivene fra testen, skytingen er ikke spes bra, men gjengir et greit mønster uansett, og det var det jeg var ute etter.

 

20150605_224653_zpsiagukknt.jpg

20150605_224627_zpsltksxofk.jpg

20150605_224525_zpssbnyszkb.jpg

20150605_224507_zps1hb4wvpb.jpg

20150605_224436_zpsbohmtvq6.jpg

20150605_224419_zps4ogeen1a.jpg

20150605_224347_zps6ugwta0h.jpg

20150605_224337_zpsmphasxo8.jpg

20150605_224324_zpsq7fqln6f.jpg

20150605_224252_zpstd4jl6wc.jpg

20150605_224221_zpskmr4doog.jpg

20150605_224153_zpscpgnwswp.jpg

20150605_224125_zpse8sfub9b.jpg

 

Trenger ikke legge ut alle blinkene, er samme resultatet over hele fjøla

 

Det som derimot var interessant å finne ut, var om hullspissen faktisk fungerer, og jeg pressa noen patroner, la i bløt papir i 24 timer, og skjøt noen skudd for å se.

Til sammenligning skjøt jeg også i vanndunker og tørre bøker. I vann åpna ikke kulene seg nevneverdig, i tørre bøker gikk de i filler.

Men i vått papir på 50 meter gikk alt etter planen.

 

20150605_223301_zpsr7jz0a1o.jpg

 

Skal ta noen bilder av de 3 forskjellige størrelsene jeg brukte i testen, men alle 3 soppa bra, 3 største utgår nok pga elendig presisjon, men de 2 andre er nok fullt mulig å bruke til fugl. Da går det kanskje ann å bruke billigste ammo til jakt, med hjemmelaga hullspiss. :)

Link to comment
Share on other sites

Da går det kanskje ann å bruke billigste ammo til jakt, med hjemmelaga hullspiss. :)

Min tanke var alltid å bruke den beste ammoen til jakt. Gode jaktpatroner i 22 er magert, det er ikke lett å finne ammo som ekspanderer pålitelig OG samler godt alltid. Stabil matchammo er ofte enklere, og får en satt en god hulspiss i de uten å ødelegge presisjonen nevneverdig får en noe som er verdt mye mer enn noen kroner spart.

Link to comment
Share on other sites

Settet inneholder 3 stk standard stempel/tupper som alle har sin misjon.

DSC_0033_1.jpg

 

Tenex tuppen gir inntrykk av å krympe samlingene en hel del selv på ammo som TopShit og CCI Std uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Praktiske resultat lyver ikke, men jeg sier heller ikke at dette er et garantert resultat av å presse ammo med denne tuppen.

Det er nok ikke uten grunn at Eley har tatt patent på denne støpeformen på blykuler i .22. Presisjonen på Eley Tenex kjenner kanskje de fleste til ligger helt i øverste sjikt.

 

Her er et resultat fra en bruker av diesettet som presset TopShot med Tenex stempelet.

Øverst to samlinger med orginal ammo og nederst til høyre etter pressing. Alt skutt på 50 meter.

11391197_10152810389426561_798059833616632604_n.jpg

 

Supershock stempelet er hovedsakelig laget for ekstrem ekspansjon på korte hold.

F.eks til å avlive fellefanget vilt der man vil at kula skal stoppe i viltet og ikke gå rett gjennom fella og skade/ødelegge den.

 

De to til høyre er presset med Supershock på to forskjellige innstillinger.

Trenger ikke store fantasien for å skjønne hva som skjer om man skyter en mink i skallen med disse.

DSC_0053_1.jpg

 

Deep Hollowpoint (nr.2 fra venstre på bildet) har som navnet tilsier en veldig dyp hulspiss og ekspanderer velvillig over 10mm i diameter.

Denne har litt samme tendenser som Tenex tuppen og virker som at et resultat kan være økt presisjon.

Hovedsakelig så er denne godt egnet til å lage hulspiss av god ammo som samler godt, men ikke har hulspiss.

Et formål kan være å presse hulspiss i ammo som går godt på 100 meter + slik at man kan jakte med den på lenger hold.

 

De tre til høyre er presset med Supershock på forskjellige innstillinger. Nr.2 og 3 fra venstre er presset med Deep Hollowpoint med to innstillinger.

Alle disse vil ekspandere ekstremt mye og de to siste vil jeg tro nærmest eksploderer ved treff. Finner bare igjen småbiter av kula i de testene jeg har gjort.

DSC_0045_1.jpg

 

Stempelspissene er laget med to hundredels toleranse for å sikre sentrering ved montering. Det samme er toppskruen for selve diebodyen.

DSC_0038_1.jpg DSC_0037.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har første utgave av LR. Accurizer og har skutt mer enn hundre kråker med cci standard presset ca tilsvarende supershock tuppen (mildeste av de tre på bildet over) og kråkene er helt ifra seg av begeistring :mrgreen:

Man hører meget tydelig at innslaget gir en kontant og relativt høy KADUNK lyd som man ikke får med umodifisert ammo. Momentant knall og fall er regelen. Har skutt i vann og har noen fine sopper liggende på hylla, er dessverre helt amøbe når det kommer til å legge ut bilder :oops: presisjonen har jeg ikke egentlig forsket noe videre på, men det er iallefall minute of kråke ut til 100 meter+.

jeg digger dette verktøyet 8)

Link to comment
Share on other sites

Koster vel rett under 800 kr, men det er vel tomt inntil videre

Ikke tommere enn at det er et sett på vei hit. Er litt spent på hva vi kan få til med det - klarer jeg å lage funksjonell HP-ammo OG beholde presisjonen i matchammo så er det jo verdt forsøket.

Nå er 223en oppfunnet, men lydløs jakt uten 50-60-70m begrensingen en ofte må ha med vanlig HP er ikke å forakte.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_gelatin

AF7B9E8A-6BB0-426F-9062-5193E9F2A3D3_zpsofymffuo.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...