Jump to content

Årsmøte DSSN


Recommended Posts

Nå var ikke jeg på akkurat det årsmøtet, men det å ha flere kandidater til hvert verv i frivillige organisasjoner begynner vel å bli så sjeldent at det kanskje oppleves som ubehagelig (eller i hvert fall uvant)? Man må jo faktisk avholde et valg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heller ikke på Forbundstinget (årsmøte) i DSSN men ser at det er lagt ut følgende på hjemmesiden til DSSN

 

"Styret informerer: (2015-03-04)

I kjølevannet av Forbundstinget 2015, vil det bli avholdt et ekstraordinært fordunsting.

Egen innkalling til dette, kommer ut til klubber de nærmeste dagene.

 

Det skal velges ny President, Kasserer og Sekretær. ..."

 

Det er vår demokratiske rett å ha flere kandidater til verv enn de som foreslåes av valgkomiteen. Og i så måte har demokratiet virket ved at de som har Forbundstingets tillit er blitt valgt.

 

Men så kalles det i ettertid inn til ekstra ordinært Forbundsting for å velge nye kandidater til verv hvor kandidatene i utgangspunktet ikke var på valg, Av det forstår jeg at disse har av en eller annen årsak trukket seg fra sine verv etter eller i forbindelse med Forbundstinget. For meg virker det i beste fall uryddig og det er nærliggende å betegne det som uprofesjonelt.

 

Hvis det er utfallet av valget som har forårsaket at President , Kasserer og Sekretær trekker seg fra sine verv så finner jeg det merkelig at de ikke før avstemning har gjort Forbundstinget oppmerksom på at de akter å trekke seg hvis ikke styresammensetningen blir som det sittende styret ønsker (eventuelt valgkomiteens innstilling?). Da kunne Forbundstingets delegater forholdt seg til de virkelige realitetene som forelå i valget. Mellom linjene bærer dette preg av at "noen ble sure for de fikk det ikke som de ville og da kunne det være det samme med hele greia..."

 

Nå har de tre nevnt styremedlemmer forårsaket etter mitt syn en helt unødvendig uheldig situasjon hvor DSSN mister kontinuitet ved at hele styret skiftes og dermed det avgjørende viktige fokus i en utfordrende tid.

 

Sånn sett er jeg enig med trådstarter om at meldingen fra Styret den 4. mars på DSSN's hjemmesider mer enn antyder at det var noe "styr" på Forbundstinget i DSSN på Vernes i 2015.

 

Øivind Johnsen

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilket syn man har på dette er det vel noe msn bør ta på dssn.no forumet?

 

Hvorfor det? Tåler det ikke dagens lys?

 

EDIT: Fikk inntrykket av at det var ønskelig å legge lokk på hva som kom fram på møtet. Jeg har ingen vinkel i saken overhodet, annet enn at jeg er medlem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Detr er alltid trist når enkelte velger å ri personlige agendaer fremfor å stå i posisjoner de har fått tilitt til å stå i. Men ddet er også en del av demokratiets spille regler. Man kan bli valgt til noe, men trekke seg. det er kanksje til det gode på sikt. Ny kosteer feier best osv...

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva er dette for slags rot?

I dssn altså, ikke brann for det står det sikker nok om i avisene.

 

Når formann, sekretær og kasserer som etter hva jeg forstår ikke var på valg, går av med øyeblikkelig virkning.

Pga at nestformann blir valgt inn etter benkeforslag.

Da må det jo være store motsettninger.

Lurer bare på hva det handler om?

 

Nå ble det vel også snakket om rabalder på årsmøtet i fjor, sågar slåssing ble det hintet om.

Nå har jo dette forbundet også en historie med ekskludering osv fra endel år tilbake. Dette var under en annen logo og med ett annet navn.

 

Men, hva er det som skjer??

 

B.

Link to comment
Share on other sites

At det er uro i rekkene hos DSSN er vel omtrent som en kan forvente, er det ett forbund her på berget som er på rødlista så er det vel de. I slike tider må en nesten forvente litt uenighet. Et regimeskifte kan være nødvendig, men samtidig er et totalt skifte i styre utrolig risikabelt. Jeg orker ikke å ta stilling til hvem som sa hva og når, jeg håper bare det ordner seg.

 

 

Her er jeg dundrende enig.

 

Jeg har ikke vært medlem lenge, men siden jeg startet med skyting har jeg sittet med et inntrykk av at Forbundet har en litt gjemme-seg-bort-håpe-ingen-legger-merke-til-oss-holdning. Mulig det er skivebom fra min side... Ift ny våpenlov og alt det styret, så tilsier min magre erfaring med slikt at det kan være på sin plass med litt proaktiv og åpen holdning til omverdenen. Rekruttere så mye som mulig og dermed legitimere sporten. Hvis vi med nytt styre vil se en slik forandring så kan det bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

I det tilfellet vil jeg hevde du er svært langt ut på jordet tlfoppratør. Men din subjektive oppfattelse er altså virkelig for dag og sikkert flere andre. Men det styret som nå har fordunstet mer eller mindre, har jobbet tett opp mot myndigheter og slikt...

Link to comment
Share on other sites

I det tilfellet vil jeg hevde du er svært langt ut på jordet tlfoppratør. Men din subjektive oppfattelse er altså virkelig for dag og sikkert flere andre. Men det styret som nå har fordunstet mer eller mindre, har jobbet tett opp mot myndigheter og slikt...

 

 

I så fall er det tatt til etterretning. Jeg har fått med meg at de har samarbeidet bra med øvrigheta (i den grad de lar seg samarbeide med), og at de har handlet strategisk ift rifle og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig med IPSC, og kanskje spesielt ift til rifledelen er å fremstå som en seriøs idrett og ikke bare en hobbyaktivitet. Hvis det reduseres til å være grilling og lufting av riflene så har vi neppe noe argument for å beholde sporten på sikt. Så det jeg håper ift skifte av styret er at man skal ha en seriøs sportslig satsning, samtidig som man selvfølgelig må skjønne at ikke alle er med på dette for å vinne konkurranser. Hobbyskytterne må på den annen side skjønne at det er viktig å ivareta de seriøse i sporten og gi dem mulighetene de trenger.

Det tror jeg er til beste for alle, selv om noe av forbundets penger nødvendigvis må brukes. Og det kan jeg si med 100% sikkerhet at jeg hadde ment uavhengig om jeg var på landslaget selv eller ikke.

Tror heller ikke man absolutt må gjemme seg for offentligheten, men skal man vise frem folk som løper rundt med halvautorifler så er det absolutt en fordel om de ser ut som idrettsutøvere, og ikke hobbymilitarister.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke man absolutt må gjemme seg for offentligheten, men skal man vise frem folk som løper rundt med halvautorifler så er det absolutt en fordel om de ser ut som idrettsutøvere, og ikke hobbymilitarister.

 

Honnør til de som benytter seg av de IPSC-skjortene. Det var konkret det jeg tenkte på dersom en skal bedrive omdømmebygging. Det bør være påbudt ved presseoppslag e.l.

Link to comment
Share on other sites

Hobbyskytterne må på den annen side skjønne at det er viktig å ivareta de seriøse i sporten og gi dem mulighetene de trenger.

 

"de seriøse"... den har jeg hørt noen ganger i skyttermiljøet, og den samme lukta følger med hver gang. Det noen gjør er mer verdt enn det andre gjør- og da mener noen at de selv har rett til å sett dagsorden.

 

Skal man gå etter holdningene hos mange ISSF-skyttere, er den eneste serøise pistolskytingen I norge den som skjer med femskudds sportspistol i henhold til ISSF-reglementet.

Den relativt korte tiden jeg selv var noe annet enn rekreasjonsskytter innenfor IPSC, fikk jeg høre en god del om hvor useriøs sporten min var fra skyttere som ikke ante hva det dreide seg om...

 

Jeg konkurrerer selv fra tid til annen på nasjonalt toppnivå her i landet- men det gjør ikke luftgeværskytingen jeg bedriver på hytta noe mindre seriøs.

ALL lovlig skyting som foregår på en trygg måte og gir skytteren en eller annen form for positiv opplevelse har like stor verdi- uansett om noen tar tiden eller det telles poeng eller ikke, og det er dere "toppidrettsfolk" nødt til å ta til dere om vi skal kunne stå sammen.

 

Vær så snill å slutt med det der tullballet med seriøs/useriøs, det eneste det gjør er å skape splid innad i miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolket det slik at "de seriøse" slemmo siktet til er de som utøver en idrett, og pr i dag er utøvelse av idrett det som gir deg ervervstillatelse. Jeg sier ikke at koseskyting/hobby/rekreasjon ikke er relevant, men at man skal fokusere på idretten, ikke "koseskyting", er jeg faktisk enig i. Det er idrettsargumentet som holder skipet flytende.

Link to comment
Share on other sites

De som er seriøse (samme hvilken retning de skyter i) er de som prøver å hevde seg både nasjonalt, og internasjonalt. Har ingenting med at ISSF er den seriøse sporten og IPSC er useriøst. Men det er mange fra alle skytegrener som bare ikke tar den sportslige satsningen like seriøst som f.eks en landslagsskytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger bare å sitere meg selv, så skulle det ikke være noen tvil: "samtidig som man selvfølgelig må skjønne at ikke alle er med på dette for å vinne konkurranser"

 

Tviler på at noen jeg kjenner i dynamiskmiljøet, uansett nivå mener at jeg ser ned på dem fordi de ikke satser hele inntekta si på å bli så god som mulig. Samtidig må man ikke glemme at det er konkurranse som er ervervsgrunnen. Det er greit å ha det i bakhodet når man sender søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig må man ikke glemme at det er konkurranse som er ervervsgrunnen. Det er greit å ha det i bakhodet når man sender søknaden.
Korrekt, og sisteman på lista, med 0.5% i SAO eller 100 poeng i VM Fin, har også drevet idrett/konkurranse...

 

Han er ikke noe mindre seriøs av den grunn, men driver på et annet ambisjonsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Så, er idrett et NIF trademark?

 

Ja veldig mø. Kutt ut de derre åndssløve kommentarene. Bidra med noe konstruktivt eller ikke i det hele tatt.

 

I sin tid skjøt jeg mer enn de fleste, og jeg mener: Skyting har ingenting med idrett å gjøre - jeg skal strekke meg til at det er en sport, for meg er det en avansert hobby som tar all min tid.

 

IPSC for eksempel er av de aller mest aktive organisasjoner innen skyting på verdens basis, og er i Norge ikke medlem av idrettsforbundet.

 

Derfor mener jeg også at *idrett* ikke har noe i denne tråden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Så, er det nokon som har fleire oppdateringar i forhald til denne saka?

 

Vent på referat.

Du har fått vite det som er - pr.d.d. består styret av RD Kyrre Lee og VP Anders Christiansen. De andre har trukket seg på bakgrunn av valget.

 

Grunnen til at de valgte å trekke seg kommer helt sikkert i referatet.

Link to comment
Share on other sites

Hipshot: Dette blir mer semantikk enn noe annet. Med sport menes vanligvis konkurranse i en eller annen form (å la det gå sport i noe), idrett betinger en eller annen form for fysisk aktivitet. Selv om skyting i sin reneste form ikke innebærer voldsom fysisk aktivitet er det likevel en "kroppslig øvelse", og grener som IPSC krever mye mer enn en stødig hånd. Jeg vil definitivt kalle det en idrett. Hva NIF har å gjøre med saken forstår jeg ikke, idrett kan vel utøves uten å ligge under NIF-fanen?

Link to comment
Share on other sites

Så, er idrett et NIF trademark?
Ja veldig mø. Kutt ut de derre åndssløve kommentarene. Bidra med noe konstruktivt eller ikke i det hele tatt

Takk det samme, fulgte bare ditt eksempel...

 

Tror ikke du kan vente spesielt intelligente svar når du kommer med slike oppgulp.

 

At NIF skulle ha enerett og definisjonsmakt på begrepet idrett er noe av det mest arogante og åndssvake jeg har hørt her på kammeret. Og det sier ikke lite... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hipshot: Dette blir mer semantikk enn noe annet. Med sport menes vanligvis konkurranse i en eller annen form (å la det gå sport i noe), idrett betinger en eller annen form for fysisk aktivitet. Selv om skyting i sin reneste form ikke innebærer voldsom fysisk aktivitet er det likevel en "kroppslig øvelse", og grener som IPSC krever mye mer enn en stødig hånd. Jeg vil definitivt kalle det en idrett. Hva NIF har å gjøre med saken forstår jeg ikke, idrett kan vel utøves uten å ligge under NIF-fanen?

 

Jeg skal delvis gi deg rett; skyting krever både fysisk og mental aktivitet.

 

Men jeg skal ikke jamføres med norsk idrett - 1 utøver og 10 i støtteapparatet. Se på langrenn: smørere, trenere, lagledere, SKITESTERE + mye mer bull.

 

I sin tid gikk Gjermund Eggen. og co på ski fra sin hjembygd til bygden det ble holdt konkurranse, konkurrerte og gikk hjem etterpå

 

Se nå.

 

Sorry off topic.

 

Og jeg står ved det jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

Er sannelig ikke sikker om jeg skjønner hva de siste innlegg i denne saken har med utfallet av valget på forbundstinget i DSSN å gjøre.

 

Vi venter nå i spenning på en redegjørelse / referat fra forbundstinget med eller uten en forklaring på hvorfor resten av det gamle styret trakk seg.

 

Uansett forklaring mener jeg at det er særdeles uheldig at styremedlemmer som ikke er på valg trekker seg uten videre, de har fått et mandat og en tillit (forventning) fra det forbundstinget som i sin tid valgte de inn i styret, og jeg mener de skylder disse delegatene som har gitt dem sin stemme å stå løpet ut.

 

Hvis det gamle styret derimot mener at arbeidssituasjonen i styret blir helt umulig med den sammensetning av styret som ble foreslått av forbundstinget (inklusive benkeforslag) så mener jeg at de før valget burde ha redegjort for sitt syn og av respekt for forbundtingets delegater burde de ha gjort forbundstinget oppmerksom på hvilke alternativer som i realiteten forelå. Jeg mener at de stilltiende har gitt sin velsignelse til en alternativ styresammensetning i det øyeblikk de sanksjonerer en valgprosess hvor det fremmes alternative kandidater, og at det derfor ikke er anledning til å trekke seg når resultatet foreligger.

 

Hvis dette er en "protest" fra det gamle styret på de demokratiske muligheter som faktisk finnes i en organisasjon som DSSN blir jeg mer betenkt.

Link to comment
Share on other sites

de før valget burde ha redegjort for sitt syn og av respekt for forbundtingets delegater burde de ha gjort forbundstinget oppmerksom på hvilke alternativer som i realiteten forelå

Jeg synes dette er et godt poeng å ta med seg. Hvis valg av person X vil medføre at resten av styret trekker seg bør man klare å informere om dette i forkant så folk vet hva de faktisk stemmer på.

Og selv om jeg forstår at man kan ha problemer med å stå for en gitt politikk så er det å trekke seg på denne måten gjerne svært skadelig for klubben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...