Jump to content

Årsmøte DSSN


Recommended Posts

Det ble vel valgt en referent... Men så vidt jeg har fått med meg kunngjorde det sittende styret at de trakk seg etter at ordstyrer hadde avsluttet forbundstinget og skulle overlate ordet til sittende president. Det er kanskje tvil om at dette var endel av forbundstinget dvs om det da vil bli referert. Og det er kanskje ikke så kritisk viktig at begrunnelsen kommer på bordet da den neppe er objektiv. Jeg tror det nå er avgjørende at DSSN snarest legger dette bak seg, tar inn over seg de realiteter som foreligger og får etablert et arbeidsdyktig styre.

Link to comment
Share on other sites

De som er toppidrettsutøvere (samme hvilken retning de skyter i) er de som prøver å hevde seg både nasjonalt, og internasjonalt.

 

Fikset det for dere så dere bruker et begrep som er kjent for resten av idretts-Norge, da jeg registrerer at DSSN vil oppfattes som en idrett. Vær så snille å slutt med å bruke ordet "seriøse utøvere", det innebærer nemlig at det fins andre utøvere som ikke er seriøse. Jesusbarnet gråter når dere gjør sånn.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes masse utøvere som ikke er seriøse ift til å prestere sitt beste, de står heller og skravler med kompisene halvparten av tiden de kunne brukt til walkthrough osv, men det må de selvsagt bare gjøre så mye de vil for min del.

Samtidig så er det andre igjen som tar konkurranseaspektet mere seriøst. Å være på en konkurranse for dem handler om å gjøre alt man kan for å prestere bedre enn så mange andre som mulig, og å prestere ift til egne forventninger. Hvis man ikke kan kalle det å ta konkurransen mer seriøst enn andre så vet ikke jeg, igjen så har jeg aldri sagt at det ene er mer høyverdig enn det andre. Om man bare er med fordi man synes det er morro å skyte så er det bare helt topp det, men det virker faktisk som det stigmatiseres mot de som faktisk prøver å prestere også, det er nesten så man ødelegger den koselige og avslappende stemningen til de som bare er på stevner for å hygge seg.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, at det ene er mer høyverdig enn det andre kan en hvilken som helst ordbok fortelle deg. For all del - man kan kalle ting hva man vil, men kom ikke og klag den dagen en utredning konkluderer med at siden DSSNs topputøvere innrømmer at "masse utøvere er mindre seriøse" er det uproblematisk å fjerne idretten som grunnlag for erverv.

 

Dette handler om hvordan idretten fremstilles. Det går fint an å si at DSSN har mange utøvere på toppidrettsnivå som hevder seg i internasjonale stevner, samtidig som forbundet også har god aktivitet i bredden, med inkluderende miljø og lav terskel for deltakelse. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det skal være så om å gjøre for enkelte å titulere seg selv som "seriøs utøver" i motsetning til andre som ikke er det, men jeg har kanskje mye å lære om norsk skytesport :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener med å ta ting seriøst, om jeg drar på stevne og bruker hvert sekund på å gjøre alt jeg kan for å prestere best mulig så tar jeg konkurranse mer seriøst enn noen som bare slenger innom for å skyte å ha det morro. Hva din ordbok mener om det har ingenting med saken å gjøre. Og med fare for å gjenta meg selv, hvor har jeg sagt at det ene er bedre enn det andre?

Det er plass til både de som tar oppgaven seriøst og de som er der for å skyte på et lavere ambisjonsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår bjorktork handler dette om ordvalg, og jeg kan absolutt si meg enig. Det er noe lumsk med begrepet "seriøs" siden det automatisk medfører at noe annet er mindre seriøst, som igjen er veldig nære useriøs. Og er det noe vi bør frykte så er det begrep som "useriøs", for har du først blitt stemplet som det har du ikke noen verdi. Hvem her inne vil slå et slag for useriøse skyttere? Noen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig, at noen tar en oppgave mer seriøst enn andre kan ikke være negativt, å være mindre seriøs har ingenting med å være useriøs å gjøre. Det er bare noen som har vanskelig for å ta inn over seg at andre tar en spesifik oppgave mer seriøst, og automatisk tillegger disse en mening om at alle som ikke er like seriøse er useriøse.

Men nå blir det mye unødvendig vissvass om begreper som ingen tydeligvis har samme begrep om.

Jeg har alltid ment at dynamisk bør være for alle, og vi bør gjerne få flere skyttere, rifleskyttere også.....bortsett fra de useriøse da ;)

Link to comment
Share on other sites

Men nå blir det mye unødvendig vissvass om begreper som ingen tydeligvis har samme begrep om.

 

Der tar du feil. Nettopp dette med "de seriøse", er en tilbakevendende hersketeknikk som jeg har sett flere ganger, både innefor NSF og NFPS(ups, jeg er ikke så aktiv der lenger, DSSN heter det visst nå).

Det at noen definerer sin egen aktivitet som mer verdifull enn andres, ødelegger rekrutteringen alvorlig.

 

Jeg gjentar mantraet: "uten bredde, ingen topp".

 

Det kan ikke gjentas ofte nok, spesielt ikke når de "seriøse" hører på.

Link to comment
Share on other sites

La oss ta et eksempel.

 

Om to personer får i oppgave å slå inn en spiker. Den ene personen tørrtrener med hammeren, analyserer materialet, spikerens lengde og gjør seg opp en mening om den optimale måten å slå inn spikeren.

Den andre personen slipper hammeren på spikeren og håper på det beste.

Hvem av disse tar oppgaven mest seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Om man melder seg på i en konkurranse, enten det er Dynamisk rifle eller spikerbanking er man deltager på lik linje med alle de andre, om enkelte av deltagerne bruker mesteparten av årets dager og alt de kommer over av midler for og skaffe seg en blank metallamulett er de allikevel ikke mer aktverdige eller mer seriøse en de andre deltagerne i den samme konkurransen.

Slik er det i all idrett, man har forskjellig grad av satsing.

Alle deltagerne er i grunnen like seriøse, og viktige for at dette skal gå rundt, men strengt tatt er rekruttering viktigere satsingsområde for dem som administrerer sporten, "topputøverne" vil uansett satse hus og familie på og skaffe seg flere blikkskilt og heder, gjennomsnitts-utøveren kan fort finne noe annet og bruke fritiden på om terskelen og inngangsporten blir for smal, og resultatet blir at begge taper.

 

Og at denne tråden er aldeles avsporet kan det neppe herske noen særlig tvil.

Link to comment
Share on other sites

Det er plass til både de som tar oppgaven seriøst

Hvilken oppgave? Å lage hull i papp (evt skrelle maling av metallplater) fortest mulig? Det må være lov å minne om at dette her er noe folk i siste instans driver med for spas og moro. Ikke er det snakk om forsvar av konge og fedreland (nei, gud forby!), og ikke er det snakk om noe som har noen praktisk nytte utover å øke omsetningen hos en del av landets våpenhandler.

 

Eksemplet med spikringen sier vel mest om hvordan man oppfatter både sin egen og andres rolle i skytesporten. Hvis slike holdninger er vanlige, er det ikke rart det blir bråk på årsmøtene.

Link to comment
Share on other sites

Det er plass til både de som tar oppgaven seriøst

Hvilken oppgave? Å lage hull i papp (evt skrelle maling av metallplater) fortest mulig? Det må være lov å minne om at dette her er noe folk i siste instans driver med for spas og moro. Ikke er det snakk om forsvar av konge og fedreland (nei, gud forby!), og ikke er det snakk om noe som har noen praktisk nytte utover å øke omsetningen hos en del av landets våpenhandler.

 

Eksemplet med spikringen sier vel mest om hvordan man oppfatter både sin egen og andres rolle i skytesporten. Hvis slike holdninger er vanlige, er det ikke rart det blir bråk på årsmøtene.

 

Nå kan vel det samme sies om toppfotball også.... Ja, om all idrett.

Burde vi minne alle gullvinnerene fra Falun om at dem tross alt i siste instans bare skal holde på med ski for at det er spas og moro??

Ski holder vi jo bare på med for at Swix skal tjene penger??

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....

nå tror jeg vi er på vei ut på ville veier, pga egne personlige fortolkninger av et ord, og hva vi legger inn i begrepet. Internett er et vanskelig sted å ha en diskusjon på innimellom. Jeg ser både hva F.eks slemmo skriver og mener OG hvorfor det kan oppfattes skjevt. For meg, og jeg håper for forbundet må det som man mener med "seriøs" være et medlem som fyller kravene og i det minste deltar på småstevner i nye og ne med sine ervervede våpen. Man skal ikke måtte ha en ambisjon om å vinne, men om å bidra til sporten med deltagelse, og det å ha det gøy.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg har sagt hele tiden ;)

 

Eksemplet med spikringen sier vel mest om hvordan man oppfatter både sin egen og andres rolle i skytesporten. Hvis slike holdninger er vanlige, er det ikke rart det blir bråk på årsmøtene.

 

Nei, det sier bare noe om at du ikke skjønner hva jeg mener, og tillegger meg holdninger jeg ikke har.

 

Det er tydelig at noen har veldig dårlig erfaring med "seriøse" skyttere, hvem disse er vet jeg ikke, jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen hverken i meg selv eller min omgangskrets.

Men for meg så handler konkuranse om å konkurrere, det ligger på en måte i ordet, en konkurranse er ikke en tur på banen for å lufte børsa, det er å prestere så godt som mulig ift til de andre deltagerene som er påmeldt, og jeg tar den oppgave så seriøst som mulig....det kan f.eks innebære at man må forlate skravlesjuke folk midt i en setning fordi man faktisk har behov for å forberede seg så godt som mulig, eller det kan innebære å hysje på folk som støyer når en skytter venter på pip. Eller det kan handle om å bruke alle 5 minuttene av en walkthrough selv om det bare er 6 skiver og to skyteposisjoner med 5 skritt mellom, noe som de som ikke tar oppgaven like seriøst ville brukt 1 minutt på og deretter skravlet med kompisene om været. Det er det jeg legger i ordet seriøst, det har ikke noe som helst å gjøre med hvem som er mest verdt, hva som er mest aktverdig og gudvet hva slags verdier dere legger i ordet.

Og jeg har ihvertfall aldri kallt noen useriøs, kan knapt huske jeg har møtt en useriøs person på banen, hverken på stevne eller ellers.

Link to comment
Share on other sites

Om to personer får i oppgave å slå inn en spiker.

 

Den ene personen tørrtrener med hammeren, analyserer materialet, spikerens lengde og gjør seg opp en mening om den optimale måten å slå inn spikeren.

 

Hvem av disse tar oppgaven mest seriøst?

 

Svar:

Han med psykiske problemer tar oppgaven mest seriøst ! :mrgreen:

 

 

Edit: Jeg tror forstår hva du mener Slemmo, men jeg synes du velger en uheldig måte å si det på.

Om ingen fostår hva man mener, er det antakelig noe feil med måten man sier det på, ikke med alle andres evne til å forstå.

 

Jeg tror kanskje du kan forsøke å kategorisere skyttere uten å bruke seriøs/useriøs vil hjelpe på å formidle budskape.

Ellers i idretten, bruker man ord som "sulten" "fokusert" og "målbevist" for å beskrive de ivrigste og mest (med dine ord) Seriøse utøverene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slemmo: Hva skal til for at du "seriøst" tar imot tilbakemeldingene om begrepsbruken he he

 

Men ærlig talt ordet seriøs brukes ikke engang av det offentlige om skyttere så hvorfor skal vi? Hvorfor ikke forholde seg til kategorier som mosjonskytter osv. Ordet seriøs er så ladet med meninger og i så måte potensielt diskriminerende, at det gjør lite annet enn å skade skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

Ordet seriøst brukes i all slags dagligtale, det er ingenting negativt med det. Å ta oppgaven seriøst er en helt normal ting å si. Det som er problemet er at dere ikke skjønner at jeg ikke bruker ordet for å klassifisere skyttere. Jeg snakker bare om å ta en oppgave på alvor. Ferdig med det, la oss komme videre ;)

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å krangle om semantikk kan man vel heller diskutere det faktum at stort sett alle DSSN konkurranser er fulltegnet kort tid etter registrering er åpnet, og mange som ønsker å delta ikke får muligheten.

 

Konsekvensene av å ikke få muligheten til å delta er mange, f.eks mangel på poeng for å få kjøpe rifle for de som har ambisjoner/ønske om det, i tillegg til demotivasjon knyttet til å ikke ha mulighet til å delta fordi man var for opptatt med unger eller jobb til å få med seg at registreringen til en konkurranse har startet og 2 timer senere er det fulltegnet..

 

Jaja, tragisk at sittende lederskap i DSSN har trukket seg, la de finne ut av det og gå videre..

Link to comment
Share on other sites

Semantikk kan være interessant, og er definitivt viktig å ha et forhold til i kommunikasjon med omverden ( Jfr denne diskusjonen). Ordet seriøs / useriøs betegner, og gir ofte en subjektiv karakteristikk, i denne sammenheng av en utøvers tilnærming til en oppgave. Etter mitt syn behøver vi ikke å ta stilling til dette å gi noen utøvere karakteristikker, men derimot konstatere at utøvere faktisk er på forskjellige ferdighetsnivåer uansett hvilken motivasjon de har for å drive sine aktiviteter.

 

Noen trener mye og er på elite nivå, og noen trener mye og er på et lavere nivå, og visa versa.

 

DSSN har og bør ha et tilbud til alle nivåer. Et landslag bør ta vare på de som har nådd elitenivået og gi disse muligheter som kan gjøre dem enda bedre. Tilsvarende bør utøvere uansett nivå som ønsker å bli bedre få muligheter, da gjennom sine lokale klubber.

 

Det kan være at DSSN i større grad kan bistå klubbene med treningsopplegg/kurs tilpasset utøvere på forskjellige nivåer, men dette vil ofte til syvende og sist stå og falle på ildsjeler i de respektive foreninger.

Link to comment
Share on other sites

Når vi hadde treningssamling i Snillfjord i fjor ble det arrangert en liten LII av den lokale klubben siste dag hvor vi spredde oss rundt på squadene slik at lokale skyttere som kanskje ikke reiser så mye rundt kunne skyte med landslagsutøvere og få tips osv.

Lignende ting har det vært pratet løst om, altså at noen utøvere kunne ta seg noen turer rundt omkring og besøke mindre klubber som kanskje er i oppstartsfasen på rifle eller kanskje bare vil skyte sammen med noen som er på høyt nivå. Det er flere på landslaget som har mange års erfaring med rifleskyting og sikkert har mye å komme med til uerfarne rifleskyttere, eller utøvere som ønsker litt inspirasjon til å komme videre.

 

Når det gjelder stevner som er fulle etter to timer så er det samme problem i hele norden både på pistol og rifle har jeg inntrykk av. Det er rett og slett ikke kapasitet til å håndtere alle som vil delta. Løsningen må vel i så fall å arrangere flere lokale stevner så man i det minste får skutt noen stevner. Om alle skal dra på de få LIII som holdes i Norge så sier det seg selv at mange ikke får skutt.

Link to comment
Share on other sites

DSSN melder nå :

 

"Viktig informasjon! (2015-03-12)

På årets Forbundsting trakk President og Kasserer seg fra sine verv.

 

Disse har nå trått tilbake i sine verv og står ut sin periode."

 

Veldig bra at president og kasserer har revurdert sine beslutninger. Deres retur til styret sikrer at vi nå får den nødvendige kontinuitet i styret. Så får årsmøtet og styret i DSSN ta lærdom av det noen mente var uheldige omstendigheter opp mot årsmøte som førte til den uro jeg nå håper styret har ryddet opp i og lagt bak seg.

 

Lykke til med styrearbeidet i 2015.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...