Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

Har fått kort i Grimsdalen. Er lite kjent og har aldri jaktet der før. Noen tips?

 

Om du orker å ta turen opp i Stygghø, skal det vel en del til for at du ikke finner rein.

Ofte et av de bedre områdene for storbukk om du har kort på det.

Men det er ingen søndagstur, så ikke klag på meg om du synes turen blir tung ;)

 

Ellers er Sletthø, området mellom Grønnbakktjønna og Hornsjøhø, nordre siden av Hornsjøhø og området rundt Gravhø steder man gjerne ser rein.

Dersom det blir så varmt som det ser ut for, bør du bruke ekstra tid til å se etter rein hvor det fortsatt ligger snø igjen.

Da er det f.eks gjerne rein ved en snøfonn som gjerne ligger igjen på høsten på nordsiden av Hornsjøhø omtrent tvers ovenfor Svartknatttjønnet.

Desverre er det gjerne noe sau der også...

 

Vær ellers klar over at reinen i området vanligvis er den vareste reinen vi har i landet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

 

Har fått fritt dyr i knutshø på oppdal delen. Er det noen har noe forslag om hvor jeg bør starte? Eller står alle dyra på Folldal siden?

 

 

Mvh Kingx

 

Vil nok tro at fostringsflokken er på Folldalsiden, og ganske langt sør der. Men storbukkene kan streife litt overalt uavhengig av vind.

Nå er ikke jeg noen ekspert på Oppdalsiden, så der får noen andre komme med tips. Tipper Villreinjegeren har ett par!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i Åmotsdalen 7 ganger. 4 ganger på jakt og 3 ganger på påsketur. Har sett dyr hver gang.

Men det kan bli langt å bære...

 

På sør siden av åmotsdalen da eller?

Litt avhengig av at det ikke er så fryktelig langt å bære, da jeg har en skulder som datt ut av ledd for 1 uke siden

 

Tre jaktturer avsluttet jeg på eller nær Veslsætertangen. Den siste var 5-6 km på nordsiden av dalen. (Da tror jeg det var 20 km bæring...)

 

Det året jeg fikk skuldern ut av ledd i påsken var det såvidt jeg klarte å skyte til prøven. Kom meg på jakt, men skjøt heldigvis ingenting.

 

Det kan bli tøff bæring inne fra dalen. Hade jeg vært deg hade jeg kanskje hatt base på Reinheim og jaktet i Stropelsjødalen. Der er det også bra reintrekk.

Link to comment
Share on other sites

Tre jaktturer avsluttet jeg på eller nær Veslsætertangen. Den siste var 5-6 km på nordsiden av dalen. (Da tror jeg det var 20 km bæring...)

 

Det året jeg fikk skuldern ut av ledd i påsken var det såvidt jeg klarte å skyte til prøven. Kom meg på jakt, men skjøt heldigvis ingenting.

 

Det kan bli tøff bæring inne fra dalen. Hade jeg vært deg hade jeg kanskje hatt base på Reinheim og jaktet i Stropelsjødalen. Der er det også bra reintrekk.

 

Hvordan er det å komme seg inn med bil dit da? Hvor kjører man inn evt.

Kanskje ikke dumt å være langt sør i terrenget med tanke på hvordan vind har vært i det siste.

Jeg er litt usikker på hvor grensene går, har kort på Snøhetta øst av OBA, å det kartet dom fulgte med var lltt vanskelig å se hvor grensene går.

Link to comment
Share on other sites

I fjor parkerte jeg ved villreinsenteret på Hjerkinn og tok bussen til Snøheim. Derfra er det 3 km inn till jaktområdet (om grensen går der jeg tror) og like langt til Reinheim.

Alternativet er å parkere i Drivdalen og klatre opp gjennom skogen og vidre gjennom Stropelsjødalen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er en rykende fersk jeger og har fått skutt opp til storviltprøven for første gang idag :D

 

Jeg har kjøpt meg simle-kort på Hardangervidda på Halne Sameige som har gjensidig samjaktavtale med Eidsfjord Samjaktlag (Vald HA 6-II, HA 6-III, HA 19, HA 20B, HA 23, HA 24, HA 25A-C, HA 26, HA 26A, HA 28 og HA 30). Er det noen som har erfaring med dette området og vil dele med en uerfaren?

 

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg simle-kort på Hardangervidda på Halne Sameige som har gjensidig samjaktavtale med Eidsfjord Samjaktlag (Vald HA 6-II, HA 6-III, HA 19, HA 20B, HA 23, HA 24, HA 25A-C, HA 26, HA 26A, HA 28 og HA 30). Er det noen som har erfaring med dette området og vil dele med en uerfaren?

 

Michael

 

 

Kom deg til fjells!

Hele jakten (men særlig i begynnelsen) er det muligheter for streifdyr som ikke meldes om på reinsmeldingen til Numedal.net. Enkeltdyr er også lettere å jakte på...

 

Magnus :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene :lol: Ser ut til at vi fixer dette selv, 1 simle dag 2 og 1 simle dag 3..( 2 single dyr) Di ble kjørt på kjøling 65 mil tur retur :D pga sinnsyk varme og millioner av fluer.. Nå sitter vi igjen på post og skal få tak i 2 kalver.. Lover godt da vi allerede har sett 2 bra flokker på 23 og 30 dyr..

Link to comment
Share on other sites

Til deg som spør om Sølnkletten. Usikker på hvilket område terrenget ditt dekker, men Bogen dvs platået halveis opp på vestsida av Kletten samt Sjellåebotn mot Gravskaret skal være gode områder.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Når det gjeld nordområda i Setesdal Austheii sø æ det typisk mykje bukk i dette område.. Simleflokanne plagar som regel å koma sigande forbi rv 45 uti jakti.

Fyrste gong du skal innover her el?

Ja, første gang. Simlekort langt nord i Tokke.

Jeg har sett at simler med sendere holder seg lenge i skogen sørpå, men 1½ års bukk bør jeg finne i fjellet fra første jaktdag?

 

Som waylon99 skriver. Typisk mye bukk tidlig i jakta, men kan være mulighet for ei eller annen gjeldsimle som følger bukkeflokken. Så et par av de forrige uke. Også mer 1 1/2 års bukk enn jeg har sett på lenge.

Vi startet nedbæring av 2 dyr klokka 19.30 på kvelden. Snublet slitne inn på hytta halv 2 på natta.

Måtte ha en hviledag etter det :wink: Tøft terreng...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lite liv i denne tråden... Vi jakta 6 dager på ringebu,, fikk 2 simler og 1 kalv,dette var 3 året vi jakta på ringebu og vi har aldri sett så mye dyr,,,,har loggført alle oppservasjoner og stort sett var det forskjellige flokker,,,,,Vi laget oss en super post som vi jaktet ut i fra, ( altid en av oss på posten, da vi etter 3 år har funnet ut at dyrene trekker før eller siden opp til post :wink: så hvis vi spottet dyr så var det kunn en av oss som gikk....oppserverte MANGE ganger flere jegere som ikke så dyrene som kom, dyrene var på vei opp og jegerne sto i siluet, ristet fjellduker ,tok selfier osv osv,, ikke rart fellingstatistikken blir dårlig.. Tror ikke alle har lik tålemod,, :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En tur i Grimsdalen på fredagen resulterte i denne ut av en flokk på ca 500 dyr mellom Sletthøi og Hornsjøhøi.

 

Etter 5 timer med 50 kg på ryggen var kroppen lite gangbar dagen etterpå.

Alldri har råket fra Langtjønn til Skogasætrin vært lengre.

 

11947635_10153037750556835_6505034793628207734_n.jpg?oh=3b879dfafa155956ecf6ab1297651e79&oe=5636F135

 

Vakre fjell i Grimsdalen, sett nordover mot Gråsida, toppene i bakgrunnen er Fokstuggustorhøi og bakerst Halvfarhøi.

 

11888050_10153038050666835_7151886157281317081_n.jpg?oh=8b4ad610e41ff733873d0cf98c04e0b9&oe=5673CE66

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har vært på mine barndoms- og ungdoms trakter og skutt rein nå villreinjegeren :)

Flotteste fjellområdet i Norge etter min mening :)

Der er jeg meget godt kjent for å si det mildt.

Vi har en familiehytte like ved, hvor vi ser bort på Sletthøi og Hornsjøhøi.

 

Området du skjøt dyret ditt, er en fast trekkrute for reinen, og hvor man har meget gode sjanser til å få skutt rein i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Har kort i sølnkletten, sø 51-54 i stor elvdal.

 

Er det noen som har noen erfaringer herfra? Har selv aldri vert i område. Noen som har noen tips her? Har kalvekort..

 

Fått kalven din? Det har vært sett bra med dyr i området hele perioden. Både sør ved Atnglupen og på Nelitangen/Midttangen. Jeg jakter på naboterrenget og hadde mye dyr i området.

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal man si og hvor skal man begynne :?:

For å begynne med slutten.....vi har nettopp kommet hjem og fått igjen hvilepulsen (det er vel et par dager siden vi kom hjem for å være helt ærlig) etter ei ukes reinsjakt på Hardangervidda og for ei uke vi har hatt på jakt. Man trodde man hadde opplevd det meste i forhold til reinsjakt før denne turen, men jaggu har man opplevd og ikke minst sett det man ikke trodde var mulig å se.

Apropos se....jeg tror vi må ha sett alle reinsdyra som finnes på vidda i løpet av denne uka og det er ganske mange reinsdyr. Det er faktisk såpass mange at det rett og slett ikke er mulig å forestille seg....men nå er jo jeg ganske enkelt skrudd sammen da.

 

Å ja.....vi har lagt ned de dyra vi hadde løyve på, så det blir ikke sultkatastrofe og hungersnød i heimen denne vinteren.

 

Jaktlagsmedlemmene oppførte seg nok en gang eksemplarisk både i og utenfor hytta for å si det slik, men så er vi etter hvert en ganske samkjørt og sammensveiset gjeng som drar til fjells hvert år på denne tiden.

Skal etter hvert få tuklet sammen en videosnutt fra denne turen, en tur som nok kommer til å bli ikonisk for vår del.

Og her er videosnutten fra reinsjakta vår. Ved å trykke på

linken kan dere bli med oss til fjells på reinsjakt

 

Så takker jeg gjengen for ei meeeget innholdsrik uke i fjellet, på jakt etter villrein.

Postmann kjæm (intern humor) :wink:

 

Med hilsen

Castor.

Sjef på jaktlaget Skardtjønn...jaktlaget med smilet på lur og et aldri så lite glimt i øyekroken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Lesja. Ettersom vi måtte innom fjellstyrekontoret for å overføre kortene kom vi litt seint i gang på fredagen. Valget stod mellom å dra opp til Hjerkinn eller Skamsdalen, men siden vi allerede var nede i Lesja så dro vi inn til Skamsdalen og innøver mot Lesjøen. Valget viste seg å være feil, ingen rein i Skamsdalen med unntak av en liten bukkeflokk oppe i Tverråbotn. I snøheim området var det dyr ifølge reinstelefonen.

 

Lørdag var det faktisk meldt endel sønnavind midt på dagen så vi tok sjansen på å gå fra Gardsenden og langt innover. Var inne i grisungdalen, så ingenting.

Vinden snudde om igjen og alt tydet på at dyra dro enda lengre nordover. På gardsenden ble det faktisk sett en bukkeflokk fredag kveld. Søndag ble det bare et kort drev før vi reiste hjem igjen.

 

Uansett, sett mye moskus og sau :-) Reiser jeg oppover igjen til helgen bør vindretningen snu. Må være gode forhold for Sunndal og Oppdalsjegerne nå.

Link to comment
Share on other sites

http://www.numedal.net/reinsmelding/" target="_blank

 

No kjem da dyr i Eidfjord om meldingene for vinden stemmer. Håper de slipper inn litt over grensen før de begynner å jakte på de. Vært noen dårlige år i Eidfjord så lenge jeg har jaktet på HV ( 7 år). Lykke til alle som skal til fjells i helgen!

 

 

 

Vil tru at det kan bli ein sjanse der også i år. Større flokker trekte inn i hordaland i månadsskiftet som ikkje er meldt på reinsmeldinga.

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal man si og hvor skal man begynne :?:

For å begynne med slutten.....vi har nettopp kommet hjem og fått igjen hvilepulsen (det er vel et par dager siden vi kom hjem for å være helt ærlig) etter ei ukes reinsjakt på Hardangervidda og for ei uke vi har hatt på jakt. Man trodde man hadde opplevd det meste i forhold til reinsjakt før denne turen, men jaggu har man opplevd og ikke minst sett det man ikke trodde var mulig å se.

Apropos se....jeg tror vi må ha sett alle reinsdyra som finnes på vidda i løpet av denne uka og det er ganske mange reinsdyr. Det er faktisk såpass mange at det rett og slett ikke er mulig å forestille seg....men nå er jo jeg ganske enkelt skrudd sammen da.

 

Å ja.....vi har lagt ned de dyra vi hadde løyve på, så det blir ikke sultkatastrofe og hungersnød i heimen denne vinteren.

 

Jaktlagsmedlemmene oppførte seg nok en gang eksemplarisk både i og utenfor hytta for å si det slik, men så er vi etter hvert en ganske samkjørt og sammensveiset gjeng som drar til fjells hvert år på denne tiden.

Skal etter hvert få tuklet sammen en videosnutt fra denne turen, en tur som nok kommer til å bli ikonisk for vår del.

Og her er videosnutten fra reinsjakta vår. Ved å trykke på

linken kan dere bli med oss til fjells på reinsjakt

 

Så takker jeg gjengen for ei meeeget innholdsrik uke i fjellet, på jakt etter villrein.

Postmann kjæm (intern humor) :wink:

 

Med hilsen

Castor.

Sjef på jaktlaget Skardtjønn...jaktlaget med smilet på lur og et aldri så lite glimt i øyekroken.

 

Takk for turen, Castor! Igjen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har igjen kort på simle/ungdyr og kalv i Setesdal/Austhei hvor vi kan jakte i hele Vinje og Tokke kommune fra 1/9.

Vi har vært på en tur allerede og skutt bukken (fritt dyr), men svært liten sjangs visstnok for å få de andre dyrene vi har kort på i samme område.

Så heller ingen i disse kategoriene.

Er første året vi er i dette terrenget og svært lite kjent, så håper noen har forslag til hvor vi har best muligheter for å få fyllt kvoten, eller ihvertfall sett rett dyr.

Skjønner at det har mye å si med vær, vind o.l, men er vel også noen "favoritt områder"....

Link to comment
Share on other sites

Fin film!

Begge sider av vannet var usedvanlig bra de to første ukene i år.

Hilsen naboen i øst :)

Man takker for hyggelig tilbakemelding.

Ang mengder av rein, så var det vel i snitt mer rein på deres vald enn på vårt de to første ukene i jakta, for å være ærlig.

Sto vel mellom 3000 og 4000 dyr og "trykte" på deres/ditt vald i dagesvis uten å røre seg av flekken.

 

Evt i framtiden.......bare å "dytte" de over til oss. Vi skal ta oss godt av de vi :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips og råd om hvor man finner dyr i Fyresdal?

Er første året vi jakter i området, og har i likhet med så mange andre liten tid til å gjøre seg kjent overalt.

Sitter med et inntrykk av at flokkene har trekt langt nord.

Vi har kort på simle/ungdyr og kalv, og kan jakte i helt nord til og med SA16 og SA22.

 

Tips mottas med STORT takk :D

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer med fangsten, både din og kompisens.

Når det gjelder tunge bører, vet man ganske mye om akkurat det.

Min rygg er skakk-kjørt av aaalt for tunge bører med reinskjøtt opp gjennom årene og bærer tydelig preg av det, men likevel fortsetter man år etter år.

 

Nok et bevis at jegere har selektiv hukommelse og at enkelte ting lærer man aldri.

 

Nuvel....igjen, gratulerer med fangsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...