Jump to content

budsjettkikkert?


steffen

Recommended Posts

et lite tankeeksperiment:

 

jeger A har et 2000 kroners sikte(f,eks Leupold VX-1, Bushnell Legend e.l)

jeger B har et 5000 kroners sikte(f.eks Zeiss Conquest, Meopta e.l)

 

kikkertene har identisk forstørrelse og objektivdiameter.

hvor mye lengre(antall minutter) kan jeger B skyte, enn jeger A?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Umulig å si - er mye individuellt og ikke minst avhengig av alder + forholdene. Men i utgangspuntket vil jeg si at det er mye større avstand mellom de billigste og opp til mellomskiktet en det er fra mellomskiktet og opp til "topp of the line".

 

Men skal en jakte i skumring er det bare tull å kjøpe noe dårligere en en conquest eller en meopta etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

et lite tankeeksperiment:

 

jeger A har et 2000 kroners sikte(f,eks Leupold VX-1, Bushnell Legend e.l)

jeger B har et 5000 kroners sikte(f.eks Zeiss Conquest, Meopta e.l)

 

kikkertene har identisk forstørrelse og objektivdiameter.

hvor mye lengre(antall minutter) kan jeger B skyte, enn jeger A?

 

Kommer helt an på JEGERENS erfaringer... Alle har egne individuelle vurderinger. Personlig går jeg av innmarksjakta 10-15 minutter før skytelyset forsvinner for mitt kikkertsikte. Dette fordi da tar jeg ingen sjangser og tøyer ikke mine egne grenser. Kan nevne at mitt kikkersikte er en Bushnell Trophy 3-9x40 som ikke akkuratt har sitt spesialfelt i skumring. Men for meg som ung jeger er dette et ideelt sikte, fordi da lærer jeg meg ganske effektivt hvor mye detaljer som forsvinner underveis i skumringen.

Når det gjelder kikkerter i klassene du nevner tror jeg det er minimale forskjeller. Selvsagt vil et sikte med 50 mm. åpning ta inn mer lys enn ett med 40 mm.

Link to comment
Share on other sites

Steffen skreiv :

kikkertene har identisk forstørrelse og objektivdiameter.

hvor mye lengre(antall minutter) kan jeger B skyte, enn jeger A?

 

Det kjem an på mange faktorer. Om jeger A og B er like gamle, har like godt syn. Men i utgangspunktet kan det skille alt frå et par minutter til 10-15 minutter, og på enkelte sikter også lengre, kanskje opptil ein halv time..

Men ein må finne sitt sikte i forhold til alder ( størrelse på pupill i forhold til objektiv og forstørring )

 

Det er klart det er viktig å ha et et godt sikte i forhold til skumrings jakt. Men eg hadde ein 4x40 Bushnell Trophy på Mauseren min dei første åra. Etter dette så blei det ein Meopta 7x50. Meoptaen var kanskje 8-10 minutter betre, på skumring enn den Bushnellen. Men problemet med Bushnell var for lav forstørring på skumring og bakke jakt. Der var Meopta betre, men den var mykje dårligere på motlys igjen, så hadde eg jakt mot månen eller lys frå ein driftsbyggning, så blei alt ødelagt. Der blei Bushnellen ein vinner igjen.

 

No har eg ein Leupold VX I 3-9x40 på Mauseren. Det er ein grei kikkert, med mulighet for å jakte i skog med, men den er helst dårlig på skumrings jakt.

 

Så det med kikkertsikter og skumring kjem av følgjande faktorer :

 

- Forstørring

- Objektiv diameter

- Kvalitet på linser/produsent

- Alder på vedkommende som bruker siktet

- Synet på vedkomende som bruker siktet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jmonsen: det var en flott og informativ tråd du hadde postet.

jeg elsker ting jeg kan regne meg fram til, det som er verre er den disete tåken av svart magi som kikkertsikter og hagleskyting er omgitt av.

 

jeg kan stå og se igjennom en 500kroners Bushnell og tenke: denne virker da god, holder til minst 98% av skytingen min.

men siden den skal stå på en storvilt rifle, vil jeg ha noe som tåler rekyl.

Leupold VX-1 eller noe i den duren.

hvis en Conquest eller en Meopta kun gir 10-15min ekstra, så kjøper jeg en 2000 krones kikkert.

 

jeg snart 23 år og det er ingenting i veien med synet mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tenkte bare at jeg drar opp denne tråden igjen istedenfor og starte en ny.

det blir siste kikkertsiktetråden min...så lover jeg og slutte å mase.

 

jeg har ikke noe fast storviltjakt jeg bedriver, så det betyr at jeg må reise litt rundt.

dette betyr ikke nødvendigvis eksotisk vilt under fjerne himmelstrøk, men f.eks rådyrjakt i Trøndelag , villrein i de nordligere deler av villrein-Norge, kanskje villsvin i Sverige etc.

jeg håper på og skyte et dyr i året, derfor ønsker jeg ikke og legge en formue i siktet.

 

så det jeg egentlig prøver og si er at jeg ikke vet hva, hvor eller under hvilke forhold jeg kommer til og jakte.

jeg tror jeg har bestemt for forstørrelse 3-9x, 2,5-10x e.l.(har funnet ut at det blir det beste forholdet mellom stort synsfelt og høy forstørrelse).

siktet bør være mekanisk solid.

 

 

 

hva er det rimeligste siktet dere vil anbefale meg?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si eksakt minutter, men med mitt billigsikte, så ser jeg å skyte gjennom kikkerten, lenge etter at jeg ikke ser mer med øya. Og da holder det i praksis med god klaring å ha et billigsikte til mitt bruk, og sikkert til mange andre også.

 

Men som nevnt over her, så avhenger dette av alder, værforhold osv. Det er veldig mange faktorer som spiller inn, og testen bør utføres av samme person med disse kikkertene samtidig. Da vil man få et reelt testresultat.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg litt igjen i det steffen skriver. Jeg er også en all around jeger som ikke har noe faste jaktformer og steder, Flyter litt rundt på det meste av jakt. Selv har jeg en Meopta meostar 3-10x50. Funker til alt jeg har vært med på til nå. Alt fra kråke til hjort, Bø , smyg jakt. Det er gjerne ikke det beste kikkert siktet i byn, Men for meg som ennå er akkuratt under 30 tallet. Har jeg ikke hatt noen problemer. Helt sikkert noen her som ikke er enig, men det funker for meg. Så den anbefaler i hvertfall jeg. Noe dyrere en 2000.- er den....

Lykke til i jakten på det ultimate siktet som passer deg og din jakt form...

Link to comment
Share on other sites

Noen tommelfinger-regler: Øyets "blenderåpning" er maksimalt ca 7mm. En kikkerts blenderåpning er objektivets diameter/forstørrelsen. Dvs: En 4x40 har lysåpning på 10mm, men øyet kan bare "nyttiggjøre" 7. En 1,5-6x42, har ved 6x en lysåpning på 7mm, altså omtrent som øyet. En 1,1-4x20 gir en ved 4x en lysåpning på 5mm. Dvs at den er en begrensning ved skumringsjakt.

Men det er teorien.... Vel så viktig er kvaliteten på optikken.

Men på skumringsjakt bør man ihvertfall være sikker på at kikkerten slipper igjennom det lyset øyet kan nyttiggjøre seg. Og for oss nordmenn som har jaktsesong som innebærer "skumring" i halve sesongen, bør man velge en lyssterk kikkert av nogenlunde god kvalitet. For å sette det på spissen: Heller en heimvernsmauser med Zeiss Victory, enn en Tikka T3 med Sava Sporter.

Link to comment
Share on other sites

et lite tankeeksperiment:

 

jeger A har et 2000 kroners sikte(f,eks Leupold VX-1, Bushnell Legend e.l)

jeger B har et 5000 kroners sikte(f.eks Zeiss Conquest, Meopta e.l)

 

kikkertene har identisk forstørrelse og objektivdiameter.

hvor mye lengre(antall minutter) kan jeger B skyte, enn jeger A?

 

Dette er det ikke godt å svare kvantitativt på. Du har alt fått mange meget gode svar. Er kl. 23.30 15. november, og det er litt månelys mellom regnbygene,- kan en "dassrull" oppfattes som "godt nok" der og da (og forhåpentligvis etter at skuttet har gått). Kommer an på din og øyets dagsform, avstand til det du skyter på,- om du har en god håndkikkert ved siden av, er god å skyte, har trent mye o.l.

 

Selv lever jeg etter følgende grunnregel i mitt videre "innkjøpsliv": Til skumrings/nattjakt: Kjøp Conquest eller europeisk optikk med minst 50mm objektiv. (Diameter/forstørrelse bør være 7). Har du en 2,5-10 x 50 stiller du den på ca 7 x .

Til all annen jakt, kjøp Leupold VX II. Bra kvalitet (totalt sett), men rimeligere kikkertsikter kan nok ha bedre objektiver (tror jeg).

 

Selv bruker jeg mye Leupold VXIII 3,5-10 x 50, som står på forstørrelse 6-7 når det er mørkt. Fungerer den, selv når det er 15. november, regnbyger med dis og fullmåne innimellom. MEN; Zeiss Classicen 2,5-10 x 50 jeg har, og som ikke er montert enda, er tydelig bedre.

 

Har du et stramt budsjett (2-3000 kr. for sikte, ville en Leupold VX II 3-9 x 40 vært mitt førstevalg til allround-bruk. Har du et større budsjett, skal jakte mye i skumring/natt og vekt på riggen ikke betyr noe - kjøp Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 på XXL til 5990,-.

Link to comment
Share on other sites

tenkte bare at jeg drar opp denne tråden igjen istedenfor og starte en ny.

det blir siste kikkertsiktetråden min...så lover jeg og slutte å mase.

 

jeg har ikke noe fast storviltjakt jeg bedriver, så det betyr at jeg må reise litt rundt.

dette betyr ikke nødvendigvis eksotisk vilt under fjerne himmelstrøk, men f.eks rådyrjakt i Trøndelag , villrein i de nordligere deler av villrein-Norge, kanskje villsvin i Sverige etc.

jeg håper på og skyte et dyr i året, derfor ønsker jeg ikke og legge en formue i siktet.

 

så det jeg egentlig prøver og si er at jeg ikke vet hva, hvor eller under hvilke forhold jeg kommer til og jakte.

jeg tror jeg har bestemt for forstørrelse 3-9x, 2,5-10x e.l.(har funnet ut at det blir det beste forholdet mellom stort synsfelt og høy forstørrelse).

siktet bør være mekanisk solid.

 

 

 

hva er det rimeligste siktet dere vil anbefale meg?

 

Leupold VXII 3-9 x 40: Betraktelig bedre (etter mitt syn) enn VXI, (ikke spesielt dårligere enn VXIII). Bedre justeringsmuligheter, nøyaktige justeringer, et "sneddent" og lett sikte som kan dras med på fjellrypejakt og også kan brukes i skumring/fullmåne,- dog ikke optimalt til det sistnevnte. 2300 spenn ca. Sjekk Jakt og Friluft eller www.theopticzone.com

Link to comment
Share on other sites

 

Leupold VXII 3-9 x 40: Betraktelig bedre (etter mitt syn) enn VXI, (ikke spesielt dårligere enn VXIII). Bedre justeringsmuligheter, nøyaktige justeringer, et "sneddent" og lett sikte som kan dras med på fjellrypejakt og også kan brukes i skumring/fullmåne,- dog ikke optimalt til det sistnevnte. 2300 spenn ca. Sjekk Jakt og Friluft eller www.theopticzone.com

er det noen flere som støtter forslaget om VX-2? ser at de har det på supertilbud hos jakt&friluft.

 

HASTER HASTER HASTER

Link to comment
Share on other sites

 

Leupold VXII 3-9 x 40: Betraktelig bedre (etter mitt syn) enn VXI, (ikke spesielt dårligere enn VXIII). Bedre justeringsmuligheter, nøyaktige justeringer, et "sneddent" og lett sikte som kan dras med på fjellrypejakt og også kan brukes i skumring/fullmåne,- dog ikke optimalt til det sistnevnte. 2300 spenn ca. Sjekk Jakt og Friluft eller www.theopticzone.com

er det noen flere som støtter forslaget om VX-2? ser at de har det på supertilbud hos jakt&friluft.

 

HASTER HASTER HASTER

 

Kan godt støtte den hvis du er ute etter ett billig sikte som funker.

Link to comment
Share on other sites

 

Leupold VXII 3-9 x 40: Betraktelig bedre (etter mitt syn) enn VXI, (ikke spesielt dårligere enn VXIII). Bedre justeringsmuligheter, nøyaktige justeringer, et "sneddent" og lett sikte som kan dras med på fjellrypejakt og også kan brukes i skumring/fullmåne,- dog ikke optimalt til det sistnevnte. 2300 spenn ca. Sjekk Jakt og Friluft eller www.theopticzone.com

er det noen flere som støtter forslaget om VX-2? ser at de har det på supertilbud hos jakt&friluft.

 

HASTER HASTER HASTER

 

Jeg har lyst til å anbefalle denne kikkerten. Jeg kjøpte en slik i USA for ganske nøyaktig ti år siden. I forhold til lys og skumringsegenskaper ønsker jeg ikke å uttale meg da jeg stort sett jakter elg på dag- ettermiddag. Men, kikkerten har fått veldig hard medfart og har blitt brukt i all slags vær. Den har like presis mekanikk i dag som for ti år siden. Jeg kan skru den "hit og dit og tilbake" og fortsatt treffe på samme punkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg satt paa kelkoo i dag for aa finne beste pris paa zeiss classic. Fant et til 6000 paa xxl og gikk inn paa den annonsen og der var prisen satt ned til 1999 for et diavari 2,5-10x50. :shock:

 

Snakk om budsjett. :lol:

 

Nå lurer jeg fælt på hva slags luremustilbud dette er, men det ser jammenmeg ut som XXL selger dette siktet for 1999,- for øyeblikket. Egentlig syns jeg ikke at en slik tuba passer oppå noen av børsene mine, men her klarte jeg ikke å la være å handle. Så får vi se da, om det kommer noen kikkert i posten, eller om det bare var lureri.

Link to comment
Share on other sites

Her i nord er det ganske mørkt for tiden, snakker ikke om verdensøkonomi men lys. Fikk testet ut mitt sikte her om dagen i skumringen. Siktet er en Tasco titan 3-9x44 (kostet vel litt over 3000 i villedende tror jeg). Syntes det var overraskende bra. Hadde ikke hatt problemer med å skyte i skumring med dette. Det var ganske mørkt da jeg testet det. Men hvor lenge i forhold til sikte x jeg kunne brukt det aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ny mail fra xxl....

 

"Hei

Det har skjedd en feil på våre nettsider, der et Kikkertsikte, Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 ble satt opp med en pris på kr. 1999,-

Riktig pris er kr. 5999,-

Kr.1999,- er en pris som Kikkertsiktene skal ha til åpningen av XXL-butikken i Bergen, og et antall av 20 stk.

 

Dette er en åpenbar feil og ordren din blir derfor slettet.

 

Vil også vise til våre salgsbetingelser på vår nettside, og særlig pkt. 4 og 15, hvor vi tar forbehold om feil.

Beklager dette."

 

 

 

For godt til aa vaere sant ja..

Link to comment
Share on other sites

Til Tailgunner m.fl.

 

Tror dere kan ha en sak hvis dere har mottatt ordrebekreftelse på gitt pris 1990,-

Mener å huske noe om lover og ordrebekreftelser, men jeg er ikke advokat så jeg skal ikke påstå for mye...

 

 

Bare et tips! Kanskje noen her inne vet bedre eller kan bekrefte?

Link to comment
Share on other sites

Ordrebekreftelse er mottatt ja......venter spent på svar på dette.

 

Du venter nok forgjeves, kompis. Jeg fikk ordrebekreftelse ca tre timer etter bestilling, med beskjed om at ordren var behandlet og at varen ville bli sendt så snart som mulig. Først i dag, mer enn ett døgn etter bestilling, fikk jeg mail om at prisen var feil og at ordren derfor ville bli slettet. Man kan vel ikke forvente at firmaet skal ta regningen når de driter seg ut på denne måten (eller kan man det??). Men så er vel heller ikke XXL kjent for strålende kundeservice...

 

Velvel, da sparte jeg i alle fall de penga.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel ikke forvente at firmaet skal ta regningen når de driter seg ut på denne måten (eller kan man det??).

 

 

Jo, det synes jeg faktisk de skal.

 

I utgangspunktet er jeg ikke enig med deg, alle må kunne forsikre seg mot feil. Men etter å ha vært inne på sidene deres å sett hvor "lett" det er å finne informasjon om kjøpebetingelser så er jeg enig likevel!!

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt saken mot deres e-sjef og de ønsker ikke ta ansvar for deres mistak.

Når jeg uttrykkte min uenighet og forklarte at jeg vil ta saken videre med forbruksombudet ønsket han meg bare "lykke til".

 

Jeg ser, og skønner at de har gjort en feil men at de ikke står ved det og setter kunden i fokus er veldig arrogant. Jeg håper flest mulig peser XXL for dette og gjerne tar saken videre

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at de i realiteten kan lokke med lave priser, så ombestemme seg og si at uff nei sånn var det ikke alikevel.

I bestefall så er dette villedende markedsføring. Eller kanksje et jippo for å skape blest om den nye butikken!

 

Dette var helt sikkert en feil, som de sier var tilbudet ment for åpningen i Bergen. Dessuten sier de at '...det tas forbehold om feil...'. Svaret de kan gi er altså: 'Beklager dette var en feil'.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...