Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

Litt off topic kanskje men her i bygda er det forsvunnet et viltkamera. Man mistenker både det ene og det andre men er det ikke en lov som regulerer overvåkning. Kan man henge opp kamera hvor som helst på egen grunn uten å merke naturlige stier o.l. om at området er overvåket. Ellers er det vel ikke uventet at et og annet kamera forsvinner???? Trenger jo ikke være folk som har noe skummelt fore men rett og slett ikke finner seg i å bli tatt bilde av på søndagsturen i skogen. Eller er det tjuvjegere som har vært forbi?? Tanker omkring dette??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei..

 

kjøpte meg et Moultrie i-65 på fredag.. å har sett det opp..

 

titta på det i dag å da hadde det tatt en del tomme bilder å film..

så har jeg kjøpt meg et 16 gb minne¨.. å når jeg kom til kamerat i dag så stod det minne fullt.. må en aktivere minne brikken når jeg setter den i??

var bare 15 bilder å 15 filmer..

er det mulig å få kamerat til å ta bilder med en gang noe kommer innen for sensoren,, går 5 sek før det tar bilde..

Er det noen som har dette kamerat å kan gi meg svar på dette...

 

hilsen jørn..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Lynx:-Jeg er spent på testresultatet!? Svarte kameraet til forventningene?

 

Så langt, ja. Må innrømme jeg var litt skeptisk, men jeg er positivt overrasket. Litt jobb å finne ut av riktig oppsett, men menyene er greie å forstå. Kvaliteten på bilder som blir sendt pr mms er ikke all verden, men synes ikke det spiller stor rolle. Når filene lastes direkte til pc er kvaliteten bra. Videoer sendes ikke pr mms, du blir kun varslet om at kameraet har spilt inn film. Rekkevidden på sensor er god, i dagslys funker det fint på 15 meter. Virker greit i mørket med IR, men ser ut som " objektet" må ha en viss størrelse. Skal teste ut med forskjellige innstillinger, ut i fra lys,avstand og formål.

Sabla spennende sak...!!!

( Burde MMS-Viltkamera ha en egen tråd? Tror dette kommer til å bli brukt av mange i fremtiden)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte meg nylig et Moultrie I-45S. Testa det ut endel da jeg har en fôringsplass for rådyr rett i nærheten. Jeg satte det senere ut i skogen, men da opplevde jeg at kameraet tok bil der og film hver hele time, opptil åtte stk om gangen... Et resultat av dette var at kameraet hadde gått tom for strøm (siste bilde/film var tatt 15 timer etter at jeg plasserte det ut). Er det andre som har opplevd liknende? Jeg mistenker at det er kulda som hadde en innvirkning, da det var 27 blå den natta ifølge infostripa :)

 

Ut fra denne erfaringa blei nye batterier kjøpt inn mens jeg venta på at den verste kulda i jula skulle gå over. Satte kameraet ut i skogen 30. desember, og jammen kom det ikke en harepus løpende tre timer etter at jeg var der. Ingen feileksponeringer denne gangen, og to bilder av haren som passerer på rundt 15 meter. Meget fornøyd med dette, og håper det fortsetter!

 

Legg ut noen fler bilder, folkens! Det er morsomt å se hva dere "fanger" :D

 

PICT0016.jpg

 

PICT0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ønsket meg Keepguard KG-680v til jul, og det fikk jeg! :mrgreen:

 

Satt det ut 1. juledag. Det førse bildet mitt ble av rev på jordet. Datoen stemmer ikke helt. Jeg glemte og ordne det før jeg satte det ut. Men trur bildet er tatt i natt. Da det snør på bildet og det har det gjort inatt.

 

33oo4d5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Første runde med suksess med mitt "nye" åtekamera... flere bilder av rev, hvilket var det jeg var ute etter!

 

Men; er det noen som kan identifisere den mørke flekken opp til høyre i dette bildet:http://i1137.photobucket.com/albums/n503/vkil/Til%20Internett/PICT0050.jpg

 

Man kan se ganske tydelige spor også... Er ca ei mil inn på fjellet, mange hundre meter fra åpent vann.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen spesielle bilder da vi sjekka minnebrikken i dag. Nemlig en adoptivrein! :) Noen som har vært borti lignende?

 

Viltkamera%2C%20des-25.jan%20319.JPG

Viltkamera%2C%20des-25.jan%20320.JPG

 

Dette reinsdyret har vært atpåklatt til elgene i noen uker nå, og trives tydeligvis i deres selskap. Dette er ikke bare foran kamera hvor vi har felt litt løvtrær, men også på vandring over innmarka.

 

Godt fornøyd med Moultrie D55-IR, gode bilder i dagslys og greie bilder om natta.

 

PICT0108.JPG

Viltkamera%2C%20des-25.jan%20298.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder fra viltkameraet mitt som har stått ute ei kort uke ved en plass der det fores noen få hjorter. Moultrie D55-IR, helt greie nattbilder- dagbildene er glimrende. Av ca 1000 bilder/filmsnutter tatt i både dag og nattmodus med kameraet har jeg hatt to tilfeller der IR-filteret ikke har vært aktivisert slik at ett bilde og en filmsnutt var ubrukelig. Ellers meget fint eksponerte bilder med naturtro farger, og skarpheten på dagbildene er meget god. Nattbildene litt softe- men helt greie.

 

PICT0123.JPG

 

PICT0229.JPG

 

PICT0169.JPG

Link to comment
Share on other sites

Satt ut kamera på åte her om kvelden fordi reven hadde vært der etter jeg gikk hjem den ene natta. Jeg trodde den var der seint, men der tok jeg feil gitt :D.

 

normal_PICT0005_%28Small%29.JPG

 

De nble tydligvis ikke så skremt av kamera for jeg skaut den samme natta kl 0010 :D

Link to comment
Share on other sites

Mulig det allerede har blitt kommentert her allerede, men tek ein sjanse likevel.

 

Kjøpte "jakt og fiske" i dag og fant en interessant test av ulike viltkamera. Her er ternekasta dei fekk:

 

 

Bushnell Bone Collector Trophy Cam

Ternekast: 6

 

Keepguard 680V

Ternekast: 5

 

Acorn Ltl-5210

Ternekast: 5

 

Scoutguard SG570

Ternekast: 3

 

Cuddeback Capture SMP/IR

Ternekast: 2

 

Reconyx RM45 Rapidfire

Ternekast: 4

 

Moultrie D55

Ternekast: 2

 

Spypoint IR8

Ternekast: 3

 

Wild Game TC 5101NA

Ternekast: 4

Link to comment
Share on other sites

Mulig det allerede har blitt kommentert her allerede, men tek ein sjanse likevel.

 

Kjøpte "jakt og fiske" i dag og fant en interessant test av ulike viltkamera. Her er ternekasta dei fekk:

 

 

Bushnell Bone Collector Trophy Cam

Ternekast: 6

 

Keepguard 680V

Ternekast: 5

 

Acorn Ltl-5210

Ternekast: 5

 

Scoutguard SG570

Ternekast: 3

 

Cuddeback Capture SMP/IR

Ternekast: 2

 

Reconyx RM45 Rapidfire

Ternekast: 4

 

Moultrie D55

Ternekast: 2

 

Spypoint IR8

Ternekast: 3

 

Wild Game TC 5101NA

Ternekast: 4

 

Synd- og ganske amatørmessig- å bruke Moultrie D55, og ikke D55 IR i denne testen, når alle de andre i testen er nettopp IR-kamera.

 

Kjenner meg ikke igjen i den dårlige batteritida med IR-modellen i alle fall, mitt kamera (D55 IR) har rundet 1000 bilder/videosnutter på en drøy måned nå- alle på ett sett batteri, og i temperaturer mellom 0 og -28 grader. Og fortsatt surrer og går det på de samme batteriene. Responstida er heller ikke dårlig på dette kameraet, men sensorrekkevidden er nok ikke den aller beste- dyrene må innenfor 6-7m før det skjer noe, i alle fall mindre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen i den dårlige batteritida med IR-modellen i alle fall, mitt kamera (D55 IR) har rundet 1000 bilder/videosnutter på en drøy måned nå- alle på ett sett batteri, og i temperaturer mellom 0 og -28 grader. Og fortsatt surrer og går det på de samme batteriene. Responstida er heller ikke dårlig på dette kameraet, men sensorrekkevidden er nok ikke den aller beste- dyrene må innenfor 6-7m før det skjer noe, i alle fall mindre dyr.

 

Jeg har kun hatt problemer med mitt Moultrie D55 IR... det skal definitivt tilbake samme veien som det kom fra... ingenting har fungert som det skulle.

Har ikke du hatt problemer med at kameraet "detter ut" når det er så kaldt som -28 grader? Hvis det har vært noe kaldere enn ca minus 12-14 grader, er alltid antall tatte bilder/bilder blanket ut når jeg kommer til kameraet, og da er ikke kameraet særlig interessert i å funke heller... må kjøre "slett alt" flere ganger før den slutter å vise 0000/0000. De andre innstillingene mistes ikke. Kun én gang i løpet av vinteren har jeg kommet til kameraet og kunne lese ut bilder... Og jeg sjekker kameraet en gang i uken... Med "raske" SD kort blir det bare "feil-lagringer" eller ingen lagringer i det hele tatt...

 

...og lista fortsetter... huffhuff...

Link to comment
Share on other sites

@vkil

 

Nei, jeg har ikke hatt samme problemer med mitt- og heldigvis for det. Ser ut som om du har fått en skikkelig mandagsutgave, og slike er det bare å returnere.

Her har kameraet fotografert skjærer på reveåta ned i -28, det eneste som skjer ved disse temperaturene er at på infostripa på selve bildet registreres da ikke temperaturen i det hele tatt (kun ned til og med -19). Displayet blir tregt, men ingen feilfunksjon på andre måter. Så langt i alle fall.

 

Akkurat nå har jeg satt kameraet over på drift fra bilbatteri for å se litt på den muligheten, batterisettet det har tuslet på siden desember var da nede i 71%. Og bilder tar det jevnt og trutt, dag og natt.

 

PICT0129.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...