Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er viltkameratesten flyttet til nye marker og nye oppdrag. Ble et slags åte denne gangen også, men nå skal vi prøve å lure pus...

 

Legger inn en teaser fra siste serie med testing, muligens det viltkamerabildet jeg har blitt mest imponert over noen gang, SG560-8 som har stått ute (ny modell, testkamera rett fra fabrikk) som har tatt bilde av en elg nesten før elgen kom inn i fokusområdet. Bildet i seg sjøl er ikke så bra, men det bakenforliggende er litt spennende.

Blir kameraet raskere enn dette blir bomskuddene fordi dyra ikke rekker inn foran kameraet... Og ja, har de neste to bildene i serien også, og elgen har passert kameraet på disse to, så den kom i bra fart.

 

elg_inn.jpg

 

http://blogg.abcfritid.no/joninge/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er tiden inne for at jeg vil ha meg ett nytt viltkamera, men det må være up to date pr.dags dato.

noen som har forslag til gode merker på markede nå? stiller dog noen kritterier:

 

- GOD bildekvaltitet (dag/natt)

- LANG batteri leve tid

-IR, ikke blits

- En ok pris

 

Det jeg har nå har ikke batterilevetiden overbevist meg helt på, jeg er ofte ute å bytter for at det skal være nok strøm. Og når det inndikerer at det er 1/2 batteri igjen, så vil det ikke ta bilder eller video...

 

 

 

men har lyst på ett til som henger ute en god stund uten at det er noe problem med batteri levetiden :) MMS er heller ikke noe krav.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag gått til innkjøp av ett batteri fra biltema på 12V 5aH :) noen som vet hvor lang levetid det er på disse ute i skogen ? levetiden reduseres vel litt nå på vinterstid, men regner med og håper på at den er lengre enn med vanelige batterier?

Er av typen med Gele i, og ikke de vanlige blybatteriene.

Link to comment
Share on other sites

Da er tiden inne for at jeg vil ha meg ett nytt viltkamera, men det må være up to date pr.dags dato.

noen som har forslag til gode merker på markede nå? stiller dog noen kritterier:

 

- GOD bildekvaltitet (dag/natt)

- LANG batteri leve tid

-IR, ikke blits

- En ok pris

 

Det jeg har nå har ikke batterilevetiden overbevist meg helt på, jeg er ofte ute å bytter for at det skal være nok strøm. Og når det inndikerer at det er 1/2 batteri igjen, så vil det ikke ta bilder eller video...

 

 

Hei. Kan varmt anbefale reconyx, har fra før div. Cuddeback og moultrie kameaer,men reconyx slår dem alle på bildekvalitet-batterilevetid og følsomhet,den har også ikkje levert eit einaste tomt bilde sidan eg kjøpte det for 1 år sidan.

Ok pris? Ja for 4500 kr er det faktisk ein ok pris, dette kameraet er verdt pengene!!!!

Den har også ein "rapid fire" funksjon, dvs. at den kan ta inntil 2 bilde i sek. om eg ikkje hugser feil, det blir omtrent" "nær video hastighet"

Det er hjå Winge våpen eg kjøpte dette, eit firma du kan stole på, det er iallefall min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Har eindel bilder av rev,rådyr og gaupe.

Hadde dette kameraet ved eit rådyr gaupa hadde tatt, det blei tatt 2500 bilder av dei gaupene iløpet av ei natt, dette fordi eg hadde gløymt å stille kameraet til å ta bilder hvert 5. minutt istaden for at den tok bilder hvert sekund som gikk....likevel var batteriene langtifrå utladet.

Send meg epost adressa di,så kan eg sende deg eindel bilder. Har ikkje peiling på korleis eg skal legge inn bilder hær :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har et kamera fra Leupold. RCX Trail Camera System. fikk det til jul. så vet ikke så sykt mye om det. men jeg foreldrene mine kjøpte den i Lyngdal. vet ikke hvilken butikk. men de i lyngdal sa det at det ikke var nødvendig med den kontrollen. men, åssen kan jeg klare å få den til å ta video og åssen kan jeg endre hvilken kvalitet jeg vil ha? jeg prøvde å koble kameraet til en MAC via en USB-USB. Da kom det ikke noe opp? kan det hjelpe å koble den til en PC, eller er det noe annet jeg kan bruke? hadde vært greit med et svar. jeg har kameraet hengenes ute nå. den skal stå ute i 11 dager før jeg skal ta det inn å se hva jeg har fått? burde jeg også da bygge en liten beskyttelse rundt når det står ute så lenge. det snør og regner jo litt også???

 

Takk på forhånd!!! :D:mrgreen::P

Link to comment
Share on other sites

Da startet mitt lille prosjekt, og jeg fikk endelig bygget ett skikkelig husly til kamera mitt. Så tenkte jeg skulle dele prosessen med dere :)

 

Tok egentlig bare å kjøpte meg en hel hobbyplate, og målte opp det jeg selv følte jeg måtte for å få nok plass.

SAM_1779.jpg

 

Så begynte det å ta litt form, satt egentlig bare sammen delene fort og greit.

SAM_1780.jpg

 

Her er det egentlig bare taket og lokket til batteriene som er lagt til, og dette er en så enkel og grei opperasjon at hvem som helst klarerå lage seg dette.

SAM_1786.jpg

 

Og her er det ferdige resultatet, og det var planen at det skulle bli som dette.

SAM_1784.jpg

 

Meeeen, etter at jeg prøvde kameraet med nye "huset" så fikk jeg bare IR bilder, og dette var fordi det kom ikke inn nok lys med mindre sola sto rett på selve sensoren. Så da byttet jeg ut taket og jeg fjernet litt av sideveggene for å få inn mest mulig av lyset.

Det jeg fjernet av treverk ble byttet ut med pleksiglass, så størrelsen er den samme, men det ble litt lettere og mer lys kommer inn.

SAM_0069.jpg

 

Nå har jeg god plass og kommer til å bruke to 12V 12aH batteri fra biltema, det er såpass god plass i kassa under kamera at begge batteriene for plass samtidig.

Vet ikke hvor mye lengere levetiden vil være med en sånn løsning, men håper det varer en stund. Og jeg tror det vil la kamera leve litt lengre nå som ikke all snøen og alt vannet har direkte tilgang.

 

Håper det er flere som kanskje vil bli litt inspirert, for det skader aldri å ta litt ekstra vare på tingene sine :) så nå gjenstår det å se om dyra passerer :)

Link to comment
Share on other sites

Da er tiden inne for at jeg vil ha meg ett nytt viltkamera, men det må være up to date pr.dags dato.

noen som har forslag til gode merker på markede nå? stiller dog noen kritterier:

 

- GOD bildekvaltitet (dag/natt)

- LANG batteri leve tid

-IR, ikke blits

- En ok pris

 

Det jeg har nå har ikke batterilevetiden overbevist meg helt på, jeg er ofte ute å bytter for at det skal være nok strøm. Og når det inndikerer at det er 1/2 batteri igjen, så vil det ikke ta bilder eller video...

 

 

Hei. Kan varmt anbefale reconyx, har fra før div. Cuddeback og moultrie kameaer,men reconyx slår dem alle på bildekvalitet-batterilevetid og følsomhet,den har også ikkje levert eit einaste tomt bilde sidan eg kjøpte det for 1 år sidan.

Ok pris? Ja for 4500 kr er det faktisk ein ok pris, dette kameraet er verdt pengene!!!!

Den har også ein "rapid fire" funksjon, dvs. at den kan ta inntil 2 bilde i sek. om eg ikkje hugser feil, det blir omtrent" "nær video hastighet"

Det er hjå Winge våpen eg kjøpte dette, eit firma du kan stole på, det er iallefall min erfaring

 

Enig i at Reconyx er best, eneste minuset er prisen.

Visst du synest at Reconyx er for dyrt kan jeg annbefale Bushnell thropy cam. Det er halve prisen, og nesten like bra. Om jeg kunne velge mellom 2 stykk Bushnell Tropy cam eller ett Reconyx ville svaret blitt 2 Bushnell.

Siden du sier ''Ok pris'' tror jeg Bushnell passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Ja, får man to som er like gode som ett så er det jo ikke tvil... men det er jo skrevet på hjemmesidene til winge at de ikke får inn nye bushnell, pga at de fyller opp minnet med blanke bilder? det er jeg ikke inntresert i, så er vanskelig det der.. men man får som regel det man betaler for, og det er dette som gjør det vrient. Hadde ikke tenkt å bruke 5000,- på ett kamera, men er usikker på hva jeg skal gjøre.. litt vingle petter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det problemet på mine to. Men satte følsomhet til Normal. . Da tok den elg på 50 meters avstand. I Normal har den slått ut på flyvende spurv som passerer på 5-10 meter, grevling, rev og rådyr. Fine innstillingen, skal bare brukes om vinteren når det er snødekket landskap, og meget kaldt. Har ikke hatt problem siden. Senest i dag fikk jeg tilsendt en teaser fra min jakt kammera. Film av reven kommende på åte :-). Ikke morro når man sitter i Nordsjøen og skal hjem 30 jan... Forøvrig har jeg lagt den ene ut for salg på brukt markedet. Den ligger å støver ned i kjelleren. Jeg trenger ikke mer en en game cam ute!!

 

Jeg har hatt et stående ut lenge nå, og har bare gode ting å si om kameraet. Blir noen film og bilde filer av det etter hvert.

 

Elg: http://s1149.photobucket.com/albums/o589/Blaser_308/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Rev, her er det 4 sek delay på kamera: http://s1149.photobucket.com/albums/o58 ... t=Rev1.mp4" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Flott rådyr geit: http://i1149.photobucket.com/albums/o58 ... /Rdyr3.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Enda ei flott ei: http://s1149.photobucket.com/albums/o58 ... CT0039.mp4" target="_blank" target="_blank

 

Elg: http://s1149.photobucket.com/albums/o58 ... CT0023.mp4

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Detta var imponerende bilder, og ikke minst filmene. Ser at det ligger noen hakk over i kvalitet sammenlignet med det jeg har nå.

Men hvordan er det om det ikke kan stå på normalen heletiden? litt stress om du må forandre fra dag til dag om været vil holde ett lite helvete ??

 

Er dette den modellen som folk sier tar "tomme" bilder ?

Link to comment
Share on other sites

JA det er det.. Bushnell er offer for at oppsett er så enkel, at man ikke trenger bruksanvisning tror jeg.

 

Setter jeg sensor på fine følsomhet på sommeren trigges den av gress strå, det jeg tror er fluer etc, og filmer til det er tomt for batteri. Fine etter bruksanvisning, skal brukes om vinteren i snødekket landskap. Men så var det det å lese bruksanvisning da...... Jeg er mooot Normalen der :wink:

 

Jeg har min på Normal følsomhet året rundt, også om vinter. Den blir aldri justert. D fungerer utmerket :!: Bildene taler for seg :!::!:

 

Men som du ser på reven, den reagerer på IR lyset fra cam. I mørket ser også jeg den røde gløden i diodene inne på cam. Men igjen så lyser den opp området sykt bra :D . Jeg skal nå programere til å ta et bilde, for å forstyrre mindre på åte. Synd jeg sitter i Nordsjøen, har lastet ned noen filer fra hotmail, som er sendt til kammerater som jakt teasers. Har bedre opptak på data hjemme. Det blir jo alt fra rådyr, rev, grevling, elg, og fugl. blir en god del film/bilder dag og natt fra et cam som står 24 timer på gjennom hel sommeren. Tok den ned før jaktstart, pga jeg mener det ikke er rett å jakte matvilt bassert på cam data. DET er min mening for MIN jakt.

Link to comment
Share on other sites

Var inne å leste på Winge nå, de hadde utvidet feilrapporten siden sist jeg leste den.. Tror ikke mine cam har den feilen. Men fine følsomhet kan ikke brukes på sommeren. Det står i bruksanvisning som mulig problem ved kontinuerlig filming.

 

Var veldig spent på hvordan den taklet kulde. Antall filmer samsvarer med spor og aktivitet på åte, har jeg fått beskjed fra min jaktkamerat, som passer utstyret mens jeg er ute.

Link to comment
Share on other sites

det høres veldig lovende ut. Jeg har samme problemet selv, at reven blir veldig nyskjerrig på IR lyset, men den stikker aldri av.

Skal følge litt med på Winge sine sider og se om ikke det kommer noen nye oppdateringer etterhvert, så er jeg sikker på at jeg ikke går på en smell... kan jo hende du bare har vært skikkelig heldig med dine, og andre har vært skikkelig uheldige :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Ok har ett Ltl acorn 5210mm selv ,men det tar så mange bilder uten noen ting på! Hvordan er ditt innstilt? Tenker da på selve kameraet i menyen! ;)

 

Bruker samme kamera og har samme problem. Tror det kommer av at det er en treghet med sensor`n slik at om det passerer noe fort forbi får du bilde av tomme lufta. Har fått av bakbeina på hest, bakpart på bil o.l. Tror ikke det er så mye å gjøre med det. Kan kanskje sette det på høy sensitivitet, men da tar den bilder av fluer og gress,kvist som beveger seg i vinden.

Har også problem med sending av bilder på mitt.nesten aldrig kontakt med simkort. Vurderer å kjøpe nytt bakstykke med antenne.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer av at det er en treghet med sensor`n slik at om det passerer noe fort forbi får du bilde av tomme lufta.

 

Den "tekniske" forklaringa er at blant de bra kameraene finnes det to ulike måter de funker på. De aller fleste har en "standby"-funksjon som gjør at de sparer (mye) batteri når det ikke skjer noe. Bl.a Scoutguard/BolyMedia-kameraene. De virkelig raske kameraene står "på" hele tida, og er klar til å knipse med en gang noe utløser sensoren. Dette krever mye batteri. Mener at Reconyx er det kameramerket som bruker denne løsningen.

 

Blant de med standby er det altså tiden fra standby-modus til på-modus som er avgjørende for hvor raskt de tar bilder.

 

Har testet det nyeste fra BolyMedia (SG560K-8M), og det er lynende kjapt. Har fått bilde av nesetippen på ei elgku som første bilde, ryggen som andre bilde og ræva som tredje. Kameraet begynte altså å knipse før elgen var helt foran kameraet, og ettersom elgen i praksis har passert på tredje bilde (er vel snakk om 2-3 sek fra første til siste) kom den ikke akkurat ruslende...

 

elg_inn.jpg

 

Når kameraet i tillegg har en sensor som registrerer en flyvende hønsehauk, så begynner det å lukte... fugl? :roll:

 

flyvende.jpg

Link to comment
Share on other sites

Acorn har sidestilte sensorer for å forberede bilde, men det funker ikke alltid etter min erfaring.Det er også anbefalt å sette sensitiviteten på lav, noe jeg har gjort. Dette vil jo også si at den ikke registrerer bevegelser så fort som den i teorien kan gjøre. Settes denne på høy tar den bilder av et strå i bevegelse, noe som heller ikke er mye å ha.

Det verste med kamera er likevel at det ikke har kontakt med sim så ofte,da bruker det sinnsykt med strøm for å søke etter dekkning.

Link to comment
Share on other sites

Leste gjennom ca 6 av 20 sider. Kan noen gi en konkret anbefaling av et godt kamera til en væreærligmedkonavennlig pris? Har et KeepGuard-kamera nå. Batteriene holdt 6 mnd, men det er ikke et eneste bilde av rev og hare, selv om det var spor i snøen rett foran kamara. Kun elg og rådyr. Best mulig kamera til ca 2500 kr. KOm med anbefaling

Link to comment
Share on other sites

Leste gjennom ca 6 av 20 sider. Kan noen gi en konkret anbefaling av et godt kamera til en væreærligmedkonavennlig pris? Har et KeepGuard-kamera nå. Batteriene holdt 6 mnd, men det er ikke et eneste bilde av rev og hare, selv om det var spor i snøen rett foran kamara. Kun elg og rådyr. Best mulig kamera til ca 2500 kr. KOm med anbefaling

 

Winge våpen sitt Wing cam har overrasket meg... dette kameraet leverer kjempegode dag/natt bilder..Pris er ca 16-1800 kr

Har foreløpig bare fått testet det på rådyrforinga,så eg veit ikkje kor kjapt det er enda,men meiner det er ca 0.8-0.9 sek, det er akseptabel

reaksjonstid på eit kamera...

Det er mykje kamera for pengane........løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå blitt en..forhåpentlivis lykkelig eier av et viltkamera.

Acorn 6210mm. En forbedret utgave av 5210. Men så lurer jeg på hvor mange bilder lar derre kamera ta etter værandre? 3? 5? 10?

Å siden detta kamera har MMS,så har jeg et sim-kort. Må dette inn i en tlf for aktivering av MMS funksjon,eller er det satndar fra Telenor?

Er det andre ting jeg kanske bør tenke på?

Å for dem som lurer,jeg betalte 1950.- ink frakt for dette kamera.

Link kan sendes på PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...