Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har hatt to stk Dovrefjell 2 Mp viltkamera ei stund nå, og fått prøvd de ut så smått mht funksjoner, bildekvalitet og hvordan de bør settes ut i forhold til dette.

Kameraet er lite, knapt større enn ei full tobakkspakke :) Her er kameraet hengt opp, og med tak laget av ei tom plastkanne, se blomsterflua ved IR-blitzen for størrelse sammenlikning.

SB1_8691.JPG

 

Kameraet fungerer godt, løser ut raskt, på gode avstander- skjærer løser i alle fall ut på 10-12 meter, sau på mer :) Bildene og filmsnuttene fra dagtid er gode, IR-bildene og filmsnuttene er ikke fullt så bra. IR-lyset er ganske konsentrert og "brenner ut" (blir hvitt eller overbelyst på bildet) alt innenfor ca 3 meters avstand.

Bør plasseres med litt avstand til saltstein eller åte. Ellers er det litt mer støy i IR-bildene enn jeg liker, men til den prisen skal en vel ikke forlange mer.

 

Dagbilde:

HUNT0103.JPG

 

Nattebilde (m/spøkelse):

HUNT0126.JPG

 

Styrken til kameraet er nok pris og størrelse. Virker pålitelig og greit. Bildekvaliteten god, i alle fall bildene/filmene fra dagslys. Går på 4 stk AA batteri, har ikke kommet så langt at jeg kan si stort om batterilevetid enda. Litt få funksjoner og muligheter i forhold til dyrere kamera, men annet kan en vel ikke vente.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ett par (lett beskårede) bilder fra Moultrie D55IR kameraet mitt som har hengt ute ved en dyresti i en myrkant i hele sommer.

 

En fin bukk fra juni, denne bukken ble foressten skutt første jaktmorgen, en fin 12-takker.

PICT0003.JPG

 

Ellers passerte en elgokse to-tre ganger i løpet av sommeren, ut i August begynte den å bli riktig fin.

PICT0035.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En mår jeg har "på stell" for tida- glad i rosiner :)

 

Her har jeg modifisert dette Dovrefjell viltkameraet bittelitt, dempet IR-blitsen med en bit av en halvtransparent plastbit foran. Gjør det mye mer egnet til å filme mindre nattaktive dyr på kort avstand.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et bushnell bone collector kamera som jeg ikke får til å fungere slik jeg vil. Jeg for ofte blindskudd og tomme bilder, i tillegg syns jeg nattebildene er veldig uskarpe. Jeg har satt kameraet i ly for sol for å slippe blending, og det står inni ei kasse for å slippe unødig slitasje. Det eneste jeg kan tenke på som irriterer sensoren er vinden, men syns også dette er litt rart. Noen som har samme opplevelse? Tips til hvordan dette kan utbedres?

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre en klassisk feil på enkelte av Bushnell sine viltkamera. Dette er skrevet om feilen;

Vær oppmerksom på at feilen er av type "run-away" dvs at kameraet uten forvarsel bare fyller minnebrikken med "tomme" bilder. Dette er en "kommer og går" feil. I perioder er kameraene OK. Vi har sett at feilen vanligvis manifisterer seg først etter 2-3 uker til 2-3 mnd. - noen ganger lenger tid - noen ganger kortere. Det er uklart hva som utløserer feilen, men svingende temperatur som i utemiljø og dårlig komponentkvalitet er rimelig opplagt. Uansett er kameraet ikke egnet til seriøs bruk med denne feilen. Stortesten i "Jeger Hund og Våpen" påviste feilen i begge to innsendte kamera. Dette var en test over flere mnd og feilen åpenbarte seg. En trist situasjon for en av våre tidligere favoritter.

 

Har selv opplevd denne feilen på mine. Kontakt selger og få det byttet.

Link to comment
Share on other sites

Det var trist å høre, men tusen takk for opplysningene Oveinang! Det var synd, var i utgangspunktet svært fornøyd med bushnell bone collector. Mye positivt og fine bilder.. Er det noen som har eksempel på viltkamera som likner bushnell sitt? sett bort ifra feilen selvfølgelig. Til mitt bruk er denne typen kamera perfekt, så jeg ser etter noe lignende, som er mer stabile. Keepguard scoutguard, er disse ganske like i funksjonalitet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kikka litt i tråden, mange flotte bilder!

Kan noen si meg hvilke av MMS-kameraene som har utbyttbar antenne? Så vidt jeg kan skjønne, så har i alle fall Little Acorn Ltl 5210 det. Saken er at jeg ønsker å plassere kameraet på et sted der det går tålig greit å sende sms med vanlig mobiltelefon, men samtaler og datatrafikk er vanskelig/umulig. Større antenner burde være en smal sak å skaffe eller lage. Noen har kanskje erfaring med det? Pisken på MMS-kameraene er kanskje flere hakk bedre enn vanlige mobiltelefoner? Større pisk eller retningsstyrt antenne er det jeg ser for meg.

En annen ting, dette lille Dovrefjellkameraet fra Magasinet. Har det mulighet for ekstern strøm? Ser ut som det kun er batterier.

Link to comment
Share on other sites

@Flatin: Det lille 2MP Dovrefjell viltkameraet har ikke noen kontakt for tilkobling av eksternt batteri fra fabrikk. Går sikkert an å mekke inn det på egenhånd om en synes det er ett must. Jeg har byttet batteriene på mitt kamera en gang siden kameraet ble satt opp den 10. sept, og det er blitt knipset over 2000 bilder ila den tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lurer på en ting: Når mitt Ltl Acorn 5210A er instilt på bilde/video-funksjon, filmer det kun 1-3sek når det er mørkt, mens det i dagslys filmer 60sek som det er instilt på. Hvorfor :?::?:

 

Fordi batteriene nesten er oppbrukt eller dårlige.

IR lyset bruker mye strøm (se spesifikasjon på boksen). Derfor kutter den filmingen etter så kort tid.

Den kan fremdeles filme på dagen da batteriene klarer å levere nok strøm.

 

OleG

Link to comment
Share on other sites

Der har du ett tre som som de fleste rovdyr går innom ivertfall :D

Ja, rovdyrenes E6 (i området) passerer tydeligvis treet, så har hatt både jerv, gaupe, ulv og bjørn innom. Brukte luktstoff på treet første året, men fant ut at dette ikke trengtes da dyra ordnet med dette selv :wink:

 

arni

Hva er den største forskjellen på scoutgard og acorn mms kamera?

Fordeler/ulemper/brukervennlighet/kvalitet og hva annbefaler du?

Fordelen med Scoutguard vs. Acorn var tidligere, etter min mening, den eksterne antenna. Men etter at Acorn kom med ekstern antenne har dette kameraet blitt min favoritt blant MMS-kamera.

Jeg synes heller ikke løsningen med trådløs fjernkontroll er optimal på Scoutguard, da jeg liker muligheten for å kunne styre kameraets meny med knapper på selve enheten. Den generelle bildekvaliteten er også bedre på Acorn, samt at det har en større skjerm noe som også er en fordel om man har behov for å kunne tyde bildene i felten.

 

En annen ting er oppsettet oppsettet av MMS-instillingene. Acorn har her en bedre løsning med at innstillingene ligger på selve kameraet, mens Scoutguard har oppsettet på minnekortet. På Scoutguard må man derfor passe på at oppsett-fila også ligger på det andre minnekortet ved bytte av kort. Dette er noe som erfaringsmessig fort kan glemmes ved formatering av kort i felten eller at man har flere kort å velge mellom.

 

- Det optimale MMS-viltkameraet har nok ikke kommet ennå, men det beste alternativet hittil er nok etter min mening Acorn Ltl-5210MM-EXT (med ekstern antenne for mest stabil dekning) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jobber med å skaffe ekstern antenne til SG550M, venter inn noen få testeksemplarer forhåpentligvis kommende uke. Har noen som skal teste denne på et sted med helt marginal dekning (får sendt bilde med kameraet montert på tre, men ikke med kameraet montert i kasse...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...