Jump to content

BEVERJAKT 2015


Teigen92

Recommended Posts

Fin film og skyting, takk for at du deler :)

Jeg er klar så fort isen går på skogsvannene. Var heldig i fjor og fikk felt en han på bare 7,6 kg med hagle som jeg nå venter på i utstoppet tilstand.

I år skal jeg prøve meg med kaliber 6xc på beveren, håper jeg for sjansen på en eller to :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flott film !

Begynner å få jaktabstinens og gleder meg som en unge til et av årets høydare ! Beverjakta er en av de jaktformene som tiltaler meg mest, sitte ute en finværsdag på våren å oppleve at naturen vekkes etter en lang hvile er rett og slett fantastisk. Jeg hadde nettopp en hyggelig samtale med grunneier som opplyste at bestanden er fremdeles god i begge vanna jeg disponerer. Var litt redd for å ha ødelagt for meg selv da jeg med en feiltakelse skjøt den drektige hunnbeveren. Heldigvis ligge disse vanna såpass isolert at det er få plasser å flytte ut til, så de gjenværende har nok blitt nødt til å bli værende på stedet og starte ny familiekonstellasjon. Beveren har nok ikke hørt om incest så de parer seg lett innen nær familie. Det er vel det som kalles kortreist sex)

Er litt tidlig ute ennå, bør nok vente til det blir litt lysere kvelder. I det ene vannet kan jeg nesten stille klokka etter beveren, kl 1930 forlater de hytta for så å ta en ganske lang sonderingsrunde før de entrer spiseplassen. I det andre vannet varierer det veldig, noen ganger kan den vise seg allerede kl 1730, da er de som regel bare ute noen korte turer for å raske med seg småkvist som blir bragt tilbake til hytta, andre ganger kommer de ut helt på kanten av skikkelig skytelys. Gleder meg spesielt til å teste " nybørsa" på beveren. Har jobbet en god stund med et mauserprosjekt som nå er 100% ferdig. Har bygga om en jugoslavisk mauser fra 1924 i kal 8x57 IS. Jeg brukte børsa med gammelstokken i høst med glimrende resultat på både hjort og rådyr. Nå er stokken skifta og bedda, så er det bare å komme seg på banen for testing.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir ikke vår uten beverjakt i sørlandske tjern og vassdrag. Dalende sol i vest, rudgetrekk, kvinender og fritt for mygg. Selv om det er nytt jaktår føles det mer som ei avslutning på sesongen enn en start. Sjekka fire av fem tjern i det ene terrenget i dag. Ingen aktivitet. Fritt for bever. Dessverre. Nr 5 er et vann, ikke tjern. Her er det mest alltid bever, men kun 10% av "strandlinja" er innafor der jeg kan jakte. Vet i imidlertid at det er bever i det andre terrenget mitt. Det er noe lenger inn i landet, fortsatt islagt, men det er nesten 1 mnd igjen. Så det skal nok bli en sjanse eller to.

Link to comment
Share on other sites

Da er gammelmauseren hatt seg en tur på skytebanen. 2 skudd var alt som trengtes for innskyting, da satt samlinga i 10'ern. Ikke dårlig for ei børse som er over 90 år gammel.(Løpet er ikke 90)

Da blir det denne som blir med meg på beverjakt i år. Hvis været blir bra blir det definitivt en tur nå i helga.

Veit ikke hvordan det er med dere, men jeg har aldri skutt bever i dårlig vær. Ikke at jeg har vært ute på beverjakt i dårlig vær heller. Det kan bli litt hustrig å sitte ute så tidlig på året når været ikke stiller på lag. Har lova ungene at de skal få være med, det er stor stas, de har kun vært med på fellefangst av bever tidligere. Så får vi bare håpe at de klarer å holde snakketøyet under kontroll, ellers blir de ikke vitne til felling ! Ikke at det gjør meg noe, men det hadde vært litt artig for deres del. De har vært med på noen turer etter annet vilt, men skuddsjanser har det blitt smått med- alle dyr uten høreapparat har holdt seg klokelig unna !! :forvirra:

Uansett har unga godt av en tur ut.

 

Skitt jakt til dere som er så heldig å være bitt av samme basillen som meg. Beverjakt er kjempeartig ! Lett tilgjengelig er den også. For unge jegere uten feit lommebok kan det anbefales på det varmeste, som regel er alt som behøves er en liten annonse i lokalavisa . Har gjort både dette samt at jeg for noen år siden hadde et lite oppslag på den lokale nærbutikken og resultatet av dette er at jeg nå disponerer flere svært gode lokaliteter uten at det har kosta annet enn annonseutgiftene.

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt. Man gratulerer med flott fangst.

Blir vel en ørlite motiveringsrunde før flåing nå da :mrgreen:

 

Å flå bever, det er rett og slett bare en jobb.

Skarp kniv og tålmodighet er god bevermedisin, for å få jobben gjordt.

Igjen....gratulerer med flott fangst.

Link to comment
Share on other sites

Sist søndag hadde jeg med junior på beverjakt.Han har rykende fersk jegerprøve og dette er første året han er gammel nok til å delta på opplæringsjakt.

Grunnet vindforhold ble vi sittende kloss inntil kanalen vi skulle jakte i.Vi hadde ikke sittet lengre enn ca 10 minutter før jeg oppdaget bever i vannet helt åpent bare 5 meter unna.

Junior satt og dagdrømte og fikk ikke med seg hva som skjedde..Etter ettpar rolige psssssst fra far våknet guttungen igjen og jeg fikk signalisert at her skjedde det ting.

 

Ble noen ganske inntense sekunder da bevern padlet frem og tilbake bare 4-5 meter fra oss,men i skjul bak ett grantre.Guttungen reiser seg sakte opp fra stolsekken og legger ann hagla og bare venter på at bevern skal komme til syne..Bevern er ett øyeblikk inne på land også,da er den bare 2-3 meter fra oss.Når den glir ut i kanalen igjen og kommer til syne får den ett hodeskudd fra 4 meter.

 

Utrolig effektivt,ikke så mye som en krampetrekning..

 

Juniors første felte vilt..Utrolig stolt kar,full av adrenalin og følelser i lang tid etterpå..Dette kommer han til å huske livet ut!

 

 

30jp9xi.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt. Man gratulerer med flott fangst.

Blir vel en ørlite motiveringsrunde før flåing nå da :mrgreen:

 

Å flå bever, det er rett og slett bare en jobb.

Skarp kniv og tålmodighet er god bevermedisin, for å få jobben gjordt.

Igjen....gratulerer med flott fangst.

 

 

Tusen takk for det:) slapp den siste forbi først pga dårlig bakgrunn men fikk den senere på kvelden :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble en medium forrige kvelden. Satte seg på et lite isflak litt uti tjernet, men den gamle gubben greide ikke la være da den satte seg godt til rette på rævva og klødde seg bak øret. Skiføret holdt ikke helt ut, men meg godt snørte sko og buksa godt stramma inntil så gikk det egentlig greit.

bever-2015-05-07-05.jpg

 

bever-2015-05-07-06.jpg

Sako Vixen 222 Rem, Swaro Z3 3-9x36, Sonic 35, Remington AccuTip Varmint 50 grs.

Link to comment
Share on other sites

Vårjakta på bever er over nå rundt omkring, noen steder med god margin og andre plasser, bare så vidt.

Vi har også vært ute i busken på jakt etter burre bever.

Om dere vil og har tid, kan dere bli med oss på beverjakt ved å trykke på

linken.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har skaffet meg terreng hvor det også er bever. Grunneier ville åpenbart få ned bestanden og sa at det bare var å skyte. Jeg har imidlertid lest at kommunen skal sette kvoter. Er det bare å jakte bever dersom grunneier sier det eller skal det fastsettes en kvote?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok helt sikkert en kvote,enten pr eiendom eller pr storvald.Få grunneier til å kontakte utmarksforvalter??eller hva det nå heter i kommunen,så kan de gi svar på kvoten,evt sette kvote hvis det foreligger..

 

Det er ikke uvanlig at grunneier ønsker du skal skyte mest mulig,det er tross alt de som har problemene.Men husk det er du som havner i klemma hvis du ikke følger kvoter/avtale.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

2015 er snart over, jeg var ute og så etter bever i dag midt på dagen og dette har jeg fått med meg er feil tidspunkt. Dermed kunne jeg se om jeg fant spor av bever. Mye gamle felte trær var det der. fant også noe av nyere dato. det som slo meg var når jeg gikk ned

over "bekken" var flere plasser som var utslitt siv og gress på land. Akkurat som en opp gått sti, dette er vel de plassene beveren går opp på land for og spise? (kunne ikke se noe nye felte trær der)

 

har vært en stor beverhytte/devning der før som er sprengt vekk og nå ser det ut som det er en ny liten hytte/devning 5 meter lenger ned :)

det rare er at jeg fant en gammel "Beverhytte" på land rett ved bekken kan dette være til felle?

 

https://goo.gl/photos/Ai99LFtRfogQ5BPp8

 

bak denne jenta er ei gammel "hytte"

https://goo.gl/photos/xnrBBmh62EHDcA5j7

 

ny demning

https://goo.gl/photos/aQQxSAD1piNg9i8XA

Link to comment
Share on other sites

Yes ☺ var det jeg håpet på. Ja virket som det var helt ferskt og godt brukt ☺.

 

Er ikke mer en maks 5 meter bredde på bekken her. Så tenkte og bruke hagle med 12/70 med nr 3 eller 4, eller er 223 et bedre alt?

 

Da er det vel bare og finne ut når på dømet dem er aktive der da ☺

Link to comment
Share on other sites

Bever er hardskutt!

Om du tenker hagle, ville jeg gått for så grove hagl som mulig.

Det er skutt mange bevere med hagle med godt resultat.

Men personlig vil jeg foretrekke rifle i alle situasjoner. Har du en .223, så er det en meget god bever rifle med rett ammunisjon (kule).

Vital del i bryst på beveren er svært lite, og sitter langt fram. Om du ikke har gjort det ennå, anbefaler jeg å lese seg litt opp på anatomien på bever. Faktisk er ikke området særlig større enn hodet, og personlig skyter jeg hode / nakke skudd på bever.

Ved slike skudd vil beveren dø momentant, men vil få kramper etter en kort stund. Noe som ofte forleder jegeren til å tro at den våkner igjen. Ofte kan også disse krampene medføre at den sparker seg ut i vannet, og er man uheldig så kan den komme ut i strøm og seile nedover elva....

 

Det var bare mine fem små...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Min første Bever falt endelig i dag!

 

Så først to som dreiv og leke sloss på en uskytbar plass, sto å så på dem til de forsvant før jeg tusla videre. Etter og rusla en bitt fikk jeg høre gnaging, klarte ikke plassere lyden helt men fikk stiltra meg frem og kikka over kanten å der satt antagelig de samme to jeg hadde sett tidligere på en sandbanke ca 20m nedenfor meg og spiste pinne, etter og plassert ett ben på hver sin lille stubbe for og komme høyt nok gikk skuddet, traff den i nakken, front ovenfra = lysbryter, og ikke ett krampe tak!! Har mistet 2 bevere tidligere pga. Krampetak/byks så gleden var stor over att den ble liggende:)

 

Skutt med Villkatten 5,56x55 70gr Barnes TSX i 1040ms, kula fragmenterte faktisk og jeg fant igjen kobberbit helt bak i rævva på Beveren.

 

Skytterstubbene

74PTSmlh.jpg

 

Beveren satt der stokken ligger i vannet midt i bilde

olWiRClh.jpg

 

Få bever var ikke lett, fikk skinnet helt og fin av men MYE kjøtt på det enda! Noen tips for og få det bort på en grei måte?

VAQ78Ioh.jpg

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

På vei ut med broderen.

Det spøkes i bilen med at vi håper på alle klisjeers oldemor; siste jaktdagen, sent på kveld, begge skyter bever.

Broderen setter seg ned først, jeg kjører nedover elva et stykke.

Møter SSamiK på vei hjem fra fisketur.

Han har sett bever lenger ned, så vi drar dit.

Har ikke radiokontakt med broderen, så vi bestemmer oss for å dra opp igjen.

Skal bare ta en titt til, jeg oppover og SSamiK nedover.

SSamiK plystrer. Han ser bever.

Jeg skyter beveren, kaller opp broderen og får faktisk svar.

Han har også skutt bever.

Rallykjøring etter gjenglemt Bellyboat før min blir borte.

Henter begge to.

Min er 13 kilo, broderens 19(!).

 

Klisje oppfylt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...