Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Det du kaller kastrert AR rifle Hassel, overgår faktisk så godt som alt vi forholder oss til i handelen i funksjonalisme. :!:

 

Mulighetene dene plattformen gir, gjør faktisk det meste utdatert. :idea:

 

Opp til 308 hylse størrelse. :!:

 

Hvorfor skal vi fornekte oss selv denne muligheten for fremskritt :?:

 

Det dukker opp folk i elbil oftere og oftere på skytebanen, jeg er ganske sikker på at disse er mottagelige for denne type argumentasjon.

 

Selv er jeg på olja treverk og blånert stål. Denne uka.

Link to comment
Share on other sites

Mål: Liberalisere aspekter ved våpenloven som legger begrensninger på utøvelse av en morsom hobby, og som ikke har noe særlig større skadepotensiale enn det som allerede er i bruk. Case in point, kaliberbegrensninger på håndvåpen, godkjent-listen av halvautomater og inskrenking av utvalg utelukkende basert på utseendet.

 

Metode: Arbeid opp mot myndighetspersoner og andre nøkkelpersoner nå i tiden før ny våpenlov. Dette bør gjøres av forbundene som ett, ved å føre informasjonsarbeid og folkeopplysning. Enkeltindivider kan gjøre det du selv foreslår, verve nye skyttere.

 

Hensikt: Må jeg virkelig utdype det for deg, du som sitter på et arsenal selv? Vil vel påstå at de fleste som liker å skyte for sport er ihvertfall *litt* interessert i selve våpnene også.

 

+1 til egon olsens siste...

 

Det som egner seg til krig i enkelhet, pålitelighet og funksjonalitet er da vitterlig kurrant for Norske rådyrjegere også. Dyret faller like flott... AR-10 med trackingpoint-optikk skulle vel duge for den norske elgjegeren også. Dessverre er å "klare seg" greit nok for den gjengse Ola-jeger. Personlig kunne jeg brydd meg mer om hva som er lov til jakt ettersom det er konkurranseaskpektet jeg ånder for, men jegerne har min moralske støtte :)

 

Jaggu rart Sony Walkman kasettspillere ikke fortsatt er i salg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg for mye om hva som er gunstig og ikke for jegere og skyttere, men den jevne nordmann hadde ikke akkurat hatt vondt av å lære at folk som har noe annet enn trestokk og blånert stål, evt ou hagle, ikke nødvendigvis er psykotiske massemordere.

Jeg har en gammal remington 760 og kunne godt tenkt meg en troy par i 308 både til jakt og koseskyting. Eller enda bedre, en SR25 :D

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke du vil finne annet en et mindretlal av norske våpeniere som ser noe hensikt i å jobbe for å få TROY PAR rifler "normalt" i skogen.

Godt mulig, men da ser jeg heller ikke problemet. Jeg kjøper ikke argumentet om at noen få slike børser i skauen vil gjøre noen skade, tvert i mot tror jeg vår egen konservatisme er årsaken til dagens regler. Jo lenger bak i historien en velger å leve jo mer fremmed blir nåtiden. Lik det eller ei, men dagens marked inneholder så mye mer enn boltrifler og valnøtt, å tro at folk ikke blir påvirket er naivt. Det meste blir normalisert om en eksponeres nok for det. Om vi fremdeles hadde brukt rullelåser og kammerladere ville Mauseren i dag blitt regnet som et militært våpen som ikke hørte hjemme i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Det du kaller kastrert AR rifle Hassel, overgår faktisk så godt som alt vi forholder oss til i handelen i funksjonalisme. :!:

 

Mulighetene dene plattformen gir, gjør faktisk det meste utdatert. :idea:

 

Som jeg skrev

Selv om alle vi som leser her inne vet at den øverste nok egner seg, ut i fras sine innebygde egenskaper (das ding an sich) bedre til jakt en den nederste.

 

Jeg kjøper ikke argumentet om at noen få slike børser i skauen vil gjøre noen skade, tvert i mot tror jeg vår egen konservatisme er årsaken til dagens regler.

Da har du kjernen til våre generelel uenighet. Selv om jeg nok ikke er så konkret - jeg har aldri sagt at de VIL skade, men at jeg tror at DN har rett i det kan skade jaktens omdømme, med følger også for sporstskyting (F.eks et incentiv til å følge opp det forby magasin typer osv). Når det gjelderr egen konservatisme mener jeg det diametralt motsatte av deg, Det er nettopp mangelen på at folk forholder seg til regelverket som gjør at innstrammningen kommer. De kommer altså som reaksjoner på handlinger nedenfra (SP89 saken f.eks) Ikke som vilkårlige bestemmelser ovenfra.

 

Men jeg tror vi må stikke fingern i jorda begge to Erlend M, for vi diskuterer ikke våpen. Men politiske verdisyn på grunnleggende nivå. :|

Link to comment
Share on other sites

Mål: Liberalisere aspekter ved våpenloven som legger begrensninger på utøvelse av en morsom hobby, og som ikke har noe særlig større skadepotensiale enn det som allerede er i bruk. Case in point, kaliberbegrensninger på håndvåpen, godkjent-listen av halvautomater og inskrenking av utvalg utelukkende basert på utseendet.

 

Oi...

for det første er det altså DITT mål, og desverre ikke representativt for majoriteten av norske skyttere og jegere (forøvrig en helt udokumentert påstand fra min side)]. Videre er du litt uryddig, om ikkke dirkete feil argumentasjonene din. Kaliber begrensiningen i håndvåpen er meningsløs, men hindrrr ingen skyte sport, Godkjenningslista for halvauto er en åpning for bruk av halvautorifler kontra alternativet hvor alt er forbudt, og utseende innskrenkningen hindrer på ingen måte etisk og forsvarlig jakt.

Metode: Arbeid opp mot myndighetspersoner og andre nøkkelpersoner nå i tiden før ny våpenlov. Dette bør gjøres av forbundene som ett, ved å føre informasjonsarbeid og folkeopplysning. Enkeltindivider kan gjøre det du selv foreslår, verve nye skyttere.

 

Absolutt, og det er svjv nettopp det som skjer, selv om forslaget til våpenloven ligger ganske så død nå...

 

Hensikt: Må jeg virkelig utdype det for deg, du som sitter på et arsenal selv? Vil vel påstå at de fleste som liker å skyte for sport er ihvertfall *litt* interessert i selve våpnene også.

 

Men jeg og du representerer kansje en forsvinnede iten del av 1% av norske våpeneiere. Så ja du må få en hensikt, for fa kan du få et mål som alle kan enes om og da kan man dra lasset i samme rettning. (slik organisasjonene driver med, mer eller mindre)

 

Det som egner seg til krig i enkelhet, pålitelighet og funksjonalitet er da vitterlig kurrant for Norske rådyrjegere også. Dyret faller like flott... AR-10 med trackingpoint-optikk skulle vel duge for den norske elgjegeren også. Dessverre er å "klare seg" greit nok for den gjengse Ola-jeger. Personlig kunne jeg brydd meg mer om hva som er lov til jakt ettersom det er konkurranseaskpektet jeg ånder for, men jegerne har min moralske støtte :)

 

Ren fakta , utfordringen er å gjøre den relevant også sett i lys av motargumenter basert å fakta.

Link to comment
Share on other sites

@Furulyng

Slike endringer er allerede foreslått, men aktiv lobbyvirksomhet fra våpen og jaktgrupper - samt en god del dose sunn fornurt den ogangen sørget for at vi ikke fikk et spesifikt utseende forbud på jaktvåpen generelt.

Resultatet av en ny runde kan jeg ikke spå, men jeg vet hva jeg tror. OG det er at ddet å prinnsippielt rett, på ingen måte garanterer at man får medhold...

Jeg vet at det har vært forsøk på å forby boltrifler av militær karaktèr, men siden det ikke er blitt forbud på disse etter noen rundgang, så regner jeg med at det i og for seg ikke er et større samfunnsproblem. Dermed ser jeg heller ingen grunn til et forbud mot halvauto av militær karaktèr.

Skal mene at Troy pumperifla går trygt under manuell repeter av militær karaktér som det til sist ikke har blitt noe forbud på pga jaktanseelsen, og sånn kommer det til å bli.

Link to comment
Share on other sites

for det første er det altså DITT mål, og desverre ikke representativt for majoriteten av norske skyttere og jegere (forøvrig en helt udokumentert påstand fra min side)]. Videre er du litt uryddig, om ikkke dirkete feil argumentasjonene din. Kaliber begrensiningen i håndvåpen er meningsløs, men hindrrr ingen skyte sport, Godkjenningslista for halvauto er en åpning for bruk av halvautorifler kontra alternativet hvor alt er forbudt, og utseende innskrenkningen hindrer på ingen måte etisk og forsvarlig jakt.

 

Nå synes jeg du er uryddig. Jeg formulerte meg slik jeg gjorde helt bevisst.

 

Kaliberbegrensningen hindrer ingen, men den legger begrensninger på sporten. Kaliberet er lovlig i Mag2 spesialfelt.

 

Godkjenningslista er et unntak fra et forbud, jepp. Men målet burde være å få kastet den lista helt og holdent. Å måtte typegodkjenne alle AR15-låskasser er byrokrati-Norge i et nøtteskall. Ingen store produsenter lager helautomatiske våpen til det sivile markedet, og klausulen som åpner for alle godkjente våpen i EØS ser POD ut til å drite en lang marsj i uansett.

 

Utseended hindrer ikke etisk og forsvarlig jakt, det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at det det innskrenker utvalget, noe faktisk gjør uten andre argumenter enn utseendet. Joda, vi ser nok på saken litt forskjellig, og kanskje skal vi være glade for at DN var føre var når folk begynnte å dra med sin AG3 på jakt, men jeg tror tiden er inne for en gradvis oppmykning ettersom våpen stadig henter mer inspirasjon fra militære våpen.

 

r25.jpg

Link to comment
Share on other sites

vi diskuterer ikke våpen. Men politiske verdisyn på grunnleggende nivå. :|

Eller mer korrekt, vi diskuterer hvordan forskjellige verdisyn påvirker forvaltningen av bl.a. våpen.

 

Det er nettopp mangelen på at folk forholder seg til regelverket som gjør at innstrammningen kommer. De kommer altså som reaksjoner på handlinger nedenfra (SP89 saken f.eks) Ikke som vilkårlige bestemmelser ovenfra.

Joda, så lenge en aksepterer premissene for forvaltning vil en kunne si det slik. Det virkelige problemet slik jeg ser det er forvaltningens hysteriske holdning til det minste smutthull og behov for å regulere ned på nanometer-nivå. Om vi ikke bekjemper de holdningene vil vi bare se flere og flere regler i fremtiden. For en ting er sikkert, det vil alltid finnes smutthull og avvikene preferanser. Å tro at man kan gjøre en så stor gruppe som vi skyttere er så homogene at ingen stikker seg ut er utopi, det vil alltid forekomme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...
Det store spørsmålet er vel, hvordan man får tak i rifla? Noen som vet hvordan man kan få tak i en sånn Troy Sporting Rifle?

 

Er det noen importør i Norge som handler sånt?

Ingen som har noe informasjon om dette? Jeg har samme spørsmålet selv.

Har vært på utkikk etter en Reminton 7615, men den er jo tilnærmet umulig å få tak i, og i min søken etter en slik så kom jeg over Troy saken, men så langt har jeg ikke funnet ut hvem som evt. importerer denne.

Link to comment
Share on other sites

De britiske rettrekkerne du tenker på M67

Jeg tenker på enhver rettrekker. En AR med ladehåndtak på sida, (hvilken side er vel litt smak og behag) er en utmerket rettrekker. AR får en kjøpt "hvor som helst", og uten gassport kan "hvem som helst" - og den er selvsagt tillatt til jakt ;) Mye leamikk til liten nytte, men hver sin lyst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å kjøpe en AR uten gassport?

 

K

Nei, for da er det bare å oppgradere den med gassport og man har ei halvauto børse. Derfor:

1- Den er ikke godkjent på jakt

2- Min godkjente søknad på AR-15 har gått ut på dato uten å bli brukt, og siden regelverket er endret så må jeg samle poeng under DSSN eller skyte oftere i min lokale NROF avdeling for å få handlet

3- Jeg har en godkjent søknad liggende på .233 repeter

 

Derfor: Pumpe! :D

Link to comment
Share on other sites

og siden regelverket er endret så må jeg samle poeng under DSSN
Bare hvis du har hatt noen pauser i dssn medlemsskapet mellom 2011 og i dag.

Så du mener at jeg kan søke for bruk i DSSN uten å måtte ha med skjemaet fra forbundet? Svjv så har jeg hatt løpende medlemsskap ja :D

Fortell meg mer om dette Fulcrum, hvordan skal jeg gå frem. Ja vi har flere rifleskyttere i dynamisk gruppa i klubben, men heller laber aktivitet på den gjengen dessverre. Hadde jo håpet på mer aktivitet men...

Link to comment
Share on other sites

Bare hvis du har hatt noen pauser i dssn medlemsskapet mellom 2011 og i dag.

 

 

Kan ikke finne noe i retningslinjene som støtter det. qHvor finner du det?

 

Fra retningslinjene:

Nærmere om den spesielle karantenetid ved erverv av rifle:

 

Utgangspunktet for karantenens start det tidspunkt når medlemmet har bestått

godkjenningskurs. Det kreves fra dette tidspunkt 24 måneders medlemskap i NFPS før

karantenetiden er ute. Medlemmet må i tillegg overholde de aktivitetskrav som foreligger.

 

snip

 

Karantenen vil ramme alle medlemmer som har kortere medlemstid i NFPS enn 24 måneder.

Den vil i tillegg ramme de som har lenger enn 24 måneders medlemskap, men som ikke har

tilfredsstilt kravet til aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, for da er det bare å oppgradere den med gassport og man har ei halvauto børse. Derfor:

1- Den er ikke godkjent på jakt

Nei, så lenge den ikke lader selv så er den ikke halvauto.

 

Våpenlovens § 3:

Enkeltskudd, halvautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kun kan avfyre ett skudd fra våpenet.

 

Og så lenge den ikke er halvauto rammes den ikke av jaktforskriftens § 15 (halvautomatiske våpen av militær karakter).

 

Riktignok vil det være enkelt å bygge om våpenet til halvautomat, men dette vil regnes som en vesentlig ombygging som ikke er tillatt uten tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Bare hvis du har hatt noen pauser i dssn medlemsskapet mellom 2011 og i dag.

 

Kan ikke finne noe i retningslinjene som støtter det. qHvor finner du det?

Slik jeg har forstått det gjelder retningslinjene kun personer som er blitt medlem etter at regelen ble innført, dvs 2011.
Link to comment
Share on other sites

Du trenger bare ha matchpoengene for å erverve rifle igjen når du har vært medlem så lenge, karantenetiden utgår.

Så "moro"... Siden jeg skyter kun for rekreasjon, og ikke i approberte stevner.

Er det eneste mulighet så får jeg vel bare stille opp på noen matcher da...

Faen..

Link to comment
Share on other sites

Matcher er jo det som gjør dynamisk morsomt. Sykt bra helg på 2 gun med masse bra folk, mange kammermedlemmer deriblant :)

 

Skyter man ikke matcher trenger man ikke AR, de mest aktive har 120+ poeng i året, kravet er 12...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Hvis Troy PAR skal bli importert til Norge så må vi vise at det er etterspørsel etter rifla.

Send en email til noen du tror kan være interessert i å ta inn rifla, feks

post@sandnes-arms.com

kundeservice@osloskytesenter.no

http://www.2alfa.no/tips-oss-no-3.html

http://www.vapen-soilen.no/contact.aspx?menuid=-1004

etc

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Moderator kan slette innlegget her hvis det strider mot regler for reklame.

Jeg skal til Huntershouse for å hente min Troy pumperifle i 223 i januar.

Jeg kan ta med en ekstra i 223 eller 308 hvis noen dekker halve fly+hotell utgiftene mine.

PM hvis interessert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som skal ta inn Troy PAR? Alle de jeg har snakka med var direkte avvisende, men unntak av Oslo Skytesenter,

men som de skrev "Vi tok kontakt med Troy angående priser og leveringstid, men vi fikk aldri noe svar fra dem. Som ståa er nå og med de planene vi har for fremtiden så er ikke dette en rifle som vi kommer til å ta inn i nærmeste fremtid."

Link to comment
Share on other sites

Det er andre som ser på det også, men som ikek vil love noe før tinge faktisk er på plass. Men med den "fantastiske" anonsen på Finn spørs det vel om DN får revitalisert sitt forsalg om å forby alle våpen med militært utseende til jakt, (også repetere) før man rekker å få inn noen... det begynner i allefall å bli risikabelt å ta inn mer en til eget forbruk.

Link to comment
Share on other sites

Fant det her i et tidligere innlegg :

"Optic Ready varianten : Slik den kommer fra fabrikk er den ca. 86 cm med stokken

i innerste posisjon. Lengden skal ifølge norsk lov måles med kompen skrudd av, som medfører

at riflen i originalkonfigurasjon er ca. 2 cm for kort med kolben i innerste posisjon (ca. 82 cm).

Hunters House kan ordne dette med å pinne den justerbare kolben slik at den ikke kan slås helt inn. "

Link to comment
Share on other sites

Hasseeeeelll, du vet like godt som alle andre at "militært utseende" er umulig å definere på en måte som gjør at et eventuelt forbud kan håndheves. Jeg sitter på dokumentasjon fra MD (DN er en avis) der de fastslår at utseendemessig likhet mellom et halvautomatisk våpen som ikke er tillatt til jakt og et repetervåpen ikke gjør at repetervåpenet er forbudt til jakt. De har videre i en årrekke brukt PODs definisjon av "militær karakter" mht halvautomatiske våpen i sin egen veileder til Utøvelsesforskriften som regulerer dette spørsmålet, og det foreligger dermed minst en administrativ praksis, om ikke en juridisk praksis, på at utseende har null og niks betydning. Dette vil gjøre det vanskelig å reintrodusere et slikt forbudsforslag, i tillegg til at de jo nylig har skutt seg selv for baugen ved å tillate et våpen som faktisk ER av militær karakter til jakt.

 

Selv ville jeg vært interessert i muligheten for å kjøpe en AR-10 lower for å bygge en jaktrifle til, da lengden på AR-15 type låskasse setter litt begrensninger. Men jeg ser at de Troy-riflene er litt tunge (?) Virker i alle fall sånn på meg, er det pumpemekanismen som legger til så mye vekt eller er det mulig å spare litt andre steder?

Link to comment
Share on other sites

@Bjorktork - Det er ikke mange år siden Direktoratet for naturforvaltning fremmet et forslag til endring i forskrift om jakt og fangst, hvor alle våpen av militær karaktger / utseende herunder repeter våpen slulle forbys til jakt. Det ble heldigvis ikke vedtatt forrige gang. Det er altsp snakk om en lov endring, som allerede har blitt foreslått en gang, ikke noe som har med nåverende regelverk å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...