Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Fant en video på youtube (https://www.youtube.com/watch?v=lAwiYNToUo0 ) som viser at PAR 223 sin firing pin er ikke identisk med AR-15 (se ca. 7min 0s), pga lower receiver er litt lengre for PAR så er også firing pin en halv cm lenger.  Ellers er bolt (ikke carrier) helt like, samme cam pin, samme cotter pin, samme bolt hode. For å bruke en 7.62x39 bolt i PAR så må man ta av gassringene (video 6min 13s) og sette på fjæra som trykker bolthodet fram (video 4min 30s).

 

Han som lagde videoen har skifta løp til 300 Herret? (https://www.youtube.com/watch?v=-bUkhqf02-0), som er 6.8spc necka ut til 30cal, antar han bruker PAR 223 firing pin.

Han har også en video https://www.youtube.com/watch?v=k8Td_Bwhrlg hvor han diskuterer om 7.62x39 vil passe i en PAR 223 (se video etter 4min 20s), og han tror det skal gå bra.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, LynxCAT skrev:

firing pin

Tennstempel........ ;) 

 

Og igjen, 7,62x39 bruker en egen utdrager, det er hva du trenger.

Dette er grunnen til at jeg rett og slett ikke gidder Troy PAR, alt for mange proprietære deler som ikke går om noe som helst annet. Kjenner jeg markedet så godt som jeg tror tar det sikkert 6mnd å få tak i nye tennstempler eller fjærer også.

Link to comment
Share on other sites

På 12.3.2018 den 12.46, Lightningstrike skrev:

Hei! Drar opp denne tråden igjen, da jeg sikler litt etter Troy PAR i .308.

Er det noen som vet om AR15 avtrekkere passer på .308-rifla også? 

Jeg fikk ikke Hiperfire 24E til å funke på PAR 308, medium fjær ga light primer strike på hver eneste patron (Partizan billig XXL ammo), mens fjæra som skal gi hardest hammerfall ga light primer strike en gang på de 2 patronene jeg prøvde.  Prøvde ikke mer, da avtrekket ble farlig lett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vet bare om 2 forbedra avtrekk som passer i PAR, Hiperfire og Triggertech (har prøvd begge på PAR223). Ulempen med Hiperfire Eclipse/Hipertouch er at de ikke takler det meste av ambi sikringer, spesielt de som har valg mellom 45/60 og 90 grader utslag. 

Hiperfire har nå endelig lagd sin egen 60/90 grader ambi sikring som passer med alle avtrekk de selger, "Hiperswitch", koster $50 i USA, kanskje Brownells får den inn med tid og stunder.

 

 

HIPERSWITCH.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ambi er ikke viktig for oss høyrehendte, men 45 graders utslag er greit for de med korte fingre når skal sette på sikring igjen.

Vet ikke hvorfor avtrekk med 45/50&60 graders utslag som regel alltid også er ambi.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På fredag var jeg så heldig att heg fikk henta paren min, riktig nokk i 300blk, men pipe kommer i 223. 

 

Jeg forsto tidlig att det måtte gjøres noe med pumpa, så det ble laget nye glidere til innerrøret, og ett nytt grep som gjør att jeg kan c-clampe pumpa som også er smaler enn orginalen! 

 

Jeg har ikke skutt med børsa enda, men tørt funker det veldig bra for meg! 

 

Er det noe marked for slike ting? 😁

received_262786704443304.png

received_278977822720552.jpeg

received_1935217723197970.jpeg

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, toor skrev:

 

Kan ikke snakke for andre, men jeg er i så fall å anse som en interessent..

Flott! hvor redd er du for coatingen på handguarden? :) Den er såppass tight att den subber borti enn så lenge. Får vell lage den litt større. 

Om du har tilgang på en printer kan jeg sikkert sende deg fila, trenger noen til å teste :) 

42369892_909493849244655_8270540525853999104_n.jpg

Edited by Granprismo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 5.5.2017 den 15.21, LynxCAT skrev:

Mens dere andre venter på å få PAR i hus, så er jeg ferdig med min PAR kjøpt i Danmark. Har satt på lyddemper, en Sonic 35(jaktdepotet 1100kr), den bygger bakover og passer akkurat inni handguard'en, det er vel en mm klaring, får se om det går bra. På bildet er 3 moduler tatt av, ca 3x2cm. Ellers har jeg installert Triggertech justerbart avtrekk(Brownells.no), Aero Precision montasje (Finn.no 1500kr) og Magpul CTR stokk(Brownells.no) med extended Butt-pad(amazon.com+jetcarrier.com, Brownells selger Limbsaver som passer) så rifla blir lang nok.

ferdig rifle.jpg

Hei.

hva koster en sånn og hvor får jeg tak i en?

hva slags optikk bruker du?

kunne tenkt meg en sånn med aimpoint type optikk...

 

Link to comment
Share on other sites

Ekte Aimpoint er ti tusen ganger bedre enn alle "Aimpointene" en finner i alskens nettbutikker. Holosun og Sig er samme type kinakopi-sikter med forskjellig innpakning, og har dårligere batterilevetid, mer gugg på linsene, og dårligere/mindre støtsikker elektronikk.

 

Du trenger ikke en ny T2 for å jakte heller, det finnes mange fine brukte 9000-serie-sikter på Finn og i butikker. Prøv å få kikket gjennom 2 MOA og 4 MOA i butikk. Jeg syns 2 MOA er helt perfekt, noen foretrekker 4 MOA.

 

Kolber er enkle å bytte. Se til å få tak i rett kolbetype (milspec/commercial).

  • Like 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Aimpoint legger gjerne noe mer i optikke  sin når det kommer til hva det skal tåle, og den hendige patenten de har på firkantet "objektiv"(?).

 

Militæret krever gjerne noe mer som om att ting skal tåle å gå noen ganger for mye i bakken, bli overkjørt av tanks osv.. Dyrt er det ofte og 😊 

Jeger frelst med 1x optikk 👍

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og kvaliteten på både huset, optikken, LEDen, og den elektroniske innmaten er så suverent overlegent all "kinesium"-dritt fra Primary Arms, Holosun, Sig, og Bushnell..

Når man kan få en ubetydelig brukt Aimpoint Micro, med montasje, til 3000 kr klarer jeg faktisk ikke med all min innsats å se vitsen i å kjøpe Sig eller tilsvarende til samme pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 "kinesium"-dritt Holosun funker i hvert fall bra til mitt bruk, jeg skal ikke ut i krig, er stort sett bare på skytebanen og en sjelden gang på jakt. Holosun har bevegelses sensor som slår på rødpunktet ved minste bevegelse, og slår det av etter XX antall timer uten bevegelse (Sig har noe å lære her). Dette kombinert med vanlig bruk hvor siktet står 95% av tida i ro i et våpenskap gjør at jeg ikke bekymrer meg over batterilevetiden. Liker også circle-dot retikkelen. Ungen min kasta pistol Holosun rødpunkt siktet(HS507c) mitt i veggen med full kraft,  og det virker helt fint ennå. Holosun er også mye billigere enn Aimpoint.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev om byggekvaliteten er uansett objektiv fakta, at du liker retiklet til Holosun er jo helt greit, de har flere som jeg syns ser praktiske ut, men når Aimpoint Micro kan finnes på Finn helt nede i 3000 kr er det liksom ikke vits i å kjøpe det dårligere produkter.. buy once, cry once, som det heter.

 

Aimpoint har 10 års garanti, Sig og Holosun er ikke i nærheten..

 

Sig-siktet har jeg jo allerede forklart hvorfor ikke går på av den minste bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å bytte til 7.62x39 løp ? Må dremle utkaster åpningen større da ?

Jeg får 7.62x39 løp snart, men skal ikke bytte ennå, da jeg ikke har tilgang på skytebane på den tiden her av året.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Er det bare for østblokk 7.62x39 ammo at man trenger tennstempel som stikker litt lengre ut fra bolt hodet ?

Jeg har S&B messing 7.62x39 ammo.

Tennstempelet PAR bruker er ikke standard AR, det er lenger pga pumpeutløser gjør at PAR upper blir litt lenger enn en AR upper.

Hvis jeg trenger tennstempel som stikker litt lenger ut så hadde jeg tenkt å file litt som på bildet under, etter tips fra Svåsand Custom. Får pvas.no til å skaffe et par ekstra PAR tennstempel.

 

Fra nettet An AK type rifle has a firing pin protrusion of approximately .061”- .069” 
An standard AR pin is has a firing pin protrusion of approximately .032”- .050” 
So you can trim a little using a drill and a file 

 

7.62x39 Firing_pin_collar_reduction.jpg

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Thor skrev:

Har aldri tenkt over det. Setter jeg sammen en AR-47 så kommer det en ferdig 7.62x39 BCG på døra mi med alle deler inkludert. Ingen av de jeg har bygd har hatt problemer med kjip russerammo bortsett fra at kammeret må skrubbes godt.

Ferdig bcd betyr vell også nytt tennstempel. Og jeg kan ikke si å ha sett bcg til par i 7.62x39 🤔 

 

Erikke verre enn å prøve da, og justere litt om nødvendig.

 

Link to comment
Share on other sites

De fleste 7.62x39 BCGer til AR blir levert med standard stempel såvidt jeg kan se. Med mindre man har redusert hanefjær så fikser de de meste av kjip stålhylse-ammo fra Russland etc. Det finnes et par firma som selger stempel til AR som er ferdig modifisert på denne måten, men jeg har aldri hatt noen grunn til å bytte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 5.5.2017 den 15.21, LynxCAT skrev:

Mens dere andre venter på å få PAR i hus, så er jeg ferdig med min PAR kjøpt i Danmark. Har satt på lyddemper, en Sonic 35(jaktdepotet 1100kr), den bygger bakover og passer akkurat inni handguard'en, det er vel en mm klaring, får se om det går bra. På bildet er 3 moduler tatt av, ca 3x2cm. Ellers har jeg installert Triggertech justerbart avtrekk(Brownells.no), Aero Precision montasje (Finn.no 1500kr) og Magpul CTR stokk(Brownells.no) med extended Butt-pad(amazon.com+jetcarrier.com, Brownells selger Limbsaver som passer) så rifla blir lang nok.

 

 

@LynxCAT Beklager å dra opp noe som er over 1 år gammelt, men hvilke gjenger var det på løpet ditt?
Hørte rykter om 5/8-24 men ser ikke at den demperen du nevner kommer i disse gjengene.
Måtte du gjenge om eller spesialbestille demper?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Noen med PAR som gidder å måle høydeforskjellen mellom toppen av picatinnyskinna og toppen av bufferrøyret? Så innmari høyt ut på bilder.

1121543557_Utennavn.png.bf8e72fbc1c57f9ca642925c9efaae73.png

Min par 223 måler 26mm mellom pic skinna og bufferen. Det er nokk laga slik for å gjøre det "umulig" å bare borre ett hull og putte inn en buffer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...