Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Jeg ser tydlige striper i dritten på hylsene når jeg bruker lyddemper. Hvis noen andre har lyddemper på PAR, så setter jeg pris på om de sier fra her om de ser tegn til fluted chamber eller ikke.  Jeg kjøper gjerne den 223 som ikke har fluted chamber hehe.  All dritten pga fluted chamber gjorde at jeg fikk light primer strikes med Triggertech avtrekk. Avtrekk med mindre avtrekksvekt har som regel svakere hammerfjær, og det går dårlig sammen PAR sin pumpe låsmekanisme. Skal prøve Hiperfire 24 3G avtrekk etter ferien, det skal ha like sterk hammer fjær som original avtrekket.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2017 den 22.10, LynxCAT skrev:

Ikke noe problem med original avtrekk og lyddemper......da blir det avtrekksskrue for å bli kvitt creep

kjøp gummilim eller hva det heter på biltema, lim bak avtrekkeren og kutt av overflødig gummi, billig og bra:)

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått prøvd, brukt, fundert på, og ergonomisert børsa mi. For det første så har den ikke flutet kammer, om noen skulle tro det, har ikke hatt, har ikke, og kommer heller ikke til å få flutet kammer. Den bare fungerer, okkesom. Fabrikkpipa har trangt kammer, og liker ikke ladninger opp mot max trykk, da blir det tungt å veksle. Med pipa som sitter i fra fabrikk, får jeg presisjon, eller mangel på sådan, i en frekvens som jeg ikke klarer å tyde. stort sett holder den seg innenfor 50 mm grupper(5 skudd / 100 meter), med noen slengere ned mot 15-20mm, og så plutselig blir det mye dårligere og opp mot 75 mm, uten noen form for logikk. Jævlig irriterende! Gruppene ser også ut til å "vandre" litt, så korrekt innskyting er litt vanskelig å få til. Noen ladninger samler bra, mens andre ikke i det hele tatt, uten noe system. Ladestiger fungerer ikke. Tynn pipe syndrom? Dette er forsåvidt for dårlig presisjon og stabilitet til at jeg er fornøyd med det til jaktformål, spesielt i ei rifle med meget frittligggende løp. Løsning: kjøpte en bedre  AR 15 pipe, dreide en liten foring som ble krympet over hulllet til gassblokken, satte på egnet demper, og se, nå ble det ande boller. Presisjonen ble mye bedre, men ikke minst mere stabil, holder grupper på 15 til 35 mm til stadighet, med ladninger den liker. Økning fra 16 til 18" pipe gjør også at man ikke behøver å bekymre seg over lovlig lengde på børsa, samt at man får bedre hastigheter. Bakdelenen er at den blir litt tyngre. Det ser ut til at den fortsatt liker lette kuler, det gjorde nok fabrikkpipa også, og da skjønner ikke jeg vitsen med så krapp riflestigning.? Litt synd at den ikke ser ut å like tyngre kuler, men jeg kan godta det på en måte, 40 grs V-max brukes stort sett  på mindre dyr enn 64 grs Win PP. Solgte Mini 14 for å få plass til denne i skapet, og tror ikke at jeg angrer, enda ihvertfall. Jeg vil ufortrødent fortsette å teste, og siste kapittel er ikke skrevet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Prøvde med Hiperfire 3G avtrekk og lyddemper på min danske PAR i 223 med fluted chamber. 

Hiperfire reklamerer med at hammerfjær skal være like sterk som på standard AR avtrekk, men jeg fikk light primer strike hvert 7. skudd likevel,

som jeg også fikk med Triggertech avtrekk.  Så nå blir det bare skyting uten lyddemper, håper jeg slipper light primer strikes da hvis jeg pusser rifla regelmessig. 

Likte egentlig Triggertech avtrekket bedre enn Hiperfire,  Triggertech avtrekket har mindre bevegelse før skuddet går av. 

Hvis det er noen som skal kjøpe et Hiperfire avtrekk,  så er 2alfa.no ca 1000kr billigere enn Brownells.no.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med blå fjærer som gir hardest avtrekk bare. Trodde de ga hardest hanefall også, men da var det motsatt.

Har klikka med blanke fjærer, men avtrekket ble da ubehagelig lett, men det er muligens en vanesak.

Skal prøve de blanke fjærene på banen neste gang, forhåpentligvis gir ikke de light primer strike når jeg bruker lyddemper.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Hassel skrev:

Litt usikker på den koblinga mellom demper og lett annslag?

 

Lynx tenker vel på at med demper så samler det seg mer dritt i kammeret, som gjør at patronen ikke kamrer 100% og derfor gir lett anslag når skulderen på hylsa ikke ligger 100% an mot kammeret?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er demper i kombinasjon med fluted chamber som er problemet trur eg, får masse dritt i kammeret da og teorien min er da som pilAR formulerte på en lettforståelig måte at  patronen ikke kamrer 100% og derfor gir lett anslag når skulderen på hylsa ikke ligger 100% an mot kammeret.  Fikk ikke light primer strike med Triggertech avtrekk i starten da jeg ikke hadde lyddemper på, men da jeg satte på lyddemper så fikk jeg første ligth primer strike etter bare et par skudd.  Lyddemper og skittent kammer har aldri vært noe problem med fabrikk avtrekket, men det har mye creep og har lyst på noe bedre.

Hadde håpet at det skulle gå bra med lyddemper på PAR  og Hiperfire 3G avtrekk, da Hiperfire reklamerer at hammer anslag på deres avtrekk skal være like hard som standard AR avtrekk.

De fleste forbedra avtrekk har derimot svakere anslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro du bør og må prøve de hardeste leddfjærene til hanen. Oppbygningen av "leddet" som gir ekstra schwung til hanen tar bort mesteparten av trykket som legges mot avtrekkerhaken. Dess sterkere hanefall dess lettere avtrekk. Synes du det blir for lett prøver du medium-fjærene.

 

24C og 24ECL (rett avtrekker med justerbar sko) er vel de AR-avtrekk som har både lettest avtrekk og sterkest hanefall samtidig. Plasseringen av avtrekkerskoen lengre ned lar deg få enda litt mer moment = opplevd avtrekkervekt blir lettere.

Har også Eclipse som aps. Det er faktisk følbart glattere enn 24C.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei.

Ser ut som tråden dabbet av akkurat idet denne karen har kvittet seg med Mini'en og gjort plass til en god kråkesprenger/revedispatcher i .223.

 

Først av alt: Mini'en var morgengave fra fruen, og ble valgt utelukkende fra hjertet...mitt altså. Det har derfor alltid plaget meg at den rett og slett har for dårlig presisjon til rev og kråke, samt at en ødelegger særpreget og sjelen i den børsa ved å montere demper, i mine øyne. Jeg er derfor nå utelukkende ute etter presisjon og kvalitet. Etter Nutnfancy-reviewet og flere i tekstform var jeg 100% bestemt på en Troy PAR, til tross for mye hoderistende reaksjoner fra medjegere som kanskje mener jaktvåpen må se ut og føles som de gjorde for 100 år siden ;-) Jeg tjenestegjør i en Innsatsstyrke og har derfor en stor forkjærlighet for ergonomien og brukervennligheten i "AR-platformen", samt stødig tilgang på NATO 556, så våpenet bør være kamret for begge. Men når jeg nå ser hva ringrevene sier om presisjon oppimot 70mm+ og mye klikk.......må dere ødelegge kvelden eller ér dette et bra våpen på rev og kråke på 100-200m? Jeg så jo for meg å spare mye klistrelapper fremover.

 

Var innom lokal forhandler og tafset litt på en Ruger GSR i 5,56 (ny stainless type med mørk laminat stokk, 12.990,-), og det er også en het kandidat når jeg hører om 1/4 MOA på 100m...

 

Budsjettet ligger forøvrig rundt 13.500,- skjønt jeg gjerne skulle hatt på en demper så kjapt som mulig.

 

Takker for alle svar :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har en 7.62x39 patron og kan sjekke om det er klaring til en slik en gjennom utkasteråpningen på en PAR 223 ?

 

Lurer på om jeg skal skifte løp til 7.62x39 bare for moro skyld. Hvis PAR bruker AR bolt, så skulle det være så enkelt som å skifte bolt, løp og magasin.

 

Noen som vet hvordan man går frem hvis man ønsker å søke om løp i anna kaliber ? Blir det regna som et nytt våpen i jaktgarderoben ?

 

Jeg har søkt om bolt rifle i 7.62x39, så ammunisjon blir ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg har en Troy PAR 223.

Eg kjøpte per post da det er langt til butikken. Eg hadde nok ikje kjøpt denna rifla hvis eg hadde sett han først. Det er for dårleg finishing og alt er litt low-end. I USA kostar den 7500 som er riktig pris... 

Men... Eg tenkte eg kunne få tunet den litt opp.

Kjøpte nylig eit nytt avtrekk "VELOCITY TRIGGERS AR-15 VELOCITY TRIGGER CURVED 3lbs"

Denna gir klikk på annethvert skudd. Veldig trist da det er eit godt avtrekk.

Eg er litt i villråde på hva eg skal gjøre for å få eit brukbart avtrekk. 

Avtrekket som fulgte med han er veldig hardt og sikringen like så.

 

Denne fungerer altså ikke i Troy PAR 223 med normale tennhettar.

 https://www.brownells.no/AR-15-VELOCITY-TRIGGER-CURVED-AR-15-Velocity-Trigger-3lb-Curved-VELOCITY-TRIGGERS-100022748

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er nok så enkelt som at den gir et alt for lett anslag. Mange AR15-avtrekk med lett anslag har det nettopp fordi de bruker en lett slagfjær. Hiperfire tror jeg må være det beste alternativet, men det koster. Jeg har Hiperfire ECLipse (ikke i PAR) og med det letteste avtrekket slår hanen mye hardere enn andre AR-avtrekk med mye tyngre avtrekksvekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du leser litt på forrige side finner du avtrekk omtalt. PAR er ikke helt identisk med en AR og derfor vil ikke nødvendigvis *alt* som funker på AR funke på PAR:

 

In the design of the PAR's bolt lock
mechanism the hammer does impact and move the spring loaded bolt catch just prior to the firing pin, that reduces the speed and strength of the hammer strike.
Most every single stage reduced weight trigger setup also has reduced strength on the hammer, that reduction in strength would be amplified in the PAR and you might start to get light primer strikes.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Vil bare presisere at mine tidligere innlegg som omhandla problem med Troy PAR og lyddemper gjaldt en eldre modell kjøpt i Danmark som hadde fluted kammer. Den nye modellen med nytt pumpehåndtak som Pedersens Våpenlager selger har IKKE fluted kammer etter det jeg kan se av mine bruke 223 og 308 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Standard AR-15 uppers fungerer med det aller meste jeg har bygd for patroner som går i STANAG (eller pistolmagasiner). Det er bare .45-.50 kaliber hylser som krever større utkasterport. Jeg kan ikke forestille meg hvorfor Troy skulle avvike fra dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan man bruke DMPS AR 308 utdragere på en 7.62x39 AR bolt eller fins det egen type for  7.62x39? Har en strippa 7.62x39 bolt men finner ikke noen 7.62x39  utdrager til salgs. Har lyst å prøve med 7.62x39 løp på PAR.

 

Bruker PAR og AR samme firing pin ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...