Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Utfordringen med avtrekket i Troy PAR er at hammeren, i motsetning til en vanlig AR, har to funksjoner.

Den skal antenne tennhetten og samtidig aktivere den fjærbelastede boltfangeren (bolt catch) eller hva enn det heter på norsk. 

 

Rent mekanisk treffes denne fjærbelastede utløseren like før tennstempelet, noe som reduserer hastighet og følgelig også anslagsenergi.

 

Dette fører til at Troy PAR trenger et avtrekk med rikelig med kraft i, i tillegg til en hammerprofil som faktisk treffer denne utløseren. Jeg forsøkte meg først med et Geissele avtrekk, men der var hammeroverflaten for kort :

image.png.778aefbea1473498f329497c15113ce4.png

 

Jeg prøvde senere et 2-stage TT-AR-15 avtrekk fra Triggertech som har fungert helt utmerket. Jeg leste at noen hadde problemer med lette anslag med dette avtrekket, men jeg har ikke opplevd det. Virker å ha riktig hammerprofil, nok kraft til å ikke gi lette anslag og i tillegg et mer enn godt nok avtrekk til mitt bruk :

 

 20181201_125504.jpg.5b03f736e155a45c7c220951d6cecb09.jpg 

 

 

Edited by toor
"bolt catch"
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 30.11.2018 den 14.00, OysteinR skrev:

 

Går den for langt inn eller er det for trangt mht. diameter?

Det blir for trangt.

Du får demperen inn, og den ser ut til å være free floating med en millimeter klaring på hver side, men jeg fikk i hvert fall noen merkelige grupper da jeg hadde lyddemper på, med uforklarlige bomskudd.  En annen bruker på forumet her skal teste upperen min med lyddemper før og etter at han har fresa ut større plass til demperen.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, LynxCAT skrev:

Det blir for trangt.

Du får demperen inn, og den ser ut til å være free floating med en millimeter klaring på hver side, men jeg fikk i hvert fall noen merkelige grupper da jeg hadde lyddemper på, med uforklarlige bomskudd.  En annen bruker på forumet her skal teste upperen min med lyddemper før og etter at han har fresa ut større plass til demperen.

Takk, da skal jeg passe på dette eller teste en demper som ikke kommer innenfor.

Link to comment
Share on other sites

On 10/27/2018 at 5:25 PM, Ei tohi varjata said:

Jepp, og kvaliteten på både huset, optikken, LEDen, og den elektroniske innmaten er så suverent overlegent all "kinesium"-dritt fra Primary Arms, Holosun, Sig, og Bushnell..

Når man kan få en ubetydelig brukt Aimpoint Micro, med montasje, til 3000 kr klarer jeg faktisk ikke med all min innsats å se vitsen i å kjøpe Sig eller tilsvarende til samme pris.

 

Topp kvalitet :mrgreen:

https://www.thefirearmblog.com/blog/2015/10/08/unsuitable-range-holosun-review/

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

https://holosun.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=42

optikken til vm 2019?

styrer litt unna de som reklamerer for sikter med "sites" kjenner jeg..

Syns det er rart at dere Aimpoint folk har sånn behov for å mobbe andre. Reviewen du henviser til er fra 2015 av en gammel 4xx modell, se heller på reviews av HS503XX og HS515XX, da finner du ikke mye anna enn ros på nettet. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mobbing å påpeke at et kinasikte som er lagd av kinametall og med kinaelektronikk i de absolutt aller fleste tilfeller vil være kvalitetsmessig underlegent et vestlig produkt med en bedre garanti og kundestøtte.

Igjen, hvorfor kjøpe Holosun til 3-4-5 tusen når en finner Micro H1/H2 til samme pris? Helt greit å like retikler eller montasjer eller wtf men du kjøper jo et dårligere produkt.

Sikkert gøy og kjekt med sånn vifte-med-rifla-så-går-prikken-på-funksjon men er det så veldig mye vits når en får sånn ca 5 år always on-tid med kvalitetsbatterier?

I tillegg slipper en at batterier lekker og ødelegger elektronikken når en bruker Aimpoint med Energizer eller Varta.

 

Jeg leste en anmeldelse av Micro H2, hvor snøsokken bak anmeldelsen var sååå forbanna over de dårlige klikka på lysjusteringa på Aimpointen, var mye klarere og direkte på Sig f.eks. Han har neppe lest manualen hvor det står at lysjusteringsrattet er "løst" for å forhindre skader når dunk overføres fra rattet direkte inn i elektronikken.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Svåsand Custom skrev:

Mistenker at det store problemet er att denne treffer litt høyt på bolt releasen og att det gjør att den mister mye av energien sin her. 

15439341109615585036549151749456.jpg

Mulig geometrien nederst  på hammeren er forskjellge på de forskjellige Hiperfire avtrekkene, selv om jeg ikke greier å se noen forskjell på bildet på hjemmesida til hiperfire (https://www.hiperfire.com/triggers/). Jeg bruker 24 3G (heter "Reflex" nå), og har fått ett klikk av 250 skudd i en PAR 223 uten fluta kammer. Hiperfire 24E avtrekket Svåsand Custom tester prøvde jeg i en PAR 308 og fikk 20 klikk og et skudd avfyrt. Synd at Triggertech avtrekk har økt en 1000 lapp i pris siste året, de er det eneste alternativet jeg vet av.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig nyere modeller Holosun er bedre, 2015 er nå uansett bare 3 år siden.

Men en annen ting er at stort sett all billig dritoptikk får strålende kritikk på amerikanske nettsteder og nettbutikker siden de fleste som kjøper optikk der borte tar det med hjem og monterer på rifla, som ofte er en AR15 av premium type, med billett upper og lower og alt mulig fancy, men med kinaoptikk til max en tusenlapp på. Så skrur de på rødpunktet, kikker i veggen også er det rett på nettet å gi 5 stjerner, fordi de ikke har tålmodighet til å vente til den ene gangen i året de faktisk er på en skytebane og skyter på ordentlig, som kanskje er et halvt år til.....

En smule satt på spissen, men det er ikke langt fra sannheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er ikke mobbing å påpeke at et kinasikte som er lagd av kinametall og med kinaelektronikk i de absolutt aller fleste tilfeller vil være kvalitetsmessig underlegent et vestlig produkt med en bedre garanti og kundestøtte.

Igjen, hvorfor kjøpe Holosun til 3-4-5 tusen når en finner Micro H1/H2 til samme pris? Helt greit å like retikler eller montasjer eller wtf men du kjøper jo et dårligere produkt.

Sikkert gøy og kjekt med sånn vifte-med-rifla-så-går-prikken-på-funksjon men er det så veldig mye vits når en får sånn ca 5 år always on-tid med kvalitetsbatterier?

I tillegg slipper en at batterier lekker og ødelegger elektronikken når en bruker Aimpoint med Energizer eller Varta.

 

Jeg leste en anmeldelse av Micro H2, hvor snøsokken bak anmeldelsen var sååå forbanna over de dårlige klikka på lysjusteringa på Aimpointen, var mye klarere og direkte på Sig f.eks. Han har neppe lest manualen hvor det står at lysjusteringsrattet er "løst" for å forhindre skader når dunk overføres fra rattet direkte inn i elektronikken.

Holsun er mye billigere enn 3-5 tusen, HS503 serien kan kjøpes fra 1600, jeg betalte 2400kr for HS515GM og 3000kr for HS507c.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, slemmo skrev:

Godt mulig nyere modeller Holosun er bedre, 2015 er nå uansett bare 3 år siden.

Men en annen ting er at stort sett all billig dritoptikk får strålende kritikk på amerikanske nettsteder og nettbutikker siden de fleste som kjøper optikk der borte tar det med hjem og monterer på rifla, som ofte er en AR15 av premium type, med billett upper og lower og alt mulig fancy, men med kinaoptikk til max en tusenlapp på. Så skrur de på rødpunktet, kikker i veggen også er det rett på nettet å gi 5 stjerner, fordi de ikke har tålmodighet til å vente til den ene gangen i året de faktisk er på en skytebane og skyter på ordentlig, som kanskje er et halvt år til.....

En smule satt på spissen, men det er ikke langt fra sannheten.

Det fins en del langtids reviews på nettet også, fant denne i farta, har bare sett starten og slutten

https://www.youtube.com/watch?v=wYtAfX7q0LM

Link to comment
Share on other sites

Er forøvrig helt enig at i at "no questions asked" garanti og kundestøtte til Vortex og Burris (som vel er lagd i kina) og sikkert Aimpoint, som jeg vet ingenting om, er mye bedre enn garantien til Holosun, den er ræva.

Hadde det ikke vært for pris og cirlce-dot retikkelen jeg liker hos Holosun, så hadde jeg gått for andre merker. Men til nå funker alle mine Holosun sikter, som jeg desverre får testa alt for lite da tilgang til skytebaner for rifle i Trondheim er dårlig. Synd TFS sa nei til avtale med eier av steinbrudd på Melhus.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Eller kjøp et Sig-sikte (som er Holosun i en annen innpakning) i Norge, da støtter du i det minste en norsk bedrift og ikke en ivrig kung fu-mester i USA.

Jeg bare venta på den kommentaren der. Grunnen til at de selger Holosun er at importør sitter i nabobygget, og de får inn sikter som ellers er umulig å få tak i. Prøv feks å få tak i pistolsiktet HS507c, det har vært utsolgt siden det kom på markedet for ett år siden.

Har prøvd å få Brownells.no og 2alfa til å ta inn Holosun, men ingen interesse/kan ikke.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Kinaprodukter er jo billige og kvaliteten trenger jo ikke alltid å være best, men svigerbror kjøpte en Aimpoint micro for ca 4 år siden og jeg kjøpte en billig Bushnell Trs25.

Kjøpte min "billige" ca samtidig.

Hvilket sikte tror dere er defekt.

 

Sorry, men svaret er at Aimpointen er død. Trs25 har overlevd, og egentlig hatt et hardere liv.

Aimpointen har hatt et liv i et mørkt våpenskap, kan jo ha død av kjedsomhet.

 

Kan være at svigerbror har vært uheldig og fått et mandagsprodukt, og jeg rett og slett har for en gangs skyld hatt flaks.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, slemmo said:

En smule satt på spissen, men det er ikke langt fra sannheten.

 

Nåvel. Jeg er klar over at trofé-eierene eksisterer men at de utgjør majoriteten tviler jeg på, selv om de er veldig høylytte.

 

Det finnes tross alt mange av oss som betaler prisen for et par stk. AR-15 per år for å ha tilgang til premium banefasiliteter hele uka og flesker til med dyre kurs på toppen av det. Jeg tror heller ikke at billigoptikk er spesielt utbredt for grise- og skadedyrjegere, som det er mange av.

 

Spørsmålet er vel heller om man gidder å skrive en råtten anmeldelse på nettet eller heller bare returnere dritten og få pengene tilbake og glemme hele greia.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, satt på spissen, men jeg trålet alt som var av ARdiskusjonsforumer, nettbutikker, facebookgrupper de første årene jeg dreiv med ARskyting og lærte fort at man skal ta optikkanmeldelser fra over there med en smule salt. Forskjellen til miljøet her hjemme er enorm, da de som eier AR her i mye større grad er konkurranseskyttere som faktisk bruker utstyret seriøst, ift til mange amerikanere som stort sett bare bygger børser. På flere av ARforumene fantes det jo knapt diskusjon om skyting, kun bygging, noe som gjorde at i alle fall jeg fort mistet interessen for å bidra på de arenaene ganske fort.

På den annen side kjenner jeg mange konkurranseskyttere fra USA som skyter PCC, 3gun, USPSA o.l., men de har jo stort sett samme preferanser på optikk og våpenoppsett som vi her hjemme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Seriøst, skrive litt om ei greie man bygger og ta et par bilder: det tar 15-20 minutter og null stress. 

 

Skal man skrive en lang reportasje om praktisk testing av våpen og utstyr kommer det kjapt over i kategorien «gidder ikke hvis ikke jeg får betalt for det». I alle fall for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg blir nødt til å stemme til her, da jeg har vært så fornøyd med mitt Holosun HS510C og Bushnell TRS25 rød punkt sikter. Først må jeg si meg helt enig i nesten alle argumentene for Aimpoint og andre "vestlige" sikter, da kvalitets forskjellen er nesten til å luktes. 

Men, mange ganger så ønsker man noe annet, og noen ganger til en så stor grad at man er villig til å la kvalitet og batteritid vike for å f.eks få et større synsfelt/diameter på glass,  som i mitt tilfelle var grunn nok til å gå for Holosunen og ikke en aimpoint, i tillegg til pris selvfølgelig, men det var faktisk på andre plass. Jeg vurderte også aimpoint H34S for større synsfelt, men jeg syns den ble litt for stor faktisk. Der syns jeg Holosunen har fått til mye av det som jeg ønsket meg i en relativt liten pakke så si. 

Videre så syns jeg at det var litt gøy at holosunen kan forsette å fungere når batteriet er tomt fordi den har noen små solceller på toppen, men det er jo kanskje begrenset hvor mye man får igjen for det i Norge, men men skader sikkert ikke å ha det. 

Batteritiden på både Holosunen og Bushnellen kan jeg ikke klage på men det vil nok aldri kunne nå opp til aimpoint. Og det samme med kvaliteten på glasset. Videre så har jeg ikke prøvd de på 30-06en og jeg hadde nok ikke forventet at de skulle vare evig på et sånn våpen som blir mye brukt, men samtidig så har jeg hatt de på en kal. 12 hagle og ingen problemer fra det. 

 

Så man må nok bare tenke at man får det man betaler for i optikken ja, men hvis man absolutt vil ha noe spes. sikte/rødpunkt så må jo det også være lov, så får man ta den lærdommen selv:)

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Svåsand Custom skrev:

Så, må ikke si det var for stor forskjell. Forholdene var heller ikke optimale, og formen like så.. 

 

Begynte slik, 3 skudd uten demper. 

 

IMG_20181205_205701.jpg.00bc823c8809eefeb5f16fb45a4a3996.jpg

 

IMG_20181205_203519.jpg.837ec79014f2c1121bf782079fdf0da6.jpg

 

Så 5 skudd samme anlegg med demper. Sonic 35.

IMG_20181205_204423.jpg.564718ccc57bd577b80fb47a17310d2b.jpg

 

 

Deretter en del skudd til med anlegg lenger bak, rett ved barrelnut ca. 

 

IMG_20181205_205644.jpg.fb51cb190f42832236a084405de322fe.jpg

 

IMG_20181205_205446.jpg.74750addaff16761f4c4f1c1208b6782.jpg

 

Optimalt på noe som helst vis? Nei. 

Fluer, bevegende underlag osv? Ja 😁

 

 

IMG_20181205_210018.jpg.2e6c408fec62f48ee25cee04cce0d60a.jpg

 

IMG_20181205_210045.jpg.efdbb6716f2950ccbe8bff08f9f23388.jpg

 

Det er tight. For tight.. 

 

Mulig det blir en runde i dreiebenken i morgen 😊

 

Treffpunkt firrandringen er ikke brutal hvertfall. IMG_20181205_205908.jpg.f345738dabc4c7edb8645853730bf3bb.jpg

 

Alt skutt på 100m med fiocchi 223. Ikke forsket på ammo eller prøvd annet. 

 

 

Edited by Svåsand Custom
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opplever et problem: Når jeg skyter raskt låser bolten/pumpa seg ettersom kammer/mekanisme går varmt.

Første gang skjedde dette på skudd nr 5 i serien. Jeg pusset og oljet alt og ved siste test stoppet det på skudd 8.

 

Om jeg bare venter et sekund ved låsning får jeg pumpet og skutt videre.

Om jeg legger inn en pause (skudd - 1 sek pause - pump) oppstår det ikke men jeg merker at pumpingen blir hardere fra skudd 2-3 til 4-5.

Skyter jeg langsomt med god siktetid merker jeg ikke noe.

Uten patroner glir det lett hele tiden.

 

Jeg kjøpte den av en som kjøpte i januar fra Pvas og så aldri hadde skutt med den så den har stått i skapet hans i nesten 1 år uten bruk. 

Noen forslag til hva som kan gjøres?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om svaret over er sarkasme eller uvitenhet men det jeg testet var hvor mange skudd jeg kunne sette i svarten på en 25m presisjonsskive (pistol), på 50 meters hold, på kortest mulig tid (8 før låsing btw). Den er tiltenkt dynamisk manual action hvor skudd-takt er relevant.

En Troy PAR har bolt og låsemekaniskme som en AR-15 modifisert litt for pumpe. Teknisk sett skal du kunne pumpe med en gang skuddet har gått da hammerfall også utløser bolt/pumpe-låsen.

 

Noen som har relevante innspill?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...