Jump to content

Hvem produserer den beste riflen med Mauser mekanisme i dag?


morten0

Recommended Posts

Hei.

 

Hvem, etter din mening, produserer den "beste" riflen i dag, med Mauser m98 mekanisme?

 

Jeg har sett på litt forskjellige varianter.

Ruger m77

Winchester M70

CZ 550

 

Vet at Zastava og Kimber også bruker denne mekanismen, men de har jeg ikke fått sett på.

 

Men av de jeg har sett på så er alle bare forenklede utgaver av originalen. Ingen har styreskinnen på sluttstykke, og de fleste har også kuttet ut den tredje låseklakken. CZ har vel fortsatt denne synes jeg huske?

C-ringen er vel også en saga blott.

Sluttstykke til en Winchester M70 ser nesten helt likt ut som det til en Remington 700, bortsett fra utdrageren såklart.

 

Er det ingen som lager en "ekte" m98 lenger? Bortsett fra Mauser da, men den er dessverre litt i dyreste laget.

 

Noen tanker rundt dette? Og hvis du skulle kjøpt en nye rifle med Mauser mekanismen i dag, hvilken ville du valgt, og hvorfor?

 

Vil det være et fullgodt alternativ å bygge en børse på en HV Mauser? Det blir dyrt, det vet jeg, men hvis man ser bort i fra kostnaden. Tenker mest på kvaliteten.

100 år (nesten) gammel låsekasse og sluttstykke mot en splitter ny. Ser kanskje for meg at den nye vil være mer holdbar, med tanke på at den faktisk er 100 år nyere og har bedre stål i konstruksjonen?

 

Venter spent på svar, da denne problemstillingen er noe jeg har tenkt mye på i det siste.

Ha en fortsatt fin dag.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Prisene for nye custom mausere ligger jo på din førstefødte sønn samt en halv arm.

 

Det rimeligste, men fremdeles god mauserkvalitet, er nok å slakte en HV-Mauser. Det er jo selvsagt penger du aldri får igjen, men du sitter igjen med et bruksjern som overlever deg og eventuelle førstefødte (som du ellers måtte ha solgt) og deres barn igjen og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Takker for svar.

 

Var inne på tanken med en Husqvarna 640. De jeg har sett har vært fint og solid bygd. De jeg har sett har hatt FN Mauser kasser.

Kanskje en slik en ville vært et bedre utgangspunkt enn en HV-Mauser?

 

1640 er vel nesten en m98, men de begynte vel å rote med formularet litt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Ruger markll og så får du en børsemaker til å fikse avtrekket. Som en annen her nevnte en meget robust og god mekanisme, med kontrolert mating. At den orginale montasjen som følger med er meget solid, og at disse riflene nærmest må "gis bort" er et pluss for deg som kjøper. Jeg fikk 5500kr for min, meget fint vedlikeholdt med kikkert og demper. Nypris for meg var nesten 18000kr :roll:

 

Har alltid syns Heym lager fine rifler da :wink:

 

Om du vil ha en gammel Mauser, så lønner det seg kanskje å kjøpe en som noen andre har brukt opp lommepengene på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Finaste mauseren eg har hatt i hende (for normale lommebøker) var Sako M98 i 375 H&H. Hadde ein slik for nokre år tilbake og den hadde svært høg kvalitet på finish etc. Desse hadde vel sivile FN-kassar utan tommelspor som basis.

 

Mykje betre kvalitet og presisjon på den enn den Sako AV eg har idag.

Link to comment
Share on other sites

Enig med @kammerlås, M70 Safari Classic er et ypperlig jaktvåpen i denne kategorien.

Det ligger en til på finn.no, og jeg vet selgeren er villig å diskutere pris.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... winchester" target="_blank.

 

Når det gjelder Ruger M77 MK II er også det et solid bruksvåpen med det beste av M98 sine egenskaper.

Jeg har vel hatt tre av disse gjennom årene, og den siste i 35 Whelen blir nok min følgesvenn til den siste jaktturen er gjennomført.

Kimber ble nevnt, og mine to har ihvertfall silkeglatte mekanismer og god presisjon.

 

Om de nevnte er de "beste" er vel tvilsomt, men solide, sikre og gode jaktvåpen med kontrollert mating og sikkert utkast er de ihvertfall.

Har også sett et par rifler bygd på den sørafrikanske Vector-kassen, og hadde kronasjen vært på plass kunne jeg absolutt tenkt meg ei storviltrifle bygd på en slik.

Kjell Tonheim kjøpte vel en haug av disse og tilbyr customrifler basert på Vector.

Link to comment
Share on other sites

...Var inne på tanken med en Husqvarna 640. De jeg har sett har vært fint og solid bygd. De jeg har sett har hatt FN Mauser kasser...

I såfall ville jeg tatt en kikk på m146/246 som ble laget like før krigen. De hadde også låskasser fra FN. 640 tror jeg ble forenklet underveis. Det finnes en artikkel i Jakt & Jaegare om utviklingen av Husqvarna, let opp den.

 

PS Hvis du får fatt i en m246 (9,3x62, kun fabrikert i 227 eksemplarer) vil du dog kanskje beholde den som den er - det ville jeg...

Link to comment
Share on other sites

Heym er vel en av de mest undervurderte merkene her til lands

man har jo Express modelen også med god gammeldags kontrollert mating

dette vil bli min neste Heym jeg kjøper

 

http://heym-fabrik.de/produkt/express-a ... ierbuchse/

 

men når det er sagt så er det forskjell på de billigste SR21 kontra de dyreste modellene

forskjellen utgjør jo hva slags håndarbeid som er utført samt hvor mye arbeid som er lagt i mekansimen

men Heym SR21 Montana er mye bedre enn mye annet som folk kjøper til 12k

Link to comment
Share on other sites

@Litago, du har fullstendig rett med din vurdering! Modellen Montana @Skarvekongen nevnte, var fullstendig ukjent for meg. Selv om den har et billigere skjefte, så blir den enestående kvalitetsteknikken den samme, og gratis links opplegg (hvis ønskelig) med mange kalibere en får velge imellom. Heym i alle sine fasetter er noe for «connaisseurs» uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

selv om Montana modelen er noe grovere i mekansimen enn de dyreste Sr21 modelene så er kvaliteten og finish er også langt bedre enn mye annet

men åpner man lommeboka så får man der etter også :)

men det er en bedre kvalitets følelse i en Montana version kontra en Mauser M12 mulig det er kun min mening

og det at Heym leverer gratis links er bare enestående :clap: andre selskaper *host BLASER* flår folk...

jeg har hatt førsteklasses kunde service fra Heym hele veien mens jeg har ventet på at rifla skal komme

jeg har som regel fått svar direkte fra fabrikk på det jeg har lurtpå på under 10-12timer

 

Edit: må bare legge til at XXL lister ikke opp alle tilgjengelige kalibere

og Sr21 Montana kan leveres i rustfri og syntetisk stokk

 

i linken her finner man SR21 Standard i 18 kaliber valg mangen av disse valgene her finner man ikke i andre rifler på markedet

http://www.frankonia.de/Modell+SR+21%2C ... oryId=6748

Link to comment
Share on other sites

Rå lekkert! :-) Franzoj og alle andre custom børsemakere i Ferlach vet hva det dreier seg om! Istedenfor for et halvt hus kjøper man noe fornuftig, nemlig et custom våpen. ;-) Sånt skal det være!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hvilke trekk ved Sr21 det er som gjør at den har noe i en tråd om Mauser-mekanismer å gjøre?

Fat-bolt, 3(?) låsklakker og liten utdrager er ikke så mye M98-DNA i min verden :?

 

jeg kan legge ved de tekniske spesifikasjonene her så kan du avgjør selv

Bolten går på en slags "skinne" og matingen skjer i fra single stack magasiner

 

> 24" Krupp Steel, Hammer-Forged Barrel

> Controlled round feeding

> Adjustable single stage trigger

> Cross-bolted stock

> Barrel-banded express front sight

> Barrel-banded front swivel base

> Classic straight bolt handle with integral 3rd lug

> Select European walnut (Upgrades Available)

> Trigger-bow release for magazine

> Weight @ 9-12 lbs (varies with caliber)

 

Legger også til for ordens skyld linken under her:

 

http://www.heymusa.com/heym_bolt_action_sr21.htm#" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hvilke trekk ved Sr21 det er som gjør at den har noe i en tråd om Mauser-mekanismer å gjøre?

Fat-bolt, 3(?) låsklakker og liten utdrager er ikke så mye M98-DNA i min verden :?

 

jeg kan legge ved de tekniske spesifikasjonene her så kan du avgjør selv

Bolten går på en slags "skinne" og matingen skjer i fra single stack magasiner

 

> 24" Krupp Steel, Hammer-Forged Barrel

> Controlled round feeding

> Adjustable single stage trigger

> Cross-bolted stock

> Barrel-banded express front sight

> Barrel-banded front swivel base

> Classic straight bolt handle with integral 3rd lug

> Select European walnut (Upgrades Available)

> Trigger-bow release for magazine

> Weight @ 9-12 lbs (varies with caliber)

 

Legger også til for ordens skyld linken under her:

 

http://www.heymusa.com/heym_bolt_action_sr21.htm#" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg kan ikke akkurat si jeg ble noe mer overbevist :wink: De fleste av de opplistede egenskapene passer jo på en eller flere andre moderne rifler som ikke akkurat har så mye mer til felles med M98 enn at de er boltrifler. Mye av det opplistede er jo helle rikke ting som går spesifikt på mekanismen/låskassa, men på andre deler av våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kun påstått at Sr21 er en modernisert utgave av gammle feed systemet til M98

altså et push feed system som har kontrollert mating...så vidt meg bekjent er det vel ingen andre push feed systemer der ute som mater kontrollert?

vist så er jeg interesert i og lære mer..

kontrollert mating betyr ikke bare at rifla har gripe klo fra mauser...men at mekanismen på en eller annen måte mater kontrollert

i dette tilfellet ligger ikke patronene på hver sin side som hos andre men rett over hverandre samt bolt føringen skjer via en skinne som kontrollerer at det blir null slark

dermed går alt på ei linje..og når patronen spretter opp foran bolten henger den seg på en utdrager

bolten forøverig har grover på sidene for og forhindre at bolten låser seg på noen måte

 

man kan gjerne kverulere til man blir blå i denne tråden...men det er bare påstått at Sr21 er en modernisert utgave og ikke en eksakt utgave av m98

 

må vel også presisere at mate systemet er også lagt opp til at patronene ikke skal låse seg på noen måte under mating slik som andre push feed systemer kan være kjent for..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SR 21 N/G er moderniserte 98 med en spesiell type "kontrollert matning". Det kan de interesserte få lese i de tek. beskrivelsene.

 

Spiller du dum nå? Om ikke, fortell gjerne hvordan du kommer fram til at dette er en M98-mekanisme....

 

er ganske utrolig at voksne menn ikke greier og lese noe såpass enkelt..ingen som sa at dette er en M98 mekansime..

men at det er en modernisert utgave med en spesiell type "kontrollert mating"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...