Jump to content

Kjønnsdiskriminering i bransjen.


Askepott

Recommended Posts

Hver gang jeg går inn i jaktrelaterte butikker, eller nå sist på den relativ kjedelige messa i Telenor Arena, opplever jeg aldri at ekspeditørene forventer at jeg er der for å kjøpe noe. De gangene jeg har kjøpt ammunisjon har jeg måtte mase på betjeningen, nærmest rope ut for å få hjelp.

 

Forventer de ikke at unge jenter jakter?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En messe er det gangske mye som skjer, mange som masser skal plukke på alt mulig, de er ganske så sikkert stresset også. Lite tid til ver kunde.

 

Men vist du må rope ut etter hjelp i en butikk som det er rolig å stille så ville eg vudert å tatt en prat med daglig leder eller funne en annen butikk å handle i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg.

Og de fleste butikker bør behandle alle likt.

Har erfaring fra en butikk i Bergen hvor der sto en meget tiltrekkende ung dame bak disken. De garvete jegrene overså henne. Det de ikke viste var at hun var en dyktigere Jeger og skytter enn gjennomsnitt jegeren kan drømme om å bli.

 

PS. Jeg bedømmer aldri en kunde etter kjønn eller utsende. Jeg vurderer de ut fra de spørsmål de stiller :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å beklage, men jakt og skyting er fremdeles håpløst mannsdominert. Og det produserer dessverre slike situasjoner som du opplever. Håper du ikke mister lysta av noen få inngrodde gubber, de fleste jeg kjenner er sjeleglade for hver eneste kvinne som trer inn i våre rekker.

Link to comment
Share on other sites

Askepott, skjønner at det kjedelig når sånt skjer men ikke gi opp. Disse mannfolka får bare bli vant at vi jenter kommer innom butikkene deres for å handle vi også :)

 

Var innom Rygge Våpen her om dagen for å handle våpen, riktig nok hadde jeg med meg eldre mann på over 80 år men service og hjelp fikk jeg nok av :D Kjekk var mannen som hjalp meg også så det er ikke bare grinete gamle gubber på jaktbutikker :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kvinnfolket til å dra innom den lokale J&F butikken for å kjøpe et beddesett, diverse kuler samt tennhetter. Historien om de sjokkerte ansatte hos vedkommende butikk forteller hun enda. :lol: De ble visstnok rimelig stum og oppmerksomhet manglet det ikke på... Nå er de ansatte alle under 35 der da. Tror jeg må passe på så hu ikke blir stamkunde. :forvirra::lol:

 

Synd hvis det skal være slik du beskriver i første post.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring fra en butikk i Bergen hvor der sto en meget tiltrekkende ung dame bak disken.

Hmmm. Begynner navnet hennes på L?

 

Men nå er ikke jeg en A4 ekspeditør. :-)

Amen.

 

 

Ontopic:

Det er et generasjonsskifte på gang. Mange damer finner ut at både skytesport og jakt er gøy, når min far var på min alder var det ingen. Men, et generasjonsskifte tar ikke fem år, det tar en generasjon. Så det siger sakte innpå folka bak skranken. Det er mange der som er født på femti- eller sekstitallet. Jeg er 84-modell, så jeg ville ikke tenkt noe videre over om det var han eller hun som kom inn døra. Men som sagt, ting tar tid. Dattera mi vil nok ha det lettere i jaktbutikken enn dama mi har det nå.

Link to comment
Share on other sites

Roper jeg ut, blir de stumme ja. :lol:

Men må virkelig åpne munnen før ekspeditørene strømmer til, og da oftest flere samtidig :?

 

Går jeg inn i en butikk med følge av det andre kjønn, får vi alltid spørsmålet "Er det noe vi kan hjelpe dem med?". Noe jeg aldri har opplevd om jeg har gått inn alene.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt til å tenke på en sann historie jeg fortalte hver gang når jeg hadde folk på gründerkurs når det gjaldt kundebehandling. Er ikke om det kvinnelige kjønn, men passer allikevel da det handler om å behandle alle (selv potensielle) kunder likt uansett åssen de ser ut.

 

På et av byens beste hoteller og restaurant (tror det var i Kristiansand, er ikke sikker) kom det en eldre gubbe med slitte klær og han hadde ikke barbert seg på noen dager heller. Kelneren snøftet jo litt med en lavmælt "hrmf, usømmelig" og var direkte ufin mot gjesten, men motvillig satte ham ved et bord på restauranten. Etter flere stygge kommentarer bad gubben om å få snakke med hovmesteren og han her var heller ikke noe særlig hyggelig. Til slutt bad han om å få snakke med hotelldirektøren.

 

Enden på visa var at kelneren fikk sparken, hovmesteren fikk også sparken eller så ble han nedgradert til kelner. Det viste seg at denne eldre gubben eide hele hotellkjeden. Tror faktisk det var Olav Thon himself.

 

Sett nå at ei jente kom inn og skulle kjøpe seg en riflepakke til 20K eller gubben hennes hadde sendt henne for å kjøpe inn for noen tusen i ladekomponenter, men kom ikke lengre enn inn døra da ingen gadd å hjelpe ho. Noe å tenke på for forhandlerne som av en eller annen grunn ikke vil hjelpe jentene.

 

Men om det er noen trøst, så har jeg med mitt "bestefarskjegg" og hipster-look det samme problemet på eksempelvis elkjøp da de nok tenker "den gamle skrullingen har nok ikke behov for noe". Dette selv om min datamaskinpark overgår et middels utvalg i data-avdelingen der :lol:

Link to comment
Share on other sites

for mange år siden var det klasser på hurtigruta. da var det at en loslitt kar satt på første klasse. han ble oppdaget og styrmannen kom og sa at han kunne ikke sitte der, han måtte gå ned på tredje klasse. mannen overså han totalt, så styrmannen hentet kapteinen. som kom og sa at han kunne da ikke tro han kunne sitte på første klasse.

mannen pekte på dørken og sa " slike som dette eier jeg, og slike som deg leier jeg. og mitt navn er Sven Foyn" (Sven foyn var en av norges største redere i sin tid)

denne historien hørte jeg ofte fortalt ombord hos pappada han jobbet på ferge, for å vise at folk ikke bestandig er som de ser ut til.

syns det er synd at noen blir behandlet ulikt fordi om at de ser "uvanlig" ut på noe vis.

jeg vet at et bilfirma i Bodø gikk glipp av et bilsalg, pga at de som jobbet der overhode ikke viste noen tegn til å ville ekspedere meg. bilen jeg tenkte på så bra ut. men handelen ble på Mo i stedet.

Føles ikke godt når en blir oversett eller feilsett slik.

og så går jo butikken kanskje glipp av både en god handel. og noe som kan bli et kundeforhold.

Link to comment
Share on other sites

Flere ganger har jeg hatt lyst til å gå, og ikke legge igjen ett eneste øre. Men nå har det seg sånn at jeg ikke har de mest kurante kaliberne i våpenskapet, og jeg derfor ikke finner ammo til disse over alt. Derfor må jeg som oftest bite i det sure eplet, og legge igjen penger i butikker som jeg ikke føler meg velkommen i.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å lade selv, kunne det vært en ide å bestille ammunisjon over nett, så slipper du å ha noe med butikken å gjøre (forutsatt at det er andre butikker som har ammunisjon i kaliberet da).

 

Det er dessverre slik at det finnes endel som ikke har skjønt at sekstitallet begynner å bli en stund siden, og at jeger- og skytterstanden er i ferd med å bli langt mer variert enn den var den gang da.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har gjort når jeg har opplevd elendig eller manglede service er å ta meg tid til å sørge for at den som driver sjappa vet at de nå har tapt et salg og hvorfor; er det da snakk om seriøs drift skjer det ting; om ikke-ja; da er det vel neppe noe sted å bruke penger....

Link to comment
Share on other sites

Sånn på generelt grunnlag tror jeg ikke det er kjønnsdiskriminering like mye som det er skrikende inkompetanse.

 

Jeg er mann og relativt pen i tøyet, og får knapt hjelp av våpenbransjen. Det vil si, ikke hjelp av den typen jeg vil ha: enten blir jeg ignorert, eller så blir jeg behandlet som en nybegynner, eller så blir jeg løyet til, eller så blir jeg forsøkt overkjørt.

 

På bygg- og boligmesser får jeg stort sett latterlig god hjelp, selv når jeg bare kikker og/eller stiller nybegynnerspørsmål. På Jakt- og Fiskedagene i Elverum i fjor måtte jeg tråle samtlige jaktradio-forhandlere for å finne et normalt oppegående menneske å handle av - en stor takk til Zodiac.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, inkompetanse ja..

 

Askepott kjøp deg ladeutstyr :) neste gang du må innom sjappa da så smeller du bare våpenkorte i disken og si at du skal ha hetter og krutt ;)

Ladeutstyr har jeg, lader det meste av ammo til trening, men til jakt har jeg enda ikke funnet en ladning som jeg er fornøyd med. I tillegg sliter jeg med å få patronene til å kamre ordentlig, så før jeg får fikset dette er det uaktuelt å bruke disse patronene til jakt. Må ha muligheten til raske oppfølgelse skudd.

I kombien har jeg 5,6*52r og her holder jeg meg nok til fabrikkammo, fordi da har jeg muligheten til å skyte hull i hull selv om jeg bytter mellom blyspiss og helmantel.

 

Jaktbutikker har alltid vært et av mine favorittsteder. Elsker å være i en atmosfære som handler om jakt. Før kunne jeg og faren min gå rundt der se og snakke om ting, og jeg kunne drømme om den dagen jeg ble stor nok til å få mitt eget våpen. Dette ble dessverre snudd på hodet første gang jeg gikk inn i slik butikk alene. Noe jeg tenkte bare var fordi jeg var 16 år, liten og forsiktig. Men nå fyller jeg straks 20 og det er alltid likt. Begynner å bli lei, og drar ikke lengre til slike butikker om det ikke er noe jeg må ha!

Link to comment
Share on other sites

Sånn på generelt grunnlag tror jeg ikke det er kjønnsdiskriminering like mye som det er skrikende inkompetanse.

 

Jeg tror faktisk Edward er inne på noe her. De aller, aller fleste av oss gjør oss opp en mening og et førsteinntrykk utifra nettopp utseende (kjønn, alder, klær etc.), uansett hva saken gjelder. Det som skiller er om man justerer forventningene og førsteinntrykket når folk faktisk åpner kjeften, eller om man tviholder på dem.

 

Selv er jeg mann, som regel ubarbert og praktisk i tøyet (mesteparten av garderoben min består av det bror min kaller "skauklær"). Jeg har alltid fått god hjelp i jakt- og fiskebutikker, byggevaresjapper etc., men ikke alltid like bra på "finere" steder som bilforhandlere, banker, urmakere etc.

 

Sånn er det nå engang her i verden. Tenk etter selv, dømmer du ikke litt etter utseende kanskje? Jeg vet at jeg gjør. De selgerne som justerer oppfatningene kan man fortsatt ha en hyggelig prat og en god handel med. Folk som er direkte uhøflige er det bare å drite i, og bruke penger andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke vi skal bagatellisere dette eller peke på at vi menn også kan bli behandlet dårlig. Joda det skjer, men ikke få det til å høres ut som om vi sliter like mye som damene. Det er f*enmeg ingen i denne vide verden som er så følsomme for diskriminering som hvite priviligerte menn, de tåler ikke en brøkdel av hva mange andre bare kan drømme om.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, inkompetanse ja..

 

Askepott kjøp deg ladeutstyr :) neste gang du må innom sjappa da så smeller du bare våpenkorte i disken og si at du skal ha hetter og krutt ;)

Ladeutstyr har jeg, lader det meste av ammo til trening, men til jakt har jeg enda ikke funnet en ladning som jeg er fornøyd med. I tillegg sliter jeg med å få patronene til å kamre ordentlig, så før jeg får fikset dette er det uaktuelt å bruke disse patronene til jakt. Må ha muligheten til raske oppfølgelse skudd.

I kombien har jeg 5,6*52r og her holder jeg meg nok til fabrikkammo, fordi da har jeg muligheten til å skyte hull i hull selv om jeg bytter mellom blyspiss og helmantel.

 

Jaktbutikker har alltid vært et av mine favorittsteder. Elsker å være i en atmosfære som handler om jakt. Før kunne jeg og faren min gå rundt der se og snakke om ting, og jeg kunne drømme om den dagen jeg ble stor nok til å få mitt eget våpen. Dette ble dessverre snudd på hodet første gang jeg gikk inn i slik butikk alene. Noe jeg tenkte bare var fordi jeg var 16 år, liten og forsiktig. Men nå fyller jeg straks 20 og det er alltid likt. Begynner å bli lei, og drar ikke lengre til slike butikker om det ikke er noe jeg må ha!

 

Dame med egent ladeutstyr..,, hadde ikke vært solgt så hadde stått på trappa med blomster (nei det hadde jeg faktisk ikke gjort uansett :P)

Har litt følelsen av at man må bygge opp ansiennitet i butikker, handler man nokk så blir man alltid godt mottat, dette er vel basert på kunn egenerfaring. Også har jeg vel lagt igjenn noen månedslønner på div sjapper. Og finne gode jaktladninger kan være litt utfordrende i enkelte kaliber, men skal ikke utdype det her.

Synd og høre at jenter som jakter/skyter blir tatt i mot sånn, får håpe det blir en holdningsendring etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Det der har det blitt skrevet og debattert nok om egentlig ErlendMeyer.

 

Synes vi skal nøye oss til å uttrykke sympati med Askepott i denne saken og være litt løsningsorienterte uten å dra inn alle aspekter ved diskrimineringsspøkelset.

 

Jeg hander i butikker hvor jeg føler meg vel, føler meg velkommen og hvor de aktivt ønsker å bytte varer mot penger. Mer og mer blir faktisk kjøpt direkte fra Kina i det siste faktisk. Fantastisk dyktige folk.

 

Støtter Chiefen her i metodevalg, og håper Askepott finner seg en god butikk å handle hos.

Link to comment
Share on other sites

Kan muligens klassifiseres som kjønnsdiskriminering men tror det har mye mer med vane og gjøre.

 

Ikke noen unnskyldning for folk som er for mentalt sløve til og fungere på noe annet enn vane men folk flest gjør, ser og legger merke til det de er vant til, og de er nødvendigvis mye mere vant til at jenter i butikken er uinterisert og drasset med i buttikken av typen(kanskje som hevn for og ha blitt drasset med i alskens kles butikker av dama.... :twisted: ), enn de er vant til jenter som er interisert og i butikken av annen grunn en fordi de er sammen med jaktinterisert type.

 

Så den mest sansynlige grunnen er nødvendigvis at de ikke er vant til det og dermed ikke reagerer på noen annen måte en de gjør ovenfor de uninteriserte jenten som de valigvis ser i butikken( og ignorere en 20 år gammel jente uten mannlig følge i en jaktbutikk er nødvendigvis og grunnlag for øyeblikkelig inndragelse av medlemskort i manne klubben og sykemelding på grunn av akutt testosteron mangel).

Link to comment
Share on other sites

Nå må du ikke glemme at noen av oss gamlekara er forsiktig dannede konservativt tilbakeholdende og ikke vil framstå som framfuse og pågående.

Bruk laserblikket hvis du vil ta kontakt med kundebehandler.

Alternativt kan du forsiktig trampe ham på tærne for å vekke ham til live.

Kommuniser!!!! - Alternativt vil ett bøllekurs hjelpe på.

Bøllekurs:

http://sosialisme.no/politikk/feminisme ... oellekurs/" target="_blank

Selv er jeg utsøkt oppdradd på 60-tallet av rødstrømper.

Jeg er fremdeles så ultramoderne at flertallet aldri vil fatte

hvor progressiv jeg er.

Det ville aldri falle meg inn å diskriminere deg - Jeg er bare ute etter penga dine jeg :-)

 

Mvh

Jim114

 

________________________________________________

Askepott i moderne versjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/T%C5%99i_o ... ro_Popelku" target="_blank

http://www.dreihaselnuessefueraschenbro ... /index.htm" target="_blank

http://www.ebay.com/itm/Three-Wishes-fo ... 20dfc0e50a" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Handler vel om at siden vi ønsker flere jenter til jakt og skytesporten generelt, så bør de i det minste kunne få service når de skal handle utstyr.

 

Forskjellen for oss våpenfolk som skal handle i en våpenbutikk er at de fleste kjenner oss fra før og vet at dagens handel fort kan betale 2-3 dagers lønn til en av de ansatte, mens med litt tungrodd tankegang (ja, selv ungdommene som jobber der er litt konservative, vi snakker jo til syvende og sist om en ganske Harry hobby) regner med at jenta som kommer inn kun skal kjøpe en billig ting til bursdagen til en eller annen venn/kjæreste som driver med jakt/skyting. Men om prioriteringen faktisk er slik, så er det fraværende av ganske basic kundebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg med mitt utseende ikke akkurat skriker jeger. At jeg likner mer på venninnene mine som absolutt ikke klarer tanken på å skulle drepe ett dyr. Hobbyen min snakker vi ikke om, er ikke akseptert å drive med jakt blant de fleste jentene på min alder. Men noen få respekterer det, heldigvis.

 

Likevel synes jeg det er helt feil at ekspeditørene registrerer at jeg kommer, de ser på meg men viser ikke noe tegn til at jeg er velkommen. Kommer det en mann inn døren etter meg vil ekspeditørene med en gang spørre han om han trenger hjelp til noe. Så for å ikke bli oversett må jeg rope ut at jeg var her først. Når dette skjer blir ofte den mannlige kunden flau og beklager seg, mens ekspeditøren henvender seg selv til meg med et forvirret uttrykk. Det er vel nå jeg burde be om å snakke med ledelsen, selv om jeg allerede har blitt så irritert og bare vil få kjøpt det jeg må ha og komme meg ut igjen.

 

Jeg burde vel gro noen baller, be om å få snakke med ledelsen og si at det er uakseptabelt at jeg blir oversett i butikkene deres. Noe jeg må gjenta i alle jaktbutikkene jeg er innom, sikkert flere ganger også før ting blir forandret på sikt. Dette burde virkelig ikke være nødvendig, spesielt ikke når det jobbes iherdig for å få flere jenter inn i jegermiljøet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke godtatt å blitt behandlet sånn, eller i dette tilfellet, mangel på behandling i det hele tatt.

 

Selv har jeg gode erfaringer med de fleste våpensjapper (inkl XXL og Gmax) men så er jeg nokså stereotypisk i utseendet av hovedkundegruppen eller så kjenner betjeningen meg og vet at "han der skal ha masse".

 

Fikk en idè til et eksperiment som kunne vært skrevet om i et jaktblad, eventuelt skytternytt (spesielt sistnevnte mtp "Jenter i sentrum"). Send ei jente og en gutt til ei våpensjappe, jenta går inn først. Notèr hvem som får hjelp først.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i aller høyeste grad... Til og med NJFF driver med kjønnsdiskriminering... Hva kan kvinneutvalgene ellers kalles? Egne terreng forbeholdt utelukkende kvinner, og full tilgang i de andre terrengene også... Kjønnsdisrkiminering av menn i storstillt skala! Skulle vært andre veien og det hadde vært på hver og en nyhetskanal i landet (og utlandet)...

Link to comment
Share on other sites

Vel, Skjellanger, det utsagnet får stå for din regning. Personlig synes jeg det er bra at man sørger for å ha et tilbud rettet mot rekruttering av kvinner. Husk at kvinner utgjør ca. 10% av jegerstanden i Norge; at det er rom for fler synes åpenbart.

Link to comment
Share on other sites

Alltid kjekt med skylapper og selektiv lese-evne men NJFF arrangerer også egne jakthelger for men only.

 

Jeg er uansett villig til å godta massevis av "kjønnsdiskriminering" til fordel for damer og jenter for å få de med på jakt og skyting; en vervet kvinnelig jeger eller skytter er faktisk "viktigere" enn en av hankjønn. Sånn-nå fikk dere noe å gneldre om.

 

Skal du verve en jeger eller skytter; verv en jente/dame!

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke om rekruttering! Er en diskriminering på vegne av kjønn! Dersom det hadde vært motsatt vei hadde det blitt en mediaoppmerksomhet vi ikke har sett maken til...

 

Hva hadde skjedd dersom det ikke var diskriminering på vegne av kjønn men f.eks. Etnisitet?

 

Kun hvite får jakte i området, for vi ønsker ikke andre i området!

 

 

Du ser hva jeg skal frem til eller? Lurer på hva menneskerettsdomstolen ville sagt hvis noen tok saken videre jeg!

 

Å ha kvinneutvalg er helt greit, men å ekskludere på grunn av kjønn, etnisitet, religion osv er per dags dato ikke tillatt!!

 

 

Og jeg synes jenter i jakt og fiske klubber er helt fantastisk! Jenter er det fineste på jord, og desto flere arenaer de er på jo bedre!

 

Men det gir likevel ikke grunnlag for diskriminering! Og egne mannegrupper i NJFF regi med egne ledere for mannegrupper osv eksisterer til min kunnskap IKKE i njff regi...og ikke ønsker jeg det heller... Bør da være fellesskap mellom både kvinner å menn å ikke isolere gruppene på denne måten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner kvinner som i andre arenaer som tradisjonelt har tilhørt menn ønsker å ha en subarena der kun kvinner deltar; rollespill er en av disse. Det er ikke bare legitimt, men helt uproblematisk. Som interesseorganisasjon er det helt naturlig at NJFF bygger opp under dette som et rekrutteringstiltak. Det dreier seg ikke om diskriminering, men snarere om å gi kvinner en arena i regi av forbundet der de føler seg komfortable, der de kan lære av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jaja... Agreee to disagree! :lol:

 

Det handler ikke om kvinneutvalget i seg selv... Men å innskrenke muligheter på grunnlag av kjønn.. Faktisk er tilbudene de mottar, i hovedsak finansiert av personer som ikke selv får benytte seg av tilbudet, og det blir feil.

 

Må da være mye bedre å drive med dette sammen, og ikke bure oss inne i hver vår gruppe...

 

Vil ikke få en forandring i jaktverdenen ved å gjøre distansen mellom kvinner å menn enda større...

Link to comment
Share on other sites

Hva vet du om det? Hvilken kilde har du som viser at disse tilbudene ikke er selvfinansierende?

 

Rent bortsett fra det; i en perfekt verden ville alle kvinner vært komfortable med å gå på jakt med alle menn, og alle menn ville behandle dem skikkelig. Det er dessverre ikke slik verden er, og jeg har ikke problemer med å forstå at det finnes kvinner som ønsker å gå på jakt med andre kvinner, ikke minst i perioden da man starter å gå på jakt. Jeg skjønner at de synes det er mer komfortabelt å bygge seg erfaring i lag med andre kvinner, og med et minimum av menn tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...