Jump to content

Kjønnsdiskriminering i bransjen.


Askepott

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du spør: :shock: Hva vet jeg om det? -seriøst??? :shock::o Årsmøter i forskjellige lokallag... Er ikke verre... :)

 

Jeg har helt forståelse for at nye jegere ønsker å tilegne seg kunnskap uten en hau med brautende mannsfolk flaksende rundt ørene til nybegynnerne... Det gjelder ikke bare kvinner... Og om kvinner vil danne seg en gruppe på sin fritid må de gjøre det, akkurat så mye de vil... Men blir 100% feil å la en organisasjon som NJFF stå bak slike grupperinger på grunnlag av kjønn...

 

Forsto du ikke problemstillingen jeg ga deg isted?

 

"Kun hvite har tilgang, afrikanere ingen adgang!" - er i bunn og grunn akkurat det samme! Begge deler driver ekskludering av en "folkegruppe"... Ene med dypere historie enn den andre!

 

Hvor er likerettigheter (likestillingen) i slike handlinger/holdninger? Er på tide kvinner og menn blir behandlet likt, på samme måte... Ikke at kvinner skal få langt flere rettigheter enn menn!

 

I rest my case!

 

 

Handler på ingen måte om kvotering! Kvotering vil være åpen for en gruppe uavhengig av kjønn, religion og etnisitet! Den er likestilt innfor den gruppe den skal omhandle!

Link to comment
Share on other sites

Nei, Skjellanger, at alle har anledning til å delta er ikke noen forutsetning for kvotering.

 

Jeg har vært en del av rollespillmiljøet i Norge i en årrekke. Et arrangement som arrangeres i det miljøet heter JenteCon. De skriver som følger:

 

JenteCon er en rollespillkongress med mål om å samle jenter for å spille med andre jenter. Det er et lavterskel sted for jenter som har lyst til å prøve seg som spilledere, et forum å diskutere felles utfordringer og erfaringer i et miljø dominert av gutter, og en mulighet til å utforske rollespill som hobby på jenters premisser.

 

Om vi så masserer ordvalgene litt, blir det som følger:

 

JenteJakt er en jaktgruppe med mål om å samle jenter for å jakte med andre jenter. Det er et lavterskel sted for jenter som har lyst til å prøve seg som jegere, et forum å diskutere felles utfordringer og erfaringer i et miljø dominert av gutter, og en mulighet til å utforske jakt som hobby på jenters premisser.

 

Nå dreier det seg om jakt, men budskapet er det samme: Et trygt sted å samle kvinner på deres premisser. Et sted der de kan få erfaring og selvtillit. Jeg ser virkelig ikke problemet, men nå er jeg såpass heldig at jeg har vært omgitt av sterke kvinner hele livet mitt; de er ingen trussel.

Link to comment
Share on other sites

Har da aldri kalt kvinner en trussel!!! Hehehe :lol:

 

Men de får da skape den gruppen som en selvstendig gruppe da... Ikke mikse den inn i en allerede etablert og presentabel gruppe uten diskriminering!

 

Kvinnegruppen blir gang på gang omtalt som en gruppe fordi kvinner har så vannskelig for å komme inn i jaktlag å bli akseptert der... det har virkelig ferske jegere generelt og det er på ingen måte noe vanskeligere for kvinner enn det er for menn... Ganske sikker på at det er helt motsatt... Jeg ville nok vært mer åpen for å få kvinnelige jegere inn på jaktlaget enn mannlige, da jeg tror en fordeling er den riktige veien å gå...

 

Vil aldri bli en holdningsendring når kvinner å menn skal isoleres i egne grupperinger!

 

Blir som skolene på 1930-tallet, der kvinner å menn skulle holdes adskilt! Herregud! :smile::smile::lol:

 

 

Edit: Og jeg vet at "ALLE" jegere godtar denne grupperingen og velger å ikke uttale seg i risiko for å bli "uglesett"... Jeg vet at mange synes denne gruppen er en uetisk gruppering som ikke hører hjemme i NJFF... Samtidig vet jeg at de fleste ikke våger å si det høyt da de vet hvilket oppstyr det vil lage... Kan jo risikere å bli kalt både kvinnehater og det som verre er, ved å være motstander av slike grupperinger i NJFF!

Link to comment
Share on other sites

Det er en del jenter som ikke er vokst opp med flertall av gutter rundt seg. Disse jentene har ofte et behov for å lære noe uten menn til stedet. En liten negativ kommentar fra en mann kan bli blåst opp i kvinnens hodet og gjøre at hun slutter helt med jakt og skyting. Dette er noe hun ikke kan få til. Derfor er det viktig med egne grupper for kvinner, slik at de kan bli tryggere på seg selv og bli glad i hobbyen på egenhånd.

 

Personlig er ikke dette noe for meg, jeg trives best sammen med gutta. Har fått tilbudet til å bli med på jentejaktlag, men har enda ikke prøvd. Kanskje jeg blir positivt overasket, men er redd for at det blir for lite banning og skitsnakk med bare jenter.

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at en ren jentegruppe for jakt ikke er presentabel er ikke bare på gyngende etymologisk grunn, det blir så feil at det faller på sin egen urimelighet. Å påstå at det ikke er noe NJFF skal holde på med er åpenbart feil; om ikke NJFF skal gjøre det, hvem da? Rekruttering har mange sider, dette er en helt legitim, og jeg vil tro effektiv taktikk, som er med på å utvide jegerstanden, og bringer flere kvinner inn i det.

 

Det at du aldri har kommet over at noe er, eller kan være, en problemstilling, betyr ikke at det ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Ok... Så blander vi inn etymologi i dette... Hvor kom det ifra? :forvirra:

Store ord uten å vite dens betydning? :wink:

 

NJFF er en gruppe som er for sunne interesser i skog og mark, gjerne da med fiskestang eller våpen i hende... Dette være seg ungdom, kvinner og menn... NJFF skal ikke forskjellebehandle på grunnlag av kjønn, religion eller etninsk bakgrunn... Og videre er ikke jeg interessert i å finansiere kvinnelagets private jaktterreng, finansiert gjennom midler fra også de mannlige medlemmene! Jeg forstår at det er lettere å snakke FOR denne gruppen, enn IMOT.. Men å rettferdiggjøre denne grupperingen lar seg ikke gjøre!

 

I følge askepott:

 

Kvinner er redd for menn, derfor skal de få sin egen gruppe, helst sperrebånd og (kvinnelig) secret service som vakthold når de skal på skytebanen og på jakt... Var det ellers noe mer kvinnen ønsket? Hehe

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mye som er effektivt, selv om det ikke nødvendigvis er etisk korrekt...

 

 

Innsidehandel er en effektiv måte å få rask gevinst på... Men er det dermed sagt det er det riktige å gjøre... Hvorfor må det bli skille mellom kvinner å menn på denne måten...

 

"Kvinne ble nektet å delta på jakt i regi av NJFF, pga kjønn..." Synes jeg leser overskriften!

Dette er dog realiteten for menn idagens NJFF... Menn har et smalere tilbud som følge av sitt kjønn, enn hva kvinnene i NJFF har i dag... Kvinnene kan delta på alle aktiviteter, "for alle" og "for kvinner".. Menn kan delta på, "for alle"...

 

Hurra for et rettferdig samfunn!

Link to comment
Share on other sites

I følge askepott:

 

Kvinner er redd for menn, derfor skal de få sin egen gruppe, helst sperrebånd og (kvinnelig) secret service som vakthold når de skal på skytebanen og på jakt... Var det ellers noe mer kvinnen ønsket? Hehe

 

:mrgreen:

Nei, det var ikke det askepott sa, dette er stråmannsargumentasjon, og feilrepresentasjon av askepotts utsagn. Jeg noterer meg at du ikke synes enkeltgrupperinger innen jegerstanden skal ha tilpassede, målrettede og separate tilbud, og at du mener det er diskriminering. Spesifikt reagerer du på at man har tilbud som kun er rettet mot kvinner, der menn ikke er velkomne.

 

Du påstår, uten å dokumentere det, at disse tilbudene betales for av samtlige medlemmer av NJFF/evt. lokallaget, og at hele jaktområder er områder der menn ikke er velkomne til å bedrive jakt. Jeg mener du tar feil i begge påstandene, og ber deg underbygge disse.

 

Forøvrig, dersom vi tar argumentasjonen din litt lenger, kan vi også si at alle NJFFs målrettede program, som retter seg mot unge og/eller nye jegere, også skal legges ned, da de, ifølge deg, er diskriminerende.

 

Avslutningsvis vil jeg si unnskyld til Askepott; denne debatten er helt på siden av det tråden egentlig handlet om.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som irriterer vannet av meg er når de som jobber i en våpenforretning står og forteller kunder svada og "fakta" som på langt nær henger på grep, og satser på at kunden ikke vet bedre.. Sist fikk jeg en forelesning om dioptri-innstillingene på kikkertsikter, den skal alltid på alle kikkerter skrus helt inn, har ikke noe med synet å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Trenger da ikke dokumentere noe som helst... Hvorfor skal jeg det... Jeg vet det er slik i de klubbene jeg har vært/ er medlem i... Holder for meg det... Og at utsagnet til askepott er satt på spissen, ja, det er det... Men makan for utsagn da! Hehe

 

At grupperinger som gir like muligheter til alle innad i klubben er jeg for i enhver grad... At jeg ønsker å treffe kvinner på skytebanen og gjerne på jakt er også realiteten... Men at jeg ønsker at kvinner skal få særegne rettigheter fordi de er kvinne???? Hallo??? Goddag??? Noen hjemme???

 

Dersom du ikke tror meg når det kommer til lokal-lags "supsidiering" av kvinneutvalg, så skal det svært lite research til for å bekrefte dette...

 

Men for meg er denne saken død nå... Jeg ønsker å treffe kvinner på skytebanen... Og håper "kvinnedagene" opphører slik at man kan få en blandet skytegruppe... Kjedelig å ikke treffe annet enn "køller" på skytebanen da kvinnene ofte foretrekker rene kvinnetreff der menn har, "ingen adgang!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noe behov for særbehandling, eller eget opplegg for kvinner. Dette er fordi jeg har jaktet så lenge jeg kan huske. Men jeg har ikke problem med å forstå at andre kvinner trenger dette.

 

Men det var ikke dette tråden egentlig handler om.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg og min kjære går inn i vår lokale jaktbutikk ser ikke mannen bak disken på meg overhodet. De to snakker sammen uten at han enser at jeg er der i det hele tatt. Den dagen jeg kom tuslende inn alene kom han stormende med et bredt smil og "Næmmen har han sendt deg for å handle for seg i dag??" Vantroen lyste av ham da jeg forklarte at neida, jeg skulle handle til meg selv og måtte ha litt 9mm til treningen i kveld. Han ble plutselig veldig serviceminded og løp for å hente, kom ut med en pakke med 50 skudd og sa vel noe sånt som "Nå har du vel lenge du da". Innvendig hadde jeg lyst til å kvele fyren, men jeg smilte pent og ba han hente 5 pakker til. Ansiktsuttrykket hans da: Priceless :lol:

Går ikke inn der lenger med mindre jeg absolutt må. På XXL får jeg alltid kjempeservice, og enda bedre på Våpensøilen, selv når jeg kommer alene :D

Link to comment
Share on other sites

Trenger da ikke dokumentere noe som helst... Hvorfor skal jeg det... Jeg vet det er slik i de klubbene jeg har vært/ er medlem i... Holder for meg det... Og at utsagnet til askepott er satt på spissen, ja, det er det... Men makan for utsagn da! Hehe

 

At grupperinger som gir like muligheter til alle innad i klubben er jeg for i enhver grad... At jeg ønsker å treffe kvinner på skytebanen og gjerne på jakt er også realiteten... Men at jeg ønsker at kvinner skal få særegne rettigheter fordi de er kvinne???? Hallo??? Goddag??? Noen hjemme???

 

Dersom du ikke tror meg når det kommer til lokal-lags "supsidiering" av kvinneutvalg, så skal det svært lite research til for å bekrefte dette...

 

Men for meg er denne saken død nå... Jeg ønsker å treffe kvinner på skytebanen... Og håper "kvinnedagene" opphører slik at man kan få en blandet skytegruppe... Kjedelig å ikke treffe annet enn "køller" på skytebanen da kvinnene ofte foretrekker rene kvinnetreff der menn har, "ingen adgang!"

 

Jeg håper inderlig at ditt lokallag fortsetter med rene kvinnetreff for all fremtid

 

 

Svehella

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hehe ... Skjellanger vil gjerne møte jenter på skytebanen men tiltak som fremmer rekruttering av jenter er han helt imot ... den retorikken applauderer jeg!

 

Skal du få med flere jenter akkurat som du vil få med flere ungdommer så må du legge til rette for det!

 

Tilbake til topic så må vi nok desverre leve en stund til med holdninger overfor jenter som "noen" føler tråkker over og inn i vår mannsdomminerte teig ...

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss handler ammo og andre jaktrelaterte saker på "Sportsbutukken AS." Denne butikken er i følge min ringe oppfatning en klesbutukk som i tillegg til hysterisk dyre "moteklær til å bli svett i" også selger et og annet "remedium" eller "hardware" som egner seg til friluftsliv, og hvis man har jævlig flaks har de også en liten krok med et begrenset utvalg av våpen og ammo.

 

Det skal ikke mye fantasi til for å forstå at 90% av de som jobber der vet mye mer om GoreTex enn om jaktammo for elgjakta. De aller flest av disse butikkene har en betydelig overvekt av mannlig betjening, ser at endringer heldigvis skjer og at fler og fler jenter jobber på "Sporten", men ærlig talt er det jo litt forståelig at en gutt som ikke vet mye om våpen ikke ønsker å avsløre sin uvtenhet om temaet når en søt ung Askepott har funnet fram til "Guns & Ammo" hjørnet og antakelig ønsker å kjøpe noe der. Da er det enklest å late som om man ikke ser Askepott og håpe at en annen kollega må "dumme seg ut" overfor Askepott. Selvsagt bare en teori, men faktisk godt mulig. Det går vel ut over manndommen hos enkelte at kvinner vet mer om jakt og våpen enn gutta! Selv var det mor som kunne jakt og våpen da jeg vokste opp. Når morfar kom hjem fra jakt var det døtrene som fikk i oppgave å pusse våpen, og senere når de ble store nok ble de dratt med på skytebane og opplært til å skyte for å treffe! Var nok "noe uvanlig" på 30 tallet, men gunstig for meg som vokste opp med en mor som ikke så på våpen som "FARLIGE"!

 

Så har vi en annen mulighet, nemlig det at betjeningen i butikken ikke har fått opplæring i kundebehandlig! De har ikke lært at de skal henvende seg til kunden og tilby hjelp. Mange butikker lider under dette, at betjeningen overser kundene, og med mindre omsetning som resultat. Men hvis de overser Askepott og tar kontakt med gubben som kommer etterpå er det jo ikke dette som er problemet.

 

Men det store problemet i bransjen synes likevel å være at det er mange duster som driver slike butikker. Det finnes innenfor alle former for skyting/jakt et antall "verdensmestre" som oppfører seg som drittsekker både på skytebanen og i våpenbutikken! Men jeg tror ikke det er holdninger som er kjønnsrealtert. Uansett om det er en ung gutt som kommer eller om det er et hunkjønn bare MÅ disse personene vise sin totale "overlegenhet", og mangel på folkeskikk. Det skal vel ikke ses bort fra at det er slike typer Askepott har møtt?

 

Da jeg ikke er heldig nok til å ha en spesialbutikk i nærområdet, benytter jeg enhver mulighet til å stikke innom slike butikker hvis jeg ser noen når jeg ute på reise. Og jeg må si at jeg ofte har møtt butikkbetjening som er så jævlig totalt uinteressert i å selge at jeg ikke forstår hvordan butikken unngår konkurs. Slett ikke alle, det finnes lysende unntak, bevares. Men blant annet en nede på Østlandet ( Som har skaffet seg egen tåd på dette forum for dårlig service! ) der vi på forhånd hadde "bestillt tid" for å få tatt ut en skytterjakke til jentungen, og ble møtt av "Den Totale Likegyldighet", og "spesialisten" vi hadde avtalt møte med klokken så og så, likevel hadde gått for dagen. Vi hadde gått av Flytoget kun for å møte ham! Men det skal sies at jeg kom drassende med kone og datter! Mulig det var dette som var problemet?

 

Men for å avslutte så tror jeg problemet er litt mer generellt "bad attitude" enn kun kjønnsdiskriminering, selv om man ikke kan se bort fra det. Likevel vil jeg hevde at det å "overse" kvinnelige kunder er det dummeste man kan gjøre i en butikk. Jentene vet gjerne hva de vil ha og de VIL HA DET! og da spiller prisen mindre rolle!

 

Men for oss som jobber aktivt for å få fler damer inn i skyttermiljøene er det rett og slett deprimerende å høre slike historier. Og der vi andre kan gjøre en positiv forskjell er at vi kan gjøre oppmerksom på at "den damen der kom før meg". Og på skytebanen kan vi be de gamle "surkukene" om å holde kjeften når de begynner å rakke ned på nybegynnere uansett kjønn! Og hvis det er skytebaneleder som er en "surkuk" kan vi ta det opp med ledelsen i skytterlag/klubb!

Link to comment
Share on other sites

har opplevd det som Askepott skriver om her, ikke at jeg får hjelp (jeg er jo mannlig), men noen av venninnene mine får nesten ikke hjelp når dem er innom en jaktbutikk. (blir mye av det samme som hvis jeg går inn i en klesbutikk....)

 

Men faktisk hvis jeg er med så får dem hjelp, vet ikke hvorfor men hvis ikke jeg er med får dem så si ikke hjelp til å finne ammo, våpen, kikkert etc.... men på de butikkene dem får hjelp så er det topp service selv når ikke jeg er tilstede :lol: noe med de få butikkene jeg handler i er jo nå nettopp pga jeg kjenner butikken like bra som eierene og vet hva jeg skal ha. som sjefen i ene butikken har sagt til meg, "deg gidder jeg ikke å hjelpe når du skal ha varer, du vet hva du skal ha og hvor det står" med et stort glis :mrgreen: men i samme butikken får jenter/kvinner bra service.

 

men er mye trøbbel med kjønnsdiskriminering innen hobbyen våres som Askepott tar opp, noe vi må bli kvitt!

Link to comment
Share on other sites

Enig. Om vi vil ha flere kvinner må vi også skape et miljø som passer for begge kjønn. For liten oppmerksomhet er temaet i denne tråden, men jeg tror for mye oppmerksomhet er minst like skadelig. Vi mannfolk kan være fryktelig nedlatende og belærende ovenfor kvinner når de tråkker inn i våre kretser, det må være helt pyton å bli utsatt for. Det er helt sikkert godt ment, men det hjelper så lite.

 

I tillegg har vi de som må sjekke opp alt som ikke har en kølle mellom bena, en mer effektiv måte å skremme vekk damer på finnes vel ikke?

Link to comment
Share on other sites

Det pussige er at når jeg går inn i en typisk "damebutikk" for å kjøpe et eller annet til madammen så blir jeg alltid møtt av smilende serviceinnstilte damer som gjør alt de kan for å hjelpe meg med å finne det jeg skal ha......vi mannfolk har nok noe å lære ja hehe

Link to comment
Share on other sites

For liten oppmerksomhet er temaet i denne tråden, men jeg tror for mye oppmerksomhet er minst like skadelig. Vi mannfolk kan være fryktelig nedlatende og belærende ovenfor kvinner når de tråkker inn i våre kretser, det må være helt pyton å bli utsatt for. Det er helt sikkert godt ment, men det hjelper så lite.

 

Er helt enig at for mye oppmerksomhet også er skadelig. Det er ikke gøy og møte disse nedlatende og belærende mannfolkene, men de er enkle å sette på plass. Likevel er det nok viktig å passe på nybegynnerne, som ikke har selvtillit og kanskje ikke kunnskaper nok til å vise vedkommende at hun absolutt ikke trenger hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Dette er naturligvis ikke noe hyggelig å oppleve, og jeg mener ikke å bagatellisere opplevelsen(e), men fordommer er et menneskelig trekk som vi har alle sammen. Det er bare ikke så sjarmerende. Jeg har noen opplevelser av samme type, men fra et helt annet miljø, nemlig som tidvis mannlig betjening i en garn og strikkeforretning. Etter hvert som det har blitt kjent at jeg står der og kan svare på litt mer enn hva klokka er, har det roet seg. Men fortsatt er det kunder som sender meg "rare" blikk om jeg tilbyr hjelp. Det er nesten så de ser etter håndveska mi.. Noen rygger nesten ut av døra, heller enn å diskutere strikkefasthet eller oppskriftsproblemer med meg. Og for all del, jeg kan da ikke svare på alt.

Den gode nyheten er at så fort kundene kommer over sjokket at en mann vet forskjellen på rundpinner og strømpepinner, får jeg stort sett bare positive kommentarer.

 

Jeg har jo reflektert en del over dette, og tror ikke at det er vond vilje, eller mistro til meg som mann eller person det går på, det er nok heller den inngrodde vanen at menn går i garasjen og gjør det menn gjør, kvinner koser seg med håndarbeid.. Kjønnsrollemønsteret sitter hardt i oss alle, meg også.

 

Jeg tror nok at jeg og de relativt få andre mennene som fusker med håndarbeid beriker det miljøet, akkurat som jaktende/skytende kvinner beriker kammeret og de dype skoger. Vi har alle godt av å få utfordret fordommene våre litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår dere alle sammen jeg... Og jeg er helt enig med de fleste av dere... Jeg er for at så mange kvinner som mulig starter med jakt og skyting... Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal betale for deres private jaktterreng... Da jeg tok jegerprøven, prøvde jeg iherdig å komme meg med på et jaktlag... Det var vanskelig... Det virker på meg som om man endten må ha en megafeit lommebok, eller arve plass på jaktlaget for å få innpass... Da synes jeg det var mer enn litt surt når jeg fikk vite at kvinnene hadde skaffet seg eget jaktterreng som bare dem fikk bruke, samtidig som de hadde innpass i "mennenes jaktterreng" som hadde begrenset med plasser...

 

 

Jeg synes kvinner på jakt er tøfft... Det jeg derimot ikke synes noe om er at jeg skal supsidiere deres jakt, når jeg ikke klarer å finne jaktterreng jeg kan jakte i selv... Hvor rettferdig er det da???

 

 

Kjenner mange jegere jeg som har samme problemstilling... De er forholdsvis ferske med jegerprøven, og prøver å finne seg et jaktlag men får til stadighet nei til svar... Da er det ikke så kult se jeger etter jeger gå på jakt i et område som man selv har vært med på å finansiere, uten å få mulighet til å delta selv...

 

 

Lettere å forstå nå? Kunne gjerne virke som kritikk mot kvinner tidligere, dette er det jo på ingen måte. Var heller ment som en kritikk mot NJFF, da jeg føler nye jegere burde prioriteres likt, få like muligheter på kryss av kjønn...

Link to comment
Share on other sites

Hehe.... :twisted:

 

:mrgreen: Ja, de har et terreng til hjortejakt som det er noen plasser på... Men ant. Plasser er begrenset... Småviltområdene har jeg prøvd tidligere uten å se så mye som en fjør... Men skogsfugljakt finnes rimelig over alt :D Er hjort og elg jeg har lyst å prøve nå... Men det er umulig dersom man ikke er milliardær, arver jaktlagsplass eller gjør som videoen din viser til... Hehe :mrgreen:

 

Men får fortsette å prøve å finne meg et jaktlag... Må jo lykkes en eller annen gang,,, hvis ikke får jeg starte ett selv... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ting er i alle fall helt klart, Og det er at jeg ikke går inn i et forhold pga jaktrettigheter. Jeg lar i allefall ikke meningene mine bli styrt av allmuen! :mrgreen:

 

Idag blir jakten som skoleklassene på 1920-30 tallet... "La oss skille gutter og jenter"!

 

Edit: hvorfor ha det slik, når klubben heller kan arrangere ting i fellesskap?

Link to comment
Share on other sites

Ja da har du ikke skjønt poenget Skjellanger, hadde det ikke vært for de inngrodde holdningene kunne dette fint vært arrangert i fellesskap ... vi burde ikke trengt å kvottere og spesialbehandle jenter og de ønsker det heller ikke selv men det er desverre nødvendig enn så lenge i mange tilfeller ... flere kommentarer i denne tråden viser jo uten tvil hvorfor ...

Link to comment
Share on other sites

Skjellanger: Jeg ser hva du vil frem til og kan forstå frustrasjonen med tanke på at du ikke får innpass i jaktlag selv. Men dette blir litt som å være motstander av inntektsskatt på bakgrunn av man selv ikke benytter alt skatten brukes til. Feks. at skatten betaler for barnehager og skoler men man har ikke barn selv.

Link to comment
Share on other sites

EM: for å svare deg... Ja, du har helt rett... På samme måte som jeg har lyst på flere penger, men kjøper ikke aksjer med innsideinformasjon for å oppnå det...

 

Skjønner du hvor jeg vil hen?

 

Uansett, dette er mitt syn på saken...

 

Men som Askepott egentlig var ute eter var det diskriminering i jaktbutikker... Og det er jeg stor motstander fra... Men har ikke sett det selv... De stedene jeg har vært har de ansatte nærmest løpt om kapp for å komme først til damene i butikken... Hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker meg godt i jaktbutikker og har bare positive opplevelser derfra. Føler ikke at jeg blir behandlet annerledes enn gutta. På den lokale sjappa kjenner jeg jo alle, men var nylig innom en jaktbutikk på østlandet og fikk presis samme oppfølging som de andre der inne.

 

Dengang jeg begynte å jakte var det imidlertid annerledes - men verden går heldigvis framover :)

Link to comment
Share on other sites

XXL vil jeg faktisk påstå er rekordholdere i antall useriøse og lite imøtekommende selgere.

dette baserer du på hva? kan med 100% sikkerhet si at min opplevelse er noe helt annet enn det du "påstår" her

har ikke hatt noe annet en god erfaring med XXL og ikke minst gode priser på det jeg kjøper

en norsk våpenbutikk skal slite lenge med og klare og gi meg de gode tilbudene og prisene XXL har gitt meg

Link to comment
Share on other sites

syntes ikke det er så vanskelig og unne de få jentene/damene som faktisk vil jakte egne tilbud, kanskje det er akkurat det som skal til for at de tør og komme på banen/i skogen sammen med mannfolk som klør seg på balla og spytter snus , for da har de fått en liten trygghet før de kommer slik at de ikke trenger og bli belært og sett ned på om de skulle si noe feil eller kløne.

Link to comment
Share on other sites

for meg høres det veldig rart ut at jentene skulle ha et eget opplegg forde det finnes et par bedritne menn som tror de er noe spesielt

synes heller man bør fjerne menn som rakker ned på det motsatte kjønn og bedriver kjønnsdiskriminering

skal man stå og se ned på jentene og belære dem bør man kansje finne noe annet

jakt er ikke forbeholdt menn alene..for min del er jenter like mye velkommen som menn på banen

det handler bare om respekt

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe rart at jenter får egne opplegg skreddersydd til seg, da spesielt med tanke på mannsbastionen jakt. Dette da endel av jentene er særs sarte og vare for visse typer reaksjoner, og trenger å få bygge opp litt selvtillit og kompetanse før de møter den virkelige verden.

 

Merk at dette kun gjelder de jeg kaller sarte, og det med sarte går kun på usikkerhet i forhold til miljø og kotyme. Jenter i dag er generelt tøffere enn toget, og mer enn en match for de fleste av oss karer. Men endel har som sagt litt emosjonelle problemer.

 

Når de vel har lært det de trenger og selvtilliten er bygget opp, er de nok ikke så sarte lenger, og klarer seg godt på de fleste områder.

 

Når det gjelder skytedelen, er jeg ikke for å skille de fra gutta. Selv om de riktig nok kan få bedre utbytte av selve grunnopplæring uten en haug med griser rundt seg, er slikt ikke lenger noe særlig problem lenger.

 

De fleste jenter/damer jeg har sett, er vel så kapable som gutta bak ett gevær. Nok til å stoppe kjeften på eventuelle grinebitere.

 

Heldigvis er det ikke lenger akseptert at noen slenger dritt, med mindre det er mellom kompiser.

 

Verden går fremover, men skal man ha tak i enslige damer, eller damer som vil inn uten at typen driver med det. Må vi legge forholdene til rette ennå en tid fremover. Og så er det nok rimelig greit å være en jente gjeng på samme måte mange av oss kara foretrekker rene guttelag. (Når det er sagt så er jeg på jaktlag med blanda drops, og trives veldig godt med det).

Link to comment
Share on other sites

XXL vil jeg faktisk påstå er rekordholdere i antall useriøse og lite imøtekommende selgere.

dette baserer du på hva? kan med 100% sikkerhet si at min opplevelse er noe helt annet enn det du "påstår" her

har ikke hatt noe annet en god erfaring med XXL og ikke minst gode priser på det jeg kjøper

en norsk våpenbutikk skal slite lenge med og klare og gi meg de gode tilbudene og prisene XXL har gitt meg

 

 

Kanskje han setter større krav til kompetanse enn du gjør da vet du. :wink:

Enkelte ønsker å få gode svar på sine spørsmål fra en selger, og ikke bare noe selgeren har lest på baksiden av forpakningen eller på en nettside, men folk har forskjellige krav.

Inkompetanse kan være OK bare prisen er lav nok liksom. :roll:

 

Min erfaring er at jenter presterer bedre enn de fleste hannkjønn på banen, og dermed er de ikke så velkomne blant gretne gamle verdensmestere....i så måte er det kanskje enda verre at jeg bare har gode erfaringer med jenter i skauen også, så Askepott hadde nok fått tilbudet før de fleste andre her om jaktlaget skulle utvides.

Og nei, vår kjære Jaktlykke er inhabil, for hun er både bedre skytter og jeger enn meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

vår kjære Jaktlykke er inhabil, for hun er både bedre skytter og jeger enn meg.
Jaktlykke er inhabil fordi hun er en "jaktkjendis". At hun skulle bli behandlet respektløst i en jaktbutikk, er like sannsynlig som at Meryl Streep blir kastet ut fra Oscargallaen. :lol:
Link to comment
Share on other sites

XXL vil jeg faktisk påstå er rekordholdere i antall useriøse og lite imøtekommende selgere.

dette baserer du på hva? kan med 100% sikkerhet si at min opplevelse er noe helt annet enn det du "påstår" her

har ikke hatt noe annet en god erfaring med XXL og ikke minst gode priser på det jeg kjøper

en norsk våpenbutikk skal slite lenge med og klare og gi meg de gode tilbudene og prisene XXL har gitt meg

 

Dette baserer jeg på de utallige ganger jeg har vært hos div. XXL-butikker.

Det er svært få av de som jobber i "friluftsliv"-avdeling som sitter på større kompetanse om noe som helst der inne. Svært mye til alt av informasjon en får om forskjellige merker og produkter er tydeligvis påvirket av at XXL vil selge det som gir dem størst fortjeneste. Spør du etter Zeiss er de raske med å foreslå driten av driten- mandagsprodukter fra MacKenzie o.l., for så å påstå at en Leica ALDRI vil kunne være bedre enn en Phoxx-avstandsmåler. Dette nemlig fordi Leica er totalt overvurdert og overpriset, samtidig som Phoxx tydeligvis er best i test, ti av ti ganger, med den innstilling av at dersom du tenker annerledes må du være heelt på bærtur.

 

Lapua og RWS er tull, det beste av alt er Fiocchi og Selleri-Gulrot. Nemlig! Og jaktklær er selvfølgelig preget av at det er ETT merke som gjelder: MacKenzie atter en gang.

Kaliber får du ikke velge selv, du VIL ha 6,5x55mm, og det får du uansett om du "vil" ha .308 Winchester, 9,3x63mm eller noe som helst annet. For selgeren har jo 6,5x55mm og dermed er det jo kun det som gjelder.

 

Det er heller ikke få ganger jeg har blitt pekt på med våpen av selgere som stiller seg totalt uforståelige til at jeg per prinsipp ikke føler meg komfortabel med å bli siktet på verken av en jypling av en selger så vel som en tilfeldig "duuude" som sjekker ut de "rambo" Weatherby-haglene.

 

På den andre siden så tviler jeg ikke på at enkelte butikker kan ha dyktige selger som kan sitt fag, men min erfaring tilsier at lokale filialer har et sviktende utvalg av pushere. Selvsagt med unntak, det kan nevnes én kar som er imøtekommende og vet imponerende mye, men det skinner tvers gjennom resten at her er det noe som mangler.

 

 

Nå er jo dette strengt tatt totalt irrelevant til det tråden handler om, så hvis du vil fortelle meg mer om hvordan jeg tar feil kan du gjerne sende meg en PM.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...