Jump to content

Kjønnsdiskriminering i bransjen.


Askepott

Recommended Posts

Nå handler jo denne tråden om Kjønnsdiskriminering

 

men må bare si at det du snakker om her er noe jeg ikke kjenner meg selv igjen i

har selv sett på Zeiss hos XXL igår samt sett på en ny Heym rifle

fikk et inntrykk av at de hadde like mye kunskap som mangen her inne har

følte heller ikke at selgeren skulle presse på meg noe annet kaliber enn jeg selv ønsket

fikk til og med sammenlignet Heym opp mot Mauser M03 og der ifra var jo valget enkelt og prisen god

 

men det er trist vist du har hatt dårlig opplevelse av XXL og det er jo kritikk XXL må rette seg etter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har tilsvarende erfaring fra elektronikkbransjen. Hvis jeg kommer sammen med kona inn i en butikk, vil selgerne i 9/10 tilfeller henvende seg til meg.

 

Selv når kona tar initiativet til å snakke med selger, går de alltid over til å prate med meg.

 

Min løsning er å være mer eller mindre uinteressert og trekke meg litt unna, og da tar de som regel hintet.

 

Problemet for selgerne er vel at i 9 av 10 tilfeller så er det mannen som skal handler enten det er i jaktsjapper eller på elkjøp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min bedre halvdel foretrekker å ha med meg i sånne butikker, ikke fordi hun er redd for å bli oversett og neglisjert, men av frykt for å bli overkjørt av dyktige selgere og komme hjem med noe svinedyrt som hun ikke har behov for.

Min opplevelse er at ekspeditørene hos XXL stort sett har mer peiling på skismøring og joggesko enn våpen, og i 99% av tilfellene er kompetansenivået mitt høyere enn det man finner bak disken der.

 

At dama ikke vil ha med meg i skobutikker er en helt annen sak. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OT - ikke for å forsvare selgerne hos XXL men min erfaring er at de stort sett er vant til å forholde seg til amatører. Siden de har alt mulig i butikkene, så slenger det innom veldig mange som stopper opp ved våpenavd., men som i utgangspunktet ikke bedriver jakt/skyting.

 

Deres erfaring er derfor at de må forklare alt på et veldig grunnleggende nivå, og som for en erfaren våpenkunde, vil virke veldig belærende.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt, men å hevde at Norma Vulkan er en god erstatning for Norma Oryx (som var utsolgt) er ikke noe tegn på høyt kompetansenivå hos selger i mine øyne.

Må i rettferdighetens navn innrømme at det eksempelet ikke var fra en XXL butikk, men jeg har truffet på mye av det samme der i gården.

Link to comment
Share on other sites

Her ute vil jeg si at xxl gjør en over gjennomsnittet god jobb...

De er ikke verdensmestre noen av de som jobber der, men de utgir seg ikke for å være det heller... Var innom xxl i forrige uke hvor selger fortalte kunde at han aldri hadde skutt med rifle enda og skulle ut å teste forskjellige våpen og ammotyper senere den uken... Er ikke en ukjent sak at kunder drar i spesialforetninger å får eksperthjelp, og når de vet hva de vil ha, så drar de på xxl og kjøper det der... Å til de salgene trengs ikke rare kunnskapen... :mrgreen:

 

 

Men kundebehandlingen på xxl er sikkert veldig variabel, men min erfaring er rett og slett upåklagelig... Fantastisk bra service på min lokale xxl! :wink:

Link to comment
Share on other sites

XXL vil jeg faktisk påstå er rekordholdere i antall useriøse og lite imøtekommende selgere.

 

Ikke vet jeg hvilken av XXL sine butikker du frekventerer. Ikke vet jeg noe om ditt kunnskapsnivå.

Men når jeg leser denne og andre tirader mot et sted jeg tidvis jobber reagerer jeg. Mest med vantro. For jeg verken tror eller føler at det du hevder er rett.

Hvorfor.

Jo bak disken på Vilmaksavdelingen der jeg jobber (XXL Lagunen) står der 4 stk med allsidig jeger erfaring. To jegerprøve instruktører. Tre av de faste ekspeditørene er jegere og de har relativ lang jakt erfaring. Og der er noen våpen instruktører innen Dynamisk, Hagle og Rifleskyting.

Men for all del , en kan jo treffe på en timmehjelp som er dyktig på fluefiske, ikke sikkert han kan noe om lade komponenter.

Vilmarksavdelingen har ca 7000 artikler i sortimentet. Du kan ikke forvente at alle som jobber på avdelingen har detaljer kunnskap om alle duppedingsene. Du har heller ikke detalj kunnskap om alt det du steller med.

 

XXL Har aldri tatt må av seg om å være detaljspesialist. De satser på varere og et vare valg som dekker den brede befolkningens behov og ønske.

 

Du er hjertelig velkommen inn til meg en dag jeg er på jobb. Så kan vi diskutere fag. Være seg kuler våpen, ladedata eller optikk. Kan sikkert og gi deg grundig innføring i de forskjellige jaktklær om du ønsker. :-)Eller andre varer for den del. Men på hest har jeg lite og tilføye.:-(

 

PS.

Din kritikk av min arbeidsplass er brakt opp på rett nivå. Så håper jeg at det blir bedre i fremtiden. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt ingen erfaring med XXL på Lagunen, har hatt planer om å besøke ved turer til Kronstad, men har dessverre aldri fått tiden. Som det står under bildet av Daffy Duck bor jeg på Karmøy, ergo er det Haugesundsavdelingen jeg besøker :)

 

Jeg vil ikke si at min kritikk kan rettes mot verken XXL i sin helhet, men snarere enkelttilfeller som brenner seg fast enklere enn de positive opplevelsene.

Min lokale XXL har hatt svært mange forskjellige i villmarksavdelingen, enkelte med variabel kunnskap og erfaring. Det må understrekes at jeg selv sitter på lite av begge deler, jeg tror jeg kan mye, men det er -som ofte bevist- flere ganger basert på det jeg har hørt, sett, og lest. Det er ikke noe som andre enn meg kan stå for.

 

Selvsagt er det mer enn OK at ikke alle vet alt om alt. Ei heller at alle vet noe om alt. Det er tross alt ikke noe en kan forvente av noen.

I motsetning til de negative opplevelser er det selvfølgelig også mange positive. Det er flere ved XXL Haugesund som kan sitt fag, det er det. Likevel føler jeg at det er svært mange vikarer, ekstrahjelper osv som er der oftere enn de som kan noe- jeg vet ikke om det skyldes underbemanning eller noe annet, men det er intet annet enn frustrerende å gang på gang få trykket inn feil på feil - Zastava er ikke Tsjekkisk, og det er store forskjeller på Z99 og en CZ455. Å bli fortalt hvor dumt det du vil ha er, for de kan gjerne selge deg noe bedre - det vil si noe i en helt annen prisklasse som gir XXL en større inntekt per vare, det er også noe irriterende i lengden. Det er både lov og forståelig at XXL tenker slikt, men det er neppe noen som setter pris på at det gjøres såpass åpenbart for kunden. Det er svært mange jeg kjenner som er fullstendig enig i dette inntrykket, være det seg angående kjøp av våpen, telt, sykkel, fotballsko eller ridehjelmer (dette er kun eksempler, ikke på noen måte ment å henge ut selgere eller avdelinger ved XXL Haugesund). Jeg personlig er ikke noen stor tilhenger av de salgsteknikker som brukes av enkelte på XXL, og velger derfor å ta enkelte av mine kjøp hos andre kjeder. Jeg er også knyttet opp i mot Living A/S og har i det siste fått en bitter ettersmak i sammenheng XXL, Living, Skeidar MM som det ikke trengs sis mer om.

 

Det hadde vært hyggelig å tatt turen innom på Lagunen en dag, skal se om ikke jeg får det til neste gang jeg er i Bergen. At du ikke er noen hestekar går helt fint, det er ikke jeg heller :)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

XXL vil jeg faktisk påstå er rekordholdere i antall useriøse og lite imøtekommende selgere.
Dette baserer jeg på de utallige ganger jeg har vært hos div. XXL-butikker.
Jeg vil ikke si at min kritikk kan rettes mot verken XXL i sin helhet, men snarere enkelttilfeller
det står under bildet av Daffy Duck bor jeg på Karmøy, ergo er det Haugesundsavdelingen jeg besøker :)

 

dette er hva du har sagt i denne tråden og for meg så stemmer det bare ikke..din kritikk i mot XXL har i høyeste grad vært bredere enn bare

et enkelt tilfelle selv har jeg vært innom Haugesunds Avdelingen til XXL på Raglamyr og synes den er helt grei

hva slags opplevelse du har der ifra kan bare du si noe om

men det henger ikke helt i sammen det du har sagt iforhold til din kritikk av XXL i sin helhet..da du snakker om XXL som flere butikker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...