Jump to content

Førstegangsrifle: 6.5x55 eller .308?


huntingdaddy

Recommended Posts

I praksis blir det nok det samme for deg om du velger 6,5 eller 308.

For den jakta du har tenkt, så er forskjellene mellom de kun av akademisk interesse.

 

Jeg har god erfaring med å kjøpe både brukte riflerog kikkertsikter. Hvis du er riktig heldig finner du et ferdig oppsett som passer for deg. En annen mulighet er å ringe noen forhandlere og høre hva de kan sette sammen for deg av brukt rifle, montasjer og optikk som passer til budsjettet ditt.

 

Det er lettere for folket å tipse deg om greie handler hvis du kunne antyde hva total budsjettet ditt er.

 

Litt om mine egne erfaringer med rifler og optikk i den prisklassen jeg oppfatter at du kan tenke deg.

 

Rifler:

Begynnte karriera mi med en Brno 601 i 308 W. Det var en uforskammet god rifle til den prisen. Den gikk veldig godt og hadde tilnærma likt treffpunkt med alt jeg prøvde av ammo. Jeg syntes den var lett og hendig. ( den krevde litt jobb for å bli bra, men ikke noe jeg ikke kunne gjøre selv uten bakgrunnskunnskap )

 

Jakta et år med en Mauser M98 i 30-06 med jaktstokk. Det var helt greit, fikk til og med skutt en elg. Jeg har ikke sansen, men det er kun min personlige preferanse. Ingen tvil om at en ombygd hv-Mauser eller skytterlags Mauser er et godt jaktvåpen, hvis jobben er gjordt

skikkelig.

 

Kikkertsikter:

 

Har hatt sikter fra Burris( Fullfield II ), Nikon( Monarc ), Leopold( VXI, VXII,VXIII)og Bushnell(3200), som alle fungerte godt til jakt.

 

Det er veldig i vinden nå å ha lyddemper på rifla, jeg hadde heller lagt disse pengene i bedre rifle eller optikk og treningsammunisjon.

 

Rifla kan gjenges seinere hvis du finner ut at du vil ha det. Jeg har ikke demper på den rifla jeg bruker absolutt mest.

 

Det viktigste for å bli en dyktig jeger er ikke utstyret, men å lære seg å beherske den redskaper en har. Og fremfor alt å bruke mye tid i skauen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Blir alltid kaliber krig :lol:

Ja, regna jo med det jeg også da. :twisted:

Begynnte karriera mi med en Brno 601 i 308 W. Det var en uforskammet god rifle til den prisen. Den gikk veldig godt og hadde tilnærma likt treffpunkt med alt jeg prøvde av ammo. Jeg syntes den var lett og hendig. ( den krevde litt jobb for å bli bra, men ikke noe jeg ikke kunne gjøre selv uten bakgrunnskunnskap )

Utifra det jeg har lest fra både deg og flere andre her, så har jeg bestemt meg for en .308. Om det blir så en Brno 601 eller noe annet finner jeg vel ganske snart ut av, men det ligger noen fine Brno ute så jeg får se. :winke1:

Det er veldig i vinden nå å ha lyddemper på rifla, jeg hadde heller lagt disse pengene i bedre rifle eller optikk og treningsammunisjon.

Rifla kan gjenges seinere hvis du finner ut at du vil ha det. Jeg har ikke demper på den rifla jeg bruker absolutt mest.

Ja, har lagt merke til det allerede blant postene jeg har lest, men er ikke dette greit hvis man driver med smygjakt?

Det viktigste for å bli en dyktig jeger er ikke utstyret, men å lære seg å beherske den redskaper en har. Og fremfor alt å bruke mye tid i skauen.

Det er akkurat derfor jeg ønsker meg et greit "startersett" sånn at jeg kan heller legge penger i treningskudd og utgifter til reise osv. :mrgreen:

6.5x55 er et fint førstegangskaliber, dog litt marginalt til elg....

Til tross for at det er veldig liten sannsynlighet for at det blir elgjakt med det første, så er dette også enda en grunn for meg å velge .308.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, har du fått ordnet med optikk ennå? Jeg har noe "ræl" av billig optikk med montasjer du kan få gratis mot betaling av frakt. 3-9x40 (kan sjekke merke når jeg kommer hjem fra jobb, dersom det er interessant). Bedre at det blir brukt av en ny jeger enn at det bare ligger "på vent" i skapet der det ikke blir brukt hos meg.

 

 

Hør gjerne fra deg.

 

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, har du fått ordnet med optikk ennå? Jeg har noe "ræl" av billig optikk med montasjer du kan få gratis mot betaling av frakt. 3-9x40 (kan sjekke merke når jeg kommer hjem fra jobb, dersom det er interessant). Bedre at det blir brukt av en ny jeger enn at det bare ligger "på vent" i skapet der det ikke blir brukt hos meg.

 

 

Hør gjerne fra deg.

 

 

-Valfader

Nei, det har jeg ikke enda. Wow, det hadde vært toppers det! :o Merket spiller ikke en rolle for min del, da jeg uansett ikke kommer til å kjøpe noe Zeiss/Swarovski med det første og trenger uansett optikk for å øve. :D Sender deg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, du har fått mange svar her. Noen mer relevante enn andre :mrgreen: Du fikser vel å skille de fra hverandre. Her er mine 2c:

 

* til det bruket du skisserer spiller kaliber 6.5x55 eller 308 ingen trille. Skal du skyte langhold så er det en del å si om dette, til vanlig jakt spiller det liten trille.

* styr unna HV Mauser. Det er maaaange som har startet med en billig mavvsær, og betalt for mye for det. Hvis den ikke er ombygd, og du tenker på en original Mauser slik Adolf og hans menn brukte den, så er den ikke velegnet til Norsk jakt. Du jakter nok ikke lenge før du får lyst til å sette på et kikkertsikte, da må du smi om hevearmen og borre opp til montasjer. Det koster litt. Så irriterer man seg over trykkpunktavtrekket, og skifter det. Så er det stokken da... solid og sånt med klumpete og med elendig "pistolgrep" = kjøper en ny. Allikevel kjennes det ikke helt bra. Så skroter man den og kjøper en moderne rifle. (Vetlus, leser du dette?? :mrgreen::mrgreen: ).

* Dersom du kjøper en som er ferdig ombygd så koster den like mye som en moderne rifle. Da må du se selv... men jeg ville i alle fall foretrukket en BRNO eller lignende fremfor en omsmidd Mauser.

* kikkertsikte.... er gullegodt! Og her er det slik at man får det man betaler for. For å si det på en annen måte: Rådyret gir bæng i om det blir skutt med en kule som kommer ut av løpet til en HV Mauser som koster tilsvarende en kasse øl, eller om kula kommer ut av en rådyr kreasjon med gravyre til prisen av en porche. Men om du bruker billig optikk er det ikke sikkert du ser rådyret i siktet ditt i skumringen. Beinharde prioriteringer.

* Du nevner demper. Jeg bruker demper på bane og jakt på riflene mine. Det sparer hørsel, og har flere fordeler under jakt. Men børsa blir fort fremtung og lang hvis man ikke kapper løpet. Min helt subjektive regel er at til smygjakt vil jeg helst kappe løpet tilsvarende vekta av demperen for å beholde ballansen.

 

Lykke til! Kom tilbake med bilder av børse og blinker når du kjøper noe da!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Eier du våpen litago ? Har du ikke hørt om forskjellig lengde på låsekassene ?

 

Det er det fler som har lurt på.

 

Er lov å tenke selv om du har blaser vettu ;)

 

Det er jo som kjent unødvendig når man har Blaser...... :wink:

Har Blaser selv jeg.......

Link to comment
Share on other sites

Ingen dyr jeg har skutt har nevnt noe om at de var misfornøyde med kaliberet jeg brukte... Ingen bom jeg har skutt har hatt noe med kaliberet jeg brukte.

Sålenge ammo er å få tak i og ikke koster skjorta, så er det ikke nøye rett og slett - ikke før en skal spesialisere et eller annet.

Jeg har ei rifle i et "flattskytende " magnumkaliber fordi jeg liker det, og fordi et par steder jeg jakter kan presentere dyr på nokså lange hold. Den type ting er for spesielt interesserte uansett.

 

IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Her er jeg stokk uenig. Man jakter helt fint med en HV-mauser, om det er det man har råd til. Man får de for 1000 kroner og økonomisjefen blir topp fornøyd, og en kan legge penger i en god håndkikkert, eller gode klær?

Min k98 har aldri vært i HV, og er i 8x57, men saken er at det er ei hendig lita rifle - ikke veldig lett, ikke veldig behagelig å skyte med - siktene tillater ikke jakt på nevneverdig langt hold, men man kan slå seg vei skogen med den, bruke den til stokk og alt mulig. Og presisjonen? - trening folkens, trening...

Det som er tull er å prøve å bygge om en til moderne jaktrifle. Når man får lyst på det, og råd til det, så kan man kjøpe det - og la mauseren være reserverifle.

 

Ikke det store på 1000m, men helt grei på jakt

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]

IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Her er jeg stokk uenig. Man jakter helt fint med en HV-mauser, om det er det man har råd til. Man får de for 1000 kroner og økonomisjefen blir topp fornøyd, og en kan legge penger i en god håndkikkert, eller gode klær?

[...]

 

K

OK. Mauser er bra. Jeg har flere selv. Jeg er ikke ute etter å gjøre noen av Mauser-elskerne her inne såre om hjerterøttene. Poenget mitt er at du får ei brukandes JAKT-rifle til bortimot samme prisen som du nevner her. Og da ser jeg ikke lenger poenget med å kjøpe en HV-mauser som aktuelt for andre enn nostalgikere. Våpenet er designet for å drepe i begge ender. Som henholdsvis kulevåpen og slagvåpen. Den siste finessen trenger ikke en jeger.

 

Denne tråden gjorde at jeg søkte litt aktivt etter billige brukte våpen. Det fikk virkelig øynene mine opp - var jo mange ok våpen til salgs :shock: , og ett fikk mitt hjerte til å banke fortere. Jeg fikk tilslag på det i dag, og kjøper i morgen. :) En helt ordinær rifle, Savage 110, MED kikkert til 1000 kroner :!: Kanskje et litt feil kaliber for en førstegangskjøper, 300WM :roll: , men det var mye annet snadder både i 6,5x55, 308 og 30-06 i prisklassen 1000-3000 kr å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden gjorde at jeg søkte litt aktivt etter billige brukte våpen. Det fikk virkelig øynene mine opp - var jo mange ok våpen til salgs :shock: , og ett fikk mitt hjerte til å banke fortere. Jeg fikk tilslag på det i dag, og kjøper i morgen. :) En helt ordinær rifle, Savage 110, MED kikkert til 1000 kroner :!: Kanskje et litt feil kaliber for en førstegangskjøper, 300WM :roll: , men det var mye annet snadder både i 6,5x55, 308 og 30-06 i p

prisklassen 1000-3000 kr å få tak i.

Kikker du da bare på finn? Har vært innom Finn, landrø og intersport bogstadveien sine nettsider.

Link to comment
Share on other sites

@huntingdaddy:

Nei, jeg kikker ikke bare på FINN.

2 grunner for det:

Noen forhandlere har fortsatt bruktlistene sine uavhengig av FINN. Som Våpen-Søilen i Bergen.

Dessuten: FINN-annonser har maks-tid ute. Noen, særlig forhandlere, legger ikke ut annonsen flere enn én ganger. Usolgte våpen kan dermed forsvinne fra FINN. Da kan det lønne seg å klikke på "Andre annonser fra..."-lenken i finn. Da kommer også gamle annonser opp. De beste kjøpene kan du ofte gjøre med første metode, men det krever at du vet hva de forskjellige butikkene rundt om heter. Jeg fant mi rifle på Lyngdal Jakt og Fiskesenter med siste metode.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Denne tråden gjorde at jeg søkte litt aktivt etter billige brukte våpen. Det fikk virkelig øynene mine opp - var jo mange ok våpen til salgs :shock: , og ett fikk mitt hjerte til å banke fortere. Jeg fikk tilslag på det i dag, og kjøper i morgen. :) En helt ordinær rifle, Savage 110, MED kikkert til 1000 kroner :!: Kanskje et litt feil kaliber for en førstegangskjøper, 300WM :roll: , men det var mye annet snadder både i 6,5x55, 308 og 30-06 i prisklassen 1000-3000 kr å få tak i.

 

Dammit! Så den idag også! Så veldig grei ut! Og hadde det ikke vært for at du var først så... 8)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Denne tråden gjorde at jeg søkte litt aktivt etter billige brukte våpen. Det fikk virkelig øynene mine opp - var jo mange ok våpen til salgs :shock: , og ett fikk mitt hjerte til å banke fortere. Jeg fikk tilslag på det i dag, og kjøper i morgen. :) En helt ordinær rifle, Savage 110, MED kikkert til 1000 kroner :!: Kanskje et litt feil kaliber for en førstegangskjøper, 300WM :roll: , men det var mye annet snadder både i 6,5x55, 308 og 30-06 i prisklassen 1000-3000 kr å få tak i.

 

Dammit! Så den idag også! Så veldig grei ut! Og hadde det ikke vært for at du var først så... 8)

Ja, den var veldig grei :stortsmil:. Det triste er at den er den peneste rifla jeg eier. Og den billigste. :lol:

 

Lucky you at jeg var først, forresten! :mrgreen: Ikke tro at den er mer pinglete enn 308 fordi den mangler et 8-tall :winke1: Du bør ikke engang la en 300WM være førstegangsrifle selv om du får eller arver den. Unntaket er at du har trent rifle i mange år. F.eks. i DFS. Ikke kjøp en 300WM som førstegangsrifle. Du vil bare skyte deg skuddredd.

 

Og: Du hadde ikke spart noe som helst, ammoen er dyr. Det lille du får skyte før økonomisjefen inndrar våpenet ditt, vil ikke være nok til å skyte inn rifla, langt mindre mengdetrene: Du får 20 Norma Jaktmatch til 415kr og 20 Barnes VOR-TX til 843kr. i 300WM. Til sammenligning får du 20 Norma Jaktmatch til 231kr og 20 Barnes VOR-TX i 308 til 659kr. (Priser Jakt&Friluft) Du dømmer deg selv til ladebenken, og det fordrer utstyr til 2000kr++ samt tilgang til furtebu. Don't even think about it!

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som TS om valg av kaliber, dette til elg da. Faderen har en M67 (6,5) liggende som nesten ikke er blitt brukt, så da tenkte jeg å bygge den om. Men etter å ha lest litt, og hørt litt, så la jeg det ifra meg.

 

Så da var tanken min at 308 er et kaliber for meg. På finn.no fant jeg mye bra og hadde bestemt meg for rifle. Men etter å ha hatt en prat med jaktlaget jeg skal inn på, så har de aller fleste 30.06. Pga dette så har jeg levert våpensøknad på kaliber 30.06, da tilgang på ammo og hjemmeladning blir enklere da vi bor litt grisgrendt til.

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være moro å tenke litt på rekyl når man skal velge kaliber også..? En utrent skytter vil jo ha nytte at minst mulig rekyl (og ikke nødevendigvis få revet skulderen ut av ledd med 300 Win mag eller .30-06)..

Link to comment
Share on other sites

Bare for å oppklare det (selv om det er selvfølgelig): 308 og 30-06 skyter samme kaliber .30 kule, i nesten identisk hastighet. 3-06 er en cm lenger, that's it. Det er helt likegyldig hva det står i på hylsa, kula gir samme virkning uansett. Det er en liten favør til fordel for 30-06 hvis man skal bruke tunge kuler (og så er det en penere patron :D ), ellers er det smak og behag, og hva man får tilgang til av børser og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å oppklare det (selv om det er selvfølgelig): 308 og 30-06 skyter samme kaliber .30 kule, i nesten identisk hastighet. 3-06 er en cm lenger, that's it. Det er helt likegyldig hva det står i på hylsa, kula gir samme virkning uansett. Det er en liten favør til fordel for 30-06 hvis man skal bruke tunge kuler (og så er det en penere patron :D ), ellers er det smak og behag, og hva man får tilgang til av børser og ammo.

Så med andre ord, så burde jeg tenke på en 6,5 istedenfor .308 med tanke på at jeg skal jakte på alt i fra rype til villrein? For jeg har hørt fra noen at man kan bruke .308 på småvilt også, men fra andre bare 6,5 pga. kjøttødeleggelse... *lettere forvirra* :?

Link to comment
Share on other sites

Som BRNO/CZ entusiast så må jeg poengtere at gode gamle 601' ikke skal overvurderes, jeg så den nevnt lengre oppe i tråden. Det er et godt utgangspunkt for mye rart, men om den i utgangspunktet er så vanvittig mye bedre som utgangspunkt en en M98 er litt diskutabelt.

Beklager!

 

Den har riktignok ikke utsparingen i kassen, dermed er iallfall ikke kassen delt i to. Sikringen er kanskje litt mer kurant, dog er denne og et emne for diskusjon. Avtrekket er ofte et sorgens kapittel slik det var levert orginalt. Mine har vært utstyrt med snellert, kombinasjonene av ett (for nybegynnere), livsfarlig snellert avtrekk og et talentløst direkte avtrekke er ikke bra. 601 er klargjort for kikkert, jeg liker disse montasjene,- men kurante er de ikke.

Det ble meg bekjent levert en del forskjellige stokker til disse. Jeg har prøvd noene av modellene, jeg har til gode å være fornøyd med fasongen

 

Det er faktisk en grunn til at disse omsettes meget billig på finn.no....

Som utgangspunkt til å bygge noe: Helt topp. Som fiks ferdig førstegangsbørse? Jeg vet faktisk ikke...

Link to comment
Share on other sites

Nå har vell trådstarter fått mange svar å basere valget sitt på, men jeg fyrer likevel løs.

 

Jeg har begge. Den største fordelen med en 308Win vs 6,5x55 er at man får bra hastighet (800m/s +) med middels tungen kuler (150-165grs) fra et kort løp (45-48cm). Det greier du ikke i en 6,5x55. Dette kan være ok om du skal drepe et stort dyr. Det er også greit med tanke på å sikre ekspansjon langt ute i teig. Liker du lange løp er ikke dette argumentet like godt. Men i det lange løp blir du lei av lange løp.

 

Den eneste fordelen 6,5x55 har ovenfor 308win er at man kan lade med 140grs kuler som har bra BC. Dette betyr mindre vindavdrift på lange hold. Mest synlig fra 500m og oppover. Jeg har hatt noen runder med meg selv, og det er faktisk den eneste fordelen jeg kommer på. ”Flat” kulebane er det ingen patroner som har (det er dog enkelte som har mindre krum kulebane). Det er heller ikke nødvendig når vi har ballistikkprogram, laser og kompensator!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å oppklare det (selv om det er selvfølgelig): 308 og 30-06 skyter samme kaliber .30 kule, i nesten identisk hastighet. 3-06 er en cm lenger, that's it. Det er helt likegyldig hva det står i på hylsa, kula gir samme virkning uansett. Det er en liten favør til fordel for 30-06 hvis man skal bruke tunge kuler (og så er det en penere patron :D ), ellers er det smak og behag, og hva man får tilgang til av børser og ammo.

Så med andre ord, så burde jeg tenke på en 6,5 istedenfor .308 med tanke på at jeg skal jakte på alt i fra rype til villrein? For jeg har hørt fra noen at man kan bruke .308 på småvilt også, men fra andre bare 6,5 pga. kjøttødeleggelse... *lettere forvirra* :?

 

Kjøttødeleggelsen på 6,5x55 og 308 vil være rimelig lik. Når du jakter smått småvilt med storviltrifle, bruker du helmantel, f.eks. er Jaktmatch Vogel populær. Den lager et hull gjennom viltet på hhv 6,5mm/7,62mm. I tillegg kommer skadd vev som følge av trykkbølgen (se hvordan en kule oppfører seg i ballistisk gelé på Youtube). 6,5 og 308 er begge hensiktsmessige, fuglen dør. Begge deler er overkill - fuglen hadde dødd av en .22lr også.

 

Det vesentlige er at du treffer fuglen. Der har 6,5 en fordel fordi den er så ekstremt presis. Hvis du vil velge mellom flere 30-kaliber kan du kompensere hastighetsforskjellen dem imellom ved å bruke forskjellige kulevekter. 308, 30-06 og 300WM har ca samme hastighet med hhv. 150gr, 165gr og 200gr kuler. Den eneste forskjellen er økt rekyl og gjennomslagskraft. Gjennomslagskraften er uten praktisk betydning på rype. Det har derimot rekylen. Det sier seg selv at 30-06 er litt mer hardtslående enn 308, gitt at alle andre egenskaper er likt (løp, vekt, skjefte, kikkert) men skuddeffekten på småvilt vil ikke være nevnevererdig forskjellig gitt at du har samme hastighet på kula.

 

Det koker ned til om du prioriterer presisjon.

Link to comment
Share on other sites

...Der har 6,5 en fordel fordi den er så ekstremt presis...

 

Dersom det er ett større presisjonspotensiale i 6,5, enn det er i .308, noe jeg ikke er overbevist om at det egentlig er, så er det så mange faktorer som skal optimaliseres for å ta ut dette potensialet, at akkurat den faktoren kan en glatt blåse i.

Link to comment
Share on other sites

[ Det sier seg selv at 30-06 er litt mer hardtslående enn 308, gitt at alle andre egenskaper er likt (løp, vekt, skjefte, kikkert) men skuddeffekten på småvilt vil ikke være nevnevererdig forskjellig gitt at du har samme hastighet på kula.

 

Det koker ned til om du prioriterer presisjon.

 

 

Har du to klin like rifler i 308 og 30-06 og samme kule med lik hastighet så vil de være like "hardtslående" både forran og bak.

Jeg ønsker en god forklaring om du mener at dette ikke stemmer.

 

Du skriver også at 6,5 har en fordel fordi den er ekstremt presis. Det finnes vell både presise og upresise 6,5x55? Patronen i seg selv er ikke mer presis en for eksempel en 308.

Link to comment
Share on other sites

...Der har 6,5 en fordel fordi den er så ekstremt presis...

 

Dersom det er ett større presisjonspotensiale i 6,5, enn det er i .308, noe jeg ikke er overbevist om at det egentlig er, så er det så mange faktorer som skal optimaliseres for å ta ut dette potensialet, at akkurat den faktoren kan en glatt blåse i.

Det er ikke sikkert at hva jeg mente kom skikkelig fram. Jeg snakket om presisjon, ikke presisjonspotensiale. La meg heller kalle det realpresisjon, det gjelder hva skytter og våpen kan utrette sammen. Det har jo ingen verdens ting å si hvor stort presisjonspotensiale et kaliber har hvis man ikke kan utnytte det. Det er vanligere at folk skyter bra med 6,5x55 enn med 308/30-06. Da er presisjonspotensialet av null interesse.

 

Realpresisjonen til en 6,5x55 er så stor at en førstegangskjøper som planlegger å bruke våpenet til mye småviltjakt, har alt for mange argumenter for en 6,5x55 enn han har for kalibrene som er bedre til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld fransken min her, men kan folk gi faen i å hijacke tråden til kaliberdiskusjon på religiøst nivå?

 

Hjelp en fersk skytter med å finne et godt første våpen. That's it. La personlige preferanser ligge og forklar heller hvorfor du valgte ditt kaliber. Ikke kom her med "X er bedre enn Y og Z". Til jaktbruk er det svært lite å hente på 100-150 meter med de forskjellige kaliberene uansett.

 

Lag evt. heller en ny tråd der dere kan krangle til busta fyker om hva som er best. Finnes vel noe lignende i off-topic ved siden av religion, politikk og seksuelle preferanser.

 

-Valfader

 

EDIT: Grammatikk er litt av et beist å temme.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å oppklare det (selv om det er selvfølgelig): 308 og 30-06 skyter samme kaliber .30 kule, i nesten identisk hastighet. 3-06 er en cm lenger, that's it. Det er helt likegyldig hva det står i på hylsa, kula gir samme virkning uansett. Det er en liten favør til fordel for 30-06 hvis man skal bruke tunge kuler (og så er det en penere patron :D ), ellers er det smak og behag, og hva man får tilgang til av børser og ammo.

Så med andre ord, så burde jeg tenke på en 6,5 istedenfor .308 med tanke på at jeg skal jakte på alt i fra rype til villrein? For jeg har hørt fra noen at man kan bruke .308 på småvilt også, men fra andre bare 6,5 pga. kjøttødeleggelse... *lettere forvirra* :?

 

Det er vel flere som har svart på dette, men jeg gjør det allikevel siden du quoter og spør: Det spiller ingen rolle om du kjøper .308 eller 6x5x55 når du skal jakte alt fra rype til villrein.

Link to comment
Share on other sites

La personlige preferanser ligge og forklar heller hvorfor du valgte ditt kaliber. Ikke kom her med "X er bedre enn Y og Z".
@Valfader. Takk for moderering, jeg tar den på strak arm :oops: ...Men hvordan er det mulig å forklare hvorfor man valgte et kaliber uten å ta med personlige preferanser? :winke1: Vel.. jeg hadde en 6,5x55 engang. Kjøpt ny, og ment for alt vilt tom.hjort. Det er det mest presise jaktvåpenet jeg har eid. 3 skudd hull-i-hull på 100m. Våpenet ble gitt bort som gave til en nybegynner (man kan jo ikke gi bort dårlige våpen!)

 

Da satt jeg igjen med en 30-06 og en 338WM til storvilt og 22lr og 223Rem dekker småviltjakta, så flerbruk er ikke lenger noe jeg tar hensyn til. Mine storviltrifler er tunge å bære og onde i rekylen. 30-06 føler jeg er for kraftig kost til ekorn og skjære, men det er meg, jeg blir så lett skuddredd. 338WM ble kjøpt i et anfall av overmot, blir bare brukt til oppskyting, er bare fornuftig på elg, noe jeg aldri jakter :roll: Jeg skulle gjerne hatt en fjærlett 6,5 til hjortelia (eller aller helst 260 pga lengden). 6,5 er så snille i rekylen at det ikke gjør noe om de er superlette.

 

Min lille, lette 223 er nesten alltid med meg i skogen. Fordi den er lett. Den blir til og med brukt på rådyr, selv om både 30-06 og 338WM teoretisk sett er bedre egnet.

 

Det er forskjell på gå-på-jakt-rifle og gå-på-post-rifle:

 

Når TS (Huntingdaddy) skisserer rypejakt med rifle, betyr det mye gåing, og skyting i mye vind. Tunge (mauser-) kasser i tunge stokker med tunge kikkertsikter og lyddemper gjør det tungt å komme seg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Personelig ville jeg aldri vurdert en 6,5x55 med mindre jeg var medlem i et skytterlag

til jakt ville jeg heller gått for en 308 vist det på død og liv står mellom disse

mulig jeg ikke har fått med meg alt men fra det jeg har lært så ser jeg ikke helt hva 6,5x55 gjør som ikke 308 gjør bedre eller likt..

6,5x55 ligger ikke veldig langt over krave for storvillt..og har vel vært diskutert til tider..

er man dyktig nok til og sette kula der den skal hver eneste gang så slå til for all del :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vi sliter mye me mammuter på Vestlandet :mrgreen:

Nei 6.5 blir for lite for meg. Jeg liker rekyl og skyter bra uannsett hva jeg skyter med.

Er heldig sånn, men nei nå fortalte jeg bare at synes 308 er perfekt, sånn midt i mellom kaliber :D synes selfølgelig veldig synd på dem som synes alt over 6.5 er for mye. Men noen blir bil syk og noen ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 308, pga 6.5 ble for lite å 30.06 ble unødvendig pga jeg skulle ha/hadde større uannsett. Så 308 blir brukt fra rådyr og hjort

6.5 ble for lite for hva da, mammut?

den signaturen din er heller barnslig syns jeg.

 

kan ikke du fortelle oss hva man kan bruke 6,5 til?

litt nyskjerrig på den..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...