Jump to content

Førstegangsrifle: 6.5x55 eller .308?


huntingdaddy

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Brukt 3006 10 sesonger, funka til alt og aldri hatt problem med rekyl. Fikk ny rifle i 6,5 i høst, og syns personlig at rekylen er nydelig. Samtidig har jeg aldri skutt hull i hull på bane slik jeg gjør nå, og slakta er veldig fine med veldig lite blodslått.

Drepeevnen til 6,5 på hjort og elg er ikke et poeng syns jeg. Har opplevd at både hjort og villsvin har dødd greit med 22-250(ikke utført av meg, så ingen moralpreken :wink: ), og kan da ikke se at 6,5 ikke skal takle en elg, undersøkelser fra sverige underbygger vel også dette.

Har aldri forstått at økt rekyl skal være bra, må være noe matcho- greier for dem med liten t....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri forstått at økt rekyl skal være bra, må være noe matcho- greier for dem med liten t....... :mrgreen:

Termos?

 

Har selv 308, vurderte 6,5x55, mest pga av at mange annbefaler det.

Men så er jeg fornøyd med 308, og derfor beholder denne.

(Har også 30-06, men jeg tror jeg har blitt en pyse, da jeg ikke føler jeg takler rekylen.)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 6,5 og har 30-06.

Hadde jeg vert nybegynner på jakt, ville jeg ha valgt 6,5.

Har skutt en del med 308 også. men vil si 6,5 er mere behagelig i rekylen.

Når du skal begynne med rifleskyting er det viktig å tenke rekyl.

Gjør du en tabbe der, har du flere år med trening. Før du klarer å akseptere rekyl igjen.

Mitt tips til nybegynnere er 6,5. Ett utmerket kaliber som gjør det samme som 308 og 306 (lovlig) uten serlig rekyl.

Skyter selv kalibre med mye tyngre rekyl uten problem, i dag. Men man må lære å krype før man kan gå :winke1:

 

Mvh

Griffon

Link to comment
Share on other sites

En 6,5 har noe lettere rekyl, men en .308 Win sparker, med respekt å melde, ikke akkurat som en hest den heller. Den bør være fullt håndterbar for alle voksne mennesker som kan håndtere ei rifle som er lovlig til storviltjakt.

 

Mitt poeng til TS er at han bør ikke henge seg opp i 6,5. eller .308, men velge ei rifle som vedkommende liker og føler seg komfortabel med. Uavhengig av om den er i 6,5, .308, eller for den del 30-06. Alle gjør jobben, forskjellen er marginal og alle bør være fullt overkommelig å håndtere, dersom våpenet har en vettug utforming og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Takk til all informasjon fra diverse hold! :thumbup:

 

Som trådstarter tror jeg har fått de svarene jeg trengte (og mer til enn det! :roll: , men det må man vel nesten regne med).

 

Fått tilslag på våpenskap nå så nå gjelder det å fylle det. Skal på messa til helga på Telenor Arenaen og innom ett par butikker så får sikkert nok av muligheter til å holde i og kjenne på noen rifler som passer budsjettet mitt. Bildebevis blir postet etter papirer er gått igjennom osv. 8)

 

Ditto. Tydelig at helga har starta. Popcorntråd Alert! :mrgreen:

Weeee. Ble mye å lese på gitt! :lol:

Beste for TS er vel og få prøve skutt begge kalibere om ikke vedkommende allerede har gjort dette

finnes ikke noe riktig svar i denne diskusjonen

Får nok ikke noe store sjanser for det før jeg får kjøpt et våpen.

Unnskyld fransken min her, men kan folk gi faen i å hijacke tråden til kaliberdiskusjon på religiøst nivå?

Hjelp en fersk skytter med å finne et godt første våpen. That's it. La personlige preferanser ligge og forklar heller hvorfor du valgte ditt kaliber. Ikke kom her med "X er bedre enn Y og Z". Til jaktbruk er det svært lite å hente på 100-150 meter med de forskjellige kaliberene uansett.

Tusen takk for saklig skrevet og bare så det er sagt, så lenge noe er bra skrevet s¨må man ikke unnskylde seg for noe fransk! :D

Mitt poeng til TS er at han bør ikke henge seg opp i 6,5. eller .308, men velge ei rifle som vedkommende liker og føler seg komfortabel med. Uavhengig av om den er i 6,5, .308, eller for den del 30-06. Alle gjør jobben, forskjellen er marginal og alle bør være fullt overkommelig å håndtere, dersom våpenet har en vettug utforming og vekt.

Tusen takk til deg også!

Link to comment
Share on other sites

Betyr som flere her inne sier lite. Viktigst å finne en rifle du liker. Men om du alltid kommer til å skyte med lyddemper blir rekyl i 6.5x55 vs 308 ikke noe å tenke på om det i utgangspunktet kanskje er noe forskjell. En ny Hausken demper på 330 gram eller hva det er demper 30 db, tar vare på hørsel, gir mindre munningsflamme på månejakt og gir fin rekyl. Jeg bruker selv 6.5x55 på hjortejakt, og den detter hver gang. Likevel tenker jeg at litt høyere utgangshastighet i kort løp og en enklere vei til homogene kuler som Barnes tsx er fordeler som gjør at du kan tenke 308. I tillegg kan den få litt fart på noe tyngre kuler om elg er noe du vurderer.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg lurer om hvorfor det blir hele tiden en diskusjon/ snakk om hovedsakelig amerikanske kalibere og et europeisk, 6,5x55 så klart da?! Jeg vet presist at det kommer de vanlige innsigelser med en gang: «mest utbredt, best tilbud av ammunisjon osv., osv. ….

Er ikke det mulig å henvise TS til glimrende europeiske løsninger ved siden av 6,5x55? Han får alt han vil og mer i 7x57, 7x64 og selvfølgelig i 8x57IS.

De fleste av oss husker garantert tiden (ikke lenge siden) at det var nesten umulig å få kjøpt ferdig rullet ammo i 8x57IS og 7x64 (ikke snakk om 7x57), selv om de er meget populært på kontinentet. Importørene og andre i våpenbransjen med sine særskilte egeninteresser var overhodet ikke interessert å forbedre situasjonen. Etter en lang prosess og skrivning i jakt- /våpenblader (takk J. Lien) blev tilgang til 8x57IS mye bedre. Etterspørselen skaper press på jakt-/våpenhandel i Norge, og det er det vi trenger for et bedre varetilbud til våre egne særinteresser. Så vær så snill dere og henvis unge jegere og andre interesserte på de glimrende europeiske variantene! Det blir kjedelige og overflødige diskusjoner vedr. 308, 30-06 og 6,5x55, opp og ned hele tiden!

Link to comment
Share on other sites

Garantert noen i nærheten som kan ordne med litt prøveskyting; men denne tråden er igrunnen ødelagt av 6,5x55 VS. 308.

Prøv en ny tråd, noe ala "Noen i Askerområdet som kan hjelpe meg litt?"

Naja, heller avsluttet, men ja, mye annet skrevet enn 6,5 og .308. :) Men det var heller ikke min intensjon om å spørre etter prøveskyting av kaliber. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det at man kan bruke nato ammunisjon til 308. er ikke en garanti. Har selv en tikka i 308. Og jeg kom over et par hundre natoskudd. Tenkte det skulle bli gøy og trene med men det ble med ett skudd, da hevarm på sluttstykket nesten ikke gikk å få opp etterpå. 308. og nato 7.62*51. er ikke samme kaliber og i min tikka er kammeret for trangt til å bruke nato. Sammenlignet nato og 308 og så da at nato ammo hadde en aning lengre hals på hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Før kjøpte folk 6.5 for å få mindre rekyl. Dette VAR et godt poeng før gode dempere kom, i dag er 6.5 et døende kaliber i mine øyne da en demper vil føre til ca 50% reduksjon av rekyl!

Jeg låner en Sauer 200 STR banerifle til konkurranse, den går hull i hull med med hjemmesnekra Lapua Scenar ammo, men 6.5 forblir bane ammo for min del. Skal du ha jaktrifler som er kapabel til elg så velg 308/3006. Billig ammo i Norge er 6.5, 308 og 3006! Etter en stund kjøper du en lademaskin og snekrer ammo selv. Da ser man virkelig hvorfor 30 kaliber er tingen, EMORMT utvalg av kuler! Nosler leverer alt fra 110 grains opp til 220 grains! Det finnes lite jaktkuler å velge i 6.5, og skal man skyte homogene kuler er de rett og slett ikke lovlige...

Hvis man ser på hva som er max energi av de mest brukte ikke-magnum kaliberne ser det slik ut:

 

* 6.5 - 4500 Joule

* 308/3006 - 5210

* 8 mm. - 5280

* 338 - 5330

* 9,3mm - 5850

 

Her ser man det er et godt sprang ned til 6.5 på den energien man har til rådighet. Et annet argument er at jo større sårkanalen er jo fortere detter viltet. Ikke hør på 6.5 nissene.... det er og blir et bane kaliber, velg 308/3006!

Du trenger 2 rifler, en 308/3006 til storvilt, samt en 222/223/22-250 til småvilt. Selv har jeg 3006, 308 og 22-250. Dette er en konge kombo, 308 med kort pipe for skog, 3006 for lengre hold med lang pipe samt en 22-250 for småvilt. Lader all ammo selv, så kan styre kulevalg samt fart helt som jeg vil. De som ikke lader vil jeg anbefale 308 og 223 for billig ammo.

Kjøp skandinaviske rifler, Tikka / Sako. De har det beste systemet for kikkert montasje, siden de har spor i selve riflekassa! Man trenger ikke være Ingeniør i mekanikk for å forstå at dette slår alle andre påskrudde montasjer.

 

Mitt tips, kjøp en brukt Tikka M595 308 med Optilock montasje, og legg penga i bra optikk! (Zeiss, Swaro, Kahles, S&B, Docter, Meopta)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før kjøpte folk 6.5 for å få mindre rekyl. Dette VAR et godt poeng før gode dempere kom, i dag er 6.5 et døende kaliber i mine øyne da en demper vil føre til ca 50% reduksjon av rekyl!

Jeg låner en Sauer 200 STR banerifle til konkurranse, den går hull i hull med med hjemmesnekra Lapua Scenar ammo, men 6.5 forblir bane ammo for min del. Skal du ha jaktrifler som er kapabel til elg så velg 308/3006. Billig ammo i Norge er 6.5, 308 og 3006! Etter en stund kjøper du en lademaskin og snekrer ammo selv. Da ser man virkelig hvorfor 30 kaliber er tingen, EMORMT utvalg av kuler! Nosler leverer alt fra 110 grains opp til 220 grains! Det finnes lite jaktkuler å velge i 6.5, og skal man skyte homogene kuler er de rett og slett ikke lovlige...

Hvis man ser på hva som er max energi av de mest brukte ikke-magnum kaliberne ser det slik ut:

 

* 6.5 - 4500 Joule

* 308/3006 - 5210

* 8 mm. - 5280

* 338 - 5330

* 9,3mm - 5850

 

Her ser man det er et godt sprang ned til 6.5 på den energien man har til rådighet. Et annet argument er at jo større sårkanalen er jo fortere detter viltet. Ikke hør på 6.5 nissene.... det er og blir et bane kaliber, velg 308/3006!

Du trenger 2 rifler, en 308/3006 til storvilt, samt en 222/223/22-250 til småvilt. Selv har jeg 3006, 308 og 22-250. Dette er en konge kombo, 308 med kort pipe for skog, 3006 for lengre hold med lang pipe samt en 22-250 for småvilt. Lader all ammo selv, så kan styre kulevalg samt fart helt som jeg vil. De som ikke lader vil jeg anbefale 308 og 223 for billig ammo.

Kjøp skandinaviske rifler, Tikka / Sako. De har det beste systemet for kikkert montasje, siden de har spor i selve riflekassa! Man trenger ikke være Ingeniør i mekanikk for å forstå at dette slår alle andre påskrudde montasjer.

 

Mitt tips, kjøp en brukt Tikka M595 308 med Optilock montasje, og legg penga i bra optikk! (Zeiss, Swaro, Kahles, S&B, Docter, Meopta)

 

Alltid festlig når noen fronter deres valg som det eneste rette :lol: Det beste systemet for kikkertmontasje er det blaser som har, men det må man tydeligvis være "Ingeniør i mekanikk" for å forstå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ ikke ha to kalibere heller. Jeg har to, .308 og .222. En til storvilt og en til småvilt. Bare noe f...rade tull, men det har nå blitt slik. Småtten er på kirurgisk avdeling for bytte av hofte.. eh.. avtrekker hos Rafdal for tiden, så da blir faktisk .308'en småviltrifle og. Det har den vært en stund nå, siden gamlefrøken fox mistet brillene (kikkertsiktet) og ikke har fått nye enda. Det endte med at jeg skjøt en hare med .308'en for en tid tilbake. Jammen funket ikke det kaliberet på småviltet og. Det å måtte ha flere kalibere er stort sett bare skapt behov.

 

Kjøp en rifle i 6,5 eller .308. Gi beng i hva kaliberet er og gå for det beste kjøpet av disse to, dvs det du føler er best til deg selv der og da om du kommer over en fin rifle. Så får kaliberet være det ene eller det andre. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Begge kaliberene har nøyaktig det samme bruksområdet, begge er rimelige i drift, begge gir "behagelig" rekyl, begge er like presise. Forskjellene mellom dem er marginale og kun for våpen- og skytenerder, og de har gjerne andre kriterier til sin bruk, feks bc og langhold. Det er forresten påfallende mange som lurer på det med flattskytende, vindavdrift osv. For det er jo titusenvis av oss som knapt skyter under 500 meter, og vi skyter tusenvis av skutt hvert år... Elgen står helst minst 700 meter unna osv... En får i hvert fall inntrykk av det i blant. Folk skaper seg behov etter hvert som de leser om jakt og skyting.

 

6,5x55 og .308 egner seg til ALT en gjennomsnittsjeger og gjennomsnittsskytter har behov for her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Blaser mount er best... Hvorfor? Som i likhet med ca. 50% andre her inne kommer du ikke med argumenter hvorfor... Mest sannsynlig fordi du ikke vet... Blaser mount er kult, helt enig, siden de har "native support" for Zeiss/Swaro/S&B sine egne rails. Men svakheten mekanisk er at de ikke er symmetrisk festet til riflekassa. I mekanikk grunnfag lærer man om symmetriske krefter... og ja er Ingeniør :)

Hvis du har lest hva tråden startet med... 6.5 eller 308 til en nybegynner... Tviler på om han vil bla opp 20k++ Nok for en Blaser som første rifle... for å kunne skryte til jakt kompisene...

 

6.5/308 til alt... Blir ikke mye revepels å ta vare på etter en V-max i disse kaliberne... Bedre med GMX/TTSX, men blir 2 hull. En 223 med lett 36/40 grain V-max er bedre. Dessuten er mengde trening med 223 vesentlig billigere enn 6.5/308. Igjen savner jeg gode argumenter...

Det er lett å havne i "en rifle til alt", dette er selvfølgelig bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Blaser mount er best... Hvorfor? Som i likhet med ca. 50% andre her inne kommer du ikke med argumenter hvorfor... Mest sannsynlig fordi du ikke vet... Blaser mount er kult, helt enig, siden de har "native support" for Zeiss/Swaro/S&B sine egne rails. Men svakheten mekanisk er at de ikke er symmetrisk festet til riflekassa.

 

Denne må du forklare meg ? Litt av vitsen med blaser er jo at den ikke har låskasse, og at montasjen går rett på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Blaser mount er best... Hvorfor? Som i likhet med ca. 50% andre her inne kommer du ikke med argumenter hvorfor... Mest sannsynlig fordi du ikke vet... Blaser mount er kult, helt enig, siden de har "native support" for Zeiss/Swaro/S&B sine egne rails. Men svakheten mekanisk er at de ikke er symmetrisk festet til riflekassa. I mekanikk grunnfag lærer man om symmetriske krefter... og ja er Ingeniør :)

Hvis du har lest hva tråden startet med... 6.5 eller 308 til en nybegynner... Tviler på om han vil bla opp 20k++ Nok for en Blaser som første rifle... for å kunne skryte til jakt kompisene...

 

6.5/308 til alt... Blir ikke mye revepels å ta vare på etter en V-max i disse kaliberne... Bedre med GMX/TTSX, men blir 2 hull. En 223 med lett 36/40 grain V-max er bedre. Dessuten er mengde trening med 223 vesentlig billigere enn 6.5/308. Igjen savner jeg gode argumenter...

Det er lett å havne i "en rifle til alt", dette er selvfølgelig bare tull.

 

Hmmm, aldri hørt om at blasermontasje er svake mekanisk gitt, men uansett. Om det er mekanisk styrke du mener, så er f.eks Ruger, med sine orginale montasjer i stål, festet rett i kassa bra. Poenget mitt var vel mest at utsagnet ditt var veldig bastant, og jeg ser du fortsetter den trenden. Det er fullt mulig å velge et kaliber til alt vilt i Norge. Det er ikke alle som skyter rev for å selge skinnet på auksjon eller stoppe ut. De fleste skyter rev som et viltstelltiltak vil jeg tro.

Om trådstarter ønsker flere kaliber etterhvert, så er brukt S&L, med mulighet for pipebytte, et bedre valg enn sako/tikka mener nå jeg, men hver sin smak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bra diskusjon og gode spørsmål!

17HMR beste kaliber til rev. Men mer utvalg av kuler i .224. Nå har militæret gått over til 223, ergo billig ammo for folk som ikke lader selv.

 

Blase mount, burde spesifisert noe bedre, enig. Meget bra system, og den eneste systemrifla jeg kunne tenkt meg siden kikkerten er festet i selve løpet. Har man en kikkert per løp da, vil treffpunktet ved løpskifte forbli bra. På Schultz&Larsen DL skifter man løpet, men siden kikkerten sitter på låskassa, vil treffpunktet ved skifte av løp forbli et problem, og man bør/må skyte inn på ny. Er man på jakttur så kan dette være noe tungvint.

 

Den mekaniske festinga til løpet på Blaseren er ikke symmetrisk, ergo må det til mere gods for en god løsning. Mekanisk sett en mindre optimal løsning. Men å feste den til pipa på en system rifle er genialt.

 

Sako/Tikka Optilock. En annen fin egenskap med dette systemet er at montasjene har mulighet til å skli bakover hvis de blir utsatt for stor mekanisk belastning. Dette kan skje hvis man faller f. ex. Det sklir ikke fremover ved rekyl, siden det sitter en stopper for dette. Dette kan redde en dyr kikkert fra totalt havari. Optilock er enkelt, symmetrisk og har mange mekanisk gjennomtenkte løsninger.

 

Men igjen, min gamle Tikka M595 308 win går hull i hull på 200 meter, hva mer trenger man i en rifle? Kjøpte brukt for 5k. Kan kjøpe 4 slike for prisen av en Blaser. Klart Blaser ser finere ut++, men går vel ikke bedre enn hull i hull?

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt så kan synt-stokk fans ta seg en bolle, for jeg har holdt i rifler både i synt og tre og synt er ikke noe for meg. (Men takk alikevel for deres innspill og dessuten så startet jeg diskusjonen ang. 6,5 og ,308) :moresarcasm:

 

Man MÅ ikke ha to kalibere heller. Jeg har to, .308 og .222. En til storvilt og en til småvilt. Bare noe f...rade tull, men det har nå blitt slik....

 

...Kjøp en rifle i 6,5 eller .308. Gi beng i hva kaliberet er og gå for det beste kjøpet av disse to, dvs det du føler er best til deg selv der og da om du kommer over en fin rifle. Så får kaliberet være det ene eller det andre. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Begge kaliberene har nøyaktig det samme bruksområdet, begge er rimelige i drift, begge gir "behagelig" rekyl, begge er like presise. Forskjellene mellom dem er marginale og kun for våpen- og skytenerder, og de har gjerne andre kriterier til sin bruk, feks bc og langhold...

...6,5x55 og .308 egner seg til ALT en gjennomsnittsjeger og gjennomsnittsskytter har behov for her i landet.

 

 

Tusen takk for det som kvalifiserer seg som det beste svaret! :mrgreen: Ikke det at det gjør selve valget enklere, men iallefall mer likegyldig! :D Skal titte litt mer på Villmarksmessa og så bestemme meg etter den for der blir det enkelt å holde i forskjellige børser. :) Etter det blir det Finn for å faktisk finne børsa som passer både det jeg har lest her i denne diskusjonen, prøvd på de forskjellige messene og ikke minst budsjettet mitt. 8)

 

Mvh,

Huntingdaddy

Link to comment
Share on other sites

Stod ovenfor samme valget som deg da jeg kjøpte min sauer 202 i ett av de kalibrene. Da tenkte jeg slik:

6,5*55

-lettere rekyl=enkelt å skyte godt med

-bedre gjennomtrengningskraft (smalere diameter under samme fart og vekt)

-Generelt mindre kjøttdeig men det avhenger veldig av hvilke kuler du velger. Har for eks. skutt med SierraMK 6,5gramm den delte reven i to. Har også skutt elg på 350 kilo med norma elite express 10,1 gram gjennomskutt midt i bogen og lite blodslått kjøtt. Trasket 30 meter og datt på rævva.

 

308

-større utvalg i ammo

-bedre sjans for at dyret tar en på stedet hvil uten bløt ammo. Kula åpner fortere til en større diameter enn 6,5*55 i samme vekt med samme navn på asken men går ikke like dypt.

Min konklusjon ble:

- 6,5*55 der gjennomskyting og å følge blodspor ikke er noe problem.

- 308 der man vil ha tydeligere skuddreaksjon og litt ekstra blodslått kjøtt ikke gjør så mye

-Ellers veldig like innenfor 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Hvis naa anti-bly gjengen faar gjennomslag for blyforbud paa storvilt ammo, noe som nok ikke kommer til aa skje, men vi har jo faatt ny regjering, saa man vet aldri... Da er per def 6.5 et smaavilt ammo, siden homogene kuler ikke er tunge nok i 6.5mm. De blir for lange, og det er ikke muilg aa faa nok krutt i hylsa for aa skape nok energi paa 100 meter. Da sitter 60-70% av Norske jegere med svarteper.... (kommer nok kuler med andre tunge metaller i saafall, men allikeve). 30 kaliber er nok veien aa gaa. Ellers er 270 Win et fint kaliber, som er meget utbredt i US. Den er meget mer potent enn 6.5, siden det er en "necked down" 3006.

Link to comment
Share on other sites

De blir for lange, og det er ikke muilg aa faa nok krutt i hylsa for aa skape nok energi paa 100 meter..

 

Man klarer energikravet med tilgjengelige kuler ved bruk av publiserte ladedata.

 

Noen synes å vite bedre enn de mange tusen elg/hjort/rein osv.. som har falt for 6,5. Det er vel kanskje patronen som har felt flest storvilt i skandinavia, uten at jeg har gjort noen undersøkelser om det stemmer. Den har uansett bevist at den duger i massevis og da blir det tullete å påstå at den ikke egner seg til annet enn baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å spørre om hvilken homogen kule som klarer kravet i 6.5?

 

Eneste kula jeg kjenner til som er over 9 gram er Lapua Naturalis 9.1 gram. Den kommer ferdig lada til 800m/s, som tilsvarer 2300 Joule på 100 meter, fremdeles så mangler 400 Joule. I følge Lapua ladetabellen er det mulig å skremme den opptil 831 med N165, men da er testskytinga gjort med 63 cm pipe... Fortsatt mangler det endel for å nå 2700...

 

Har akkurat hatt en egen runde på langhold kaliber, 6.5/270/280/3006/300WM, og endte opp med den gamle traveren 3006. 6.5 datt ut tidlig, da argumentene for ikke ble mange...

Link to comment
Share on other sites

Ja, kravet til ENERGI holder man bla med 130gr TSX.

 

Skal man holde energi og vektkrav bruker man naturalis.

 

Den må ha ca 863 m/s for å holde alle krav, som du selv påpeker så oppgir Lapua data for 63cm løp, med maks N165 v/831m/s

Ved å skjøte på 11cm å bruke et 74cm sauerløp tjener man 32m/s.

 

Brukeren M67, samt bladet "Jakt" har utført "kappetest" med 6,5. Ifra 70 til 60cm tapte M67 i sin test ca: 50m/s. Husker ikke hva Jørund fikk av tall.

 

Flisespikking på et høyt nivå...

Link to comment
Share on other sites

Liten hendig custom rifle med løp på 74cm... Pluss på 10cm++ med en lyddemper så blir det skikkelig flaggstang. En 6.5 sliter med å holde storvilt kravet på 100 meter, mens en 3006 med 180 grains kule holder kravet helt ut til 350 meter... Alikevel svarer 70% at 6.5 er langhold kaliber nr. 1 og prøver å prakke dette på alt og alle? Hvor er logikken? Før lyddemperens tid var 6.5 tingen, pga lettere rekyl, men i dag er en 308/3006 med lyddemper overlegen på alle områder unntatt kulebane. Men opptil 200 meter er det ikke mye. Skal man skyte på lange hold hører klikktabell med, så litt mer krum kulebane er å leve med.

6.5 på 350 meter holder kravet kun til rådyr...

Jeg synes nybegynnere bør serveres fakta, og ikke det vanlige våset om at det er tusenvis av jegere som bruker 6.5 med hell... Mange av de bryter loven uten og vite det og, da meg bekjent bare Norma og Lapua sine 156 grains fabrikkammo har nok punch på 100 meter til storvilt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se her ja, nissene har vaaknet fra vinter dvalen..

Tygg paa denne. Jeg har 1000 stk. engangsskutte hylser i 6.5x55, og oensket om aa bruke de til langholdsjakt, dvs. 150-250 meter var stor. Startet en traad om dette her inne paa forumet, og 70% svarte kjoep 6.5x55, men uten unntak uten noen som helst forklaring paa hvorfor. Dermed begynte jeg aa lete selv etter grunner, men fant knapt noen...

Hadde oenske om aa ha mulighet til aa bruke homogene kuler (blyfri), men da maa man ha 74cm Sauerloep, noe som er helt uaktuelt siden jeg skal ha demper paa. Kuler er det lite av, fant kun Norma Oryx og Lapua MEGA i 10.1 gram som holdt kravet saa vidt til storvilt.

 

Jeg kom over denne artikkelen. Den inneholder ikke hummer og kanari fra nissene paa berget, med fakta opplysninger av en som virkelig kan det han snakker om. Eksemplet paa minimum er med 6.5-06, en necked down 3006 med andre ord som er betydelig mer potent enn 6.5x55. Lurer paa hvorfor han ikke nevner 6.5x55 i det hele tatt..? Kanskje fordi han ikke anser det som brukanes paa storvilt... Dette var siste spiker i kista for min del for 6.5x55 som ammo for storvilt.

 

Link artikkel: http://www.jeger.tbt.no/slik_oppforer_k ... viltet.htm

Link to comment
Share on other sites

@Tornado...

 

Du blander jakt med langhold. Tenk nå litt lengre enn du selv gidder å bry deg.

6,5 er perfekt til langhold pga kuleutvalget med høy bc.

Men du dropper ikke en elg på 756 mter med 6,5. Det sier seg selv.

 

Til jakt er det omdiskutert (mest pga bias) men 6,5 er det kaliberet som har felt mest elg i skandinavia de siste million årene.

Kan ikke på noen måte se hva som er galt med kaliberet til NORMAL elgjakt...

Link to comment
Share on other sites

Link artikkel: http://www.jeger.tbt.no/slik_oppforer_k ... viltet.htm" target="_blank" target="_blank

 

Etter å ha skummet den der blir det .338LM på elgen. Tung kule i passe fart må til ja :D

 

Som trådstarter forhåpentligvis har skjønt. Et fett hvilken av de to du velger til vanlig jakt. En kollega av meg brukte .416 Remington siste elgjakt. Han har alltid brukt 6,5x55 før. Hansynes ikke .416 var noe spesielt bedre enn 6,5. Og, ja, han kan skyte.. Hans neste elgjakt blir med gode gamle 6,5x55 en.

Link to comment
Share on other sites

Hei tornado, er ikkje noen voldsom tilhenger av 6.5 eller noe anna kaliber og er heller ikkje ute etter å krangle med noken, men hang meg litt oppi ein ting som du skreiv. Nemlig det at før hadde 6,5 ein fordel pga at da var det ikkje lydemper. er jo mange fordeler med lydemper men jammen er det noen ulemper også slik at ein del jegere ønsker rett og slett og jakte uten. Da har 6,5 ein fordel med hensyn til rekyl selv om nivået på .308 kanskje ikkje er så veldigt mykje meir.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skummet den der blir det .338LM på elgen. Tung kule i passe fart må til ja :D
:shock: Jepp. Skal prøve 300WM på korte rådyrposter og se om salige Roy Weatherby faktisk hadde rett.

 

Tornado har nok rett i at det er rekyltesen, (folk som er svake for rekyl må starte med 6,5x55), som har knesatt dette kaliberet til evig tid. I sin tid delte min 6,5x55 og 338WM på samme demper. Mitt inntrykk var at 338WM ble puset ned til 6,5x55 nivå med demper (Hausken SD228Titan). 6,5x55 ble i sin tur som min 223. Brukes lyddemper på jakt, kan søket etter ideelt startkaliber utvides betraktelig. Og antall ettersøk begrenses tilsvarende...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...