Jump to content

Førstegangsrifle: 6.5x55 eller .308?


huntingdaddy

Recommended Posts

Er det ikke bra med minst mulig rekyl? Jaktet de første årene med 3006, ikke problem med rekyl. Nå har jeg 6,5 med enda mindre rekyl, og det synes jeg er bare positivt. Har aldri forstått de som VIL ha mye rekyl. Gjør det dem til mer menn, vokser t.......n eller hva er forklaringen?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er maaange som har snøring her. Og 308 er like bra som 6.5. Da lurer jeg på, hva bruker de som skyter NM i jaktfelt og Elgskyting? En godt plassert kule i 6.5 er like god som en godt plassert kule i 308. DET er helt sikkert! I 95% av tilfellene er det skytteren det står på, ikke våpenet når det gjelder disse 2 kaliberne.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Synes traadstarter fortjener en verdig oppsummering foer han skal handle 6.5/308 rifle. Data er hentet fra fabrikkladd Norma Oryx, den beste kula fra Norma paa vaart stoerste storvilt, elgen. 6.5x55, Norma Oryx 10.1 gram; 308 Norma Oryx 10.7 gram. Skutt inn paa 100 meter.

 

Fordeler 6.5x55:

 

- Mindre rekyl (Men du skal selfoelgelig ha demper, slik at hoerselen forblir bra baade for deg og eventuell bikkje, saa denne faller i grunnen bort)

 

 

Fordeler 308 Win:

 

- Har 2978 Joule energi paa 100m, dvs 778 over grensa = 35% over (6.5x55 har 2463, dvs 263 over = 12% over)

- Mer flattskytende, ja faktisk! 308 faller 139mm paa 200meter, mens 6.5x55 faller 161mm paa 200 meter. 6.5 faller 22mm mer paa 200 meter. Dette er noe jeg ikke hadde regnet med, men 10.1 gram i 6.5 er for MYE for dette kaliberet. 6.5 Langhold kaliber for storvilt = NOT!

- Har nok energi per def til storvilt ut til 225meter (6.5x55 har ut til 150meter)

- Kan brukes i kort laaskasse, dermed vekt spart (6.5x55 krever lang kasse)

- Kan kappe loepet til 40cm, og fremdeles holde energikravet paa 100 meter. Da faar man en veldig hendig og lett skogsrifle (Hvis man kapper en 6.5x55 til 40cm, saa er den degradert til smaaviltrifle per def. Kan kappes noen cm, men ikke mye for aa holde kravet)

- Enormt utvalg av kuler, Nosler/Hornady leverer 110/125/150/165/180/200/220 grains til 30 kaliber. Av disse kan alle unntatt 110/125 grains brukes til storvilt. (6.5 har man Norma Oryx/Alaska/Elite i 10.1gram samt Lapua MEGA i 10.1gram)

- Demper er mer effektiv paa 308. Dette grunnet at 308 bruker raskere krutt enn 6.5x55.

- Kan bruke homogene (blyfri) kuler paa storvilt og holde energi kravet med standard lengde paa loep. (6.5x55 krever 74cm Sauer pipe og max ladning med Lapua Naturalis 9.1gram, den eneste homogene kula per dags dato som er over 9 gram)

 

 

For meg var valget dermed ganske lett naar man ser paa denne lista. God tur til villmarksmessa. Husk aa fylle VISA korter fullt, for her kan du gjoere gode varp. Det viktigste, klaa paa mest mulig rifler foer du kjoeper! Rifla maa passe deg for at du skal skyte godt med den.

Link to comment
Share on other sites

Om 6,5 er så mye mer flattskytende kan vel diskuteres, den har ikke imponerende hastigheter sammenlignet med mye annet. Balistikken blir ofte fremhevet, men den balistikken gjelder stort sett for treningsammo, ikke for gode jaktkuler.

 

308 Win kan skyte en 150 gr blyfri kule godkjent for storvilt. Det kan ikke 6,5, den håndterer en 120 gr blyfri godt, men da er rifla redusert til rådyr/småvilt. Det er noe å ta i betraktning, dersom du ønsker blyfri jaktammo.

For meg ser det også ut som kuleutvalget generelt er bedre for 308.

Hvis du skal ha ei kort rifle, er 308 den selvskrevne av de to, i hvert fall hvis den skal holde kravet til storvilt.

 

Til vanlig norsk jakt behøver du ikke være så opptatt av hastighetsforskjeller på de forskjellige patroner. Det meste av jaktskudd blir avfyrt fra 20 til 100 meters hold. Selv en 9,3 X57 har flat nok kulebane til dette, så lenge en tar omstendighetene i betraktning.

 

Det har vært jaktet storvilt med både 6,5 og 308 i mange årtier, så de funker begge to. Har ingen av disse selv, men dersom det sto mellom disse, ville jeg valgt 308 Win. Det er en helt personlig betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområder og aktivitetsnivået betyr mye for valget ditt.

Primært jakturer og kun på skytebanen av plikt, så duger hva som helst av storvilt kalibre.

Mye bane og interesse for skytesport, da er det vel 6.5x55 mener jeg.

 

Forresten så er det ikke slik at .223 deles ut gratis fordi forcen har valgt denne, tar jeg feil så er det fint om noen informerer meg om tilgangen..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man velge 6,5.

 

En ferdigrulla Norsler partition har V0= 850 M/S for 140 Grains. Denne er ypperlig til all jakt i Norge.

 

Her har man en kule som fungerer Ypperlig og er meget flattskytende. Med den høye SD så dreper den fint.

 

Rekylen i en 6,5 er heller ikke noe å snakke om.

 

 

QED.

Link to comment
Share on other sites

 

Link artikkel: http://www.jeger.tbt.no/slik_oppforer_k ... viltet.htm" target="_blank

 

Hmmm... En 15 år gammel artikkel? Med utgangspunkt i Mr Weatherby sitt "forskningsarbeid".. Og med kildehenvisninger til 45 år gamle(!) artikler fra Sanitetsregimentet sine Terminalballistikk-veiledninger. Weatherby laget mange vellykkede design,- ingen tvil om det. Han var ikke minst en like stor pionèr innen markedsføring som våpen og ammunisjon.

Forskjellene i effekt mellom 6,5'en og 308Win er akademisk. Det er smak og behag. Kort og lang. BC meg både hist og her.... Sjokkeffekt? Herregud.... :lol:

 

Noen elgdödare på 500m er ingen av dem. De som trenger slikt velger seg noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikkje om trådstarter skulle ha nytt eller brukt våpen, men ein ting er sikkert syns det er mykje meir tilbud av brukte rifler av det eg trur er noenlunde bra kvalitet i .308 enn i 6,5x55. Kan jo vera forskjellige grunner til det da men er ikkje så mange brukte billige kvalitetsrifler i 6,5 til salgs på finn og dei som er der går ofte fort ut synes eg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...

6.5/308 til alt... Blir ikke mye revepels å ta vare på etter en V-max i disse kaliberne... Bedre med GMX/TTSX, men blir 2 hull. En 223 med lett 36/40 grain V-max er bedre. Dessuten er mengde trening med 223 vesentlig billigere enn 6.5/308. Igjen savner jeg gode argumenter...

Det er lett å havne i "en rifle til alt", dette er selvfølgelig bare tull.

 

Viss ein lader sjølv så trur eg ikkje det er så mykje billigare med 222/223 enn 6,5x55 uten at eg har finrekna på det da, finnes det skytterlagskrutt som passer til 22 kalibra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...