Jump to content

Hvor lang tid bruker børsemakere på jobbene dine?


Almo

Recommended Posts

tja. Sist jeg var hos børsemakeren med rifla så brukte han ca 20sek. Det var kun en justerning. Børsa jeg har sendt til rafdal for ombygging har nå tatt drøye tre uker, men den jobben er snart fullført og det på ca halve tiden av hva jeg hadde regnet med. Det er ombygging av bolt og løpsmuffe.

Link to comment
Share on other sites

Har selv glassblåst flere våpen. Dette er lett og kan gjøres av alle.

Jeg har gått til et lokalt verksted å spørr pent om å få låne/leie glassblåseutstyr på stedet.

Så har jeg sendt det til Vågsland Våpen som raskt har returnert våpenet/delene med en veldig fin blånering.

Hele prosessen har tatt en uke, resultatet er bra og prisen er lav!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

en standard service på en o/u hagle har nå tatt 6 uker and counting. stille som grava. Hva mener dere, er det rimelig å begynne å mase eller uttrykke misnøye?

 

A

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Har berre erfaring med Rafdal. Der pleier eg å vente mellom 4 til 6-7 veker. Dette har vore litt større jobbar. Nytt løp ++. Masing er vel aldri noko poeng, men ein telefonsamtale må vel kanskje vere på sin plass. Fekk du noko tidsestimat

 

Imponerande nekro-post uansett🤘

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Butikken som tok imot våpenet antydet ca 2 uker, men vet ikke om det kanskje bare er en standard tid de sier uten å egentlig vite hvor travel børsemakeren er eller ikke er. Jeg tenkte også at det ikke akkurat er høysesong nå, og at en vanlig strip/clean/lube av et masseprodusert kvalitetsvåpen ikke skulle være veldig tidkrevende. Om det var noe galt eller ekstraordinært og han måtte gjøre ekstraarbeid eller bestille deler ble jeg fortalt at jeg skulle bli oppringt.. børsa er i god stand, men gått 5000+ skudd. Får vel ta en telefon, men ønsker jo helst ikke å være kunden som evt "maser" unødig.

 

Fikk forøvrig montert en justerbar kolbeforhøyer på et annet våpen av samme børsemaker, det gikk 14 dager fra innlevering da, og det var en topp jobb. Det var også en annen tid på året, mye nærmere jaktstart...

 

Vet dette var en ekte nekro-post, men tråden handlet om akkurat riktig tema, det var bare ingen som hadde delt sin opplevelse med tidsbruk på en service. Valgte en enkel løsning med å ikke starte ny tråd på samme temaet🙂kanskje tråden kan få litt nytt liv om tidene for børsemakerarbeid har endret seg på de 10 årene siden forrige post...

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (57 minutter siden):

Om butikk sa ca 2 uker

.. så har de vel neppe spurt børsemakeren(e) som skal gjøre jobben. 

Butikker nutildags, er vel stort sett kjeder som sender inn til et verksted de har samarbeid med. Om jobben er aldri så enkel, så kan vel ikke alltid børsemakere slippe alt de har i hendene. Tror ikke de sitter og venter på arbeid. 

Bruker selv bare Rafdal. Leverte inn et våpen i går i butikken han er medeier i, som ligger ved Frakkagjerd. Fikk mail i morges at han hadde hentet, sammen med et ecxelark som skulle fylles ut om ønsket arbeid. Hadde noen tilleggsspørsmål som jeg sendte. Fikk svar i løpet av kort tid. Greit å kunne kommunisere direkte med magikeren. Han ringer dersom noe er uklart, og leverer på tiden, ofte før. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1 mye mulig, har brukt XXL noen ganger og hva butikken sier og hva børsemaker har brukt av tid stemmer bra for min del. Da leverer jeg på Gjøvik og børsemaker sitter i Trondheim. Første oppdrag var en knekt skrue ca 1-2 uker sa de i butikken, det gikk 2 uker. Neste var gjenging av demper og bedding. 3-4 uker sa de i butikken, rifla var klar for henting etter 3 uker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt butikk som har sendt til Børsemaker 2-3 ganger. Alle gangene var det for å montere den samme lyddemperen til løpet…alle gangene var det 4 uker… pluss, pluss tidsmessig. Resultat 2 stk ødelagte lyddempere.

 

Gikk så til XXL Sandvika snakket med børsemakeren (de har verkstedet i butikken). 
Fortalte om min erfaring med børsemakere….

Overleverte rifle og ett sett A-etc integral for installasjon. 

Han prøvde fortvilet å få meg vekk fra intergralen, men jeg sto på mitt (ikke misforstå, han var hyggelig han)…

Jobben var ferdig på 3-4 dager….

 

Nå virker riflen, jeg er skikkelig fornøyd. Kommer til å kun bruke XXL Sandvika fra nå av.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn hagla for en stor jobb og det tok 14mnd. Nå er samme hagla inne for enda en "stor" jobb, og det er 20mnd siden innlevering men ikke ferdig. Hos noen børsemakere tar det  "votter og vinter" før noe er ferdig.......

Link to comment
Share on other sites

300RUM skrev (4 timer siden):

Jeg leverte inn hagla for en stor jobb og det tok 14mnd. Nå er samme hagla inne for enda en "stor" jobb, og det er 20mnd siden innlevering men ikke ferdig. Hos noen børsemakere tar det  "votter og vinter" før noe er ferdig.......

 

Da ville jeg hentet den ut og funnet en ny børsemaker..

Link to comment
Share on other sites

kaffekopp1 skrev (10 minutter siden):

Skjønner jeg er bortskjemt når man er i akutt nærhet til Jakt & Friluft og får det jeg trenger ila timen, dagen eller uken. 💯

Sånn er det hos alle børsemakere. Noen går foran i køen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, M67 said:

Sånn er det hos alle børsemakere. Noen går foran i køen.

 

K

 

Det vet jeg nå ikke, er fort heller at hører med dem om når de har kapasitet før man dukker opp, er de fullbooket kan man heller avvente gjerne. Også kan men heller be de ta større jobber utenom sesongen gjerne. Be om ny nettskjæring og full service + sjekk rett før jakta er gjerne oppskriften på å få utsettelser og forsinkelser 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 2.3.2024 den 9.40):

Grunnkurs Klokke og Kalender er ikke endel av norsk børsemakerutdanning.

 

 

Vågsland i Drangedal brukte over tre år på en liten jobb på dobbeltrifla.

Nå bruker jeg rafdal, han kan kalenderen.

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Må huske på at mange børsemakere sitter med jobber av forskjellig kompleksitet, som kan påvirke hvor lang tid ting tar.

I tillegg prøver vel de fleste børsemakere å ta ting i rekkefølgen jobbene kom inn, med litt sjonglering der det må skaffes/bestille deler eller materialer for produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...