Jump to content

Endring i forskriften vedrørende ervev av piper og glidestyk


Hassel

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis det kreves medlemskap i pistolklubb for å kjøpe pistolløp til Encore og du ikke er medlem i pistolklubb får du nok ikke kjøpt det nei. Er du medlem er det som det alltid har vært bare å søke.

 

Er medlem, er ikkje det som er saken. Slik eg tolker det så kan eg kjøpe piper fritt i de kaliber eg allerede har, det betyr at om eg har pistolløp til encoren så kan eg kjøpe pipe "fritt" i dei kaliberene eg allerede har... eller?

 

Dette er kun teoretisk da eg ikkje har pistol løp til encoren, men igjen så er jo litt av poenget (og problemet) at encore og contender er begge deler, alt avhenging av løp og stokk konfigurasjon.

Link to comment
Share on other sites

Underlig bruk av ordet fritt.... Den eneste forskjellen nå er at man slipper å søke og betale et halvt rettsgebyr i forkant r man bytter løp. Skal man ha ekstra løp, skal det fortsatt registreres. Så det har bare blitt litt mindre skjema og litt billigere å kjøpe seg et ekstra løp.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste forskjellen nå er at man slipper å søke og betale et halvt rettsgebyr i forkant r man bytter løp. Skal man ha ekstra løp, skal det fortsatt registreres.

Et kvart rettsgebyr, mener du. Halvparten av halvparten, siden man har våpen fra før, og det bare er en våpendel.

Link to comment
Share on other sites

Har våpenkort på låskasse Blaser R93.

Har våpenkort på pipe til Blaser R93 i .30-06.

Har våpenkort på låskasse Sauer 200 STR

Har våpenkort på pipe til Sauer 200 STR i 6,5x55.

 

Kan jeg kjøpe pipe til Blaser R93 i kaliber 6,5x55 ved å levere inn Sauer 6,5x55-pipa nå da?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg kjøpe pipe til Blaser R93 i kaliber 6,5x55 ved å levere inn Sauer 6,5x55-pipa nå da?

Nei, men du kan kjøpe 6,5 pipe til saueren, eller .30-06 pipe til blaseren uten å søke på forhånd.

Det siste skjønte jeg. Og hvis du er bombesikker på det første, så...

Link to comment
Share on other sites

Hva har nå vesentlig endring med dette å gjøre da?

 

Selv for en som mener at det burde være hipp som happ hva slags kasse som passet bakpå løpet, er det vanskelig å tolke teksten i første post til noe annet enn "du slipper å søke for å få en ny pipe selv om du beholder den gamle". Etter all sanselig logikk burde det jo, med systemvåpnenes inntog, være slik at løyve på ett løp i et gitt kaliber i praksis er en åpen tillatelse til å skaffe samme kaliber til alle sine systemvåpen. All den tid et løp har sitt eget kort, er det jo heller ikke de helt store problemene å få det inn i systemet.

 

"9,3-løp til 10/22, sier du? jada, du har jo en mauser i det kaliberet så hvorfor ikke" ( :lol: )

Link to comment
Share on other sites

JEG mener at det bare burde være å bytte om som du vill, du har jo uansett f. eks. kun et våpen i 6.5 og et i 30-06. Skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem, så lenge våpenet fremdeles er lovlig til ansøkt bruk.

 

Men som du kan se tidligere i tråden ble påstått det motsatte, derfor denne ironiske post.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en ting som har endret seg: Behovet for å søke på flere piper i samme kaliber. Alt annet er likt. Før måtte du søke før kjøp selv ved samme kaliber, men søknad på våpendel krever vel ikke at man spesifiserer hvilke andre våpendeler det hører til? Du søker på et bruksområde, rait? Så lenge pipa er ment til oppgitt bruksområde spiller det vel ingen rolle om den passer i en Blaser eller Sauer? I praksis er jo det ikke noen begrensinger på antall våpendeler man kan eie, garderoben spesifiserer kun antall komplette våpen.

 

For sport er det litt mer ullent, forskriften nevner ikke våpendeler i det hele tatt i det kapittelet. Man kan tolke føringene for jakt over på sport, men i praksis blir det som POD velger. Med mindre noen vet hva de mener om dette ville jeg vært litt forsiktig med å krysse bruksområde uten å søke først. Men siden dette nesten garantert er skrevet med tanke på DFS tror jeg ikke du tar noen stor risiko så lenge du allerede har en pipe i samme kaliber til sportsbruk.

 

Ikke lett å tolke lover for oss ikke-telepater. Noen bør skrive et brev til POD og be om en klargjøring av deres syn på dette. For forskriften er som vanlig helt åpen for tolkning :?

Link to comment
Share on other sites

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon

 

Endringen gjelder hvis du skal bytte en pipe mot en tilsvarende -"bytte ut" det er ikke en mulighet til å få "308" piper til samtlige våpen man besitter. Da hadde man valgt en annen ordlyd.

Man kan beholde pipen man bytter ut, men dersom man skal ha pipe til ett annet våpen enn den man bytter pipe på, må man søke først.

Det er derfor ikke likegyldig hvilket våpen man kjøper pipe til, selv om man har våpenkort på kaliberet.

 

For de som har flere like systemvåpen, som Blaser, blir det jo mulig å bruke piper om hverandre.

Men det betyr ikke at en våpenhandler har lov å dele deg en sauerpipe uten godkjent søknad, hvis du har en "remington" i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor ikke likegyldig hvilket våpen man kjøper pipe til, selv om man har våpenkort på kaliberet.

Teoretisk ja, men i praksis? Hvis du ikke må oppgi låskassen pipen er ment til spiller det i praksis ingen rolle, politiet kan i ettertid ikke avgjøre hvilket våpen det hører til juridisk. Det eneste som vil gjelde er oppgitt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

For forhandlerne er dette knallgode nyheter, siden reellt sett alle pipene deres nettopp ble 430 kroner billigere...

 

Bra jobbet, Hassel & Co. !!!

 

//Svein

I praksis er det vel kun noen få som vil merke forskjellen.

De aller fleste bytter vel pipe for at den er utslitt og har intet ønske om og beholde den utskiftede pipen.

De betalte ikke noe gebyr slik det var før forandringen, så for disse betyr ikke forandringen noen ting.

Link to comment
Share on other sites

Tolkninger... De pipene jeg har "løst" er søkt på som våpendel/ pipe. Selvsagt i andre kaliber enn hva jeg allerede hadde. De er ikke satt i system sammen med noe. Dvs ei 6,5x47L har et eget kort, men kan i teorien benyttes til alle kassene mine. Men her er det snakk om BYTTE av pipe. Dvs den nye pipa du kjøper til sauer'n, blir jo linket til nettopp den rifla... eller...

Link to comment
Share on other sites

...Dvs den nye pipa du kjøper til sauer'n, blir jo linket til nettopp den rifla... eller...

 

Jeg har flere piper til forskjellige våpen. De siste jeg har fått i hhv 260 Rem og 338 Lapua står det nederst på våpenkortet: "Ekstraløp til Remington rifle nr:XXX" Her er tilogmed pipene gravert med samme nr som låskasse slik at de definitivt er linket til et bestemt våpen.

 

Andre piper jeg har står det hverken fabrikkmerke, nummer eller merknader om våpen pipa hører til, men dette er piper jeg har hatt noen år.

Disse pipene anser ikke jeg som knyttet opp mot noe spesielt våpen. Våpenkontoret kan mene noe annet...

 

Dagens praksis ved våpenkontoret i Agder er at piper knyttes opp mot en låskasse. Hvordan praksisen er hos andre våpenkontor er uvisst, men forhåpentligvis er det likt over hele fjøla.

Om jeg hadde hatt to blasere ville jeg nok forsøkt å unngå at pipa ble knyttet til en av dem ettersom som man kan finne på å selge en og beholde

pipene.

Link to comment
Share on other sites

Dagens praksis ved våpenkontoret i Agder er at piper knyttes opp mot en låskasse.

Da må du bare forholde deg til det, men jeg måtte ikke gjøre det når jeg søkte om ekstra løp. Og jeg tror feks NOJS kunne gjort lurt i å stille noen fornuftig formulerte spørsmål til POD på dette, det er en del detaljer som ikke er helt avklarte.

 

Jeg ser feks ikke noen grunn til å knytte løp opp mot låskasse, og forskriften setter heller ikke noe krav om det. Man kan feks ha flere kompatible låskasser, å ikke kunne bruke ett løp i begge gir liten mening. Og jeg klarer heller ikke å komme på noen situasjon hvor det er grunnlag for å nekte en spesifikk kombinasjon av kasse og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

 

Oppsatert og ute på lovdata.

Brought to you by samarbeidsutvalget for skytter og våpenorganisasjoner i Norge ;-)

 

Midway Norge krever at man feks ved kjøp av et Rem 870 må ha kjøpetillatelse eller levere inn det løpet man har. Dessuten graverer de inn egne serienummer på løpene, noe jeg ikke liker fordi det er Harry og kanskje også kan skade trykksertifiseringen. Hvis denne loven som over er gjeldene, kunne ikke noen her ta å henvise dette til Midway? Jeg har tidligere forsøkt å si det til dem, men de lufter bare ut det andre øret.

Link to comment
Share on other sites

Selger er pliktig til å merke alle unummererte våpendeler med navn på selger, årstall og serienr.

Fra Midway Norge står det derfor MN14xxxx

Gravering er egentlig ikke godt nok da nummeret skal være sporbart med røntgen selv etter at det evt er forsøkt slipt bort. Våpennr skal derfor slås inn med egnet merkesett slik at man komprimerer stålet og dermed skaper ett permanent merke.

 

Dette har ingen ting å si for trykksertifiseringen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg ikke liker å få skryt... men dette er saklig arbeid gjort opp mot mndigheten utført av de samarbeidende organisasjonene. :oops:

Nå har jo du (og tildels organisasjonene) fått mye "pepper" i andre tråder for at organisasjonene ikke gjør nok, og ikke samarbeider, den naturlige slutningen er vel derfor at du har gjort dette alene :mrgreen:

 

For å være litt seriøs i slutten av innlegget vil jeg si at som bransjetilknyttet og skytter i diverse forbund synes jeg dette er en meget god nyhet. Ting blir mye enklere, men jeg leser det også slik at man får kjøpt pipe i samme kaliber til det våpenet man har det kaliberet i fra før av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk mail fra Midway i dag. Stemmer innholdet? Isåfall så er jo det gull!! 8)

 

"VIKTIG INFO TIL VÅRE KUNDER!

 

Ikke lenger nødvendig med ny kjøpetillatelse for å kjøpe ekstra løp i samme kaliber

 

Utdrag fra § 22.Erverv av pipe og glidestykke:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon....... "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...