Jump to content

Skal man betale for elgokse som blir kassert?


bruser

Recommended Posts

Ser ut som jeg trenger litt hjelp i en litt kjedelig sak.

 

Høsten 2013 så hadde vi elgjakt i et område vi har jaktet mange ganger tidligere. Vi fikk en okse på post og skjøt på den. Vi traff, men ikke godt nok til at den falt. Den ble bare stående mer som paralysert, tok seg en liten runde og kom inn på samme glenna igjen, for så å stå og se på oss. Da gikk vi innpå den og fikk løsnet skudd nr 2 som gjorde at den falt om på stedet. Det begynte å li mot ettermiddag/kveld før vi var på plass med elgtrekken. I mellomtiden fikk ble den vommet. Skulle starte å dra den frem, men da havarerte elgtrekken såpass at vi ikke fikk reparert den. Vi ble enige om at elgtrekken skulle stå til dagen etter da det ble lyst igjen. Vi pakket ned dyret med en ny viltpose vi la over den. Skinnet på oksen satt fortsatt på. Det var 2-4 ca plussgrader i lufta.

Morgenen etter fikk vi hentet, flådd og hengt den opp ca 16 timer etter at den ble skutt. Såg ingenting mistenkelig på dyret da.

3-4 dager etterpå skulle dyret veies. Det hadde da vært en døgnsnitt temperatur på ca 5-6 grader dagene i mellom der. Da vi delte dyret for veiing, viste det seg at kjøttet både i bakpart og noe i buken hadde en grå/grønn farge som luftet noe helt forferdelig. Da fikk vi tak i mattilsynet som kom for å inspisere dyret og det endte med at de kasserte oksen på bakgrunn av dette bederva kjøttet. Vi hadde dessverre ikke tatt vare på vitale deler av dyret, da dette var et dyr vi skulle ha selv.

Vi har også hørt om 3-4 andre lignende tilfeller hvor de har oppdaget slik kjøtt på oksen i en radius på 8 mil fra der vi jaktet.

Problemet vårt nå er at grunneierlaget vil ha betalt for denne oksen. Hva kan vi gjøre for å slippe unna å betale for dette? Er det noen organisasjoner/myndigheter som kan gå inn og bestemme, evt gi råd om hva som skal/burde gjøres i en slik situasjon?

 

Vi varslet lederen i grunneierlaget at hvis det låg an til at vi måtte betale for oksen, ville vi ha varsel om dette tidlig. Dette ville vi for å skaffe uttalelser fra veterinærer, mattilsyn, værutskrift fra meteorologisk institutt for den aktuelle natta osv. Fikk ikke noe varsle i det hele tatt før regninga kom i posten og oksen var med på regninga. Dette skjedde nå.

 

Noen i grunneierlaget mener at det bedervede kjøttet kommer seg av at dyret låg med skinnet på den aktuelle natta, noe vi mener er bare tull da vi har hørt at mange har gjort dette for å få i gang mørningsprosessen på dyret raskere.

 

Noen av de andre som opplevde dette rundt oss fikk en ny okse på kvoten og slapp samtidig å betale nytt forskudd.

 

Setter veldig stor pris på gode tips å råd i denne, for oss, kjedelige og dyre saken.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sjønne hvorfor dere ikke skulle betale for varen dere har kjøpt.

Dere skjøt vell oksen så da må dere vell betale? Er ikke grunneiers feil at dere ikke klarte å bevare kjøttet. Kort fortalt, dere betalte for å skyte elg og det gjorde dere så da må det betales.

Vist du snur på saken så sjønner du det kansje bedre.

Hadde du vært grunneier og leide ut jakta til noen så hadde du nokk krevd betaling fra jegerne hvis de hadde skutt en elg, ikke ditt problem at noen ikke klarer å berge kjøttet.

 

Men du har kansje selv noen meninger på hvorfor dere skulle slippe dette?

Link to comment
Share on other sites

Takker for respons.

Alternativet vårt i dette tilfelle her, er som vi har gjort tidligere år, nemlig å henge opp dyret flådd i samme temperatur denne kvelden. Det er sånn vi har gjort det i alle de årene vi har jaktet der, uten noe problem de gangene.

På den andre siden så er jo argumentet de har brukt mot oss at dyret ble liggende for varmt slik at mørningsprosessen startet før den skulle, da dyret lå med skinnet på.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sjønne hvorfor dere ikke skulle betale for varen dere har kjøpt.

Dere skjøt vell oksen så da må dere vell betale? Er ikke grunneiers feil at dere ikke klarte å bevare kjøttet. Kort fortalt, dere betalte for å skyte elg og det gjorde dere så da må det betales.

Vist du snur på saken så sjønner du det kansje bedre.

Hadde du vært grunneier og leide ut jakta til noen så hadde du nokk krevd betaling fra jegerne hvis de hadde skutt en elg, ikke ditt problem at noen ikke klarer å berge kjøttet.

 

Men du har kansje selv noen meninger på hvorfor dere skulle slippe dette?

 

Ja, meninga mi er at vi ikke har gjort noe galt, men at oksen var syk da den ble skutt.

Skjønner at man skal betale for en vare man har kjøpt, men har lyst til å få litt synspunkt rundt dette da det blir praktisert veldig forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

temperaturen bør holdes over 14grader første døgnet for at mørningsprosessen skal starte. Om ikke starter forråtnelse istede for mørning.

 

Du mener vel her under 14 grader...

Å la en voksen okse ligge natta over med skinnet på når det er mildt i været er å innby til katastrofe. Kjøttet kjølner ikke i det hele tatt i lår/bakpart og hvis man i tillegg har griset litt under utvomming kan det gå galt.

 

Det er nok slik at man må betale ja. Man kan vel slippe dette hvis man mener dyret er uegnet til føde, straks det er skutt. Da må man ta stilling til med en gang at man ikke vil ha dyret. Dyret må ikke transporteres ut av terrenget og oppsyn, grunneier og fallviltgruppe/viltnemd varsles umiddelbart. Da vil ikke dyret belaste kvoten og ergo skal det ikke betales for. Feiler man her er det bare å bite det i seg og betale, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Da snakker du om risiko for kuldeforkortning, ikke foråtnelse. Kuldeforkortning risikerer man hvis temp. detter raskt under 2-3 grader. Det gjør kjøttet seigt, men ikke surt....

Ps. jeg har jobba i kjøttbransjen i 13 år og det vanlige er å kjøle slaktet så fort som mulig ned til omlag 4 grader.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel opp til grunneier å bestemme, hjelper lite ka naboen gjør. Sånn eg leser saken så er dette noe dere må betale for, dyret var jo ikkje syk eller skadet, dette er ingen andres skyld en deres egen. Så eg ville bare betalt så e dere nok velkommen å jakte der til sesongen begynner igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være litt ydmyk her da jeg ikke er noe orakel rundt hva som er riktig og hva som er direkte galt her, men!

Jeg registrerer på jaktfilmer :? At dyr ligger over natta med frakken på og Martin Blom gjør dette med både hjort og Elg, dersom han skyter sent på ettermiddagen/kvelden og har lang vei ut av terrenget. Har selv gjort dette med godt hell :wink:

Det viktigeste er at dyret er vommet og får god lufting.

Så jeg tror ikke at dere er grunnen til at dette kjøttet er ødelagt.

 

- jeg lærte også av Martin Blom på film at man kan sette tomhylsen på en kvist på toppen av slaktet gjennom natten, da dette ofte var nok til å holde fugl borte til han fikk hentet dyret ut :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Kinkig sak dette.

Vi er i naturen, og der kan det meste skje. Det fins ingen fasit og kan av og til vere umuleg å skjønne kva som skjer og kvifor. Surt å bli sittande igjen med Svarte-Per, men nokon må det.

 

Dersom de kan bevise eller sannsynleggjere at dyret ikkje var friskt ante mortem, so blir vel dyret som regel strøket. Ingen treng å betale og kanskje ein til og med kan få nytt løyve. Det er i alle fall sånn mange stader.

 

Dersom det er behandlinga av skrotten etter felling som er årsaka til det dårlege kjøtet so er det berre rett og rimeleg at det er jegerane sitt problem. (Det kjem no og an på kva som står i kontrakta de har med grunneigarane). So er det sjølvsagt uflaks med elgtrekker etc., men det er heller ikkje grunneigarane sitt problem.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet virker det som en klar sak. Det er dere som ikke har klart å håndtere slaktet på en god nok måte, men, og det er ett men her synes jeg. For det første, dersom det er noe med dyret som er årsaken til problemene, så kan dere kanskje ha noe å fare med. Du antyder også at dette skjedde med andre dyr som ble felt i området. Det styrker jo teorien om at det kan ha vært noe med dyret. Du antyder også at andre lag som opplevde lignende ting fikk dyret kassert, og slapp åbetale. Dersom dere kan bevise samme forløp og årsak, så ser jeg ingen god grunn til at dere skal forskjellsbehandles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være litt ydmyk her da jeg ikke er noe orakel rundt hva som er riktig og hva som er direkte galt her, men!

Jeg registrerer på jaktfilmer :? At dyr ligger over natta med frakken på og Martin Blom gjør dette med både hjort og Elg, dersom han skyter sent på ettermiddagen/kvelden og har lang vei ut av terrenget. Har selv gjort dette med godt hell :wink:

Det viktigeste er at dyret er vommet og får god lufting.

Så jeg tror ikke at dere er grunnen til at dette kjøttet er ødelagt.

 

- jeg lærte også av Martin Blom på film at man kan sette tomhylsen på en kvist på toppen av slaktet gjennom natten, da dette ofte var nok til å holde fugl borte til han fikk hentet dyret ut :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

 

Ganske vanlig at dyr ligger ute over natta om de er skutt sent å langt fra veg, men som sagt over her vet jeg et par tilfeller der det har gått galt, der ble det påstått at med okser i sterk brunst var hurtig avkjøling ekstra viktig.

 

Ofte går det nok bra, men ut fra hva jeg har sett velger jeg å tro på denne påstanden.

Link to comment
Share on other sites

3-4 dager etterpå skulle dyret veies. Det hadde da vært en døgnsnitt temperatur på ca 5-6 grader dagene i mellom der. Da vi delte dyret for veiing, viste det seg at kjøttet både i bakpart og noe i buken hadde en grå/grønn farge som luftet noe helt forferdelig.
Dette høres ut som klassisk "vom-søl". Det skjer, hvis man punkterer mage-tarmer, og garantert hvis det er vomskudd, eller projektilet eller splinter penetrerer mellomgulvet. Da må alt kjøtt som har fått mageinnhold på seg, skylles godt, og tas til oppmaling så fort som mulig.

 

Feilen her er at dere, som sikkert mange andre, ikke kan slakte dyr i marka. Når man ikke skal kjøre dyra heile til "sivilisasjonen", må man flå ned sidene til ryggen, så åpne og ta ut innvoller, og så grovpartere slaktet (2 x lår, 2 x bog, 2 x ribber, 2 x slaktsider, ryggen delt i 2 - 3 deler, + tunge-hjerte (lever og nyrer)). Slaktdelene må henges opp på ei rå, eller på høye greiner i trær, så de tørker, og det danner seg tørkehinne.

 

NB: Jeg pleier ikke vomme ut først, men flår ned lår - bøger og sider. Så velter jeg ut vomma. Jeg kutter IKKE tarm og spiserør - jeg skjærer slik at tarmen ved rasshølet henger fast i skinnet, og flår ned til nakken, hvoretter jeg tar av hodet, som da henger sammen med alle innvollene og skinnet. Da har jeg eliminert en mulighet til kontaminering.

Link to comment
Share on other sites

3-4 dager etterpå skulle dyret veies. Det hadde da vært en døgnsnitt temperatur på ca 5-6 grader dagene i mellom der. Da vi delte dyret for veiing, viste det seg at kjøttet både i bakpart og noe i buken hadde en grå/grønn farge som luftet noe helt forferdelig.
Dette høres ut som klassisk "vom-søl". Det skjer, hvis man punkterer mage-tarmer, og garantert hvis det er vomskudd, eller projektilet eller splinter penetrerer mellomgulvet. Da må alt kjøtt som har fått mageinnhold på seg, skylles godt, og tas til oppmaling så fort som mulig.

 

Feilen her er at dere, som sikkert mange andre, ikke kan slakte dyr i marka. Når man ikke skal kjøre dyra heile til "sivilisasjonen", må man flå ned sidene til ryggen, så åpne og ta ut innvoller, og så grovpartere slaktet (2 x lår, 2 x bog, 2 x ribber, 2 x slaktsider, ryggen delt i 2 - 3 deler, + tunge-hjerte (lever og nyrer)). Slaktdelene må henges opp på ei rå, eller på høye greiner i trær, så de tørker, og det danner seg tørkehinne.

 

NB: Jeg pleier ikke vomme ut først, men flår ned lår - bøger og sider. Så velter jeg ut vomma. Jeg kutter IKKE tarm og spiserør - jeg skjærer slik at tarmen ved rasshølet henger fast i skinnet, og flår ned til nakken, hvoretter jeg tar av hodet, som da henger sammen med alle innvollene og skinnet. Da har jeg eliminert en mulighet til kontaminering.

 

Mange bra poeng.

Neida, det var ikke noe vomskudd eller noe "uhell" med vomminga. Alt ble tatt ut uten noe uhell, og vi fikk skylt det godt etterpå. Men ser i ettertid at vi kunne gjort mange ting annerledes selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Skal man kreve å få kassert slakt av elg som følge av sykdom/ skade på statsgrunn må en varsle grunneier(oppsyn) slik at denne kan ta stilling til hva som skal gjøres videre. F eks hvordan slaktet skal behandles og hvor det evt. skal bringes.

Vanlig prosedyre er at grunneier kontakter mattilsyn(veterinær) slik at denne kan inspisere slakt og organer og på det grunnlag avgjøre om kassering skal foretas.

Merk at organer som lunger, lever, nyrer og milt skal bringes med ut av skogen. (Milten henger på vomma så den er lett å glemme.)

 

Veterinæren er svært interessert i å vite hvordan dyret oppførte seg før skuddet. Et dyr som oppfører seg som et normalt friskt dyr før skuddet vil neppe bli kassert om det ikke gjøres funn på organer som indikerer sykdom.

 

I flg en veterinær jeg spurte fikk jeg til svar at generelt gjelder: Oppfører dyret seg normalt og ser friskt ut før skuddet er det spiselig! Om det har lokal betennelse som flg av feks slagskader eller beinbrudd gir dette normalt ikke grunn til kassering av andre deler av dyret enn de som er påvirket av skaden. Resten av dyret har ikke redusert kvalitet som følge av dette.

 

Om trådstarter hadde skutt denne oksen og behandlet den slik som beskrevet på statsgrunn hadde han ikke hatt noen mulighet for å slippe å betale for den. Ikke urimelig å regne med at andre grunneiere har et lignende syn på dette.

Link to comment
Share on other sites

Et "normalt" slakt skal ikke utsettes for vann, nei.

 

Men får man vominnhold på slaktsider - ribber, må man skjære de fra resten av slaktet, og skylle kraftig. Og, som sagt, fortest mulig male kjøttet opp - før det begynner å lukte. Dvs., slike deler skal ikke mørnes, bare komme såpass i rigor at de egner seg til maling. Henger de til det blir lukt av dem, blir hundene glade.

Link to comment
Share on other sites

De gangene vi har skutt elg sent på dagen og i fjellet så har vi alltid grovpartert dyret og lagt kjøttet oppå Jervenduker eller hengt det opp dersom det har vært mulig.

Tomme patronhylser har vi alltid i lommene for å legge på kjøttet, dette for å holde rovdyr/fugler unna. Har aldri opplevd surning eller fordervet kjøtt ved denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

- jeg lærte også av Martin Blom på film at man kan sette tomhylsen på en kvist på toppen av slaktet gjennom natten, da dette ofte var nok til å holde fugl borte til han fikk hentet dyret ut :mrgreen:
Tomme patronhylser har vi alltid i lommene for å legge på kjøttet, dette for å holde rovdyr/fugler unna.
Og hvordan skal tomhylser kunne holde rovvilt borte? Jeg aner en skikkelig, gammel magi-overtro her? Skal vi fortsette diskusjonen om det temaet i "Kritisk tenkning"-tråden i OT?

 

Noen av oss har, i stedet, med noen meter med garnlin (for uinnvidde: Det som er mellom over- og undertelna på et fiskegarn), som vi spenner over/rundt kjøtt som skal henge natta over.

 

Og, siden jeg kanskje ikke har skrevet det direkte før i tråden: Svaret på trådens overskrift er JA!

Link to comment
Share on other sites

Har latt pelsen være på når det har vært kjølig i et par dager uten problemer. Hvis det var ned mot 2 grader bare, så hadde dere mest sannsynlig endt opp med kuldeforkortet kjøtt hvis dere hadde flådd det. Men hvis dere pakket inn dyret, så kan det være en mulighet for at kjøttet ikke har blitt kjølet raskt nok ned... Var dere redd for at pelsen ikke var tett?[WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

Kluet her er at man ved mistanke om at dyret er sykt eller uegnet som mat på annen måte, må vomme ut og varsle aktuelle parter med en gang. Dyret må IKKE transporteres ut av terrenget. Dersom mistanken er berettiget vil man da få nytt dyr på kvoten og skal selvsagt ikke betale for det syke dyret. Merk at kadaveret da er å betrakte som fallvilt og tilhører det kommunale viltfondet. Det gjelder også gevir, dersom det kan ha noen verdi. (har aldri hørt at dette er blitt praktisert da.. Slikt har vi brukt til å pynte opp låveveggen på det lokale nasjonalparksenteret....)

Saken er den at man taper denne retten til nytt dyr så snart det skutte dyret transporteres fra skuddplassen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på.....

Om jeg kjøper 5 liter melk på rema, lar de ligge i bilen (i 25 pluss grader) til dagen etter, da skal jeg drikke melk, og den er sur.

Bør rema gi meg peng tilbake for melka? Den kan jo ha vært sur da jeg kjøpte den.

 

Temperatur og surmelk er ikke tema her, heller ikke tommhylser og garnbuss. Om elgen har ligget ute 16 timer i 5-6 grader med pels på har den fått tilnærmet optimal temperatur den første tiden. Den blir ikke grønn inni av for rask nedkjøling, den blir bare ikke mør. Den blir ikke sur som melk ila. 16 timer om det så var 30 grader. Temperatur/kjøling har ingenting med saken å gjøre så fremt fakta foreligger.

 

Missfarging indikerer vom/bakterie søl, om historien fortsatt er sann, altså ingen forurensing. Da har dyret vært sykt.

 

Har vært med på oksefall der slaktet så helt fint ut til det skulle skjæres, da luktet det fælt, ved koking av kjøttet luktet det helt grusomt, alt ble kassert. Her var ingen feil ved slakting, men vi hadde mistanke fra felling, dyret reagerte sent, ønsket ikke å stikke før folk kom virkelig nær.

 

Er virkeligheten som Brusern sier burde de sluppet å betale..

 

Hvordan dette skulle vært håndert i forhold grunneiere og myndigheter vet jeg ikke, men i midten januar er vel løpet kjørt.

Link to comment
Share on other sites

Er nyskjerrig på hvor godt, og luftig dere pakket ned dyret ?

En skrott på på rundt hundre kilo trenger relativt lang tid på å kjøles ned. Isolerte dere varmen ? + bakterier ? Erfaring med hjort skutt på bøen seint på kvelden/natten. Vommer, henger opp. Flår morgenen etter. Dyrene er ikke gjennomkalde, selv om nattetemperaturen er nede i 5-6 +. Ofte har disse hengt utendørs hvis været tillater. Kun med viltpose. Føles mye varmere enn lufttemperatur, uten at jeg noengang har målt.

Evt. sykdommer burde vist på indre organer. Sjekket dere ?

Hvis ikke annet kommer opp, ville jeg tatt det på tabbekvoten, og være sikret jakt også neste år.

Just my 2 cents :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg nekter og tro at slaktet ble ødelagt av å ligge 16 timer med frakken på i den temperaturen. Har latt elg ligge over natta flere ganger og det har aldri vært noe problem. Er det minus grader henger dyra med frakken på første natta uansett. Vil tro at dyret var sykt da det ble skutt men er jo vanskelig å bevise det nå. Det skulle vært tatt med mattilsynet og/eller representant fra grunneierlaget med en gang dere oppdaget det.

 

Kan jo legge til at så og si alle hjortevilt som blir skutt i UK henger hele mørningstida med frakken på i samme temp. som i denne saken (ca. 5-6 grader).

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er de bare en ting å gjøre, betal og ta det som lærdom. Årsaken til resultatet kan nok være mange, og noen bastant konklusjon er vel umulig å trekke ut ifra det som er forklart i innlegget. Det er vel flere ting som kan føre til dette, de fleste er nevnt tidligere.

 

Når slaktet ble vommet ut, ble lunger, hjerte og spiserør mm fjernet? Dette er viktig å ta ut, slik at brystregionen blir hurtig avkjølt og luftet. Med ett kutt i spiserør florerer bakteriene i perfekt gro-temperatur i de neste 16 timene, og en risikerer et resultat som dere fikk. Ble buken spent opp for god lufting over natta? Samme virkning som over.

Dere skriver skylling med vann, hvorfor- og hvor kom vannet fra? De bakteriene som allerede var godt grodd inne i dyret ble da spredt over hele slaktet. Forsterking av skaden som resultat.

 

Andre årsaker kan være at denne elgen var stresset av brunst og hadde høyt melkesyrenivå i tillegg- kjøttet kan bli bedrevet av dette- men det er ikke grunneiers feil. Det er en risikofaktor som en må ta på egen kappe om en skyter hanndyr i brunsttiden. Ingen av disse faktorene er «selgers» feil, og det er helt klart dere må betale for kjøttet. Surt, men slik er realitetene.

Det positive med situasjonen er at dere deler dette på forumet, slik at andre unngår å gjøre samme «feilene i en lignende situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal dere betale. Dere har tatt ut en okse.

At dere ikke er i stand til å ta vare på slaktet er ikke grunneiers problem.

 

Må dessverre si meg enig. Ikke vet jeg om dere har tatt vare på slaktet på en god måte eller ikke, men det vet ikke grunneiger heller - og problemet er at dere ikke kan bevise at oksen var syk, da dette ikke ble påpekt under slakting...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...