Jump to content

Lurer på kikkert som går ned til 1 - anbefalinger?


Lindskog

Recommended Posts

Lurer på en kikkert som går helt ned til ekte 1x forstørrelse, ikke 1.1 eller 1.2 eller noe sånt tull, og med lys slik at man kan bruke den med begge øynene åpne som et rødpunktsikte. Optikk er en jungel for meg, så jeg er ute etter råd, erfaringer og anbefalinger.

 

Swarovski, Vortex og Kahles har vel svært gode og populære 1-6 kikkerter, og jeg ser jo at det er noen som har 1-8 eller sågar 1-10 også, som f.eks. March. Vil en slik fra March f.eks. være mer eller mindre like god som alternativene når man holder den i 1-6 men fortsatt ha muligheten til å gå opp til 10, eller taper man mye synsfelt og slikt på lavere forstørrelse jamnført med de andre?

 

Så, helt ned til 1, opp til det som er praktisk mulig med bra resultater, lys som er sterkt nok til bruk som rødpunkt på dagen, helst mil justering kontra moa, gjerne parallaksejustering, helst sfp tror jeg, gjerne åpne med lave justeringstårn. Ikke noe krise om jeg må skru av et lokk for å justere, men myntjustering er en dealbreaker.

 

Jeg vet det er mange her inne som kan optikk og har mye dyrt og fint, så alt av erfaringer og anbefalinger mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt om march er at det er mye dorull på høyere zoom, og at den er sensitiv for øyeplassering. samme med S&B, har hørt folk som har kikket gjennom den og nærmest sammenlignet den med billige kinakikkerter. Så det er i alle fall et par jeg ikke ville vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Svaret mitt er kanskje ikke det du søker, men skriver litt allikevel.

 

Jeg har selv bla. en S&B PM Shortdot CQB med 1,1-4 og synlig rød dot. Skjønner ikke helt hvorfor 1,1 omtales som tull, mens 1 skal være så veldig bra. Ser du merkbar forskjell på dette ? eller er det kun i tekniske papirer man ser forskjellen ?

Jeg er svært godt fornøyd med min selv om den tydeligvis er en "kinakikkert" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg, med mine øyne, vil gjerne ha en god kikkert med ekte x1. Tittet på en litt eldre Zeiss 1,1-4 var det vel, og synes det blir litt forstyrrende. Jeg er høyrehendt, venstre øye dominant og har diverse sykdommer på begge øya nå, så jeg trenger all den hjelpen jeg kan få i forhold til sikting med begge øya åpne. Det kan godt være annerledes for andre, hvis kikkerten din funker til ditt bruk så er jo det flott. Jeg mener ikke at 1,1 er tull på generelt grunnlag, men det er nok ikke for meg.

 

Så hvis jeg skal ha noe uten dorull eller sensitiv øyeplassering, er det da Swarovski, Vortex eller Kahles 1-6 jeg sitter igjen med? Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å gå på et tilbud på en Meopta Meostar R1 1-4x24 med K-dot-retikkel i dag.

 

Her er den: http://www.meoptasportsoptics.com/shop/en/r1-1-4x22-rd/aq1lx7d5kz9q/ctgRen.html

 

Nå fikk jeg bare tittet gjennom den i butikken, men den så lovende ut. Stort synsfelt, 35,9/8,6 m/100m, og retikkel som kan brukes i dagslys. K-dot fristet da en slipper et retikkel som går over hele siktebildet. Det er et lite "kryss" med prikk i midten. Hele retikkelet lyser når man setter på det. Den kan også brukes uten lys. Det så ut sånn i farta at det faktisk er 1x. I tillegg syntes jeg ikke det var særlig dorulleffekt å spore. Selvsagt burde jeg sett grundigere på det, utendørs, men førsteinntrykket var i det minste bra.

 

Er selv på jakt etter et sikte med bra synsfelt for elgjakt på til dels trange poster og nokså korte hold. Dette ser jo ut til å ha det meste av det jeg er på jakt etter.

 

Butikk som selger: http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=27541&pageId=304

 

Fikk i hvert fall et kjempegodt inntrykk selv, og endte i tenkeboksen... I utgangspunktet er jeg på jakt etter 1,5-6x42, men nå ble jeg veldig i tvil... Kunne nok tenkt meg større maksforstørring enn 4x, men hvor mye trenger man egentlig på elg? Blir den for liten på 4x, bør man kanskje la være å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å gå på et tilbud på en Meopta Meostar R1 1-4x24 med K-dot-retikkel i dag.

 

... Kunne nok tenkt meg større maksforstørring enn 4x, men hvor mye trenger man egentlig på elg? Blir den for liten på 4x, bør man kanskje la være å skyte.

 

Jeg kjøpte denne kikkerten for ett år siden. Bruker den på en dobbel til elg. Har sålangt skutt 3 elg med den, og må si meg godt fornøyd. I tyske tester for noen år siden kom den svært godt ut, blant annet med hensyn til optisk kvalitet og synsfelt på linje med de beste. Det som trakk ned i testene var treffpunktforandring på forskjellige forstørrelser, og at det ikke er automatikk på rødpunkten.

 

Jeg har testet mitt sikte grundig, og jeg har ikke treffpunktforandringer. Når det gjelder automatikk hadde det selvfølgelig vært fint, men til gjengjeld sitter bryteren lett tilgjengelig og man har syv lysstyrker å velge mellom med av-posisjon mellom hvert trinn. Jeg har også ved flere anledninger glemt å skru av rødpunkten når jeg har satt børsa i skapet, men jeg har enda ikke hatt behov for å bytte batteri.

 

Hva angår forstørrelse så er 4x med rødpunkt ikke "sniper"-verktøy på 100 meter, men til praktisk elgjakt mer enn nok. Skjøt elgkalv i los på 120 meter med den i går => funker som snus!

 

Jeg angrer ikke på at jeg sparte x-antall høvdinger på å kjøpe denne fremfor andre og dyrere alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Vortex Razor 1-6 på praktisk børsa i år og er meget fornøyd, på 1 så er det meget godt synsfelt og man legger ikke merke til at det er noe rør i det hele tatt. Rødpunktet er justerbart sånn at det er meget godt synlig selv i sterkt sollys, og det er 11 forskjellige nivåer med AV mellom hver så man slipper og skru det helt ned for og skru av ;)

Link to comment
Share on other sites

Tatt ut fra instruksjonsboka ;)

Standard Bullet Drop for Popular 5.56 mm / .223 Loads

5.56 mm / .223 55 - 77 grain boat tail bullets

2700 - 3000 FPS muzzle velocity

Main crosshair zeroed 200 yards

Hashmark Distance Bullet Drop

1st 300 Yards 7.5 Inches

2nd 400 Yards 23.5 Inches

3rd 500 Yards 50 Inches

4th 600 Yards 92 Inches

 

Standard Bullet Drop for Popular 7.62 mm / .308 Loads

7.62 mm/.308 Winchester 168 grain boat tail bullets

2650 FPS muzzle velocity

Hashmark Distance Bullet Drop

1st 285 Yards 7.2 Inches

2nd 385 Yards 22 Inches

3rd 485 Yards 47.4 Inches

4th 600 Yards 92 Inches

7.62 mm/.308 Winchester 175 grain boat tail bullets

2600 FPS muzzle velocity

Note:

It is important to understand that the previously-listed

subtensions and yardages are designed to work with the

riflescope set at the highest magnification.

The main crosshair

zeroed at 200 yards can always be used at

any

magnification.

Main crosshair zeroed 200 yards

Link to comment
Share on other sites

Må få glant gjennom en sånn en, det er det ikke tvil om. Var også flere tusen billigere enn jeg hadde sett for meg, og det er jo aldri feil. Skulle gjerne hatt parallaksejustering og mil klikk, men fortsatt et interessant sikte. Liker godt lyskontrollen, en av setting mellom hver styrke virker som en veldig god ide.

 

Men, det retikkelet skjønner jeg fortsatt ikke helt. Lyst til å forklare det på hverdagsnorsk? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt overbevist om det retikkelet på Vortexen altså. Jeg kunne nok helst tenke meg noe enkelt slik som #4 eller lignende. Meoptaen hadde jo et fint og enkelt retikkel. Skal jeg først ha masse stæsj i retikkelet vil jeg nok ha mildot eller noe lignende universelt.

 

Hva med SWFA 1-6, er det noe mon tro? Aldri hørt om før, fant det nettopp. http://swfa.com/SWFA-SS-HD-1-6x24-Tacti ... 53845.aspx

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørsmål om bruksområde og prioritering. 1x forstørrelse og bruk av begge øyne tyder på korte hold og rask skyting. Da er det ikke et langholssikte du trenger. Retikler som ser ut som ferdig pyntet juletre med flere farger er i slik sammenheng søppel.

Til slike situasjoner trenger du et retikkel der øyet automatisk finner sentrum umiddelbart. Det bør være symetrisk lys i sentrum. Swaro har et meget godt retikkel tilgjengelig på sin 1-6. Om du velger ring med dot, trådkors med dot eller bare trådkors er en smakssak. Jeg bruker vanlig pleks uten lys på mine sikter, og det fungerer i de fleste situasjoner, men raske griser i tett kratt har fått meg til å ønske meg lys, så det anbefaler jeg.

Om siktet er 1x eller 1,2 betyr ingenting, du merker ikke forskjell i praksis. Jeg skyter med begge øyne åpne opptil 1,5x uten å merke forskjell. Det som er viktig er at kikkerten ikke har dassrulleffekt på minste forstørrelse. Dersom det er en stort område du ikke ser med sikteøyet betyr det endel på raske skudd.

 

Dersom du planlegger å bruke siktet på lengre hold er det ikke noe problem, det viltet som du ikke kan plassere et godt skudd på med 4x forstørrelse er for langt vekke til at skyting normalt er forsvarlig. Dersom du har trening nok til å skyte på dyr over 200 m så har du nok noe annet utstyr som er egnet og testet. Det er ikke behov for flere siktepunkt i retikkelet for moderate hold, da lærer du deg kulebanen og holder over, derfor bør du prioritere retikkel som er egnet til hoedbruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det meste du skriver Per, det SWFA siktet var bare noe jeg fant tilfeldig. Jeg skal nok ikke ha en 1-6 langholdskikkert nei.

 

Har jo sett bilder av Vortex og hvor tynt røret er på 1 (det er nesten ikke synlig i det hele) og det liker jeg veldig godt, men er ikke helt begeistret for retikkelet. Vortexen med et enkelt retikkel som Swaro eller Leupold har hadde vært noe. Tittet litt på Vortex sine 1-4 kikkerter også, der var det litt andre retikler.

 

Når det gjelder 1 kontra 1.2 eller 1.5 så er jeg uenig med deg. Kan godt hende du skyter godt med 1.5 og begge øyne åpne, men jeg skal ha ekte 1 som lavest, det er det ikke tvil om. Jeg gidder ihvertfall 1.5 e.l., da kan jeg like godt kjøpe en "vanlig" kikkert med 2, 2.5 eller 3 som laveste.

Link to comment
Share on other sites

1,5 er litt for mye forstørrelse, men om kikkerten er 1.1 så er det bedre enn at den er 0,9 på laveste, du vil ikke merke det. Når du fokuserer kikkerten vil også forstørrelse forandres litt, og det er bedre å ha litt over 1x enn å risikere å havne under når du har fokusert til dine øyne.

Poenget er at om du finner en kikkert som ellers passer utmerket så skal du ikke utelukke den om denb er oppgitt til 1,25x som mange er. Prøv hvordan det virker når den er innstilt til dine øyne.

Jeg bruker 4-5 ulike kikkerter i området 1-4. Noen av dem er 1-4 og andre er 1,25-4. Jeg merker ikke forskjell i praksis. Alle fungerer på hurtige skudd.

Link to comment
Share on other sites

Om siktet er 1x eller 1,2 betyr ingenting, du merker ikke forskjell i praksis. Jeg skyter med begge øyne åpne opptil 1,5x uten å merke forskjell.

 

Det har enormt stor betydning for de som merker forskjell i praksis, at det funker for deg betyr lite for oss som ikke er i stand til å skyte med begge øyne oppe i det hele tatt med mindre siktet er akkurat på 1.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere en Meopta 1-4x22 med k-dot på kombien.

Jeg synes den var kilen på hodeplassering og generellt litt "tungrodd", den var også syykt lang.

Så for meg en skikkelig utfordring med blader eller snø foran frontlinsa som sitter rimelig djupt. (Solgte den heldigvis før jeg fikk realisert planene jeg hadde med en rørkutter :D )

Bytta ut med en 1,5-6x42 Kahles som for meg er lettere og raskere å finne siktepunktet med.

Kan godt hende at Meoptaen fungerer bedre for deg, men jeg vil anbefale at du prøver den montert på ei rifle før du kjøper.

Jeg skyter med begge øya oppe uansett forstørrelse, men blei aldri komfortabel med Meoptaen.

Synes det er nyttig at kolben er høy nok/tilpassa kikkertsikte for å finne siktepunktet raskt.

Link to comment
Share on other sites

Nå regner jeg med at noen har merket at forstørringelsen til et kikkertsikte ikke er konstant med avstanden? Forstørrelsen blir støre på korte avstander.

 

Hadde tidligere en Meopta 1-4x22 med k-dot på kombien.

Jeg synes den var kilen på hodeplassering og generellt litt "tungrodd", den var også syykt lang.

Meopta lagde tidligere en versjon av det samme siktet som var kortere. 25cm istedet for 30.
Link to comment
Share on other sites

Vortex Razor HD kan jo fåes med et retikkel de kaller CQMR-1, som egentlig ser ganske så bra ut synes jeg. Bare synd at det siktet er 1-4, ffp og har litt vel store tårn. Razor II med det retikkelet isteden hadde jo vært knall. Noen her som følger med såpass at de vet om Vortex har planer om flere retikler til Razor II?

 

EDIT: Hva med Vortex Viper PST siktene da, noen som har noen erfaringer med de? De er jo svært sympatisk priset, egentlig så lavt at jeg blir ganske så skeptisk. Noen som har noe for eller imot å si om de?

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optik ... kkede-tarn

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optik ... e-pa-lager

Link to comment
Share on other sites

Titta på en Docter Unipoint på G-Max, lå vel til en 10-11K tror jeg. Fint glass på alle måter, men mangelen på skikkelig retikkel (kun en prikk) og ubrukelig lyskontroll gjør at denne ihvertfall er helt uaktuell. Slo meg egentlig som en ganske stiv pris i forhold til hva du faktisk får.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en Leupold VX6 2-12x42 med opplyst retikkel selv. Kjøpt på "billigdager" hos J&F. Skulle egentlig bare se på ulike sikter og helst ikke kjøpe. Og helst ville jeg har europeer, gjerne brukt, for de har jo bedre optisk rykte enn Leupold. VX6'en tenkte jeg ikke engang på, men så kom nå selgeren med dette, og det datt visst ned i handleposen... Etter å ha sammenligne med en Zeiss Classic 2,5-10x50 jeg har, synes jeg ikke optikken er merkbart dårligere eller bedre enn Zeissen. Med andre ord synes jeg den virker lovende. Kanskje en 1-6x ikke er så ille. Kompakt størrelse er det og. Det eneste jeg hadde å bemerke av negativt med min i grunn, var at når jeg sikter på stolper, eller mer riktig, ved siden av, får de en liten bue. Ikke mye, men litt. Har neppe noen praktisk betydning (syntes for øvrig i farta at Zeiss Victory også hadde det da jeg tittet på et slikt sikte i butikken og). Mulig det er mer på en 1-6x? Zeiss Classicen har ikke dette "syndromet". Ellers virker det som et bra sikte.

 

Tror det kan være verdt å se på, for det skal også være et "ekte" 1x (i følge Leupold.com). Synsfelt på 38,6 meter er heller ikke ille.

 

http://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/vx-6-riflescopes/vx-6-1-6x24mm-30mm-cds-illuminated-reticle-includes-metric/.

 

Har J&F slike på lager, kan det hende det går an å gjøre en god deal. Fikk 35% på min, feks (fra veiledende pris på 12 000,-). Siste dag med rabatter i dag. Får for øvrig bare rabatt på det de har i butikken, ikke om de må bestille selv. Man må i så fall ta et med det retikkelet som er i kikkerten de har. Jeg kjøpte med Fire Dot Duplex. Ville heller hatt Fire Dot 4, men da måtte jeg gitt endel tusenlapper mer, uten rabatt, siden de da måtte bestilt det selv.

 

Tilbud: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31273&prodid=25933. Ring og prut. Men det er kanskje greit å glane gjennom et slikt sikte før man bestemmer seg. :-)

 

Så får en se om det holder mål etter hvert da. Har jo tenkt litt etterpå at jeg kunne vært litt tålmodig og ventet til en Victory 2,5-10x50, gjerne Varipoint, hadde åpenbart seg til en hyggelig pris (Kan vel knapt telle det antallet på èn finger, maks, de sist årene!), men jeg er ikke skapt slik... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye for denne. Jeg hadde egentlig slått fra meg Leupolden litt, fikk til og med et generøst tilbud av en bruker her inne om å bli med på bestilling fra USA på en. Men, det er mange andre sexy sikter i dette segmentet, og Leupolden, vel, opplevdes kanskje ikke som fullt så sexy.

 

Men, jo mer jeg leser jo mer fornuftig virker det derimot. 1-6, skikkelig retikkel, sterkt lys med bevegelsessensor, skikkelige ratt med merking og centimeterklikk, og muligheten for CDS. Hmmm tenkte jeg, kanskje det var en tabbe å ikke bli med på USA bestilling? Var jo noen tusen å spare på det.

 

Så kommer du og poster dette. Jeg hiver meg på telefon til J&F, og enden på visa er at nå har jeg en VX-6 med opplyst #4 og centimeterklikk på vei i posten, til totalt 8400,- inkludert frakt. Kanskje litt tullete å kjøpe usett, men til den prisen kan jeg alltids selge det igjen. Og, kjenner jeg meg selv rett så kunne jeg sikkert holdt denne tråden gående frem til elgjakta 2014 uten å få bestemt meg, så det var like greit å hoppe i det med begge bena først. :mrgreen:

 

Takk til alle som har bidratt, og en særlig stor takk til ko-stens for perfekt timing. Da har jeg fått handlet for min del, men hvis noen andre har spørsmål eller ikke får bestemt seg kan vi godt holde denne gående som en diskusjonstråd for ekte x1 kikkerter. Jeg poster feedback til uka når jeg har fått Leupolden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg endte opp med en Leupold VX-6 1-6x24 med tysk #4 og lys, fra Jakt og Friluft. God pris og særdeles rask frakt, hadde den her dagen etterpå.

 

Kikkerten er fin den, og gir en generell positiv følelse i forhold til byggekvalitet. Glasset er bra nok på både x1 og x6, og klikkene er til og med i centimeter. Det såkalte tyske retikkel 4 har litt vel tjukt trådkors og alt for tynne stolper for min smak, er egentlig nærmere f.eks. duplex men med 3 stolper kontra 4, men det funker greit.

 

Men, lyset. Jeg har lest flere steder at Leupoldene skulle være så lyssterke, og min var så dårlig, altså svak, i lyset at jeg ble mer og mer overbevist om at den måtte være noe galt med den. Tok kontakt med J&F, og de var enige om at det var en mulighet når jeg beskrev situasjonen, og sendte meg en ny en. Jeg så forventningsfull da jeg kom hjem fra posten, men neida, like dårlig lys i den. Grei nok hvis det er køl mørkt ute, men da er jo ikke en 24 kikkert helt ideelt uansett. Ute i dagslys, det lille vi har på denne tiden av året, så kan jeg akkurat se at det er rødt i midten, men det ser ikke ut som lys, mer som det er malt litt rødt i retikkelet. Og det er på maks. Ikke snakk om at dette lyset kan brukes som rødpunkt ute på dagen med kikkerten på x1, det tilfører så godt som ingenting kontra å bare ha lyset avslått. I halvmørke funker det jo greit, men litt av poenget for min del med en kikkert som går helt ned til x1 og har lys er jo nettopp å få det lille lysflekken i midten for å hjelpe til med rask skyting med begge øynene åpne. Der synes jeg ikke Leupolden leverer i det hele tatt.

 

Så, dessverre skuffet over Leupolden pga. lyset. Den går nok tilbake til J&F.

 

Kanskje jeg får gjøre som dynamiskfolket, og kjøre en sidemontert Trijicon RMR e.l. på kikkerten på elgbørsa?

 

Takk for linken ko-stens, skal ta en titt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale på det varmeste Trijicon 1-4x24 med amber triangel retikkel.. Har også swarovski Z6i 1-6x24 med 4ai retikkel.. Optisk er swarovski best.. I forhold til å finne målet og raske skudd så foretrekker jeg trijicon.. Bruker sjeldent mere enn 4 i forstørrelse i skog og på trange poster og klarer fint å sette 3 skudd på en klistrelapp på hundre meter med siktet og lyset blir så sterkt som du bare vil..( blender du ikke ned "lysåpningen" i sollys så får en nesten vondt i øynene :smile: (er rett og slett veldig begeistret for siktet)

Link to comment
Share on other sites

Når Lindskog sier at det er så dårlig lys i leupolden så blir jeg skuffet, var derfor jeg ville ha den pga godt lys og lav vekt.

Jeg skal uansett se på leupolden for den har circle firedot, er det noen som kjenner til retikkelet?

 

Trijiconen virker veldig interssant, så ender nok opp med den hvis leupolden skuffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale på det varmeste Trijicon 1-4x24 med amber triangel retikkel.. Har også swarovski Z6i 1-6x24 med 4ai retikkel.. Optisk er swarovski best.. I forhold til å finne målet og raske skudd så foretrekker jeg trijicon.. Bruker sjeldent mere enn 4 i forstørrelse i skog og på trange poster og klarer fint å sette 3 skudd på en klistrelapp på hundre meter med siktet og lyset blir så sterkt som du bare vil..( blender du ikke ned "lysåpningen" i sollys så får en nesten vondt i øynene :smile: (er rett og slett veldig begeistret for siktet)

 

 

 

 

 

 

1+

 

 

Lyset på Trijicon er veldig bra, jeg skrur ned lysstyrken på dagen, og passer perfekt på 9.3 ! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal uansett se på leupolden for den har circle firedot, er det noen som kjenner til retikkelet?

Her er den, uten lyset på. Min lyser opp så det er i meste laget, fungerer greit midt på dagen, men ser at noen har fått utgaver med svakt lys..

normal_IMAG0727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg nok at jeg skal sjekke ut Trijiconen. Skal det være noen vits i å gå helt ned på x1 så vil jeg ha skikkelig lys. Da får det heller bare være at jeg får nøye meg med 1-4.

 

Leupolden var en flott kikkert på alle måter, bortsett fra lyset. Jeg hadde kjøpt den på flekken hvis jeg skulle ha f.eks. 3.12x50 eller x56, for lyset funker fint i skumring og mørke. Men en 1-6x24 kikkert er overhodet ikke noen skumringskikkert, så når lyset ikke funker i dagslys så er litt av poenget borte for min del. Synd, for den var en fin kikkert. Sender to stk. tilbake til J&F i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har Leupold 1-6 og lyset på min fungerer utmerket i dagslys.Har også trijicon 1-4 Leupold vx3 1,5-5x20 med circle dot retikkel, kanskje det beste retikkelet til jakt. Og Vortex 1-4 Tmco retikkel.Ta en titt på denne, 3900 kr hos jaktfall er etter min mening det beste kjøpet du kan gjøre.Rettikkelet i denne er veldig bra på jakt. er en slags circle dot.

Link to comment
Share on other sites

Rart at det skal være forskjell på lyset. Ikke bare jeg som har tittet gjennom de, flere andre har kommet til samme konklusjon, og det på to forskjellige kikkerter. Sikkert flott i skumring, men ubrukelig i dagslys dessverre.

 

Er det de Vortex Viper PST kikkertene du mener? De er i den prisklassen. Vortex Razor har jo fått mye skryt, men Vortex produserer jo ingenting selv, så de billigere modellene kan komme fra en annen Kinesisk fabrikk en Razoren. Det kan bety nesten ingenting, eller det kan bety masse. Du er altså fornøyd? Jeg spurte om de tidligere i tråden, er som allerede sagt litt skeptisk pga. prisen, særlig kombinert med made in China.

Link to comment
Share on other sites

SirKandal, da beklager jeg. Men poenget står, at siden de blir produsert forskjellige steder så kan jeg ikke bruke det at Razoren går for å være veldig bra til å skru opp forventningene til de rimeligere Vortex variantene. Det var overhodet ikke ment som drittslenging mot Vortex, jeg har ingen erfaring med de, men hører mye pent om Razoren.

 

Villmannen, hvor har du det fra? Hvis du har en link hadde det vært kjempefint. Det høres jo veldig rart ut, men når mine hadde dårlig lys og andre skryter av sine med annet retikkel så kan det jo være noe i det.

 

Revjeger, har du tid til å ta bilder med dyr i siktet du da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...