Jump to content

Billig og grei optikk?


porkpicker

Recommended Posts

Har skummet og lest øynene våte og såre her inne på optikk. Men, jeg VIL ha et et billig/rimelig sikte til grisejakta. Siste tråden jeg var i gang med rundt temaet døde fort ut i at jeg burde gå for fast og dyrt.. Men det er jo annet enn gris jeg jakter også da.. Ønsket 3-14 og 50-56mm... Ønsker innspill fra folk som har slikt liggende/påmontert, og som gjerne deler noe positivt rundt billige sikter til jakt. Kontoen er tom pr dato, men bedre dager ventes. Fikk et greit tilbud fra en kar her inne, men har ikke slått til ennå..

Link to comment
Share on other sites

Du får helt OK superbillige kikkerter innenfor spesifikasjonen din på ebay.

 

Tasco pronghorn 3-9x40 = ca 350 kr? går under mange forskjellige navn

BSA Sweet 22 8-32x44 = ca 800 kr? går under mange forskjellige navn

^^har begge disse og er fornøyd, førstnevnte kjøpte jeg på Dealextreme.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... jeg har diametralt motsatte erfaringer med slike sikter, men det er jo ikke fæle risken å ta, da :wink:.

Ser det er spurt før her om kostnadsramme. Jeg har testet en god del kikkerter av ymse pris og kvalitet, så litt mer info, så kanskje jeg har et tips :wink:.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Responsen har da absolutt vært der, men ikke mange som kommer med direkte innspill på hva folk har erfaring med. De fleste skriver akkurat det du hinter til, nemlig at alt koster. Jeg har Hawke 3-9x40 på ei av riflene, og jeg taper ikker mer enn ca10min i skumringa kontra meopta i samme størrelse. De ti minuttene er ikke til å forsvare 3laken sånn jeg ser det.. Det er poenget mitt. Jeg ser etter noe til 2000,- til 3500,- og vet de er der ute.. Tenker på breitler, Hawke, bushnell og Nikon for eksempel. Ikke disse billigste z.o.s og liknende..

Link to comment
Share on other sites

ehhhh tobby, har du jaktet villsvin noen gang? Det har jeg... Har hodet av en stor galte utstoppet i stua faktisk :D . Det er ingen sjans, i det hele tatt, for at du vil kunne se gris på åtejakt om natta med de siktene du nevner over her. problemet er at når det gjelder optikk så får man det man betaler for. Synd men sant...

Link to comment
Share on other sites

Ok, nå er ikke forumet som sådan en "ønskes kjøpt" debatt, men ser hvor du vil. En Bushnell Elite kan være innafor, og en brukt Nikon bør havne rundt 3-4 lapper. En Zeiss Conquest 4,5-14x50 er et hett tips, om du finner noen som vil selge sin. Da må du nok legge på en tusing eller to på budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

ehhhh tobby, har du jaktet villsvin noen gang? Det har jeg... Har hodet av en stor galte utstoppet i stua faktisk :D . Det er ingen sjans, i det hele tatt, for at du vil kunne se gris på åtejakt om natta med de siktene du nevner over her. problemet er at når det gjelder optikk så får man det man betaler for. Synd men sant...

 

Enig med Skaubjønn, her. Om noen spør hva slags sikte man trenger til den type jakt, er svaret som regel Zeiss, Swarovski, Docter eller Schmidt&Bender til ca. 15.000,- (nypris). Det er bare sånn at man har lite på jakt å gjøre når man ikke ser det man skal skyte på :wink:. Ellers er det jo bare å låne, teste og prøve seg fram.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet (og skutt noen) svin på postjakt om natta de siste åra. Ved kanskje to av tilfellene ville det ha holdt med en middels god kikkert, ved resten av fellingene ville jeg ikke sett godt nok.

Jeg bruker en Svarowski 4-12 X 50 uten lysprikk, og det er ikke mer enn akkurat nok. Har ikke tenkt å bytte i kraftigere, da jeg tenker at hvis det er SÅ mørkt, får jeg heller avstå fra skudd. Noe jeg også har måttet gjøre ved flere anledninger.

 

Har imidlertid hørt at det vil bli gitt tillatelse til fastmontert åtelys på villsvin, som på rev i Norge. Dersom det går gjennom er situasjonen en helt annen, men jeg vet ikke hvor den saken står i dag.

Der jeg jakter er det imidlertid ikke mulig å fastmontere lys. De må stå ute hele tida, så svina venner seg til dem. Ingen vil investere i sånt, da det vil bli stjålet i løpet av kort tid.

 

Til smygjakt på dagtid eller drivjakt på dagtid, er du ikke avhengig av allverdens kikkert. 1-4 evt med lysprikk.

 

Men det kan finnes gode kikkerter i lavere prisklasse, du bør google noen kikkerttester. Bruktmarkedet er også et godt tips.

Link to comment
Share on other sites

En kan ikke få i pose og sekk med optikk.

Sånn er det bare.

Problemet er at når det gjelder optikk så får man det man betaler for. Synd men sant...
Slik er det, ja! (NB: når det gjelder "rasende billige" sikter, får man bare verdiløst søppel - uansett hva man betaler).

 

Men vi har faktisk et unntak: XXL presser prisen på Zeiss Classic ned i "billig"-segmentet (dvs., omtrent samme pris som Duralyt - over Leupold og Meopta). Du finner et innlegg om det i en annen relativt fersk optikk-tråd. Så dersom du er heldig, kan du få tak i en brukt Classic 2,5 - 10 x 50 for ca. 3 - 4 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøt en galte på 70kg med denne omtalt Hawke kikkerten på de små mørke timer. Bildebevis finnes på halita.net.. Så, jo det går. Men nei, det er absolutt ikke optimalt. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne bruke uante summer på optikk. Jeg har jakta i 20år, så jeg er ingen novise.. Ønsker ikke å bli oppfattet som frekk, men gjentar at det egentlig var erfaringer fra noen av nevnte merker jeg egentlig var ute etter. Men takker jo for alle innspill.

Mulig jeg blir oppfattet som litt vrang og sær(og lite mottagelige for vedtatte sannheter), men i detter konkurransesamfunnet må det da være et BRUKBART alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Du skal jakte i dårlig lys, og har ikke råd til en ny Zeiss o.l., da er det en brukt Zeiss o.l. som gjelder, ev. Classic'en på XXL. F.eks. en brukt tysk 8x56 kan av til fås veldig rimelig. Å betale full pris for et jalla merke er en dårlig ide' i mine øyne selv om det finns noen få nyanser her.

Link to comment
Share on other sites

må det da være et BRUKBART alternativ?

Det korte og enkle svaret = Nei

 

Er sightron s111 6-24x50 noe å anbefale?

I mitt hode er dette et sikte for langhold, og ingen ting med grisejakt å gjøre. Sightron får mye bra omtale, men dette sikte her ikke for grisejakt.

------- --------- --------

 

Dette sikte er topp, og ment for slik jakt. Dog ligger det litt over det budsjettet du nevnte:

Doctor VZF 3-12x56 dette er et riktig sikte for gris. Og Doctor er velkjent kvalitet.

 

Ellers ligger det en Kahles 3-12x56 under salg av optikk her. Det er også en god kikkert. Men den ligger enda høyere i pris enn Doctoren på finn.no.

 

Om du vil handle i Sverige?

Zeiss 8x56 = 3000,-

 

Helia 8x56 = ?,- da den sitter på ei komplett rifle til 5000,-. Mulig du kan kjøpe bare kikkerten?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte akkurat det samme som Poacher, men gadd ikke skrive det, mye siden jeg ikke helt ser trådstarters hensikt med å starte en tråd til når han ikke fikk det svaret han ville ha i den første.

Men det er slik at oppfatningen av optikk er forskjellig fra person til person. Jeg vet hva jeg mener, og gidder ikke prakke den på andre når de gjør motstand :wink: , bare konstaterer at jeg er enig med Poacher her, 100%.

 

Fant noe som kan være interessant for trådstarter og andre, http://www.gunmart.net/accessories_review/classic_european_fixed_power_deer_stalking_scopes

Det er nå engang slik, at et sikte med fast forstørrelse er en hel del billigere å lage (til samme kvalitet) enn et med zoom. Dette er ikke noe som er en subjektiv mening, det ER billigere, og de har langt færre deler. Særlig vil et GODT zoomsikte ville måtte inneholde langt flere, og dyrere linser enn et fast sikte.

Av den grunn er faste sikter i samme prisklasse alltid "bedre", de har ofte større synsfelt, og de slipper igjennom mer lys, og viktigst i skumringen, de har oftest mer kontrast, eller like mye kontrast, men for mindre penger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

- det må da være et BRUKBART alternativ?

Det korte og enkle svaret = Nei.
bare konstaterer at jeg er enig med Poacher her, 100%.
En kan ikke få i pose og sekk med optikk. Sånn er det bare.
Problemet er at når det gjelder optikk så får man det man betaler for. Synd men sant...
Slik er det, ja! (NB: når det gjelder "rasende billige" sikter, får man bare verdiløst søppel - uansett hva man betaler).
Jeg kunne hentet opp mange flere slike sitater fra andre optikk-tråder. Sitater fra folk som har drevet med jakt eller skyting med optiske siktemidler i mange år. Felles for oss alle er at vi har fått oss noen "dyrekjøpte" erfaringer. Dvs., mye av det vi har prøvd, har ikke vært "dyrt", men erfaringene med det har vært sure - når man mistet skuddsjansen, når siktet var fullt av "melk", eller børsa plutselig var 2 meter skjev, eller når "forhandleren" deklamerte Asbjørnsen & Moe til oss, hvis vi prøvde å klage, eller spørre etter garanti.

 

Hvis noen på død og liv vil gjøre de samme erfaringene som oss, skal ikke jeg nekte dem "fornøyelsen".

 

Men - det er altså ingen som vil produsere høykvalitetssikter for en slikk og ingenting, dessverre - "sånn er det bare".

Link to comment
Share on other sites

Såsant Jegermeisteren,

 

Neste år vil det ganske sikkert stå en europeisk 7 eller 8x56 med tjukt retikkel og lys på mest sannsynlig den korte "Sauerkarabinen" min. Den er fin til posteringsjakt når det ikke er behov for noen "extended range capability" :mrgreen: Og et slikt sikte tar ut maks under norsk lov, de er faktisk ikke steindyre heller, om en kan få tak i dem.

Basert på årets erfaring burde jeg få en god halvtimes ekstra jakt både morra og kveld, og trolig kunne jakte under månen uten både frost og 110% klarvær, kanskje...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Neida, kjør på.. Jeg er ikke dum og jeg har for faen jakt mye rart og skutt masse på bane.. Jeg vet like godt som dere bedrevitere at dyr optikk er klart bedre.. Men les spørsmålet før dere reklamerer for den dyre optikken. Alle er ikke merkevare fanatikere. Ærligtalt så blir jeg provosert av noen kommentarer her. Makan til holdninger ovenfor folk man aldri har møtt eller kjenner bakgrunn til. Tenke seg til at jeg kanskje jakter et par dager hver uke, være seg grevling, rev, gås due, storfugl, rådyr, kråka, mink, villsvin osv. Jeg er muligens mer i skauen er menge av dere er på banen. Men nei, jeg skryter ikke mine kunnskaper opp i skyene. Jeg ba om innspill fra de som har rimelig optikk på børsene sine.

La meg si det sånn, jeg har jakta med egene våpen i 23 år. Og 3år med lånte våpen før jeg kjøpte selv.. Jeg har erfaringer med dyre sikter, og med billige.. Dyra detter med et skudd uansett, de vet faen ikke prisen før de ligger seg. Så hva mener mr m67 om dyra da? Er de lite kvalitetsbevisste? Noen bør ta seg ei pille, og se at verden funker forskjellig fra person til person. Mulig noen synes jeg er krass nå. Men helt klart er det en kotyme her at man skal være slik og sånn. Jeg har på denne tråden fått 4 pm fra folk som har gitt meg innspill, men de har valgt pm nettop fordi det er så mange verdensmestere her som vil briljere og belære ovenfra og ned.

Må si jeg synes dette er veldig leit på et forum som dette, hvor alle bør kunne føle seg trygge.

Link to comment
Share on other sites

Så hva mener mr m67 om dyra da? Er de lite kvalitetsbevisste?

Jeg må SE dyra for å kunne skyte dem, du snakker om nattjakt, og da kan jeg ikke se dyra i mye av den optikken jeg har prøvd. Inkludert mye dyr optikk, jeg har en March, som er steindyr - i mørke er den SØPPEL. En Tasco 3-12x50 (eller var det 56) som jeg hadde før, var mye bedre i skumringen - men det var dog en av de dyrere Tascoene.

 

Du spør, vi svarer, om du ikke liker svarene så må du la være å spørre :wink: Det er jo ikke slik at vi tvinger deg til å kjøpe dyr optikk, vi forteller om våre erfaringer.

Og om du ennå ikke har skjønt det, (og jeg har prøvd) i mange kikkerter kan JEG IKKE SE dyrene om natta, i litt skakt måneskinn, eller i skumringen - og da er de jo helt ubrukelige. en kikkert som skuffet meg grovt, er faktisk Zeiss Victory Diavari 6-24x56. Og en Sightron S3, som er grøt i forhold, vel du skjønner hvor jeg vil...

 

Uansett, se hva jeg skriver over - om du ikke har bestemt deg for at de "dyre" merkene er uaktuelle, så se hardt og lenge på en av europeerne med fast forstørrelse, og gjerne brukt - da får du kvalitet, til prisen av billig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En fast tysk 8x56 er noe av det beste som er laget for skyting i dårlig lys, og jeg vet at de kan av og til finnes for prisen som Poacher nevnte. Da reelle erfaringer ikke har interesse er det ikke rart noen griner på nesa.

Link to comment
Share on other sites

Det er bøtter og spann med verdensmestere her på forumet ja. Dessverre er dyrt som regel best når det gjelder optikk, men det finnes noen små "gullkorn" innimellom.

 

Dette er et du kan se nærmere på, Sightron SI 3,5-10x50: http://www.jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-si/sightron-si-35-10x50skumringsikte-til-en-bra-pris. Det koster ikke skjorta, og det funker. Har hatt SI selv og ble imponert over optikken selv i hvert fall. Det var en 3-9x32RF til salongrifla. I tillegg har jeg hatt SII 4-16x42 på .222'en. Denne var jeg imponert over. Kostet ikke mer enn drøyt tre lapper hos Jaktfall, men de har ikke SII lenger ser det ut til.

 

Se ellers på 3-9x50-utgavene til Redfield og Leupold VXI. Har også sett noen Nikon'er til lave priser. XXL har en fin allrounder i 2,5-10x50 til 4 500,-.: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/nikon-MCE-2%2C5-10x50SF-M-R4%28B%29-30mm/p/9004992_1_Style. Men da begynner prisen å nærme seg en brukt Zeiss Classic. Kommer du over en av disse sistnevnte, løp og kjøp, men det er ikke så ofte de dukker opp. Har hatt Nikon Monarch før og var fornøyd. Ikke Zeiss-klasse, men helt greit. Dette MCE-siktet skal være bedre enn Monarch. I så fall blir det et ganske bra sikte.

 

Noe under to lapper ville jeg nok aldri gått. Da blir det gjerne noe ukjent, rart noe. Noen er fornøyd, men mange er det ikke. Men det begynner å komme alternativer fra drøyt to lapper.

 

Redfield, forresten: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31134&prodid=15903

 

Et "løp-og-kjøp-sikte" på Finn.no: Docter VZF 3-12x56: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44340623

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uinteressert, jeg har hatt fast forstørring.. Det som gjør meg litt frustrert er at alle tror man ikke har erfaring med god optikk, eller erfaring overhodet. Altså tror at jeg aldri har holdt i ei rifle, eller jakta gris før.. Les alt, så svar. Je vet at jeg ikke får Porsche, jeg ser etter Skoda for pokker... Jeg har swaro, jeg har Hawke, jeg vet forskjellene... Jeg spør etter Skoda, da vil jeg vite om Skoda. Trodde at jeg gjorde meg forstått. Men det er nok bare meg...

 

La det være klart, jeg mener på ingen måte å være ufin. Eller støte noen her inne.

 

Prøver da igjen, Breitler anyone?

Link to comment
Share on other sites

Joda, Trådstarter, jeg kan ta sjølkritikk på at jeg ikke svarer på det du spør om!

 

Jeg kan jo fortelle deg om de aller beste kikkertkjøpa jeg har gjort:

 

Min første kikkert var en Tasco 3-9, bestilt fra et daværende firma i Trondheim, i 1974. De skulle sende den, og montasjer for S&L M 68 DL, til Flatanger til elgjakta. Kikkerten kom, men bare den ene montasjeklakken - og så var det vedlagt en faktura, på kikkert og komplett montasje/klakker. Jeg bestilte klakker fra Søilen, fikk dem i posten neste dag, og fikk jaktet med kikkerten. Jeg betalte ikke fakturaen fra Trondheimsfirmaet - ville vente, og se om jeg fikk regning, der bare en montasjeklakk var med. Det fikk jeg aldri - jeg har betalt kr. 0,- for kikkerten - og jeg bruker den nå i en montasje til 200 STR, for å testskyte Sauer-piper!

 

Jeg var innom ei sportssjappe i Bodø etter elgjakta et år. De hadde bestilt noen Meopta 4x32, men hadde fått en 6x42 i forsendelsen. Denne visste de ikke riktig hva de skulle gjøre med - 6x var jo alt for stort til praktisk jakt, må vite! De ville selge den, for prisen for 4x32 (som de var fakturert fra Vaabenhuset Nygård), men siden dette jo var etter jakta, skulle jeg, i tillegg, få 25 % rabatt, hvis jeg ville kjøpe den - ?

 

Den kikkerten (eller rettere sagt, etterfølgeren, Vaabenhuset skiftet den i rekordfart, da retikkelet røk) sitter på rådyrrifla, og den følger alle sikter den er blitt sammenlignet med i dårlig lys. Fast forstørrelse gjør god jobb, for en rimelig penge!

 

Prøver da igjen, Breitler anyone?
Jeg har en Breitler 10x42 håndkikkert, i "nedre middelklasse" både pris- og kvalitetsmessig, en OK kikkert til vanlig turbruk (i bikkjekløven, derfor ikke noe svindyrt). Den får fort "melk", hvis det er sol, og har lite ute å gjøre etter at det er blitt skumt. Hvis riflekikkertene er av lignende kvalitet, frister de ikke.
Link to comment
Share on other sites

M67, det tog du han... Takker for konstruktivt rundt sightron. Da svarte du på et av spørsmålene.

 

Ko-stens, dette er hva jeg venter av svar når jeg spør om rimelig optikk. Har Nikon monarch på .223, og jeg synes den er grei. Den doc'en på finn har fanget min oppmerksomhet også..

Greia er at jeg skal lage meg ei kort billigbørse. Ruger American, Max kapp med demper som bygger Max på løpet. Rett å slett for å se hva man kan klare på budsjett. Og tro meg, er går nok veldig fint. Så sant man ikke skal skyte myggpiss på 700meters hold...

 

Jeg har jakta noen år, og ikke bare for hobbyens skyld. For meg har det vært reell matauk.. Da er børsa som en hammer, et verktøy. Jeg driter i om den heter stanley eller Sandvik, så lenge den slår spikeren ned..

 

Og spar meg for kommentarer rundt amerikanske børser, de dreper akkurat like godt som tyske..

Link to comment
Share on other sites

He he, så det du sier jaktmester, er at tasco er din billigste og beste erfaring. Bang for bucks altså he he..

Takker erbødigst, dette er konstruktivt. Spesielt rundt Breitler, for den virket fristende å prøve. Har aldri prøvd Weaver heller. Og har snust litt på Burris four x 56mm, testene ser jo ikke halvgale ut..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta noen år, og ikke bare for hobbyens skyld. For meg har det vært reell matauk.. Da er børsa som en hammer, et verktøy. Jeg driter i om den heter stanley eller Sandvik, så lenge den slår spikeren ned..

 

Blir mer og mer sikker på en europeisk 7 eller 8x56 er tingen for deg. Funker på alle hold, tåler alt, ingenting slipper gjennom mer lys, og ingenting sammenlignbart på pris har bedre bilde.

Verktøy, skru på, skyt inn, glem, drep... Kommer mer og mer dit selv.

 

Og spar meg for kommentarer rundt amerikanske børser, de dreper akkurat like godt som tyske

Ach, aber du må vel forståh et det er mye finere å drepe med ei tysk børse :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa som en hammer, et verktøy. Jeg driter i om den heter stanley eller Sandvik, så lenge den slår spikeren ned..

 

Der er vi i hvert fall enige, børsa er først og fremst et verktøy. Alt annet kommer i andre rekke. Jeg ville vurdert en lite, og pent brukt Ruger Mark II til dette før American :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Responsen har da absolutt vært der, men ikke mange som kommer med direkte innspill på hva folk har erfaring med. De fleste skriver akkurat det du hinter til, nemlig at alt koster. Jeg har Hawke 3-9x40 på ei av riflene, og jeg taper ikker mer enn ca10min i skumringa kontra meopta i samme størrelse. De ti minuttene er ikke til å forsvare 3laken sånn jeg ser det.. Det er poenget mitt. Jeg ser etter noe til 2000,- til 3500,- og vet de er der ute.. Tenker på breitler, Hawke, bushnell og Nikon for eksempel. Ikke disse billigste z.o.s og liknende..

Jeg har jakta med tasco titan 3-12x52 i 9 sesonger. Greie skumringsegenskaper, og aldri problemer med den. Kikkerten står på ei ruger markll 3006, solid og funsjonell rifle, med god presisjon. Avtrekksjobb av børsemaker gjorde denne riggen kjempegod. Eneste grunnen til at denne riggen skal selges nå er at jeg har fått meg blaser :mrgreen: . Men både rifle og kikkert kan anbefales til det du spør etter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mark2. Men som jeg skrev skal dette være et test budsjettgreie. Og American har fått gode rapporter TROSS prisen.. Ferdig bedda osv..

 

M67, tyske hull er for runde og presisje for en tøpler som meg. Jeg banker yankee kulene på tvers, lager kjøttdeig og smiler brett.. Men har hatt mauser..

Link to comment
Share on other sites

Dufus, tanken har slått meg.. Noen her liker Porsche, og kjøper det vel ratt også. Men kjøper de Porsche for de eminente terrengegenskapene? Skulle vel tro at noen mener at alt som er dyrt er det beste for alle. Jeg kjører en haug av en L200, men den er fylt til randen av ammo, lokkefugl, kano, årer, samband og alskens annet.. En dedikert jaktbil. Og jaggu frakter den meg akkurat dit jeg vil, for en langt rimeligere pris.. Ære være de som villig vekk blåser bort en netto måndesgasje på optikk. Takket være disse, kan prisnivået holdes kunstig høyt.

 

Vi har alle våre parametre, heldigvis...

Link to comment
Share on other sites

Ulvster,..Så du mener at en person som spør etter erfaringer på et konkret spørsmål ikke fortjener svar? Og du påstår da et en person som spør ikke har erfaring? Kanskje du burde tenke deg om og lese HELE tråden. Hvis jeg hadde spurt om erfaringer med Remington 700, så ville jeg vel ratt fått samme dritten tror du ikke? Da ville greia vært at det eneste som virker er håndlagde customrifler eller dyre Blazer rigger er det eneste som klarer å sende ei forpult kule mot et gitt mål.. Som sagt, les tråden fra starten før man poster usaklige kjekkasserier. Alternativt, bli kjent meg meg før du uttaler deg om erfaringer. Stuttum holdninger frabedes..

Link to comment
Share on other sites

Poengterer for fjerde eller femte gang at det er ikke verdens beste optikk jeg er på leit etter.. Synd at enkelte ikke kan forstå at jeg vet forskjellen, og lar meg fyre opp av hva jeg anser som tåpelige kommentarer om erfaringer. Men hvis pm bunken min rundt dette temaet fortsetter å tikke som nå, tyder det helt klart på at det er mange her som ikke tør å stå åpent på kammeret og si at de er fornøyd med et rimelig rør på børsa. Trist at det er standarden, hvis dette er hva vi bunner ned i.

 

Kanskje alle å enhver burde tenke seg litt om, ikke være så forbanna bombastiske eller fordømmende?

 

Jegermester, hvis du som moderator synes jeg har gått for langt, bare steng tråden.

Link to comment
Share on other sites

Min hobby var i flere år åte og posteringjakt på rev( i tillegg til annen jakt). Greit nok at jeg bare drev denne jakta på vinteren når pelsen var fin,men vinternatta kan også bli mørk. Kikkertsiktet som satt på toppen av en 222 tror jeg het Nikko? og var en 4-12*56,og kostet i underkant av en tusenlapp for tyve år siden. Mange titalls rever ble skutt gjennom over noen år og jeg syntes kikkertsiktet funket bra. Retikkelet i dette siktet var veldig tykt noe som var en fordel til nattejakta,men ikke så morsomt når man skulle prikkskyte i dagslys. Selvsagt hadde det sine svakheter i forhold til de dyreste siktene,som f.eks.at jeg mått bruke maaaange skudd under innskyting pga.at den ikke var "stø på kneppene",men når den var innskutt så var den stabil.

 

I følge mange her på kammeret så må man også under nattjakt vinterstid ha zeiss e.l.for å se reven,og man må helst også ha lysende retikkel. Jeg hadde ingen av delene men koste meg alikevel med jakta mi :).

 

Jeg har ingen konkrete kikkertsiktetips til deg for det er mange år siden jeg har drevet med jakt i mørket. De siste femten år har jeg bare jaktet i dagslys og greier meg fortsatt med rimelige kikkertsikter:).

Link to comment
Share on other sites

Ulvster, jotakk. Svarene fra mange her er absolutt gode. Og jeg vet at det ypperste koster. Men har du virkelig lest alt? Jeg skriver jo helt klart at jeg ikke skal ha det beste. Jeg ba om erfaringer fra folk som bruker noen av disse merkene jeg nevnt innledningsvis. Så du det? Tviler... Hvem er du til å kalle meg uerfaren? Vet du noe om meg? Tviler... Da er vi tilbake på toppen og lillemor holdninger. Jeg skal prøve å holde meg, men holdninger som dine må jeg si irriterer. Med dette mener jeg at jeg synes det er merkelig at, i dette tilfelle deg, vet hva alle andre har av erfaring.

Vær vennlig å misforstå meg rett, jeg kjenner deg ikke. Skrevet ord kan lett mistolket/lese feil.

Meninger har vi alle, noen har sine hugget i stein. Andre ser seg rundt, og prøver noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forsto TS rett, har han Hawke selv, men jeg kan i hvert fall si at det er sikter i øvre klasse i forhold til prisgruppa si. Har hatt en Sidewinder i flere år nå og er godt fornøyd. Ellers må jeg enda en gang få fremheve Nikon som har produkter som langt på vei overgår optikk som er tre ganger så dyrt. :-D

Link to comment
Share on other sites

Her er eit sikte som kostar litt over det trådstartar nemnte som aktuell sum,men eg tar det med likevel da kanskje andre som og er ute etter billig og grei optikk er innom tråden. Det gjeld samme sikte som er nemnt i ein annonselink,men her er det nytt i butikk:

Gmax selger faktisk Docter VZF 3-12x56 for 5999kr http://www.gmax.no/produkt/680778%28BC_ ... kertsikte/" target="_blank

 

Dessverre så virkar ikkje linken om du klikkar på den,men om ein kopierer den og legg den i nettlesaren så virker den. (Fixet den. Jegermeistern.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakter mye om natta selv, og har investert deretter. Det jeg opplever i tillegg til problematikken med å se dyret, er å sjelne dyr fra hverandre (er det kalven eller geita) - se om de har full bredside til, samt hvis dyrene lyses opp av månen. Da kan de ofte bli for lyse mot bakgrunnen. Jo høyere opp i pris... jaja, det skal jeg ikke gjenta.

 

For å være konkret på ditt spørsmål, og jeg tror jeg skrev det i den andre tråden, brukt 2.5-10x50 Zeiss Classic uten lys. XXL presset denne veldig for noen år siden og hvis noen har en slik brukt så kan den kanskje fremskaffes med litt god pruting :wink: til det du antyder, kanskje litt mer.. Vet om to som har skutt gris med denne på halv+ måne uten snø i skauen i Skåne. Men hvor lett den er å fremskaffe brukt er et annet spørsmål. Kanskje noen som vil bytte ut denne med en med lys.

 

Jeg ville snakket med folk jeg kjente - om noen vet om en som har en stående på ei børse de kunne tenke seg å bytte kikkert på. Ha 3500 kroner i lomma og vis de pengene, det har noen ganger ønsket effekt. :lol: Kan jo hende de har ei regning på kommunale avgifter de skulle ha betalt og som de lurer på hvor de skal få penger fra, det er jo en stund til lønna kommer den 12.. osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...