Jump to content

Billig og grei optikk?


porkpicker

Recommended Posts

Ser helt klart at zeiss på salg er et flott alternativ.. Og ja, Hawke er også bedre en hva prisen tilsier. Nikon har jeg også, i 3-9x40. Har flere pm også her som antyder at det kan være veien å gå. Hyggelig at folket tar kontakt både pr sms og pm når det gjelder rimelige alternativer.. Hatt flere telefoner med tilbud også.. Ser ut til at flere nå faktisk har lest spørsmålet tråden startet med. Ser ut til at man burde starte en undergrunnsbevegelse for oss med sære interesser, og billig optik som fetisj..

Link to comment
Share on other sites

Er vel forskjellen mellom bra nok og så perfekt som mulig det er snakk om her.

 

Personlig så vil jeg heller ha 10x bra nok framfor 2-3 ting som er så nært opp imot perfekt som nåværende teknologi klarer, over bra nok så betaler man mer og mer for mindre og mindre marginer som man i mindre og mindre grad er i stand til og gjøre seg nytte av.

 

Zeiss, swarovski og lignende er uten tvil bra og bedre en billigere kikkerter men det er snakk om vilken margin som er verdt mest for folk, nok penger til overs til andre ting som er bra nok og som bedre en's evne til og gjøre det man har lyst til(ammo, bedre klær, nye støvler som er tettere en de gamle og utslitte man har, etc.), eller om man vil bruke mer penger på marginer som har mindre betydning for hvor godt man lykkes med det man vil oppnå/gjøre en et nyt par med støvler, regnklær som holder deg tørr og varm slik at du er våken nok til og legge merke til muligheten som bra nok kikkerten er mer en bra nok for.......................

 

Er desverre en veldig Norsk ting og se på bare det nyeste av det nye det og beste av det beste som godt nok(og dermed egnet til og være bedre/ha bedre enn naboen.............)

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter trådstarter litt her, kammeret har en del medlemmer som har en ovenfra og ned holdning. Om man skulle finne et godt optisk produkt som ikke er laget i europa er man enten kjøpt og betalt eller blind eller dum. Jeg har selv opplevd det i en annen tråd.

Det er masse god optikk der ute som ikke er europeeiske. Jeg har etter sist krangel om dette kjøpt meg yttligere en Nikon m gold 2,5-10x56 og byttet med min gamle trofaste S&B fordi det rett og slett er mye bedere.

Var i skogen her en kveld i forige uke med 3 kikkerter Zeiss viktory 3-12x56 overnevnte Nikon og svogers nye (den som skulle testes) Leica magnus 2,4-16x56.

Vi hadde problemer med å skille zeiss og nikon fra hverandre bedre synsfelt i zeiss men det er også det eneste, men leicaen derimot var i en klasse for seg det er uten tvil det råeste jeg har sett igjenom i tussmørket.

Jeg skulle virkelig ønske at dere som hevder at mine uhøytidlige tester er feil kunne tatt turen hit på kaffe en dag så skal jeg ta dere med ut slik at dere kan se selv.

 

Mvh

Trond

Link to comment
Share on other sites

Det må da gå an å få en bil som yter likt en Porsche til 10.000?! Jeg vil at det skal gå an. Hvorfor vil ingen fortelle meg hva den bilen heter da???!

om du ser på ei porsche på under 200 hk er dette INGEN problem.. kjøp en bilcross bil for 8000 etter løp.. topp 5 på alle løp, vil knuse ei porsche på bane.. så du kan få noe som billig å brukbart.. leit at det eneste optikken som liksom er brukbart uansett må koste over 10 lapper..

det er helt greit at folk bruker 10k på en kikkert men de trenger ikkji å kaste dritt på alt anna lell..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hawke Endurance 30 3-12x50 på min Sauer 202.

Første kikkerten på børsa var en Zeiss med fast 6x, etter det fulgte en Swarovski med 3-10 (?)

Med mine øyne ser jeg ingen forskjell i dagslys. Zip, zilch, nada, som det heter på nynorsk.

Skal ikke uttale meg om skumringsegenskapene enda, siden jeg ikke har vært på beverjakt med den så langt.

Kan godt hende det blir litt banning da, men vi får se.

 

Jeg forstår dere som sier at det ikke finnes luksusvarer til en billig penge.

Men jeg tror kanskje at trådstarter har fått det med seg nå. Ok?

Hvis TS roer språkbruken sin, og "vi med erfaring" roer ned leppeslenginga, så får vi kanskje en tråd med erfaringer og anbefalinger av billigsikter.

Heller det enn enda en tråd med dyrest-er-best-punktum.

Vi har vært gjennom det det før.

 

Nevnte jeg at det er en Hawke til av samme modell på vei inn døra? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som TS skal jeg roe språkbruken langt ned.. Dette da folk nå tydeligvis leser spørsmålet som jeg kom med innledningsvis.. Et spørsmål om nettop rimelige rør til ei rimelig børse.. Spurte aldri om hva som var best, kun hva som kunne gå under brukbart.. Og forslaga de kommer nå. Gi gjerne lyd når du har testa skumringegenskapene på Hawke'n din.

Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne lyd når du har testa skumringegenskapene på Hawke'n din.

 

Jobber med saken nå :mrgreen:

 

 

Edit: Da har man vært ute en tur.

Tidligere nevnte Hawke, Zeiss Diatal-Z 6x42 og et eksemplar av den verdensberømte Safariscope vidvinkel 3-9x40 har vært med.

Hawke: Helt kurant, nå klokka 18:45 er det for mørkt til å skyte noe med den, men forrige testrunde klokka 17:00 ga ingen motforestillinger.

Ingen nattkikkert jeg hadde tatt med på bøjakt, men svakt belyst åte skulle gå knirkefritt.

(Den lysende prikken ga litt blending/refleks på de tre sterkeste kneppene, men under var det ingen problemer.)

Safariscope: Mye det samme her, samme lys/skarphet tross mindre tut i front.

Zeiss: Oi... Ingen overraskelser her. Ørten ganger bedre med en gang. Parkerte de to forrige uten å blunke.

Nesten bedre å se gjennom kikkerten enn uten noen kikkert. Men selvfølgelig til en mye drøyere pris.

 

Moralen er: Bøjakt eller åtejakt uten lys fordrer optikk med mange nuller på prislappen.

Skal jeg sette på igjen Zeissen? Nei. Fast 6x er ikke bra nok. Jeg jakter ikke i skumringen uansett.

Ønsker jeg meg ny Zeiss for å bytte ut Hawke-kikkerten? Jepp.

(Jeg hadde en Swarovski, men tre grove stolper er i mine øyne ubrukelig, så den ble solgt til en venn for vennepris.)

 

Noen flere som har erfaringer fra billigsegmentet?

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt denne tråden med interesse.

 

Og for meg så ser det ut til at den Zeiss 8x56 jeg linket til i Sverige for 3000,- SEK er det beste du kan gjøre!

Den er innenfor TS ønske om budsjett, samt at den faste 8x56 Zeiss'n er noe av det mest lyssterke som er produsert.

 

Kjøper man den, og sender den på service hos Zeiss, slik at de går over hele kikkerten. Dette gjøres regelmessig i utlandet. Optikk på service ca. hvert annet år. Dette er bortimot ukjent i Norge.

Du vil her få en topp kikkert på øverste hylle for en rimelig penge!

Link to comment
Share on other sites

Poacher, er lenge siden jeg hadde kikkert med fast forstørring. Da var det en eldre zeiss, var godt fornøyd, men det fulgte med børsa når jeg solgte den. Svenskeprisen er jo absolutt spiselig.. Får heller bare bruke en av de andre riflene når jeg skal ha mer forstørring. Har qr på halvauto'n men ser jo at det aldri blir vippet av og på. Erfaringsmessig synes jeg 4-5x er Max forstørring når jeg sitter på vak i sveariket, men 8 duger nok.

 

Takker for rask tilbakemelding på Hawke også, da ser det ut til at den kan avskrives i denne omgang. Du virker til å være ganske aktivt ute, kjenner du noen som har prøvd Burris four x sin 50 eller 56?

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne?

http://www.norma.as/Optikk/Kikkertsikte ... 01230.aspx" target="_blank" target="_blank

Har en 1-4 banner selv på kombien, og den er grei i med og motlys. Tar presist på skruinga og er stabil.

Ikke i nærheten av europeisk optikk, men kanskje i nærheten av hva du søker?

 

Edit; Docter siktet du har sett på finn er et mye bedre sikte. Vurder det seriøst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har og har hatt diverse leupold VXII, VX III samt en dyrerer håndkikkert. Leupold er solide og nokså presise greier mener jeg,- men optikken ligger langt bak eksempelvis Zeiss Classic. Til jakt på dagtid mener jeg Leupold fungerer helt fint, til en rimelig penge og er solid.

 

Zeiss Conquest er optisk på nivå med Leupold (min erfaring). Har en 3-9 x 40 på ei rifle. Greit nok,- men kunne like gjerne hatt en Leupold VXII 3-9 x 40 (som jeg har på et annet våpen).

 

Leica ER 2,5 - 10 x 42(?) som gikk på tilbudssalg på XXL for et par år siden er meget skarp og fin, men retikkelet på denne har ikke lys og er meget tynt. Egner seg for skyting på dagtid på små (presise) mål.

 

Til nattjakt bruker jeg Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 med retikkel 60(?) og lysprikk. Kjøpt på XXL på tilbud til ca. 6700,-. Det jeg ikke skyter av hjortevilt med denne ville jeg trolig heller ikke skutt med annen (bedre/ dyrere) optikk.

 

Skal du ha noe med 50mm diameter er etter min mening noe i sistnevnte et kjøp der du får mest for pengene.

 

Ellers har du mange mer eller mindre ukurante merker - "billige" (i ordets rette forstand men som kan være relativt sett kostbare i innkjøp. Hadde tidligere (mitt første sikte på min første rifle) et Fontain 1,5 - 6 x 44 (30mm rør). Siktet hadde villedende pris på 2490,- på 90- tallet - jeg betalte 1990,- for dette siktet og fikk solgt det igjen til en lav pris.

 

Synes nesten det er etisk forkastelig når forhandlerne pakker på nye og "uvitende" kunder/ våpeneiere ukurant optikk til blodpris. Greit nok,- jeg er ikke i salgsbransjen (muligens av samme årsak) og skjønner at de skal tjene penger - men å selge ukurant optikk/ ukurante merker til nærmest samme pris som optikk med langt bedre kvalitet (mekanisk og optisk) synes jeg vitner om dårlig moral.

 

Jeg har ikke testet Nikon sikter,- men har en Nikon Monarch håndkikkert i 8,5 x 56 som benyttes hyppig til all jakt (selv om den er tung). Tror du skal slite med å få beder kikkert (optisk til nattjakt) for de 2000,- jeg betalte for denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kan du ikke ha løpt fort! Den har jo stått til salgs veldig lenge nå! :lol: Men det holder jo å løpe bare biiiittelitt fortere enn nestemann, så er det jo greit! :wink:

 

Gratulerer med nytt sikte. Tror dette er haugvis med kikkertsikte for penga. Så får folk som ikke har reagert kjøpe seg en "stusselig" Leupold VXII 3-9x40 til samme pris i stedet. Lurer på hvem som får det beste siktet...? :)

 

Kjøpte meg selv ny rifle for litt siden og skal ha optikk på den, med makspris på 4 000,-. Dessverre er ikke 3-12x56 et tema da jeg skal ha rifla så å si bare til elgjakt. Ellers hadde jeg løpt fortest! Da vil jeg ha noe mindre og mer hendig, som feks 1,5-6x42. Større synsfelt og mindre objektiv. Elgjakt foregår ikke i skumring likevel, og avstanden er gjerne så kort at man bruker fra 1,5 - 3x likevel (i hvert fall der jeg jakter). Bruker en Zeiss Classic 2,5-10x50 på den andre rifla nå. Den står aldri på annet enn 3x (på 2,5x blir det "dorull" - mindre bilde, mer rør, ikke økt synsfelt i forhold til 3x).

 

Men, jeg vil ikke kjøpe billig og grei optikk. Jeg kjøper kun billig og bra optikk denne gangen! Venter heller til det rette siktet dukker opp, for før eller siden gjør det det, og da skal jeg være som gjedda i sivet som venter på at den rette abboren svinser forbi... 8)

 

Sannsynligvis åpenbarer det seg et tilbud om ikke lenge. Har blitt forespeilet å kjøpe en Zeiss Classic 1,5-6x42 av en kompis, som har satt på en større på rifla til fruen. Han vet ikke hva han skal ta for den og vil jeg skal komme med et bud. Vil tro jeg begynner på tre lapper og ser. Er usikker selv. Så de kostet ca 5 500,- på XXL for et par, tre år siden. Dette er eldre, men ubrukt. I dag koster det 8 500,-, men blir ikke lenger produsert. De få som er igjen er nok bare fra restlager.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du ikke ha løpt fort! Den har jo stått til salgs veldig lenge nå! :lol: Men det holder jo å løpe bare biiiittelitt fortere enn nestemann, så er det jo greit! :wink:

Joda, når jeg omsider oppdaga at starten hadde gått gikk det fort. Flere som hadde vert innom mål men gikk på strafferunder pga grådighet :mrgreen: Jeg gikk rett i mål uten å nøle. Håper jeg ikke angrer :smile:

Skal brukes til skumringsjakt og "måneskinnsjakt".

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en gratis nikko.. Billig det.. Men kjøpte også nikko stirling diamond på jaktdepotet. Må si jeg var overrasket over hvor bra dette 3-12x56 siktet var.. I forhold til kompisen sin leupold i samme størrelse er det jaggu vanskelig å si hva forskjellen er reint optisk i skumringen.. Og få kan vel slå garantiordningen og tiden? Altså, veldig fornøyd... Så jo, de finnes der ute..

Link to comment
Share on other sites

Da kan du ikke ha løpt fort! Den har jo stått til salgs veldig lenge nå! :lol: Men det holder jo å løpe bare biiiittelitt fortere enn nestemann, så er det jo greit! :wink:

 

Gratulerer med nytt sikte. Tror dette er haugvis med kikkertsikte for penga. Så får folk som ikke har reagert kjøpe seg en "stusselig" Leupold VXII 3-9x40 til samme pris i stedet. Lurer på hvem som får det beste siktet...? :)

 

Kjøpte meg selv ny rifle for litt siden og skal ha optikk på den, med makspris på 4 000,-. Dessverre er ikke 3-12x56 et tema da jeg skal ha rifla så å si bare til elgjakt. Ellers hadde jeg løpt fortest! Da vil jeg ha noe mindre og mer hendig, som feks 1,5-6x42. Større synsfelt og mindre objektiv. Elgjakt foregår ikke i skumring likevel, og avstanden er gjerne så kort at man bruker fra 1,5 - 3x likevel (i hvert fall der jeg jakter). Bruker en Zeiss Classic 2,5-10x50 på den andre rifla nå. Den står aldri på annet enn 3x (på 2,5x blir det "dorull" - mindre bilde, mer rør, ikke økt synsfelt i forhold til .

 

Ein S&B 1,5-6x42 pleier å fås brukt til 3-4000kr. Ein kamerat bruker denne endog på måneskinnsjakt med hell.

Link to comment
Share on other sites

S&B har kanskje ikke linser absolutt helt i klasse med det aller beste, men bortsett fra dette bør den være like god som alt annet stilt på 6x. Dette kan sies å begrense effektiv praktisk rekkevidde i dårlig lys. Altså godt brukende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En kammerat av meg har Burris 3-12 x 56 han er strålende happy med kikkerten! Brukt den på nattjakt nå i høst.. Selv har jeg bare sett i den på bane i dagslys, syntes den var helt topp ut ifra hvilken pris det er på den..

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du får helt OK superbillige kikkerter innenfor spesifikasjonen din på ebay.

 

Tasco pronghorn 3-9x40 = ca 350 kr? går under mange forskjellige navn

BSA Sweet 22 8-32x44 = ca 800 kr? går under mange forskjellige navn

^^har begge disse og er fornøyd, førstnevnte kjøpte jeg på Dealextreme.

 

Ville bare legge til at disse anbefalingene var for gjerrig/dårlig som mange andre har påpekt.

Det var anbefalinger før jeg hadde fått testet kvalitet optikk og sett forskjellen :roll:

 

Fant forøvrig et optikk som var kvalitet til 700kr, amerikanske Simmons .22 Mag 3-9x32, men det passer nok ikke til ditt formål. Fulgte med rebranded på en Remington rifle og var en øyenvekker, bokstavligtalt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For min del - som har nådd noen år over middagshøyden - har også synet forandret seg såpass at jeg har kvittet meg med mange Zeiss`er med 56 objektiv.

 

Og har kjøpt noen med 50 istedet.

 

Når jeg i forrige uke kjøpte en Kahles Helia KXi 3,5-10x50 m/lys - ble jeg virkelig skuffet over Zeiss`ene - som jeg trodde var "verdens ende".

 

Mulig at det er hjernen min som styrer litt feil - men det får isåfall være.

 

Jeg tror at TS - bør kjøpe en europeisk - for å fylle vilkårene.

Og da tror jeg Kahles - kan være en god løsning.

 

Den tror jeg er rimeligere enn Zeiss og Swarowski - og tror ikke man vil se den store forskjellen (om det skulle være noen forskjell)

 

Jeg kommer til å skifte ut mine Zeiss`er med Kahles - etter "åpenbaringen".

Kommer selvsagt an på hvilken pris jeg får for Zeiss`ene.

 

Dagens marked - er jo lik null :x

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva problemet er.

 

Bruk jernsikter.

Siktene på mauseren min går opp til 2000 meter.

I can put a round through a flea's ass at two hundred meters (poeng til den som vet hvor det er fra 8) )

15 kr/kiloen på gullerøtter, spiser du nok ser du varmesignaturer.

99 kr for lesebriller på Rema 1000, god og klar retikel, pluss at du får du god forstørrelse

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Bra at trådstartar har fått seg rimelig optikk og er fornøgd med det. Når han seier at han jaktar vilsvin i Sverige så forandrer det jo litt på saken for der er det etter eg forstår lov å bruke lys på åtet til villsvinet. Og med lys på åtet så MÅ ein absolutt ikkje ha det dyraste og beste. forsåvidt ikkje uten lys heller, men da må ein kanskje gi seg tidlegare om det ikkje er månelys,men det sa TS klart ifrå om at han var klar over.

 

Angåande andre kommentarar om Leupold så er det berre å sei at Leupold oppdaterer stadig sine modellar med bedre optikk. Og det er vanskelig å vite kva som er kva. Ein ting var at dei skifta navn frå t.d Vari-XII til VX-2 samtidig med at det skjedde endringar. Men også etter at dei gikk over til VX-1,VX-2 og VX-3 benemningane så har dei opptil fleire gonger oppdatert sikta uten at det gjer seg utslag i namneendring.

For eksempel er VX-1 blitt bedre enn det var for berre nokre få år(2-3år?) sidan.Optikken dvs coating er bedre og i tillegg har den no fått klikkjustering. Det kan sjå ut som når toppmodellane får bedre optikk så rykker dei andre modellane opp eit hakk sjølv om dei beheld samme namn som før.

 

Og som Shadob så har eg skaffa med den Kahlesen han nemner ,men har ikkje fått tatt den i bruk enno. Har sammenligna den med andre sikter og den ser svært så bra ut optisk.Eg fekk den faktisk 1000kr billegare enn det Zeiss Classic med lys går for hos billegaste forhandlar.

 

Her er forresten eit lite testark de kan prøve for å teste optikk i mørket. http://stonetip.com/diagrams/bar_sness_chart.pdf" target="_blank" target="_blank

Ein amerikansk jaktjournalisten bruker denne på 25 yards når det er heilt mørkt, opplyst av ei 100watts pære, veit ikkje kor nær den er.

Med beste optikken kan han sjå 8 linjer ,men det er det berre svært få som klarer. Er linja klar og tydeleg blir det ein + i tillegg. Optikken blir testa på 6x for å kunne samanilkne feire sikter. Dette er ingen fasit ,men ein peikepinn på kvasom er bra mørkeoptikk. Den er ukomplisert å gjennomføre slik at ein får like forhold kvar gong. Er det nokon som er interessert i hans resultat så har eg dei .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Gir liv i tråden igjen. Jeg har nå testet burris four X 3-12 56 m/lys, i 1.5 mnd. Vært på jakt/skyting ca 3-5 turer i uka. Blitt noen rådyr og tre rev. Fått testet den i alle lys og forhold.

Hitill så har jeg stort sett bare positive opplevelser. Klart og fint sikte til den prisen. Skumringsegenskapene er nok helt ok, jeg har bare en shirstone 4-12 56 å referere til der og de er mye av det samme.

Det er et smidig kors.

Når man har lys bakifra så føler jeg at det skinner tilbake i øyet, det er vel eneste negative. Merkes spesielt når man sitter ved låven og lyset fra veggen skinner. Godt mulighet fleste kikkerter hadde reagert på samme måte?

Uansett, absolutt en kikkert å ta med i planene hvis man vil ha noe greit og rimelig.

Nå var jeg så heldig å fikk splitter ny til 3000kr :mrgreen: så jeg er storfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...