Jump to content

Forsvarets våpenolje - år 1998


OptiBond FL

Recommended Posts

Det må være minst tre forskjellige typer. Den jeg kom i kontrakt med på slutten av 90 tallet funket bra særlig etter at ag'en lå i varmt vann i 10min tid før dynking med denne guffa som var på en sort break-free dunk. Senere har jeg måtte bruke en annen type break-free som luktet annerledes og ikke var like sprek. I det siste har det vært noe fra crc som sikkert er greit nok.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den crc oljen som ble brukt heter gun care, men jeg mener den var mere blå enn grønn. Jeg fikk en 4 liters dunk som jeg delte med broderen, han helte den på en cola 1/2 liters flaske som han gjemte i opvaskbenken. Gikk helt fint det til samboeren skulle fylle skyllemiddel på oppvaskmaskinen, da ble det bråk. Det gikk mange tomme vasker før maskinen sluttet å lukte våpenolje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Poppet opp et slikt minne fra tiden jeg var inne til førstegangstjenesten i 94/95. Kjente formelig lukten av våpenoljen når jeg tenkte tilbake.

Begynte å lete litt på nett. Og vips, der fant jeg jaggu oljen. Break-Free NFC het den ja.

De har den hos Forsvarets Materiell Utsalg fortsatt. http://www.fmu.no" target="_blank

 

Direktelink: http://fmu.no/display.aspx?menuid=725&prodid=1260

 

Fikk kjøpt meg et par flasker også. :-)

Vet ikke om det er verdens beste olje for våpen, men jeg bruker den uten å plages nevneverdig.

De har en god del annet også fra forsvarets overskuddslager.

Link to comment
Share on other sites

Dog litt på sidelinjen, men som reparatør på anleggsmaskiner får jeg besøkt en rekke forskjellige folk på de underligste plasser. En gang jeg skulle reparere en hjullaster kom jeg opp til et verksted der det reiv ekstra godt i nesegrevet og tankene flakket i retning av Vazelina og fyring med bildekk. Etter å ha steget over utallige veteranprosjekter etter velykkede militærauksjoner på vei inn iverkstedet kom jeg frem til en ovn som var fanden selv verdig. Lyden fra det halvannen meter store beiset talte for godt fôr og nysgjerrigheten min ble såpass pirret at jeg spurte gubben om hva han fyrte med. "Jeværolje" kom det kjapt og uten en mine fra gubben. Kanna i hånden levnet liten tvil. Break Free i uante mengder.

 

Maskinen ble reparert og jeg fikk med meg en dunk til "Jeværet".

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Pøhhh... Dengang HMS ikke var oppfunnet, ble vi beordret ned i kjelleren på brakka,uten ventilasjon, med ordre om å komme opp med rent våpen. Dette var på slutten av 80 åra. Den "olja" ga oss både hodepine, og utslett. Luktet "farlig" allerede dengang :wink:

Jeg har det bare bra 27 år etter. Limer enda modellfly... Fordi jeg liker lukta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hillbilly 71: Lukta av den, frembringer mine første erindringer om våpen ,da jeg var en pjokk på 60 tallet. Og jeg har faktisk en flaske :D "Skytterens silikonholdige Combi-olje" . Den har liggi i kjellerbua hos fattern i mange år. Jeg bruker den ikke, men det er utrolig mange fine scener som dukker opp på netthinna, når jeg letter på korken, og kjenner duften. Spesiellt minner om finpussa salongrifler.. som var det store for en 5 åring da. Kan jo bli reint rørt av mindre :lol:

 

Og bruksanvisningen er herlig: 1: Riflede løp trekkes i gjennem med en dott, fuktet med vann(evt. tilsatt soda eller lut)

Munding og sluttstykke renses for belegg med vann eller spytt.

Glatte løp tørrpusses, men bør i vanskelige tilfeller renses med vann(som nevnt ovenfor)

2: Smøres med en liten ren dott,godt fuktet med oljen.

Etter et par dager avtørres og smøres på nytt.

 

SKYTTERENS COMBI-OLJE

er den eneste norske kjemiske hurtigrensende spesialolje av

INTERNASJONAL STANDARD

 

Brukes og anbefales av de fleste jegere, konkuranseskyttere og hvalskyttere. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Aldri vært i grønt men vet crc gun care og breaki free har vært brukt. Bruker selv begge, kjøpte nylig en 5l med crc til ca 400, burde holde ei stund. Synes crc er fin til puss og rens, men den er tynn og virker som den "tørker" bort, foretrekker break free til smøring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...