Jump to content

Skyting på privat eiendom med 9mm


czoslo

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg har vært gjennom det meste jeg kan finne av relaterte tråder, men finner ikke noe konkret nok - så jeg ønsker innspill.

 

Jeg skal på en hyttetur/jakttur til helgen langt inni Telemark. Planen min er å ta med min 9mm for å øve til høst-stevne i oktober, samt prøve å få min gode venn til å fatte interesse innenfor feltet. Det vil skytes hurtig, middels og rolig.

 

Spørsmålet mitt bunner igjen ut i, "er det lov å skyte på egen eiendom" så lenge det ikke er til fare for andre?

Er det noe vits å informere den lokale lensmann og risikere å få forbud?

 

Eiendommen er voldsomt stor, og naboer er visstnok langt unna(3-4-5 km unna). Jeg tenkte å bygge opp en voll og skyte slik det gjøres med instruktør.

 

Har naturligvis tillatelse til dette samt medlemskap i pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan hindre deg i å trene med 9mm på din egen eiendom så lenge sikkerhet er ivaretatt.

Høres ikke ut som om dette detter går inn under lokale politivedtekter når det gjelder forbud å skyte på,ved eller over offentlig veg/sted.

Dette gjelder oftest i tettbebygde strøk.

 

Men så er jo snøballkasting også skremmende adferd og dermed forbudt på ,ved eller over offentlig sted ifølge mange lokale vedtekter. ;)

 

Kos deg med treningen på egen eiendom du :)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, ja jeg kom over den der på lovdata! "Snøballkasting eller slippe snø på mennesker eller dyr" Må være fryktelig truende å få en snøball etter seg :lol: Så da er det pr. def. ikke noe jeg kan "tas" for? Med mindre jeg møter en maktsyk trønder med bart..

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

TS! Høres ut til, at dette er greit. Forutsatt at du har sikker bakgrunn. Og da tenker jeg på to ting. Hva skjer hvis dere uheldigvis skyter over vollen, hvor havner kulene da?

 

Og hva med rikosjettfare?

 

Vil også nevne at hvis du har en mye brukt tursti/veg, over din eiendom og i nærheten av det stedet du skal skyte, kan det betraktes som "offentlig sted".

 

Jeg hadde en tråd, som berørte noe av det samme. Selv om jeg hadde spørsmål angående Naboloven og støy (skytestøy) fra nabo. Så kom det frem en del, som også berører temaet ditt.

 

Er du fremdeles usikker, kontakt en lokal politimann, som er positiv til jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, ja jeg kom over den der på lovdata! "Snøballkasting eller slippe snø på mennesker eller dyr" Må være fryktelig truende å få en snøball etter seg

Den kan virke noe lattelig. :) Men det er en god grunn til den paragrafen og den er relativt ny. Og grunnen er at det har vært et problem med ungdom, som har stått på gangbroer (over trafikkert veg) og kastet harde snøballer/isklomper i fromtruta på biler som kom imot dem. Med resultat, at det har skjedd flere ulykker. Noen ganger har frontruta gått i "tusen knas", andre ganger har folk blitt så sjokkert at de har kjørt ut, eller kolidert. Så den parragrafen, er relevant!

 

Men den er nok ikke beregnet, for vanlig snøballkasting. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville IKKE kontaktet politiet for å spørre om det er ok å skyte, med mindre det er tvil om at det er trygt. Det er en ren prinsippsak! Har du grunneiers tillatelse eller er det selv, og bakgrunnen er sikker har du all rett på din side. Det eneste man oppnår med å begynne å spørre er at det etableres en praksis på det hvor politiet til slutt FORLANGER at det skal spørres før skyting. Dermed er tommeskruen strammet opp enda en runde! Unntaket er bynære strøk hvor du nesten VET at skyting blir meldt til politiet umiddelbart. Da er det greit å varsle, -ikke spørre om lov.

Link to comment
Share on other sites

Du har tenk å drive med en lovlig aktivitet i et område der det ikke bor naboer nære innpå. Hvorfor begynne å spørre politiet om tillatelse til dette? Mange (de fleste?) politiansatte har begrenset kunnskap om lovgivning rundt skyting og jakt og da er av og til det letteste å si nei til alt de er usikre på. Hva gjør du da? Starter kverna?

Merk bare at "banen" din ikke skal ha permanente innretninger som faste skivestativer, overbygd standplass osv. som gir den preg av skytebane eller regelmessig aktivitet. Da kreves det godkjenning. Om du legger opp en voll som kulefang kan vel det knappest kalles for permanent innretning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de som sier at du ikke skal spørre politiet. I forbindelse med SBSK sin skyteaktivitet så har jeg regelmessig kontakt med politiet, våpenkontoret og diverse lensmannskontor, lensmenn og lensmannsbetjenter - og kommunenens reguleringstater.

 

Vi kontakter politet når vi skal ha større aktivtiteter, stevner og slikt, på steder hvor det ikke er skytebane. Da snakker vi om organisert aktivitet, og politiets oppgave er å vurdere sikkerheten, er den god nok så er det ikke et spørsmål om lov/ikke lov. Noen ganger foreslår de endringer i skiveplassering, pauser i skyting f.eks. i kirketiden, osv. Dette etter at de har hatt befaringer på området noe som er nokså ressurskrevende - i det siste har de til dels sluttet å svare, eller ringe istf. å skrive mail, og bare si "er dette noe å mase om", eller lignende.

Problemet med at de sier nei har vi ikke hatt, og det er fordi vi sender dette til rett etat, det sentrale våpenkontoret i fylket, OG lensmannen, og at vi kjenner reglene for feltmessige skytebaner langt bedre enn dem. Vi har en meget god dialog med våpenkontoret - på grensen til : "å - er det du, klart du skal ha ei rifle til"...

 

Kjenner du ikke politimannen, eller han ikke har erfaring med dette, eller du snakker med en "tilfeldig politimann som er på vakt" - så kan han ikke befare og han kan ikke si med sikkerhet at det er trygt nok. Stoler han ikke på deg, så har han egentlig bare et valg. NEI! Sier han ja, og det faktisk ER farlig å skyte oppe hos deg så driter han seg rett ut. Samme gjør mor til de fleste unger når de spør om noe hun ikke er vant til...

 

På privat eiendom, der du ikke er til sjenanse eller fare for noen, der er det rett og slett lov å drive med privat øvelsesskyting. Man trenger ikke sløse politiets ressurser for å få lov til noe som er lov.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel ikke å be om lov fra politiet, men heller å varsle om at det skytes litt, så politiet ikke trenger å sende en væpnet styrke.

 

Uansett om loven følges til punkt og prikke, så er det bortkastede resurser å sende 20 væpnede politifolk på oppdrag når de kan brukes til viktigere ting!

 

Jeg hadde ikke vært så fryktelig høy i hatten om jeg det ene øyeblikket skyter og aner fred og ingen fare, og i det neste kommer hele deltagjengen ramlende inn i skuddlinjen min! Jeg tror jeg hadde tissa på meg da, selv om jeg hadde loven med meg!

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

hva er definisjonen på tettbebygd strøk

60-sone?

 

Poenget er vel ikke å be om lov fra politiet, men heller å varsle om at det skytes litt, så politiet ikke trenger å sende en væpnet styrke.

Det er jo nettopp derfor vi IKKE skal varsle politiet hele tiden - de må bli vant til folk kan skyte litt, dessuten kan man ikke drive og ringe politiet flere ganger for dagen. De har da annet å gjøre.

Politiet er til for å opprettholde lov og orden. Skyting, lovlig sådan, er ikke et brudd på noen av delene og ikke en sak for politiet.

Skal vi begynne å ringe politet hele tida? "Du, jeg skal til å gjøre noe som er lov, er det greit?" Jeg snakker om å arbeide for at skyting fortsatt skal defineres som en helt naturlig ting som gjør rundt omkring, IKKE heve det til en sær-ting som vi må be om lov til, eller si ifra om. Heis et rød flagg da om du vil, og sørg for at det ER trygt det du gjør. I min bok, så skal SE det som kulene stopper i mot, og det skal være plass over og rundt skiver til grove bom uten fare. Er det rikosjettfare så skal det være 100metersvis til hus og folk i alle retninger.

 

På videoer på Youtube, så ser en mye, og her er et eksempel på en ting som en kan henge seg opp i om en skal vurdere sikkerheten. Kjekk bane forresten, men jeg håper de har noe tape, eller varselskilt rundt området kulene reiser inn i. Eller at det er en bratt bakke eller noe bak trærne.

 

Bakgrunnen er trær og kulene reiser inn i skogen, fullstendig safe sålenge du vet at det ikke er noen der... Spørsmålet koker ned til om du VET det, og jeg ville sikkert skutt et sånt sted om det var langt inni skogen, men man vet aldri med sopplukkere og wtf. Det bør være langt fra byen om en lensmannsbetjent skal vurdere at skog som bakgrunn er trygt og sikkert.

 

Bruker min egen video som eksempel på noe jeg synes ER safe

Skogen er glissen, og ingen kan forville seg inn bak skivene uten å bli sett, vi ser nedslagsområdet, og at det ikke er noen der, og det er ikke rikosjettfare. Dette stedet er forøvrig befart av politiet og funnet OK.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp derfor vi IKKE skal varsle politiet hele tiden - de må bli vant til folk kan skyte litt,

Jeg er prinsipielt enig, men det bør også poengteres at politiet har flere ressurser og mer tålmodighet enn en enkeltperson til å forfølge slike saker. Treffer en på feil mennesker i "det blå" kan det bli en langdryg erfaring som en kanskje ikke har lyst til å ta alene. Så gjør grunnarbeidet selv så du er sikker på hva som er rett og galt og gjør opp din egen mening.

 

Jeg har ikke bedt om lov, men det er mitt valg. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å akseptere et "nei" hvis jeg ringer for å informere, og jeg hater å måtte gå inn i en langdryg prosess om jeg ikke . Jeg kjemper best med ryggen mot veggen, og jeg er uansett rimelig sikker på hva jeg har lov til. Så jeg satser på at det går greit, og tar heller fighten om den skulle komme. Det er uansett ikke ofte problemstillingen kommer opp, selv om jeg har vært med på pistolskyting på hytte i Nordmarka. Men det var sammen med en skarpsindig kverulant av rang, så jeg visste at jeg ikke stod alene i den saken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR at det vil bli tatt godt i mot at man ringer 02800 og forteller at man skal skyte sånn og sånn. Forklare at alle sikkerhetshensyn er tatt, og at man ikke forstyrrer noen med dette.

 

Da vil man ved mottak av melding om at det er noen som står å plaffer løs med et håndvåpen på et jorde, håndtere saken noe annerledes. En slik melding, uten noen forkunskap om hva dette handler om, vil resultere i en væpnet aksjon fra politiets side.

 

Jeg ville varslet om jeg var i tvil. Og så er det jo SÅ mye mer behagelig å stå å skyte og kose seg, når du har fått go fra politiet? Da vet du at du ikke vil havne i en ubehagelig situasjon. Samt at skulle du få noen surmaga kommentarer fra turgåere, naboer, el. så har du noe å slå i bordet med.

 

Mine 2-3 cent..

Link to comment
Share on other sites

Da kan vel fort jegere i tilstøtende vald bli større problemer enn onkel blå... :roll:

 

Vet man at man unngår en ubehagelig situasjon? Om den som mottar beskjeden om øvelsesskyting ikke er den samme som mottar beskjeden om galning med pistol på et jorde, er jo allerede alle garantier langt ute av vinduet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR at det vil bli tatt godt i mot at man ringer 02800 og forteller at man skal skyte sånn og sånn. Forklare at alle sikkerhetshensyn er tatt, og at man ikke forstyrrer noen med dette.

 

Da har de og et telefonnummer å kontakte deg på, hvis folk skulle ringe dem og klage/være hysteriske

+ at du på en måte har vist ansikt, slik at de allerede har dannet seg en oppfatning av deg (ikke sikker at det er positivt for alle :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Da vil man ved mottak av melding om at det er noen som står å plaffer løs med et håndvåpen på et jorde, håndtere saken noe annerledes. En slik melding, uten noen forkunskap om hva dette handler om, vil resultere i en væpnet aksjon fra politiets side.

Dette MÅ da være tøv? Om det kommer melding om at en skyter med pistol på Egsjordet, rett ved psykiatrisk klinikk - I byen, så blir det nok aksjon.

Men om om det kommer inn melding om skyting på et jorde, eller hogstfelt, øverst i Åseral kommune, med sine 823 innbyggere - så tror jeg faktisk, enn så skeptisk jeg er til fornuftsnivået i politiet (og det blir ikke mindre av denne tråden...) -at de begriper at det er noen som øvelsesskyter der oppe. Politiet vet da hovr det bor folk og ikke, så dumme er de ikke?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En annen problemsstilling er jo å f.eks skyte noen øvelsesskudd på egen eiendom midt i hjortejakta....

 

Hvorfor er det en problemstilling ?

 

Spør jegerne som jakter på nabovald,klager over at eg har skutt noen runder,skremmer vekk hjorten visstnok :mrgreen:

 

 

Hehe, ser at enkelte kan tro det. Der jeg skyter er midt i hjorteterrenget vårt, en skikkelig svart sti går rett bak noen av gongene. Hjorteligger i nærheten osv. Her på sen sommeren telte jeg over 10 hjorter på marka rett atmed, samme dag som jeg hadde skutt. Jeg tror at når man holder sånn leven, og så åpenlys aktivitet som skyting, så bryr ikke hjorten seg en døyt om det, da det er så lett å "kontrollere". Nå under jakta begrenser jeg alikevell skytinga til innskyting, kontroll av tabell og kontroll av at våpen er innskutt gjennom jakta. Synd å ha sånne kverrulanter som naboer da. :P

 

Hva gjelder skyting på privat eiendom så gjelder det å skyte så mye og ofte at alle blir vant til at det smeller, samt at alle vet hvem som skyter :)

Link to comment
Share on other sites

...Der jeg skyter er midt i hjorteterrenget vårt, en skikkelig svart sti går rett bak noen av gongene. Hjorteligger i nærheten osv. Her på sen sommeren telte jeg over 10 hjorter på marka rett atmed, samme dag som jeg hadde skutt. Jeg tror at når man holder sånn leven, og så åpenlys aktivitet som skyting, så bryr ikke hjorten seg en døyt om det, da det er så lett å "kontrollere"...

 

Vi har flere ganger, senest i sommer, hatt elg som tilskuer under skytestevner. De har somregel stått ved siden av banen og kikket, men en gang, så lå det en elg på 200m banen... En god stund etter av vi begynte stevnet, så reiste den seg opp og tuslet rolig ut av bana.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR at det vil bli tatt godt i mot at man ringer 02800 og forteller at man skal skyte sånn og sånn. Forklare at alle sikkerhetshensyn er tatt, og at man ikke forstyrrer noen med dette.

Har prøvd. Fekk ein belæring om kor langt kula kunne gå og kor farleg det var. Aldri meir.

 

Det er beklagelig om du har opplevd det. Men fortsatt så både tror (og forsåvidt vet) jeg at det er ikke dette som er den gjennomsnittlige opplevelsen folk får ved slike henvendelser.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok stå i politrapporten at du opptråtte skremmende for omgivelsene, det ble jo "nødvendig" med en væpnet aksjon. At du vurderte det som sikkert vil neppe bli tillagt særlig vekt.

 

Om så det skulle stå i politirapporten så fins jo mennesker som er mørkeredde også.

Det M67 sa om beliggenheten for skytinga er vel kjernen i problemstillingen her.

Skyter man på privat område i tettbygd strøk så hjelper det fint lite om du mener at sikkerheten er ivaretatt.

Folk er ikke nødvendigvis hysteriske fordi om de synes at skyting er sjenerende, blir lei av bråket og så ringer politiet for å få en slutt på det.

Til politiets forsvar: De har ofte ikke annet enn telefoner å gå utifra, så skyter hvis en skyter i nærheten av tettbygde strøk så

må en nok regne med at de plutselig kan stå der.

 

Nå bor jeg tilfeldigvis på bygda, og her er heldigvis folk fremdeles såpass vant til skyting på privat område at

dette aldri har vært noe problem. Gitt at man ikke er til åpenbar sjenanse for naboer, men selv da

vil det helst gå godt og man risikerer i værste fall ei skyllebøtte av en irritert nabo.

 

Dette er jo en tråd som støtt og stadig dukker opp så det kunne jo være artig å høre hvor mange som faktisk har fått telelefon

eller besøk av politi fordi noen har "hørt skudd".

 

Om en (u)regelmessig skyter i et området og ikke er til åpenbar sjenanse så blir folk vant til det til slutt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egen pistolbane på eiendommen min. Fikk for noen år siden en meget vennlig og korrekt telefon fra Politiet.

En hysteriker i et boligfelt hadde ringt og var livredd.

Politidamen sa kun at hun måtte ringe for å fortelle meg om klageren. Ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Skyter man på privat område i tettbygd strøk så hjelper det fint lite om du mener at sikkerheten er ivaretatt.

Folk er ikke nødvendigvis hysteriske fordi om de synes at skyting er sjenerende, blir lei av bråket og så ringer politiet for å få en slutt på det.

Til politiets forsvar: De har ofte ikke annet enn telefoner å gå utifra, så skyter hvis en skyter i nærheten av tettbygde strøk så

må en nok regne med at de plutselig kan stå der.

Det er helt greit at politiet reagerer på en melding om skyting. Det som er mindre greit er når de ikke greier å gire om fra anti-terror modus til mer rolig opptreden når det blir klart at det "bare" er noen som skyter på blink (eller er ute med kamarastativet sitt).
Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg var på jakt i et område utenfor Oslo hvor det og til tider omsettes en del narkotika. Tro det eller ei. Dette vet befolkningen i området om. I allefall: jeg skjøt en rev oppi skogen der. Noen få minutter etter tikket det melding inn til operasjonssentralen om mulig gjengoppgjør med våpenbruk i den og den skogen....!!

 

Politiet tok da med bakgrunn i forkunnskapen sin kontakt med han som selger jaktkort i området og spurte om det var noen på jakt denne dagen. Han kunne da bekrefte at jeg var på jakt, samt at jeg hadde skutt. Dette da jeg hadde sendt han sms om fangst.

 

=ingen utrykning.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en tråd som støtt og stadig dukker opp så det kunne jo være artig å høre hvor mange som faktisk har fått telelefon

eller besøk av politi fordi noen har "hørt skudd".

 

Vi var en gjeng og skjøt på et jorde utenfor Sandnes for en mnd siden, og noen turgåere i nærområdet ringte politiet. De rakk ikke frem før vi var ferdige, men vi snakket med dem i ettertid pr telefon. Ingen problemer, da vi hadde grunneiers tillatelse. De måtte bare få avklart hva som hadde skjedd. Vi pleier skyte endel ganger i året på dette jordet, og har ikke hatt kontakt med politiet før.

Link to comment
Share on other sites

Sett i lys av en episode spesielt som har satt Norge og skyting på dagsorden synes jeg ærlig talt av vi skyttere kan vise littegranne hensyn og heller si ifra en gang for mye enn en gang for lite.

 

Ved å kun hevde vår rett og "ikke faen om jeg skal si ifra fordi jeg holder på noe som er lovlig" så er sjansen for at vi ødelegger for oss selv i lengden helt klart til stede ...

 

En telefon hvis du er i tvil eller hvis du aner at dette kan bli trøbbel er en god investering ...

Link to comment
Share on other sites

Det egentlige problemet her er vel kanskje mer turgåere og liknende, enn politiet. Ser man masse bevæpnede personer på Majorstua er det logisk å ringe politiet. Ser man dem langt ute i skogen er det burde oppegående personer i dette landet tenke jegere, med mindre man har en egen aganda da...

 

Om det blir full utrykkning er nok også i stor grad avhengig av hvordan innringer fremstiller det.

Link to comment
Share on other sites

Har litt samme problemstilling selv, har en hytte der det er sikkerhetsmessig null problem å skyte litt kortpang og det har jeg også gjort, men det som har stoppet meg der er problemstillingen rundt oppbevaring..

 

Har ikke våpenskap på hytta og etter "ravntind saken" har jeg rett og slett ikke turt, før delte jeg våpen i to og hadde delene på soverommet når jeg sov, men så vidt jeg kan skjønne er det rett og slett ulovlig..

 

Skulle det bli en utrykning vil jeg ikke ryke på at, "joda, sikkerheten er i orden, men våpenene inndras pga ulovlig oppbevaring"

Link to comment
Share on other sites

Skulle det bli en utrykning vil jeg ikke ryke på at, "joda, sikkerheten er i orden, men våpenene inndras pga ulovlig oppbevaring"
Det er ganske klart formulert i våpenforskriften (§78) hvordan våpen skal oppbevares ved reiser i.f.m. jakt og konkurranse, det er rimelig å anta at dette vil gjelde ved trening også.

 

Uten dette ville det jo vært umulig å arrangere stevner som krever overnatting utenfor hjemmet, som f. eks. de fleste NM.

Link to comment
Share on other sites

Og er politiet varslet på forhånd så er problemet avverget før det i det hele tatt ble et problem ...

Varsler du politiet, før du skal ut på en lovlig kjøretur med bilen også? :)

 

Skyting på på privat grunn er lovlig, under forutsettninger som tidligere er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...