Jump to content

Fuglejakt med hund...


jakteren

Recommended Posts

Her var det friskt!Endel tåpelige påstander,og noen jeg faktisk er veldig enig i!Nå finnes det så mange typer av såkalte "jegere"at man kan vanskelig konkludere..Noen er grådige,enten de jakter med hund eller ikke..Jeg har mest sansen for de som tar ut en Rype eller to av et stort kull,og ikke MÅ utrydde hele!Har møtt mange typer gjennom mine 27år som jeger,uten å gå innpå hver enkelt kan jeg si at jeg ser Hunder i fjellet som aldrig finner fugl,og noen som finner sjelden,og når de finner ødelegger de det hele!Jeg vet jegere med hund som i fjor dro å trente hundene utover oktober uten å ha med hagla,jeg vet av undersøkelser i noen statsalmenninger at de som feller mest fugl er lokalkjente innenbygds uten hund!Jeg har sittet mange ganger å sett på støkkjeger som aldrig har brukt hund,som går 5mann i rekke og slakter ned et helt kull,har hørt opp til 8raske skudd!Er ikke med på at en jeger med hund som koser seg med sin jakt nødvendigvis feller flere fugl,selv om hunden kanskje finner mer fugl enn en enslig utenbygds støkkjeger,tror det er litt misunnelse og misoppfatninger her..

Link to comment
Share on other sites

Virker som folk er veldig enten eller her.

 

Støkkjegere kan dra ut i overkant med fugler, og det samme kan jaggu også hundejegere. Let litt på Youtube, så finner du også klipp av 4-5 hundejegere på rekke, med 3-4 hunder som pløyer terrenget for fugl. Og her er det ikke snakk om 1-2 fugl ut av et kull, men rene kanonaden når det går på vingene. Siste innlegg var i overkant anti-støkk synes jeg. En gruppe støkkjegere som går på rekke er hverken verre eller bedre, enn en gruppe hundejegere med et par hunder. Begge jegertyper er like ille, når de først kommer i slaktemodus. Kan vi være enige om det? :P

 

Legger også merke til at hundejegere er de som "koser" seg med jakt, mens støkkjegere er slemmingene som går og går og går og går og går, og skyter alt de ser... :winke1:

 

ja, jeg er støkkjeger, men har også respekt for hundejegere. Skal faktisk prøve med hund i helga :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med sistemann her.

Det blir bare mye synsing..

 

Jeg har tydeligvis tatt veldig feil da jeg mente at 2 hunder var i overkant mye.

Så for meg at de hadde med flere hunder for å få bedre sjanse på rype. Men har nå etter flere innlegg skjønt at de bare er med på fjellet for å få en luftetur.

 

Så jeg må beklage at jeg startet denne tråden og støtte dere hundejegere.

Link to comment
Share on other sites

Hovedpoenget til TS er vel at det er litt drøyt å gå med 2 Hunder.

Hvis det ikke er mer effektivt å jakte med hund hvorfor må dere da ta med 2 hunder?

Jeg går iblant med en, og iblant med to hunder. To har jeg isåfall med av praktiske grunner som f.eks. at det langt å gå fra bil til jaktområde. Jeg bytter på innimellom. En i bånd, en i søk.

At TS mener det er drøyt å gå med to hunder, og at dere ut av dette klarer å få det til at man ikke gir fuglen en sjanse, er for meg uforståelig.

 

Jeg blir også provosert av å se jegere som kommer med 2-3 hunder og sekken full med ryper .

Har full forståelse for at enkelte er dønn seriøse og holder seg til kvotene.

Og hvor mange ganger har du i ærlighetens navn virkelig sett det? Hvor mange forskjellige personer gjelder det?

Jeg blir også provosert av å se en skytterkjede av støkkjegere som dekker en bredde på flere hundre meter gjennom terrenget, og som skyter på alt de støkker i denne bredden. Jeg har også sett støkkjegere med full sekk etter flekkjakt utpå sesongen. Men jeg ønsker ikke å utelukke støkkjegere fra jakt av den grunn.

 

Men det som provoserer er at hundeeierene i denne debatten påstår at det ikke er enklere å finne fugl med hund.

Hvorfor bruker dere dem til jakt da.

Jeg tror du tar feil. Det er vel ingen som ikke påstår at det ikke er enklere å finne fugl med enn uten hund. Men det de fleste av oss påstår, er at det ikke av den grunn er enklere å få skutt dem. Dere synes å tro at alle hunder finner samtlige fugler i terrenget, og når de er funnet så er hundene eksemplariske og rypene er så godt som i sekken. Dette tyder på at innsikten i hundejakt, begrenser seg til jakt-filmer på DVD.

 

Der rypebestanden er bra ser jeg ingen problemer med å bruke hund.

Men personlig syns jeg det er umoralsk å ta med 2-3 hunder.

Hva du anser som umoralsk har vi andre lite med å gjøre. Du må gjerne synes det, selv om jeg ikke klarer å følge tankegangen din her. Jeg synes forøvrig det er umoralsk å forby en hel gruppe jegere, for å kunne jakte videre selv.

 

Jeg vil igjen poengtere at det er utvilsomt at det finnes grådige folk blant hundejegere, og jeg benekter ikke at enkelte ser ut til å ha som mål å skyte alle rypene. Men dette gjelder jegere i begge leire, og er ikke koblet til eierskap av hund. Og jeg synes det er svært liten vilje hos TS og dennes meningsfeller til å ta inn over seg at også hos støkkjegere finnes grådige personer som skyter alt de kommer over. Og som er svært effektive ved god lokalkunnskap og jakt over en lang sesong med mange optimale forhold for støkkjakt.

Men poenget er at dette er ett fåtall i begge leire. Og å angripe en hel gruppe jegere på grunn av noen få blir feil.

 

La oss heller ikke glemme det faktum at en viss andel av ryper blir skadeskutt og aldri funnet av støkkjegere. Hundejegere skadeskyter de også, men finner igjen langt flere av de skadde rypene på grunn av hunden. Ett poeng jeg har nevnt tidligere i tråden, men som elegant er ignorert av TS med meningsfeller.

 

Helt til slutt vil jeg si til settepotet at rekker med hundejegere som skyter på alt finnes. Som jeg har skrevet hele tiden, det er grådige personer også blant hundejegere. Men det går på person, ikke hvorvidt vedkommende eier hund eller ikke. Og jeg har overhodet ikke sagt at støkkjegere er slemminger.... Jeg respekterer støkkjegere, men vi hunde jegere må vel få lov å påpeke at ikke alle er stuereine i andre leiren heller..?

 

Mitt poeng er at det sitter mellom øre på jegeren. Uansett om han eier hund eller ikke.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk til jakteren som rusker opp i jegere som ikke holder jakt-etisk minstemål.

Samtidig greit å få rusket opp i holdningene til jegere som er generøst nedsettende i omtale av sine "kolleger".

 

Selv har jeg jaktet rype på støkk, alene og i gruppe, samt jaktet med hund, en og to og tre, alene og med andre jegere.

Som regel får jeg ikke felt noe, men noen ganger litt.

Når andre gjør det bedre enn meg, har det skjedd at jeg har ergret meg, folk viser et knippe ryper, og jeg har lite eller ingen ting.

Han/hun gikk der jeg hadde tenkt, fant det jeg gikk forbi, skjøt dristig, heldig og godt, bedre bikkje, bedre form, bedre ialt.. Aahh, ergelig!

Nokså av meg selv har jeg i tidens løp funnet ut at jeg blir misunnelig.

Denne følelsen (som er en av de 7 dødssynder) er viktig å gi et navn, for å kunne gjøre noe med den, utenom å slutte å gå på jakt, det er for drastisk.

Selskrytende kan jeg si at andres suksess på jakt gir også meg en glede idag.

 

Fagkunskapen sier:

Kuren for misunnelse er engasjement og fokus på egen innsats og målsetninger, uten å være overdrevent opptatt av å måle sin suksess eller fiasko ved å sammenligne seg med andre. Det gjelder å finne verdi i de aktivitetene vi foretar oss, så vil våre prioriteringer og vårt fokus ta såpass stor plass at misunnelsen mister fotfeste.

Det dårlige alternativet er at følelsen får fotfeste og forpester personens mentale økonomi, da er det vanskelig å gjenetablere et konstruktivt fokus. Det blir vanskelig å utforske nye alternativer og fungerende strategier for å bedre situasjonen, rett og slett fordi følelsen av å sitte med de dårligste kortene i livet overdøver alle andre tanker og følelser.

kilde: http://www.webpsykologen.no/artikler/misunnelsens-psykologi/

Link to comment
Share on other sites

Hovedpoenget til TS er vel at det er litt drøyt å gå med 2 Hunder.

Hvis det ikke er mer effektivt å jakte med hund hvorfor må dere da ta med 2 hunder?

 

Jeg blir også provosert av å se jegere som kommer med 2-3 hunder og sekken full med ryper .

Har full forståelse for at enkelte er dønn seriøse og holder seg til kvotene.

 

Men det som provoserer er at hundeeierene i denne debatten påstår at det ikke er enklere å finne fugl med hund.

Hvorfor bruker dere dem til jakt da.

 

Der rypebestanden er bra ser jeg ingen problemer med å bruke hund.

Men personlig syns jeg det er umoralsk å ta med 2-3 hunder.

Hvorfor er det umoralsk å ha flere hunder? VET du i det hele tatt noe om hvordan man jakter med hund? Så da er jeg umoralsk siden jeg har flere hunder?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Gjennom drøyt 40 år, har jeg hørt sutring fra enkelte dårlige støkkjegere, om at de med hund er så mye mer effektive. Dette er tull! Lær dere hvor fuglen sitter og gå hele dager (8 -11 timer), så finner dere kanskje fugl. Og kan dere skyte, blir det også noe i sekken.

 

Jeg begynte som støkkjeger (og med god opplæring over noen år, samt mye jakt), så skøt jeg etter hvert flere ryper og skogsfugl (i kjent terreng), enn de fleste med hund. Bra uttelling også i nye, gode terreng. Også når jeg jaktet aleine. Jeg har også jaktet med flere gode støkkjegere. Samt ganske mange jegere, med en eller flere hunder. I tilegg har også årlig gått på en del jaktprøver, med div. hunder.

 

En god støkkjeger ser hvor det er biotop for fugl, de vet hvor fuglen beiter på formiddagen (litt avhengig av biotop og vær) og på ettermiddagen. Er været og vitring ok, også mitt på dagen. De søker opp fugglen, uavhening av vitring. En hund trenger god vitring og middelmådige (eller dårlige hunder) må kanskje også ha motvind, for å finne fugglen. Og så var det arbeidet med fuglen da, hvor mange hunder misslykkes. Alt dette slipper en støkkjeger. Men han må vite hvor han skal gå (ikke i tomterreng) og hvordan han skal gå. Hundene løper over hele terrenget, selv om det bare i rett biotop fuglen sitter. Hvis ikke hunden er dyktig, blir det støkk og kanskje da 50 - 400 meter unna jegeren. Så jakt med hund er heller ikke bare... bare.

 

Da jeg selv skaffet hund, var det først og fremt fordi jeg hadde mistet enkelte skadeskutte skogsfugl, som jeg ikke fant igjen. Så, jeg var i første rekke ute etter en apportør. Men, det ble stående fuglehund.

 

Om en jeger går med en hund, eller ti hunder, så er det for rutinerte hundeførere, meningsløst å ha MER, enn EN hund ute i søk om gangen. De andre må gå i bånd bak eieren/føreren. Er de godt dressert kan de gå løs, bak føreren. Det eneste fordelen en jeger med flere hunden kan ha, er at med korte slipptider, søker hver enkelt hund i større tempo. 2 - 3 hunder kan være greit, men flere blir ofte mer tull. Jeg har hatt med meg opp til to hunder på jakt, men har kun en hund ute i søk. Men jeg skøt flere fugler (i snitt) på støkkjakt, enn nå med hund! Spessielt i skogen. Enda alle mine hunder har vært premiert på jaktprøve.

 

Skyting av voksen enkelt fugl (eller par), er dårlig for etterveksten og bør unngås. Ser jeg kun slik fugl, skyter jeg ikke. Da tar jeg det som trening. Og håper på mer fugl, et annet sted i terrenget. Og er det for ille, så har jakten blitt avbrutt og funnet et annet terreng. Jeg har heller aldri skutt ut hele kull, selv om det kunne vært mulig.

 

Jeg har kjent og kjenner mange jegere, både med hund og uten hund. Noen få er "kjøttjegere" og ikke tar hensyn. Men, heldigvis så er de i mindretall. Og etter min erfaring, er det ikke flere "kjøttjegere" blandt jegere med hund, enn uten.

 

Jakt med hund, blir en annen for jakt og der samarbeidet med hund blir like viktig som det å skyte fugl.

Link to comment
Share on other sites

Største delen av min jakt karriere på fjørfe har vært som støkk jeger med apporterene hunder som jakt retriver og jakt labrador, disse hundene har ikke blitt brukt til å støkke viltet.. men for å hente dødt og skadeskutt fjørfe.. Etter skudd.. For noen år siden gikk vi til anskaffelse av stående fuglehund som medfører hundrevis av treningstimer hvert år for å vedlikeholde og utvikle hunden og for meg er ikke det å skyte flest mulig ryper eller annet vilt det viktigste.. Men tilfredstillelsen av å se hunden jobbe og lykkes.. En jakt turs suksess måles ikke hvor mange ryper jeg har skutt.. Men om hunden har "arbeidet" riktig.. Ofte bruker du så mye av sansene dine til å holde "øye" med hunden at en mister skuddsjanser som hadde medført fall dersom en ikke hadde hatt hund.. Så kan en stille spørsmålstegn ved hvorfor en har hund..jo.. Det blir en hobby..det er et familiemedlem..tur kompis i 50 av årets uker og en jaktkompis i en eller to uker..

 

Når det gjelder rypebestanden så er mitt inntrykk at det er store individuelle forskjeller når det gjelder bestanden.. Det gledelige er jo nå at alle " ekspertene" er enig i at rype tettheten pr kvadrat kilometer er økt betraktelig.. Størst økning i nord.. Litt mindre sør i landet.. I fjor så gikk det "sport" i å frede rypen.. Noen plasser var det riktig.. Men.. Jeg går mye i fjellet uten hagle.. Sågar 95% av tiden jeg er på fjellet er uten hagle med enten ski eller tursko på bena.. Men alltid hund med.. Og observerte bestanden av liryper og fjell rype har mer eller mindre vært den samme i hvertfall de 10-15 siste årene med unntak av noen år med ekstra mye fugl de plassene jeg ferdes.. Men som tidligere nevnt.. En må vite hvor en skal se etter fuglen.. Og hvor fuglen " ferdes" og oppholder seg ved forskjellige værtyper osv.. Jeg skal garantere at jeg i et terreng som jeg kjenner skal klare å skyte mye mere fugl uten hund enn med ;-)

 

Vi disponerer eget rypeterreng.. Det har vi gjort siden tidlig 90 tallet.. Her driver vi vilt pleie.. Vi skyter predatorere .. Vi legger ut sand i terrenget for at fuglene skal kunne ta seg sandbad.. (Spesielt viktig i ruge tiden) for å kvitte seg med parasitter osv. Dette gjør at vi har veldig godt med ryper, både fjellrype og liryper. Og her høster vi av overskuddet.. Og ingen skal fortelle meg hvor mye vi får lov å skyte eller ikke..feller/skyter en for mange.. Så blir det litt som å pisse i buksen.. Varmt med en gang.. Men det blir fort kalt :-) så for å høste av overskuddet så må en investere også.. Ikke syte..

 

Når en velger å stigmatisere en stor gruppe mennesker/jegere med hund..som griske og kyniske .. Så må TS med flere faktisk regne med å få reaksjoner på sine holdninger/meninger fra denne store gruppen av jegere/mennesker.. Det er en menneskerett i et fritt demokrati å få lufte sine synspunkter og meninger.. Men den retten kan ikke bare være forbeholdt den "skinnhellige" støkk jegeren men også alle andre mennesker, også vi med hund..

 

Det er faktisk sånn at det begrenser seg hvor mange rypemiddager ungene gidder/orker å spise i løpet av et år..

Link to comment
Share on other sites

Dagl skriver:

"Hva du anser som umoralsk har vi andre lite med å gjøre. Du må gjerne synes det, selv om jeg ikke klarer å følge tankegangen din her. Jeg synes forøvrig det er umoralsk å forby en hel gruppe jegere, for å kunne jakte videre selv."

 

Jeg forstår ikke hvorfor dere vrir på det jeg sier.

Det hele startet med at jeg syntes det var drøyt med flere enn en hund...

Har vel aldri nevnt at jeg skal forby jakt for hundejegere!! Har tilogmed sagt jeg kan være med på å ta pause (all jakt) for å få opp bestanden.

 

Jeg må innrømme at dette har tatt litt mer av enn hva jeg trodde.

Så jeg foreslår av vi bare stanser diskusjonen. Skjønner at jeg har tatt feil.

Link to comment
Share on other sites

Svar til Geir-J i fra Moss. Jeg har en 6 år gammel jaktpremiert irsk setter.

Den fungerer bra den :D .

Poenget til TS var jakt med 2 hunder og rovdrift på rypebestanden.

 

Dette har sklidd ut av proporsjoner og jeg må bare si unnskyld for at jeg ønsket å sterilisere hundene dine :winke1: .

 

Sett i ettertid så er det jo eieren som burde vært tvangssterilisert :lol:

Link to comment
Share on other sites

At TS har så liten innsikt i hundejakt at han jamrer seg på den måten må han stå får selv.

Men å kalle det umoralsk å ha 2 hunda på jakt blir får dumt. Håpe virkelig ikke noen av dere har skutt enkelt fugler eller skutt fugl vis dere har sett få fugler. Men fikk ikke noe svar fra dere eksperter på hva som var akseptabelt i antall før jeg kunne felle får hundan?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Du henger deg opp i ting som egentlig ikke har med tema å gjøre Geir.

 

Nå må vi fokusere igjen.

 

Temaet var mer... reduksjon av antall hunder enn avskaffing..

 

Tror du det finnes et riktig antall fugler før man kan skyte for hunden? Det er litt merkelig vinkling synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig? Hele jatte TS kommer med er jo merkelig? Han får det jo til å høres ut som støkk jegerne er så jævla skinnhellige.

Så da lurer jeg jo på hvor mange ryper han går på før han begynner å skyte. Er jo greit å vite, så jeg ikke gjør feil.

Og begrense hunder? Hva er det får noe piss? Da bør vi absolutt begrense skinnhellige støkkjegere som går på linje.

TS klager jo på at hundejegerne støvsuger terrenget, så da vil jeg gjerne vite antall fugler som må på vingene før jeg kan felle? I tilfelle jeg møter på en støkkjeger sånn som TS, så slipper han å melde seg inn på et forum får å jamre.

Jeg tror ikke det fins et riktig antall, men er tydeligvis noen som har noen mening om det, derfor vil jeg vite antall? Vis man bare ser 5-10 er det greit å skyte på? Kull under 7, eller er det får lite? Etc.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

GeirJ

du er OT nå, kom deg BACK TO TOPIC!

ta å heller les alt en gang til og hold deg til temaet i stelle for å rakke ned på TS! dagl har vært flink i oppsummeringa si her. og er igrunn til at jeg blir mindre og mindre aktiv på kammeret her pga sånne som deg GeirJ ;) og det er mange andre med akkuratt samme meninga at forumet her er på tur ned

Link to comment
Share on other sites

Får ta en kort innføring av hvordan en ukes jakt tur forløper seg med 6 stående fuglehunder... Dagen starter med et søk på morgenen.. 4 hunder ligger på hytta/telt camp 2 hunder er med på jakt før lunsj og en og en av hund er ute på søk om gangen.. Så må en ta med like kjønnen ut om gangen.. Skal en søke i samme området samme dagen så må hann hundene søke først og så tispene... Ellers så er hann hunden bare opptatt av lukten av jentene ;-) så kort fortalt så er det aldri mere enn en hund ute om gangen på søk... Eneste unntaket er om en har med en valp/unghund.. Og en velger å ta jaktturen som "opplæring" for valpen så får den være med å springe i korte perioder sammens med de voksene hundene.. Så uansett hvor mange hunder jegeren har med seg så er det ytterst skjeldent at mere enn en hund er ute på "søk" om gangen.. Ved å ha med flere hunder på tur,så sparer en den enkeltes hunds helse.. Alle hundene har fått mindre slitasje etter endt jakt.. Ingen blødende potet osv.. Vi er tross alt glad i dyrene våre og ingen enkelt hunder klarer å springe dag ut og dag inn på søk etter rypen..

Link to comment
Share on other sites

Thumbs up og +1 for sunnøringen sin utredning :thumbup:

Når man går inn i ett terreng der skal ligge i kanskj 1 - 2 uker og jakte så vil det være rovdrift å kun ha med en hund, man vil ikke kunne jakte veldig masse disse dagene.

Men har man med fler hunder så rulleres det på hvem som er med ut og hvem som er i søk.

Har hatt med både 6 og 8 hunder(3-4 jegere) inn i terreng, men det er ikke for å støvsuge terrenget og ha alle løst samtidig, (det kan forresten den som vil og tror er effektivt prøve)

 

EN hund i søk og en i band eller løs ved fot, og rotere på hundene iløpet av dagene/ukene man ligger i fjellet.

 

Det finnes som sagt "råtne epler" blant både støkk og hundejegere, jeg velger og tro at det er ett fåtall på begge sider og at det er dem vi burde ha fokus på istedet for om noen har med seg en eller tre hunder, eller om går støkk.

 

Når alt kommer til alt så er det uttaket som teller og det er samme om det blir skutt masse med eller uten hund.

 

Er det så ille at det bør nektes bør man frede jakta og heller oppfordre til predator jakt.

Her kan det oppmuntres med feks skuddpremie, eller enda bedre at dem som dokumentert deltar i predatorjakt blir prioritert når det åpner jakt på fugl/rype igjen.

 

Det gjelder å respektere medjegere være seg hund eller støkk og ikke ta alle under en kam samme hvilke gruppe dem hører til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøringen: Du har hannhunder med for liten jaktlyst! :wink:

Siden TS etter hvert har kommet fram til at det er jakt med to hunder av gangen som er problemet, må jeg nesten få spørre om han i det hele tatt vet hva en hund er?

Kort fortalt er den lagd av kjøtt og blod, og har fire ben.

En hund har i likhet med alt annet levende en fysisk kapasitet, fuglehunder har kapasitet helt i verdenstoppen det forutsetter dog at de er meget godt trent over tid, noe de færreste av hundene til menigmann er.

Mine to hunder orker ca 4 timer hver seg med topp konsentrasjon og fart, noe jeg anser være et greit gjennomsnitt på hunder.

Hvilken rolle spiller det om jeg slipper begge to samtidig i 4 timer, eller om jeg slipper de 4 timer hver for seg??

Jo jeg får totalt sett mindre muligheter når jeg slipper de samtidig!, så pris deg lykkelig hver gang du ser noen med to hunder i slipp, det er sløsing med hund!

Til slutt, jeg kjenner ingen som holder seg med fuglehund for og øke muligheten til og få seg noen skarve ryper mer om høsten, fuglehund er hobby året rundt, felling av fugl er stort sett premiering av hunden og faktisk formålet med jakt.

Det er ingen som har mer og tape på og skyte ut fuglebestander enn hundejegeren, vi ødelegger ikke bare jakta, men også hobbyen vår resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at trådstarter legger som premiss i sine konklusjoner at rypejakt med hund er betydelig mer effektivt enn støkkjakt. Det betyr at diskusjonen snubler allerede i startblokka.

 

Opplever man som støkkjeger at jegere med hund ser mer fugl må man evaluere egen jaktteknikk, og ikke bruke krefter på hva andre oppnår. Det skal jobbes mye for at hund og jeger blir et bra team, og hadde støkkjegeren brukt like mye tid på sin jaktform så hadde også ferdighetene vært på ditto nivå. Det er like mye eller lite fugl i terrenget uavhengig om man går med eller uten hund, men det er DINE ferdigheter som avgjør om jakten blir vellykket.

 

Som tidligere nevnt i tråden så er sannheten ofte motsatt av hva trådstarter beskriver. Hundefolket vil spare rypenene i lett tilgjengelige terreng for å ha fugl å trene på gjennom sesongen, mens støkkjegeren mer enn gjerne plaffer ned ryper nær p-plasser og bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Engelsk Springe Spaniel på støkkjakt på fjellrype. Vil ikke si at det blir mer rype i sekken med denne rasen, men kan hende at jeg får se mer fugl.

Hunden søker litt for langt unna til at jeg kommer på skikkelig skuddsjans. Dette er selvfølgelig en treningssak.

 

Så en av utfordringene mine er å finne rypa før bikkja gjør det.

 

 

Det jeg vil frem til er at hunden finner ikke alle rypene på fjellet. Så jeg er ikke redd for at når bikkja er med så tømmer vi fjellet.

 

 

Den aller største fordelen hittil med bikkja er at hun finner rype som jeg har skutt og mistet.

Link to comment
Share on other sites

Driver med støkkjakt, går i de samme områdene hvert år. Har en god forståelse for hvor fugl sitter i terrengene jeg går i, ser som oftest mer fugl enn det andre jegere med fuglebikkjer gjør... Syntes det blir feil å legge skylda på jegere som bruker hund. Støkkjakt for min del er like effektivt som jakt med hund. Folk får bare begrense seg selv når det kommer til uttak av matvilt og heller rette fokuset mot jakt på rev, kråke, ravn osv. Synd at dette er et tema som er oppe hvert år.

Link to comment
Share on other sites

frisk diskusjon dette ja! jeg for min del er litt uenig med trådstarter, men han har også litt rett, mener nå jeg. men jeg tror ikke problemet ligger så mye i hvor mange hunder vi har. Men jeg er overbevist om at i løpet av f.eks. ei ukes jakting så vil en god fuglehund finne mange flere ryper enn meg som støkkjeger. Men jeg har flere ganger gått opp ryper i terreng der jeg selv har stått og observert fuglehunder i søk først. Har også, i nysnø, funnet ryper i kratt 2-3 meter fra spor etter jegere med flere hunder, trolig i bånd.De hadde rett og slett gått rett forbi. Har ikke hund selv men er utrolig glad i hunder.

Nei, jeg mener at folk må kunne få ha så mange, og gode hunder de bare vil. Det er ikke bedre at støkkjegeren skyter det lille vi kommer over når det er lite ryper. Problemet ligger i det vi mennesker har tatt på oss oppgaven for, nemmelig forvaltningen av naturen. Vi har alt for lite kunnskap om årets bestander før jakta starter, noe som bare fører til feilaktig jaktpress. Vi aner lite om hva som må til for å bedre forholdene. Det kan slå ut begge veier.

Det er tragisk å få høre, tre uker ut i jakta, at jakta stanses pga lite fugl! eller at det står: "om bestanden viser seg å være for lav, kan jakta bli stanset"! Statsskog bl.a. er superflinke på dette. Og så er det ett h... styr for å få tilbake pengene for de allerede svindyre jaktkorta. Det er ganske ville tilstander der ute, og forvaltningen burde brukt noen av milliardene de tjener på å få oversikt på viltbestander, jakttrykk og oppbygging av bestanden av hønsefugl! Profittbegjæret kjenner som kjent ingen grenser.

Derimot ser jeg for meg til dels stor frustrasjon for de med en eller flere hunder når man går i terreng med lite ryper.Spesielt når det er brukt mye penger på bl.a. jaktkort, som av en eller merkelig grunn, ( å ja, jeg har nok mine misstanker!! ) skal være dyrere enn for jakt uten hund. Og den frustrasjonen skjønner jeg godt. Derfor: kan noen med jakthund forklare hvorfor de må betale mer enn oss støkkjegere?

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt film av dagens tur etter skogsfuglen... Jeg var ute med min eminente fuglehund, og så nok mer fugl enn de fleste. Dessverre har bikkjeskinnet gått inn for fredning i år, og støkker derfor alt den finner på betryggende avstand (for fuglen).

 

Er litt lei av utsagn av typen "hunder som støvsuger terrenget", da det ikke stemmer med mine erfaringer. Har heller aldri møtt andre hundejegere som har erfart slike støvsugende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg kan skille vær og vind i denne debatten, vi har jo alle våre personlige erfaringer. Men jeg tenker jo mitt om det.

 

Jeg tror det kan være nyttig å se litt på motivet for jakta. Allerede der ligger det noen gunnleggende forskjeller som ikke taler mot jakt med hund, snarere tvert i mot. For hundejegere (jeg er en av dem), er det et hovedpoeng å se hunden du har brukt så mye tid på å trene fungerer. Det er en stor nytelse og meget tilfredsstillende når det klaffer. I tillegg kommer selvfølgelig jaktutbytte og naturopplevelse.

Men jeg tror jeg taler for mange hundejegere når jeg sier at jaktutbytte er underordnet. Vi har STORT utbytte av jakta, selv uten fugl i sekken. Bikkja er viktigst. Og for meg er det mye viktigere at det fortsatt er fugl i terrenget, enn at jeg kan få med flest mulig hjem. Jeg har med andre ord stor egeninteresse i at det fortsatt skal finnes fugl jeg kan trene hunden min på. Og på grunn av dette er jeg selvfølgelig meget bevisst på bestanden. For meg er jaktkvoter ikke noe problem.

 

For en støkkjeger tror jeg det kanskje er annerledes. Jeg vil tro mange vil karakterisere jaktdagen som mislykket, dersom det ikke blir fugl i sekken. Hele poenget med denne jakta er jo å støkke fugl og komme til skudd.

Jeg mistenker at en større andel av støkkjegerne ikke er så bevisst på bestanden. Jeg vet det ikke, men det er mitt inntrykk.

Selv gidder jeg ikke jakte uten hund - da blir det for mye kjøttauk for meg.

 

En stilte spørsmålet tidligere i tråden: Hvis hund ikke er mer effektivt - hvorfor bruker dere hund da?

Det illustrerer meget tydelig mitt poeng over. Spørsmålsstiller røper med det at det er jaktutbytte som er det viktigste - det sier det meste. :)

 

Når det er sagt, så tror jeg likevel det er mange ansvarlige støkkjegere - og mange ansvarlige hundejegere.

Men ubeteksomhet og r...høl finnes det overalt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alle sammen.

 

Morro å se at det fremdeles er liv i tråden.

 

Ser at hundejegerne fremdeles forsvarer seg med nebb og klør. Så dette er tydeligvis et ømt tema.

TS vet jo ikke engang hva en hund er. Nå har jeg skjønt at den er laget av kjøtt og blod.

 

Vi blir nok aldri enige om dette. Men for meg er det greit at dere tror dere har rett. Så vi kan godt si det sånn. Dere vant. Jeg tapte.

Det er skytegale støkkjegere og ozonlaget som har tatt knekken på rypebestanden.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

egentlig en håpløs diskusjon dette.....iallefall om man har som mål å bli enige.

Det vi kan være enige om alle sammen, er at en død rype er en død rype enten den er skutt for en hund, eller ved støkkjakt.

Vi kan være enige om at det finnes folk som ikke har magamål, om det er flest slike blant støkk-, eller hundejegere vet ikke jeg, men de finnes i begge varianter.

 

så til fakta: i motsetning til hva jeg trodde, så viser statistikk fra et fjellstyre i nærheten her at felt fugl per jaktdag de fleste år er høyere for jegere uten hund, enn jegere med hund. Dette er basert på jaktrapporter, dette fjellstyret selger ikke jaktkort påfølgende år hvis du ikke rapporterer. Jeg antar da at de har ganske god rapportering.

 

Jeg jakter uten hund, og kommer sansynligvis aldri til å jakte med hund.

Link to comment
Share on other sites

Meget flott oppsummering av jakteren :forvirra:

Det er fins ikke en ydmyk hundejeger på denne siden.

Jeg har jaktet med hund i over 20 år .

Men jeg må si jeg blir flau rett og slett skjemt av enkelte kolleger.

Undrer på, om du har noen hund og kjenskap til stående fuglehunder! Selv om du påstår, at du har en jaktpremiert Irsk Setter. Nå nevner du ikke hvilken type premiering da, men det kan ikke være på fjellet, hvis du har hund. Det virker ikke slik på din argumentasjon.

 

På høyfjell må hundene i (åpent terreng) "slå ut" mange hundre meter (3 - 4 hundre) til hver side for fører, hvis det skal være premieringsverdig. Da kan du risikere at to jakthunder får stand 5 - 8 hundre meter fra hverandre samtidig. Og bare under gunstige forhold og med gode hunder, holder begge standen lenge nok til å følge opp begge situasjonene. I mer kuppert terreng (hvor hundene ikke "slår" så langt ut), blir det bare ennå vanskeligere, å se hundene i stand og følge dem opp.

 

Så jeg undrer på deg og din kunskap om stående fuglehunder, hvis du mener det er en fordel å ha flere hunder ute samtidlig, hvis det kun er EN jeger. Jeg har forsøkt (og mange med meg), men sluttet raskt med det tullet!

 

Men to jegere og to løse hunder, blir det noe annet. Men, det er vel ikke dette du og TS sikter til.

 

Det våset om at du blir flau, har jaktpremiert hund og at DU har hatt jakthund (stående fuglehund) i 20 år, tar jeg med ei klype salt. :)

 

Det finnes jegere her, som HAR jaktet med stående fuglehunder og gått på jaktprøver i både 30 og 40 år og har mange hunder som er jaktpremiert. Det være seg på høyfjell, men også i skog og på lavland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet med stående fuglehund, men om jeg skulle anskaffe en slik, ville ett av argumentene være at en brukbar fuglehund hjelper meg å finne viltet, og vil finne flere ryper f.eks. enn meg, sammen med grunner som glede over hundens arbeide, trivelig med hund osv. Blir derfor litt overrasket over at de fleste hundejegere mener at stort sett blir det ikke flere skuddsjanser med hund enn uten. OK, man lærer så lenge man lever og bra er det.

Men til mitt tidligere spørsmål, noe enhver hundejeger burde lure på: hvorfor er det prisforskjeller på jakt med/uten hund mange steder? Er det fordi f.eks. fjellstyrer mener hundejakt er mer effektivt? men det er jo ofte kvoter på fuglejakt, så hvorfor er det slik? Det burde vel ikke være forskjell på om man feller to ryper med eller uten hund? Hmmm.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...