Jump to content

Fuglejakt med hund...


jakteren

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er snart klar for å gå på fjellet. I år som årene før, synes det å være lite fugl.

Her en dag traff jeg en kar på tur ned fra fjellet. Han hadde med seg to hunder, og fire ryper. Det var alle han hadde sett på turen.

Selv kom jeg ned uten å ha sett en fugl.

 

Hva synes "folket" om jakt med hund i "dårlige tider"?

 

Personlig synes jeg at jakt med hund skulle vært forbudt en periode til vi ser bestanden kommer seg.

Hundejakt rensker terrenget for fugl.

Link to comment
Share on other sites

der er jeg litt imot deg, jeg jakter selv med fuglehund, men jeg prioriterer at hvis bikkja har gjort en god jobb så kan jeg skyte 1-2 fugler i dårlige tider for henne, ellers så tar jeg og bikkja turene som trim. Jeg kjører på det løpet at hvis bikkja gjør som ho får beskjed om (noe som ikke skjer ofte) så kan jeg skyte en fugl hvis muligheten byr seg, men jeg kan også la være og skyte, hvorfor? jo hvis jeg har sett 2 fugler før på dagen og det her kan være 1 tredje da skyter jeg ikke, derimot hadde det vært 5 fugler før på dagen, da kan jeg skyte 1-2 fugler. (jeg kvotebaserer all jakt for meg selv bare så det er sagt)

 

og jakt med hund er vell en liten tradisjon for oss også så hvorfor skal en forby ting en ikke får til/har selv jakteren?

skal jeg ville at vi må forby alle som jakter uten hund? skal jeg forby jakt for alle som ikke ser en eneste fugl? skal jeg forby alle våpen som ikke er lik mitt? skal jeg forby alt jeg ikke liker? skal jeg forby alt som jeg ikke får til?

 

tenk litt over det :)

MVH

PederR

Link to comment
Share on other sites

Tror du misforsto meg litt.

Jeg er ikke imot jakt med hund.

 

Jeg er bare for å få opp bestanden av fugl.

 

Og en måte å bidra til det på, er å ikke renske naturen hvert år.

 

Det er absolutt ikke alle som gjør som du og holder igjen skudd. Det vil jeg tro hører til sjeldenheten.

Link to comment
Share on other sites

Her er der en jobb å gjøre for alle.

Vi får se rundt oss. Ser en fire kråkefugler og en rype. Vel da skyter en kråkefuglene.

 

Fugle jegere må delta i viltstellet. En løsning er at en Kråke/Ravn gir rett til å felle To ryper. en rev gir rett til å felle 5 ryper.

 

Og at vi alle viser måtehold, når bestanden av mat vilt er lav.

Link to comment
Share on other sites

Det burde heller totalfredes områder enn å kutte ut hund etter min mening.

Ofte skyter lokalkjente uten hund mer enn tilreisende jegere med hund.

 

Men dog burde heller ikke noen skyte ut stamfugl og enkeltfugl i disse perioder.

 

Personlig jakter jeg med hund, men tar det mer som trening og lar all enkeltfugl få fly videre, mens jeg ser støkkjegere som ikke holder igjen ett eneste skudd( poenget med støkk er jo å skyte det man ser), mens når går med hund er mye av det viktigste hvordan hunden jobber og ikke hvor mange ryper det er i sekken når kommer hjem.

 

Men jegere burde heller prioriteres viltpleie istedetfor kun å råjakte fugl generelt slik situasjonen er nå om dagen, eller iallefall dele dagene på viltpleie og jakt på fugl.

 

Men dette er bare min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Nix! Er det lite fugl til at det kan felles gidder jeg ikke jakte - da jakter jeg noe annet.

Er derfor jeg har en hund som er allsidig. I bra år kan vi jakte og ta ut litt mer fugl, i dårlige år fokuserer vi mer på hårvilt. Gidder ikke tulle bort jaktbar tid på ikke å jakte, trene kan man gjøre andre deler av året. Bruker også hunden aktivt til rovviltjakt. Enig med J-F, man burde ikke få jakte småvilt om man ikke gjør en innsats i predatoruttaket. Hunden følger meg hel jaktåret, fra å sitte med på post under lokkejakta på rev i juli til jaktåret avsluttes igjen på våren med revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner det dere sier.

 

Men alle dere som har svart, er slike personer som holder igjen skudd, gjør det for å trimme hunden osv..

Så dere er ikke problemet her.

 

Problemet er de som rensker området med flere hunder. Ikke alle gjør som dere som har skrevet nå.

 

Når det gjelder å skyte predatorer, så er jeg helt med på den. Men nå er jo flere av predatorene fredet da.

Så kommer vi mennesker og rensker resten.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at det og jakte med fuglehund er det samme som og renske terrenget for fugl ? der er jeg nok ikke enig

 

Jeg gikk flere år på støkkjakt flere år føre jeg fikk meg hund og vil ikke si at jeg skyter så veldig mange flere fugl, er veldig mye som skal klaffen for at kommer til skudd for hunden, selvfølgelig dekker man mere grunn ved bruk av fuglehund men av alle gangene hunden står i stand er det ikke så mange av tilfellene du får en fin skuddsjangs.

 

Er vel heller jakt mot rovvillt i slike områder som bør prioriteres for og få opp bestanden

Link to comment
Share on other sites

Tror jammen vi har en trolling til... 8)

 

Om du mener at jakt med fuglehund renser terrenget og er rått parti, så stemmer en av disse to:

 

1. Du har ekstremt gode hunder. Forsøk på rapphøns i Danmark har vist at selv gode VK-hunder går forbi nær 50% av fuglene på de flate jordene der. Du bør altså fortest mulig stille på alle de jaktprøver der finnes! I tillegg er du en ekstremt god skytter som aldri bommer.

2. Du vet ikke hva du snakker om.

 

De færreste har gode fuglehunder. De fleste er middelmådige (om man ser med objektive øyne, selvsagt er ens egne hunder super-hunder...) og ganske mange er rett og slett dårlige.

De ramper, støkker og gjør mer ugangn enn gangn. I tillegg er de i veien under skyting, og jeger har en viss prosent fokus på hund og ikke 100% på skyting. Selv de beste dressører i Norge, må ha ett øye på om hunden virkelig setter seg på ordre under oppflukt.

Det mest positive med å ha hund, er at de i svært mange tilfeller finner igjen påskutt fugl, selv om de ikke apporterer korrekt. De kanskje til og med finner igjen en og annen fugl som en støkkjeger har skutt og ikke funnet... :winke1:

 

Grådig blir man ikke hverken av å eie eller ikke eie hund.

Grådige personer finnes både blant fuglehund eierere og støkkjegere. Det er disse som er problemet, det er ikke direkte relatert til hunder-jegere.

 

Angrip grådigheten hos jegere generelt, ikke hundejegere spesielt.

Skyt smårovvilt, og oppfordre alle andre til det samme.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

To hunder finner ikke 100% og hvis man jakter med to hunder løs så er det ENDA mer å passe på i skuddøyeblikk og det blir enda mer fokus på hunder istedet for fugl når man skyter, altså større sjanse for bom og at fuglene flyr fint videre.

 

Fleste som jakter med to hunder bruker vel en og en, det er iallefall det jeg gjør selv om jeg har med meg fler hunder ut. så da sitter man vel igjen med den gode 50%.

 

Og stiller meg veldig bak Dagl hva angår hunder, færreste har så gode hunder og er så gode til å skyte at HVER situasjon hunden er i gir skutt fugl.

Har jaktet mange år med gode VK hunder men det har aldri vært noe garanti for noe.

 

OG er som Dagl også sier grådige folk, være seg med eller uten hund som er problemet.

 

I områder der det er så og si helt fugletomt burde det fredes og man burde drive aktiv viltpleie, og når man føler at området er jaktbart igjen burde dem som har vært aktive i viltpleien har fortrinnsrett på å få jaktterreng/kort der.

Link to comment
Share on other sites

Misunnelig siden du ikke så noe? Kanskje du ikke gikk langt nok? Kanskje du gikk der andre hadde gått? Mange faktorer som spiller inn.

Er ikke noe galt i å jakte med hund. Men det er veldig lett å gi hundejegerne skylda.

Vis du hadde sett de 4 rypene, hadde du latt vær å skutt? Siden du ikke hadde sett flere? Så kunne du gått tilbake utover dagen vis du hadde sett flere å skutt de 4?

Er vel mange som har gått på jakt å skutt "alt" dem har sett.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Neida Geir-J.

Ikke misunnelig. Det må du ikke tro. Jeg liker å gå turer uten våpen også jeg.

Men savner de gode turene jeg hadde da jeg var yngre og det var masse fugl å se på fjellet.

Mulig at jeg ikke gikk langt nok og kanskje jeg gikk der andre hadde gått før.

Men det er ikke bare jeg som har registert at det er lite fugl. Det er også forsøkt tiltak som kvoter nettopp på grunn av at bestanden er gått ned dramatisk.

 

Mulig du synes det er åkei at det er så lite fugl, men jeg synes ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Det er langt fra sikkert at jakt med hund er særlig mere effektivt enn støkkjakt. Det er artigere, men ikke mere effektivt. Ville nok vært en bedre ide å nekte alle som skyter mer enn 20 treff på leirduebanen jaktkort :winke1:

Problemet er at veldig få husker hva de lærte da de tok jegerprøven. Nemlig at jakt er høsting av overskuddet. Med eller uten hund er ett fett.

Er det lite rype, la den være i fred og kom dere til skogs.

PS; jeg blir også litt sur når andre skyter bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Slaktere finnes både med og uten hund. Selv jakter jeg med hund, støkkjakt finner jeg lite interessant. Mest fordi jeg har brukt flere hundre timer på å trene opp hund og det er utrolig gøy å se at alt arbeidet bærer frukter. Overflyvere og fugler som blir støkket av meg eller hund får fly videre.

 

Man får heller frede terrenget helt hvis det er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Det jeg leser av dette er at det egentlig er støkkjegerne som er problemet (som skyter alt som flyr).

Alle som har skrevet inn i denne tråden (som er jegere med hund) begrenser skytingen etter hvor mye fugl det er.

Helt utrolig! :o) Men jeg må nesten tro på det dere sier.

 

Må si meg enig i en ting da.. Som egentlig var poenget... og det er at det burde totalfredes der man ser bestanden går drastisk ned.

 

Men MIN mening er fortsatt... Jegere med hund (spesielt mer enn en) rensker områder for fugl!!!

Link to comment
Share on other sites

Regner med du sitter med med litt fakta eller har endel erfaring med hundejakt, siden du påstår vi støvsuger terrenget.

Har enda ikke klart å "tømme" et terreng får fugl siden jeg begynte å jakte med hund får rundt 15 år siden. Jakter med 2 hunder å ser ikke noe problem i det. Vet om støkk jegere som skyter både mer og mindre en det jeg gjør. Og ser ikke noe grunn til å nekte dem å jakte. Men skjønner jo at det er lettvint å legge skylda på hunde jegere når det er dårlige år.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at man skal henge seg opp i at det var akkurat 4 stk.

Poenget var at det var de eneste han hadde sett og det var sannsynligvis de eneste 4 som var der etter at hundene hadde finkjemmet området.

 

Det er ikke meninga å tråkke hundeeiere på tærne. Jeg kunne godt hatt en jakthund selv.

Mener bare at det må da gå an i det minste å bruke bare en hund så fuglene har en sjans til å komme seg unna.

Det blir jo nesten som at man skulle gå på reinsjakt med et kjempegarn for så å fange dem inn der... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen hundejeger støvsuger terreng, det har jeg selv opplevd hjemme.

Vi stoppet kortsalget, så nå jaktes der ulovlig av hundejegere.... ;)

 

Jan Fredrik er inne på noe her.

 

Folk, og jegere virker brydd når jeg nevner kråke og revejakt. Skyte noe man ikke skal spise, galning.

Godt voksne rypejegere ser rart på meg og spør om det er lov å skyte ravn, når jeg nevner det.

 

Forster, setter, sixpence og rypejakt er normen. Jakter man kråke eller ravn blir man uglesett.

Det er nok mange, spesielt her inne, som jakter mer enn bare rype, så gjennomsnittet her blir nok feil ift gjennomsnittet ola rypejeger.

 

En kvoteregulering opp mot resultat av fjordårets predatorjakt hadde vært optimalt, men vanskelig å gjennomføre.

Mange private terreng forbyr bruk av hund, og dette er nok beste mulige tiltak istede for fredning.

Det er lettere å arrestere jeger med løs hund, enn å telle rypene i sekken til alle med børse.

 

 

Jeg har jaktet med hund noen få ganger, og dette var meget bedagelig. Traske rundt med gps, stand, pang, børsa på skuldra...

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg var sånn perfekt skinnhellige støkkjegere som dere. Håpe virkelig ikke dere har skutt no matvilt de siste årene da bestanden har vært dårlig. Kan dere ikke bare ta kontakt når DERE mener bestanden er høy nok til at jeg kan jakte med mine hunder?? Hvorfor i det hele tatt jakte når dere syns det er så dårlig?

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Geir J.

Jeg forstår ikke hvorfor du hisser deg opp over dette.

Det var i utgangspunktet ikke kritikk mot hundejegere.

Det var ment som en diskusjon for å moderere litt. Få opp bestanden. Ikke avskaffe hundejakten.

Men det er tydleligvis et tema som hundeeiere blir irritert over. Det som er rart er at dere ikke tar NOE selvkritikk.

Kommer med argumenter som feks. at hunder ikke finner mer fugl enn støkkjegere.

Hvis dere virkelig mener dette, så ja.. Da skjønner jeg faktisk at dere ikke kommer til å moderere noe. For noe tull.

 

Og ja.. Jeg har jaktet med hund. Flere ganger. Men den gangen så var det virkelig rype på fjellet.

Jeg er glad i naturen og vil ta vare på den. Har lyst til at mine barn/barnebarn (kanskje dine også) også skal få oppleve det å gå på jakt osv.

Link to comment
Share on other sites

Trur det e trolle sesong på kammeret nå...

Sitat fra en luring lenger opp: "lettere å arrestere en jeger med hund, en å sjekke sekken til alle med hagle" hva er det får noe??

Hvorfor gidder dere å jakte vis det er så dårlig? Da kan dere jo jakte predatore heller. Og ja, jeg tar ut min del av rev, kråker, ravn etc.

Og forlange at alle skal gjøre det går jo ikke. Da er det bedre å legge til rette får dem som vil jakte predatore og det er faktisk mange.

Har mange eksempler på støkk jegere som heller ikke tar hensyn, men der skal jeg la være å nevne så.

Og du startet med at en som hadde skutt 4 ryper, noe som tydeligvis er helt forferdelig i dine øyne. Skyter du på første situasjon du får? Noe jeg tar som en selvfølge at du ikke gjør.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har fra starten av bestemt seg for hvordan verden er.

Det er ikke startet en diskusjon her for å diskutere ett tema. Det er startet en tråd for å provosere andre. TS er overhodet ikke villig til å ta inn over seg argumenter fra andre, og bestemmer bastant at hans syn er rett.

Alle som argumenterer imot, blir beskyldt for å ha ømme tær. Men les tråden, alle innlegg som forsvarer hundejakten har seriøse argumenter og innlegg. Det er faktisk ikke tilfelle fra de som er imot hundejegere.

 

Hunder finner fler fugl enn støkkjegere, spesielt tidlig på høsten, det er vel ingen som sier noe annet. Poenget er at hundejegere får absolutt ikke skutt all fugl som hunden finner. Det er bare slik det ser ut på jaktfilmer, med ekstremt gode hunder og skyttere, og der de dårlige situasjonene blir klippet vekk. I virkeligheten blir bare en brøkdel av fuglene hunden finner skutt. En støkkjeger derimot, kan skyte på alt han ser. Det finnes imidlertid også hundejegere som skyter på alt de ser. Men dette er ikke representativt, og det understreker mitt poeng om at det finnes grådige jegere i begge leire.

En lokalkjent støkkjeger på f.eks flekkjakt skyter nok betydelig flere ryper pr. dag enn en hundejeger.

Og en lokal støkkjeger som bruker fjellet hele høsten, skyter mer enn en hundejeger som er der en uke og muligens ei helg eller to.

 

Hundejegere blir tilslutt beskyldt for ikke å ta inn over seg det TS mener. For min del tar jeg inn over meg at enkelte hundejegere er grådige. Men jeg nekter på at alle er det, jeg argumenterer mot påstander om støvsuging av terreng med hunder. Men tar TS til seg noe av det hundejegere i tråden sier? Det later dessverre ikke til det. En slik holdning er en dårlig start for en diskusjon, om nå det var meningen med tråden.

 

Jeg gjentar meg selv, det er personen som jakter som er problemet. Ikke om han har hund eller ikke.

Om en jeger virkelig kommer ned med fjellets siste 4 ryper, hva spiller det for rolle om han har hund (eller fire..) eller ikke hund i det hele tatt? Det er jo like ille begge deler.

Det er også like ille om en lokal støkkjeger skyter 1 rype i starten, to på flekkjakt og den fjerde siste oppunder jul eller i februar. For ikke å nevne "støkklinjer" med mange støkkejegere så går igjennom terrenget og skyter alt som flakser....

Nå har jeg brukt disse 4 rypene kun som eksempel, siden det er ett tall som forekommer i tråden, og som TS mener var de eneste rypene i fjellet. Forøvrig har ikke tallet fire noen betydning.

 

Det er framkommet så håpløse påstander i tråden, om at hunder støvsuger terrenget og at det ikke finnes fugl igjen etter dem. Når jeg sier at forsøk viser at selv gode hunder finner kun halvparten av fuglene, så slår man med enkel matematikk fast at to hunder da finner alle.... Noen mener endog at man blir uglesett om man ønsker å jakte ravn og annet smårovvilt... Med all mulig respekt; for noe sprøyt! Selv jakter jeg både rev, ravn og andre predatorer og de fleste jegere jeg kjenner gjør det samme. Og ja, jeg kjenner både hundejegere og støkkjegere.

Egentlig tenkte jeg hoderystende at ikke hadde tenkt å kommentere mer da jeg anså tråden for å være ett stort forumtroll.

Men som synes klarte jeg dessverre ikke å dy meg...

 

At det ikke er ment som en kritikk mot hunde eiere, kan jeg ikke forstå. TS mener da vitterlig at det er hundejegerne sin skyld at rypebestanden i enkelte områder er dårlig, og at hundejegere er de som støvsuger terrenget og skyter absolutt alle ryper? En mer klar kritikk kan jeg nesten ikke tenke meg.

Og selvsagt må hunde jegere få lov å svare på kritikken og forsvare sitt standpunkt uten å bli beskyldt for å være useriøse og ha følsomme tær.

 

For å få opp bestanden finnes mange måter, og det er mange måter å begrense jakt uttaket på. Noen sier at det er enklere å bøtelegge en med løs hund, enn å se i alle sekker. Enda enklere er det å frede, da vil enhver med hagle i fjellet kunne bøtelegges! Men det passer naturlig nok ikke støkkjegerne i tråden, som helst vil ha fjellet for seg selv uten hunde jegerne.

Men bare som ett lite apropos; har dere støkkjegere noen gang tenkt over hvor mange ryper dere skadeskyter og aldri finner igjen uten hund?

 

Nei, hundejegere er som jegere flest. De jakter med måte, men det finnes drittsekker. Disse finnes også blant støkkejegere. Angrip disse drittsekkene i begge leire istedet for å angripe en jaktform dere ikke bedriver selv, bare for at dere selv skal få bedrive deres egen jaktform med større utbytte. For det er nettopp det denne tråden handler om slik jeg ser det.

Dersom det virkelig var ment som en diskusjon, slik TS hevder, synes jeg han må klare å ta inn over seg andre synspunkter enn han har selv. Det gjelder ikke bare motparten, kjære TS.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er det troll å ta opp et "tabu" tema? Det ble bare veldig irriterende når ingen tar selvkritikk. Absolutt ingen!

 

Du skriver "Hvorfor gidder dere å jakte vis det går så dårlig?".

Det er jo faktisk det som skjer. Vi er mange som ikke går på jakt nettopp for å verne fuglen.

De to siste årene har jeg kun gått rundt å sett uten hagla.

 

Men ok.

Jeg skal gi meg. Du må ikke forstå det som noe personlig kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Gode gud Dagl.

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

Det som irriterer meg mest er kanskje dette med de 4 rypene som dere alle henger dere opp i.

Forsøker å forklare enkelt.. Poenget mitt er at om det er feks 4 ryper på et område.. Så er sannsynligheten for at hvis man går med hund får man med flere av de 4 rypene enn en som går støkkjakt.

Eller? (Du må da se bort fra at du mener at støkkjegere skyter på alt de ser og at hundejegere holder igjen).

 

I flere kommuner i norge er det foreslått å forby hundejakt.

Det må vel være en årsak til at forslagene kommer opp?

 

Vi alle burde vel være enige om at det viktigste er bestanden?

 

Jeg kan være med på å ta fri noen år jeg hvis det er det som skal til for å få opp bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet man at det er f.eks bare er 4 ryper i området? Hvordan er det dere støkk jegere gjør det? Går dere gjennom området først å ser hvor mye fugl dere får opp, før dere begynner å jakte? Så går dere hjem igjen vis dere bare ser f.eks 2?

Du må huske på at flertallet som jakter med hund, bruker like mye av jakta til å trene hund. Og skyter på langt fra alle situasjoner. Meg selv inkludert, men skjønner jeg skal ha dårlig samvittighet får de skarve skogsfuglene jeg skjøt i forrige uke siden jeg brukte 2 hunder.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Og litt av poenget i starten av tråden var også at jeg synes det er drøyt med flere hunder enn en.

Det må da gå an å ta med bare en i gangen i hvertfall.

 

Gi fuglen en sjans.

Så siden du syns det er drøyt, så må vi slutte å jakte med hund? Himmelske får en trangsynhet...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Ta et eksempel fra i fjord.

 

Var inne på reinsjakt ei uke. Så 3 ryper på turen, så møtte jeg en kamerat som hadde gått i samme området ei helg. Han hadde skutt 11 ryper. Han hadde sett totalt 13 ryper, og skutt 11 av det. Nesten bare enkelt fugler.

Han brukte en ok hund, men ingen superhund.

Dette kunne nok ha mye og gjøre med at jeg gikk etter rein ikke etter rypa. Sikkert sett noen flere viss jeg hadde leita etter rypa.

Men å si at fuglejeger med hund ikke er mer effektivt en støkkjeger uten hund tror jeg ikke noe på.

Det er i grunn helt greit for meg, syns vi alle skal få lov å jakte det vi liker med eller uten hund. Håper bare folk bruker hodet.

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Er det troll å ta opp et "tabu" tema? Det ble bare veldig irriterende når ingen tar selvkritikk. Absolutt ingen!

Nettopp. Selv ikke TS tar selvkritikk.

Forøvrig er det ikke noe tabu tema. Forvaltning av ryper er ett høyst aktuelt tema. Å legge all skylden på hundejegere, er i beste fall stigmatiserende. Det er provoserende ovenfor denne jegergruppen, og når TS ikke tar inn over seg motargumenter, så blir det fort ansett som trolling.

 

Det er jo faktisk det som skjer. Vi er mange som ikke går på jakt nettopp for å verne fuglen.

De to siste årene har jeg kun gått rundt å sett uten hagla.

Hvorfor tror du at det kun gjelder støkkjegere, og at det ikke finnes hunde jegere som gjør det samme?

Det virker som du tror at støkkjegere er de eneste med tanke for å verne fuglen, og at alle støkkjegere har samme holdning. Samt at alle hundejegere har motsatt holdning og er en gjeng grådige drittsekker alle sammen. Du drar alle over en kam i begge leire. Alle støkkjegere er i ditt syn gode jegere som verner om viltet, mens hundejegere er uten unntak det motsatte.

For meg minner dette sterkt om skinnhellighet.

 

Men ok.

Jeg skal gi meg. Du må ikke forstå det som noe personlig kritikk.

Jeg tar det ikke som personlig kritikk, men kritikk av en gruppe jegere som jeg er medlem av. Jeg er videre sterkt uenig i din påstand, som kun er nettopp det - en påstand. Og man må ha lov å argumentere imot når man er uenig. Det er det som er diskusjon, er du ikke enig?

 

Som jeg skrev, jeg brukte bare disse fire som ett eksempel - tall siden det var dukket opp. Det kunne like gjerne være 8 eller 10. Har en hundejeger størst sjanse til å finne disse? I noen tilfeller - ja. Men om du tror at en hund finner alle fuglene i fjellet, så må du nok dessverre tro om igjen. Og som jeg har sagt hele tiden, om hunden finner fuglen, er det langtfra sikkert at man kan felle den allikevel.

En støkkjeger derimot, har veldig stor mulighet til å finne alle fuglene i fjellet de der de sitter på noen få snøflekker uti jakta, da hundejegeren har reist hjem for godt.

 

Og litt av poenget i starten av tråden var også at jeg synes det er drøyt med flere hunder enn en.

Det må da gå an å ta med bare en i gangen i hvertfall.

 

Gi fuglen en sjans.

 

Hvorvidt man bruker en eller to hunder har liten betydning. De færreste slipper to hunder samtidig, det blir isåfall i de fleste tilfeller det store sirkus med mye tull og lite felling.

Men det er uttaket som bestemmer, uavhengig av antall hunder. Og hvor stort uttaket er, det bestemmer jegeren. Noen er grådige, men de finnes i begge leire.

Og hvorfor i alle dager tror du at alle hundejegere er "grådige"?

Hvorfor i all verden er du så overbevist om at ingen hundejegere verner like mye om viltet som deg?

Og hvorfor innser du ikke at det finnes grådige støkkjegere også, selv om du tydeligvis ikke er en slik selv?

 

Vi er nok alle enige i at det viktigste er bestanden. Jeg ser ikke hvordan du kan komme fram til at ikke alle mener det?

At din løsning er den eneste rette, må vi andre få lov å være uenig i - eller?

 

Jeg synes ikke det virker som om du ikke vet så mye om hundejakt.

Du har derimot klare fordommer og forutinntatte meninger om hundejegere.

Noe som naturlig nok irriterer de som jakter med hund.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette sitatet fra Animalhunter " Han hadde skutt 11 ryper. Han hadde sett totalt 13 ryper, og skutt 11 av det. Nesten bare enkelt fugler." beskriver akkurat den drittsekk jegerene som Dagl sier at finnes blant både støkk og fuglejegere.

 

En jeger som jakter med hund ser mer fugl enn en som jakter uten, det er klart, men langt ifra alle situasjoner gir felling av fugl.

Første uken i jakta i fjor gikk jeg hver dag, så mellom 8-20 ryper pr dag, men var stort sett enkelt fugl så jeg lot dem gå, jeg skøyt 2 ravner/kråker og 1 rype som lettet i ett kull på 8.

 

Hadde jeg villet kunne jeg sikkert skutt 15-20 ryper uten problem, men alle jegere(støkk eller hund) må skjønne at hvis skal være håp for bærekraftig bestand må enkelt fugl og stamfugl få lov å gå uten skudd.

 

Min oppfatning er at en som jakter med hund har lettere for å la en fugl gå og være fornøyd med hundens arbeid enn en som går på støkk, for poenget med støkk er vel å skyte når ser fugl.

Poenget når jakter med hund er like mye å få frem og bedre hunden.

 

Jeg understreker at dette er MIN mening og regner med at mange er uenig i den.

 

Ja det er forbud mot å jakte med hund flere plasser og det er klart det hjelper på bestanden pga man fjerner her en gruppe av jegere, hadde man forbudt å jakte uten hund, men at var lov med hund hadde det også hjulpet for da hadde man fjernet en annen gruppe med jegere.

 

I området jeg bor er det på skogsfugl kun lov å jakte med hund nettopp pga skadeskutt fugl og ettersøk på den. Det selges ikke kort til folk som ikke jakter med hund

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å la det stå, men ser at jeg blir misforstått så jeg får vel skrive litt mer.

 

Jeg skjønner TS. Han møtte en hundejeger som hadde skutt alle rypene han hadde sett den dagen. Dette er sikkert ikke utbredt her inne, men ganske vanlig i skogen.

 

En støkkjeger sliter med å ta kvota, mens en hundejeger sliter med å holde seg til kvota.

There, I said it! ;)

 

Derfor mitt skudd fra hofta om at det er lettere å forby jegere med hund enn å inspisere fangst, sett fra grunneiers syn.

 

Dette er ikke stigmatisering, misunnelse eller skyldfordeling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner TS. Han møtte en hundejeger som hadde skutt alle rypene han hadde sett den dagen. Dette er sikkert ikke utbredt her inne, men ganske vanlig i skogen.

En støkkjeger sliter med å ta kvota, mens en hundejeger sliter med å holde seg til kvota.

There, I said it! ;)

 

Hva bygger du den påstanden på?

Du har tydeligvis ett inntrykk av at det er vanlig for hundejegere å skyte all fugl de ser iløpet av dagen. Jeg kan berolige deg med at det er feil inntrykk. At du insinuerer at hundejegere sliter med å holde seg til reglene, må stå for din regning.

 

Derfor mitt skudd fra hofta om at det er lettere å forby jegere med hund enn å inspisere fangst, sett fra grunneiers syn.

Enda lettere er det å frede totalt, slik at det overhodet ikke er lov å jakte for noen. Enklere for grunneier kan det vel neppe gjøres.

 

Dette er ikke stigmatisering, misunnelse eller skyldfordeling.

Du sier at det er vanlig at hundejegere skyter all fugl de ser. Du insinuerer sågar at de "sliter" med å holde seg til reglene. Du skiller ikke mellom jegerne innad i gruppen, men skjærer alle over en kam. Om det ikke er stigmatisering, hva er det da?

Du fronter ett forbud mot jakt med hund, men vil ikke legge skylden på hundejegerne for dårlig bestand. Om det ikke gjelder skyldfordeling, kan jeg vanskelig se andre motiver enn ønske om fjerne denne gruppe jegere for å ha mer å jakte på selv.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hovedpoenget til TS er vel at det er litt drøyt å gå med 2 Hunder.

Hvis det ikke er mer effektivt å jakte med hund hvorfor må dere da ta med 2 hunder?

 

Jeg blir også provosert av å se jegere som kommer med 2-3 hunder og sekken full med ryper .

Har full forståelse for at enkelte er dønn seriøse og holder seg til kvotene.

 

Men det som provoserer er at hundeeierene i denne debatten påstår at det ikke er enklere å finne fugl med hund.

Hvorfor bruker dere dem til jakt da.

 

Der rypebestanden er bra ser jeg ingen problemer med å bruke hund.

Men personlig syns jeg det er umoralsk å ta med 2-3 hunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...