Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

Spørmål: har det noe å si vilken vei fella står,altså om utløserpinnen er lengst inn mot åte,eller om fella står andre veien,da er utløserpinnen lengst vekk ifra åte,har det noe å si for treffpunkt på måren? dreiv å testa litt med ei sammenrulla avis i dag,men blei ikke veldig klokere på det,prøvde med 120 og 160.tenkte å høre hva dere gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

SkI1N2tx.jpeg

Var ute i helgen å satt ut seks slike kasser til belisle 120. Dette blir min andre sesong som fangster,

Tok en mår forrige sesong på hytta, men i år har jeg skaffet meg terreng hjemme, så da kan fellene stå ute hele sesongen. Skal bli spennende å se hvordan dette går :D

 

Takker for mye god inspirasjon i de forrige mårfangsttrådene :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hadde ute et par feller etter jul sist sesong, var ute en runde på skogsfugljakt i går, da var det mårspor i nysnøen ca 500m fra der jeg hadde fellene. blir vel å flytte litt på fellene i vinter da.

Har måren "faste runder" slik at det er sansynlig at den vil komme tilbake dit jeg fant spor igår?

Link to comment
Share on other sites

Var å etterfylte honning i kassene mine i går, i ene kassen var det ikkje en dråpe honning igjen, så flyttet viltkameraet der, så får eg håpe eg får noen fine bilde :)

 

Eg fikk vrakhonning av en birøkter, men kassene no er fylt med honning som eg har kjøpt på butikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får dessverre heller ikke tak i vrakhonning om dagen selv om jeg har ringt flere birøkere i diverse lokallag. Kanskje rett og slett produksjonen har vært dårlig i år !

Kjøpte "billig" honning på Rema1000 som jeg kokte opp slik at jeg fikk vekk det meste av vannet- Overraskende lite vann egentlig, så det tyder på god honning :-) Kjærte opp en eldre loff med skorpe i små terninger, tok også med dadler og svisker som jeg rørte forsiktig inn i honningen med stjerneanis.

Tanken er å lage "åte baller" på lik størrelse som en bordtennis ball med hjelp av myk myggnetting ! Lager disse ferdige på kjøkkenet før de lagres i fryseren.

Siden jeg har en del Belisle kasser som henger vertikalt på treet, trur jeg det blir lettere å henge åta fast på denne måten. Honning som har trekt inn i brød etc, har også lengre holdbarhet.

 

Ikke lenge igjen nå :)

Link to comment
Share on other sites

Overflatebehandler dere kassene i finer med noe for at de skal være litt mer værbestandige og holde litt lenger? Tenkte for eksempel at et strøk med maling, lakk eller kanskje våtromsprimer kunne gjøre dem litt mer bestandige mot vær og vind. Har dette noe for seg eller vil det bare føre til at mink og mår skyr kassene på grunn av lukt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde store planer om å få ut 14 feller til helga, men temperaturen her ligger jevnt på rundt 10 grader nå for tia. Dårlig holdbarhet på både åte og eventuelt fanget mår i den temperaturen. Ikke sikkert pelsen er helt ferdig enda heller. Regner med å avvente til neste helg med å få ut feller.

Link to comment
Share on other sites

Planen for i morgen er å få satt ut 10 feller, fordelt på to områder som ligger ca 2 km fra hverandre i luftlinje. Blir ganske tett mellom fellene, de nærmeste blir nok god under 100 meter fra hverandre. Det ene området er ved ett reveåte jeg hadde mår innom i fjor. Så bilder av det på viltkamera. Bildet ligger på forrige side. Det andre er ett sted vi har sett mår under rådyrjakta i år. Åte blir honning og anistamponger og pølser fra Gilde. Det var det eneste måren spiste på åte i fjor, og jeg har hørt andre som har god erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Har sett ut 14 fedle i dag!

 

Lovlydig so eg e so skal gå spennerunden i natt med hovelykt!

 

Vart medlem av belise 160 klubben :roll: då eg skulle testspenne ei felle etter å ha justert avtrekkaren! Har heldigvis laga meg "tang" og fekk spent oppatt fella med ei hand + eit bord eg sto ved sida av! Noko blåslegen osv over handbaken men ellers bra! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oi ja da var vist mårfangsten igang :D skal bruke endel tid i vinter på å finne gode plasser til neste år. Kartlegge ruter osv å finne fine plasser til fellene som man slipper å gå heile dagen for å sjekke dem...har funnet endel fine plasser på kart men må nok ut i terrenget når det er sporsnø for å sjekke om måren faktisk vandrer dær.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg fått ut 7 feller. I morgon blir det ei til. Så tenkte eg å sette ut 4 stk neste helg. 12 stk til sammen. 5 belisle 160, 6 conibear 160 og ei conibear 120. Tampongar kokt i honning og stjerneanis hengande inni toppen på ei flaske som åte. Hawbaker's Marten lure som lokkemiddel. Fellene er spredt ut over 6 mils avstand oppe i fjellsidene her på vestlande. Dei står stort sett der dalsider møter kvarandre oppe i toppen av granfelt slik at dei må forbi setta når dei går rutene sine. Så får vi sjå om det blir fangst. Eg tippar det er vel 20 stk i område. I fjor tok eg 5 stk, men hadde berre feller på 5 forskjellige plassar, to feller på kver plass, ei høgt i oppe og ei 100-150 meter lenger nede. I år blir det 12 forskjellige plassar, men ei felle på kver plass.

Link to comment
Share on other sites

5 feller spent i natt. Fire Belislie 160, og en mk6. Har også et par trapper 90 som forhåpentligvis snart er på heia, samt en fallstokk som snart får nytt firetallsgilder. Spent på hvordan det står til med mårbestanden etter et par år med lite fangstaktivitet i skogen.

 

Rigga et "delvis blindsett" med en C 160 på en stokk jeg har lagt over en bekk. Spennende å se om måren vil bruke denne som et naturlig kryssningspunkt. Når jeg kaller dette for delvis blindsett, er det fordi jeg har en orrfuglvinge med litt luktestoff hengende over denne stokken midt i bekken. Henger forholdsvis høyt, godt synlig, men ikke slik at måren lett får tak i den.

 

Skitt fangst alle sammen :!:

Link to comment
Share on other sites

Flest hanner ja.

Kan kansje ha en forklaring, den sterkaste overlever?

2. fleire hanner i kulla?

3. hannen er meir aktiv innen reviret sitt, Då meiner eg kansje Ha.ungane har en større (aksjonsradius) frå mora som er meir stasjoner i lag med Ho.ungane

4.Når måren gjør seg klar med å skille ungane vekk fra mora ca 5 feb(berre en dato), nytt revir skal etablerast, parring mm

fleste parten har tatt inn fellene "mange trur det er tomt", på tampen når vi tar inn fellene etter endt sesong ops. her var

de jaggu mår i fellene (hvor kom den/dei frå?)

Naturens gang er ikkje så lett å forstå for alle.

Kunne ha tatt med meir om emnet men eg har skrive om det tidligare.

 

Kansje eg tyder naturen på min måte (eg er ingen fasit) :)

 

Kjempe god fangst til ALLE

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg piniartoq.

 

Hannene vandrer over mye større strekkninger, og det er ofte ved et av disse sporene vi en gang har sett, at vi plasserer fellene våre.

Treffer du et område hvor det i nærheten har vokst opp ett kull samme året, kan du fort oppleve at du tar mange årsunger relativt raskt.

Ønsker du å fange tisper bør du lage fellesett på bakkenivå. Det er lettere å fange mer selektivt på voksne hanner om du har settet oppe i trær. Jeg har selv erfart dette ved flere anledninger.

Uansett vil man fange en overvekt av hanner, har til gode å høre om fangstmenn som tar flest tisper. Tipper i de fleste tilfeller at hanner utgjør ca 90% av fangsten.

Link to comment
Share on other sites

Eg har satt ut et par feller i et nytt område bare et steinkast fra huset mitt. Eg anner ikkje kor måren går, det er jo omtrent aldri snø på disse kanter. Noen som kunne hjelpt meg med å merkere på et kart hen dere tror de vandre vist eg legger ut et bilde?

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei Haugenfelle i posten her om dagen. Den er veldig hard på avtrekkeren. Prøvde med ei fjærvekt som går til 2,5 kg men den var mye tyngre enn det. Rundt 3 kg tipper jeg, det er vel alt for mye. Rekner med dere bruker å justere på de for å få et lettere avtrekk. Noen som har noe tips om hva som er passe tungt avtrekk. Har ca 0,5 kg på de fellene som jeg har laga selv, men de har blitt utløst uten noen påviselig grunn noen ganger, så jeg har mistanke om att det er fugler som har klart å utløse de.Mulig de er for lette på avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...