Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

Har tatt 2 bilder, et flyfoto også, se bort ifra det lyse feltet (Pc min er en smule gammel)

Eg har merket område inn i med rød linje, og de rød flekkene er der fellene mine står.

 

Håper du ser godt nok på disse bildene, du kan sikkert også lagre bilde på pc din å legge inn hvor eg bør sette fellene.

 

Maringromraringde1_zps8141b732.jpg

maringromraringde2_zps9f86f94f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Måren krysser ganske sikkert passasjen øst for Lonevatnet, så ei felle så nært der du har lov til bør funke. Den "kanalen" vest for vatnet fungerer trolig som en sperre for måren, den krysser dermed i enden av denne. Ei Felle i hjørnet der ville jeg hatt. Samme i nordenden av myra lengst vest. I tillegg ville jeg sett etter skrenter, urer o.l. Måren er gjerne innom slike. Samme med hule trær.

 

Haugenfella bør ofte files litt på for å fungere. Jeg vil ha den så lett som mulig uten at den selvutløser.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg vert og sjekket Mår fellene mine på fjellet.. Samtlige feller hadde måren vert innom og forsynt seg av godsakene som eg har gravd ned ved treet fella står ved.. Også maten som låg på oppgangsstokken var vekke.. Bruker laksehoder. Har virkelig trua på fangst neste uke :D Blir spennende og sjekke.. Godt med litt motivasjon til den Turen 300 m stigning ca halvtimes ganger før det flater ut..

Link to comment
Share on other sites

Første sjekketur i dag. Første felle og sannelig årets første mår. God start.

PB070504.JPG

 

En liten tass med merkelig kort hale.

De 4 andre fellene var tomme.

 

Fikk ut to feller til jeg har trua på. Ene er stokkfelle jeg tok 3 stk i i fjor, andre ei Aasebø hvor måren var inntil fella flere ganger uten å gå i.

Link to comment
Share on other sites

Xesray

 

Ville satsa på ei felle i område du allerede har feller i.

Ved grensespissen øst for (toppen av) Lonevatnet ikke langt fra der en sti er markert.

I Kleppedalen, vest for Brunhaugen.

Der hvor Stølsvegen slutter på kartet. (kommer inn fra nord-vest)

I bekkedalen sør for Støylsøyvannet under toppen av Støylsøna. (I grensa på terrenget ditt)

 

Sett heller fellene i tett skog eller storskog, fremfor glissene områder. Vær oppmerksom på hvordan vinden driver i området. Slik at du plasserer fellene lurt i forhold til å dekke terreng ved bruk av luktestoff.

 

Lykke til med fangsten. Får satse på et lite snøfall i vinter. Bruk muligheten til å spore da om du kan. Ingen tvil om at det er beste måten å lære på. :wink:

 

 

Gratulerer med mår Knutis!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i dag. Skulle henge opp resten av fellene og sjekke de jeg hang opp forrige fredag. Der hang det en mår å dinglet i en cb 160. Hadde fella på en skråstilt stokk uten kasse. Åte var pølsebit og honning/anistampong. Måren veide 1,1 kg. Bildet kommer sendere i dag eller i morgen.

Dette er forresten min første mår. Begynte med feller i fjor ganske sent på sesongen.

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg en runde å sjekka noen feller som ble satt ut på mandag og i den siste fella var det en bustete hale som avslørte sesongens første mår :D

 

Ungmår på 1100 gram og 70 cm. Tatt i Syningfelle ladet med honning og sable oil som luktestoff.

 

normal_DSC01222.JPG

 

normal_DSC01223.JPG

 

I 2012/2013 sesongen tok jeg 2 unge mår på samme sted, i samme felle på 2 uker. En kamerat som tipset om mårspor der under "gaupesporinga"...virker som et bra sted!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle fangstfolk! :)

 

Nå er mårfangst sesongen i full gang, og jeg har så langt satt ut 6 "svenske ihjel-mårfeller".

Har selvfølgelig planer om å sette ut flere, planen er 14 mårfeller totalt. :wink:

 

Nå har litt over en uke av fangst sesongen passert, og jeg har i løpet av den første uken klart

å fange to hannmårer. Må si at denne sesongen for min del ser mer lovende ut i år enn den ble i fjor, da jeg fanget kun 3 hannmårer (samtidig som jeg dessverre kom veldig sent i gang).

 

Gratulerer til alle som allerede har fanget sine første mår i år, og masse lykke til videre med fangsten sesong 2013/2014! :D

Link to comment
Share on other sites

Xesray, mine erfaringer med mårfangst er at feller i storskog, gjerne på avsatser/såttåer eller på rygger i terrenget er best. Naturlige avgrensinger som vatn, bekker og åer er også gode plasser. I fjellbjørkeskog er granplantefelt bankers. Ellers grove furuer i granskog. :D

Beste rådet er allikevel å investere en del tid på sporing for å se hvor dyra legger ruta si. Lærerikt på.alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Flere muligheter. Er fella lett på avtrekker kan det være selvutløst. Har du stort åte? Da kan mindre dyr ha dratt med seg åtet slik at åtet utløser fella.

 

Kanksje. Bruker duehode som åte, så er ikke så veldig stort. Men tenkte kanskje på at det kunne være småfugl som setter seg på utløserpinnen? Fella står rett oppetter treet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei Haugenfelle i posten her om dagen. Den er veldig hard på avtrekkeren. Prøvde med ei fjærvekt som går til 2,5 kg men den var mye tyngre enn det. Rundt 3 kg tipper jeg, det er vel alt for mye

 

Hei :) Ja som du sier er utløseren på Haugen fella alt for hard, du kan justere den ved å file med en file der slag bøylen hviler mot utløseren. Vær forsiktig så du ikke filer for mye av så den ikke klarer å holde på slag bøylen-Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Bruker duehode som åte

 

Syns selv det er bedre med bruk av honning blandet med fiken fungere utmerket bra om det er mildt eller kaldt, og som ett ekstra tips bruk honnings sentralens metall boks til å ha åta oppi og slå gjeren noe hull i den med en liten spiker og så har dere muse sikker åte kammer...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Flott Mår! :o Det ser ut som om du bruker Belisle 160 og det er vanskelig å se på ditt bilde hvordan dette slaget sitter, men for meg ser det ut som om slaget sitter litt for langt ned på nakken og rundt magen... Ideelt burde slaget treffe Måren bak ørene mellom nakke og kraniets bakre kant og fremfor frambeina, men uansett er dette ikke ment som noe kritikk av deg eller din fangst metode på noen som helst måte, og det ser ikke ut som den Måren du har fanget her har lidd noe og noen krampe trekkninger må en alltid regne med når en bruker felle av denne typen... Belisle 160 syns jeg personlig blir litt stor for å fange Mår og har derfor nå gått over til Belisle 120 og syns slaget sitter mye bedre!

Link to comment
Share on other sites

En 120 hører kun hjemme i en kasse eller chubby-set, mener nå jeg, settet til @snekkern er ut ifra bildet og bedømme som et Pole-set, og der vil en 160 fungere utmerket. Slaget er muligens litt langt bak, men det har også truffet godt nok over hode/nakke med den ene slagsaksen. Kanskje en fil ville hjulpet litt om avtrekkeren er litt treg ?

 

Moro og se at bilder av fanget mår begynner å komme, stå på :-)

Link to comment
Share on other sites

I dag satt årets første mår i fella . Ei lita tispe på 1054 gram.

Felle: Duke155 m/ honning som åte. Slaget sitter litt langt bak, men det ser ut til att måren var stein død med en gang. Ser ut til att den har løst ut fella med skulderen. Veldig lite hode på den.Tydelig att på bodygrip feller er det skrere med bryst/ tramputløser.

5p2636.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott Mår! :) Ikke bekymmre deg for slaget som denne Måren har fått for slaget sitter akkurat der det skal, og Måren har nok utløst fella med hode/nakke så ingen lidelse her nei og døden har inntruffet mommentant. Ett tips her er å se på øynene til Måren etter at den har gått i fella, for er de helt åpne så har den dødd med en gang-det er nå min erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Måren finnes over hele landet. Trives best i granskog, men finnes også i løvskogen, fra fjæresteinene til tregrensa. :) Når det gjelder fellekasser er mine kasser til conibear og duke 120 fellene 140mm x 140mm innvendig. Belisle 120 må ha kasse på 165mm x 165mm. Sporene til fjærene er 30mm.

Står en del i denne tråden.

viewtopic.php?f=112&t=57118

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei @ BigHorn!

Har du glemt mitt fangst resultat fra første fangst uke som er postet på side 3 i Mårfangst 13/14 tråden? Og kan ikke se jeg er oppført der gitt, og selv om jeg ikke har noen bilde burde jeg ha vært oppført over fangst statestikken...

 

- Har nå lagt til dine mår :wink:

 

Ta gjerne i fremtiden og

de innleggene hvor dere har meldt inn mår, og hvor jeg har oversett det!

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da er det komt snø på vestlandet også gitt, var ute å sjekket fellen i dag, bare vert mus å kost seg.

Var å så etter spor i dag også, og eg fant blodferske spor etter måren, så her skal det felle og viltkamera ut i morgen :D Så får vi håpe den går i og at det kommer mer snø :)

 

2013-11-20210448_zpsa8d6cbe3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...