Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hatt en god start på mårfangsten denne sesongen. Har egentlig ikke kommet igang, da bare 4 feller har vært gildret til nå. Men 3 stk hannmårer har det blitt.

 

1. Den første tok jeg i en Aasbøfelle like nedenfor gården. Hadde sett spor i snøen via revåtet og bort til et par hytter. Satte opp fella ved den ene hytta den 1. november og morgenen etter hang den første måren i fella (hannmår på 1726g)

DSC_6406.jpg

DSC_6409.jpg

 

2. Den andre måren gikk i ei Kaniafelle i et terreng hvor jeg også jakter elg. Jeg felte en elgkalv tirsdag 12. november, kalven ble liggende 40m fra fella hvor måren hadde gått i døgnet før - Dobbelfangst! :winke1: (hannmår på 1501g)

DSC_6548-Edit.jpg

Bildet ovenfor viser elgkalven med mårfella i bakgrunnen

DSC_6525.jpg

DSC_6570.jpg

 

3. Den tredje måren gikk i førstnevnte Aasbøfelle som var flyttet til nytt område hvor spor var observert før sesongen. Gikk antagelig i fella under stormen natt til søndag 17. november. Nabotreet var knekt tvers av. (hannmår på 1678g)

DSC_6654.jpg

DSC_6704.jpg

 

Agnet var honning og elgkjøtt på alle tre fellesettene

Link to comment
Share on other sites

Nokon erfaringer kor lang tid det kan ta før måren er på fella etter at den er satt ut? Veit det er mår i området, fellene eg har satt ut er heilt nye :P

 

Det kommer ann på tettheten av mår å hvor store"runder" måren tar. kan gå første kvelden å det kan gå måneder før den tør å gå i.

Link to comment
Share on other sites

Måren finnes over hele landet. Trives best i granskog, men finnes også i løvskogen, fra fjæresteinene til tregrensa. :) Når det gjelder fellekasser er mine kasser til conibear og duke 120 fellene 140mm x 140mm innvendig.

Belisle 120 må ha kasse på 165mm x 165mm. Sporene til fjærene er 30mm.

Står en del i denne tråden.

viewtopic.php?f=112&t=57118

Hvor lang bør kassen være og hvor skal åre plasseres? Festest på utløser eller legges bak i felle?

Hvoi langt inn i kassen skal den stå? Noen god tips til trygg oppspenning mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Lengda på kassen varierer med bruken. Kasse for bakkesett må nødvendigvis være lengre ettersom det skal være 30 cm inn til fella. I trærne kan fella stå i åpningen og da holder det med f.eks 40-50 cm kasse. For bakkesett + 30 cm. Åtet skal plasseres bak fella. For trygg oppspenning bør du ha en sikkerhetskrok. http://www.fangstmann.no/products/oneid ... y-grippers

Link to comment
Share on other sites

Bildet funker ikke så litt vanskelig å si. men generelt kan man si at fella kan festes på to hovedmåter. Enten ved å klemme fjærene oppover slik at de låser fella litt fast, noe som funker best når kassen står vannrett eller litt skrått, eller ved å lage en festeanordning som slagbøylene klemmer rundt i bunnen av kassa. Kan være en trebit, 3 spiker eller egne festeanordninger du får kjøpt. Dette funker også når kassa står loddrett. Du finner bilder hvis du leter i mårfangsttrådene. Fella må uansett festes slik at den ikke bikker.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg risikere å få katt i fella med 70mm rund åpning?

 

Risikoen med katt i fella ved 70mm åpning er minimal! Men du kan også noen ganger bestemme utfallet av fangsten ved valg av åte... Bruker du "fiske åter" er risikoen får katt/mink mye større enn ved bruk av f.eks honning åter. Jeg vil anta at regelverket rundt 70 mm og tunnel skyldes nettopp for å beskytte katt/hund i bakkesett. (egentlig fornuftig)

Link to comment
Share on other sites

Bildet funker ikke så litt vanskelig å si. men generelt kan man si at fella kan festes på to hovedmåter. Enten ved å klemme fjærene oppover slik at de låser fella litt fast, noe som funker best når kassen står vannrett eller litt skrått, eller ved å lage en festeanordning som slagbøylene klemmer rundt i bunnen av kassa. Kan være en trebit, 3 spiker eller egne festeanordninger du får kjøpt. Dette funker også når kassa står loddrett. Du finner bilder hvis du leter i mårfangsttrådene. Fella må uansett festes slik at den ikke bikker.

 

Jeg pleier å bore et lite hull på hver side av kassen der fella står plassert.

Har en pakke med "grillpinner" av tre som jeg trer inn og låser av fella med. Da slipper du at den beveger seg.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket mine to syningfeller i dag men var ikkje nokon mår ;) doste på med meir anis/honning, eple og fiken rundt og på fellene.

 

Satte desse fellene ut uten noko form for rekognosering, men veit det er mår i området her, satte dei i granskogs teig.

Er det noen metode for å finne "hot zones" i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Har 14 feller ute i år, så fangsten er vel ikke helt imponerende... Men mårbestanden i området er ganske preget av min fangst de siste 7 årene. I tillegg har noen andre i nærheten begynt å fangste i tillegg.

 

Bruker Belisle 120 og 160 i diverse kassesett i trær.

 

Åte er varierende, men det vanligste hovedåte er bakre halvparten av ringdue eller stokkand, og eller "Best kjøp" Wienerpølser fra Rema. I tillegg brukes gjerne en liten klædd med vrakhonning. Nytt av året er Tom Krausse's lokkemiddel. Må kanskje innrømme at jeg ikke trur det luktestoffet betyr store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Da er min første mår noen sinne eit faktum, ein stor han mår!

kjøpte to syningfeller for nesten 2 uker siden, så de har stått ute kun 1,5uke. Ikkje behandla de eller lagt noko mat ut der fellene blei satt opp på forhånd .

Reagerte litt når eg kom til første fella og alt eg hadde lagt ut av honning/eple/fiken/dadler var vekke. Den andre fella som måren gikk i lå bare 200m lenger sør;)

 

1810gram

1464115_10153549122095080_671733946_n.jpg

 

Men hva nå? Kan den fryse og flås seinere? Tørke dem først eller hvordan er fremgangs metoden for å bevare skinnet best til eg får flådd den?

Link to comment
Share on other sites

Takker, er bitt av basillen nå kan ein sei!

 

Men lurer på om det har mye å si på prisen man får for skinnet om ein har med føtter/poter på skinnet?

 

 

Jeg leverte 10 skinn i vinter. 5 stk med alle potene å 5 stk som jeg tok ev fram labbene. skilte ikke noe på prisen som jeg kunne se.

Tror jeg fikk 740 kr i snitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...