Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne var noe lys i skinnet, kan det ha noe med alderen kanskje?

 

Vi blir jo litt grå med årene :o

 

Ja veldig deilig og ha noe å forlenge jakt sesongen med :)

 

Vurderer å prøve noen 120 feller på minken, tar meg 10min å gå ekstra så er jeg ved strandlinja i terrenget.

Men er det noe å få for skinnet til vill minken?

 

Er det noen som har har link eller forklaring på kordan man går fram når man skal flå/tanne skinnet?

Og hva som trengs av utstyr? Har kun flådd hjort, rådyr, sel og sjøfugl ;) Ikkje tatt vare på noe skinn før!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å bare ha noen få feller ute i gangavstand hjemmefra nå, driver å flytter og har dårlig tid. men kjørbare skogsbilveier og dermed lett tilgjengelige områder som vanligvis er vanskelige ble for fristende. 8 feller satt ut i nye områder i løpet av helga. Så nå håper jeg at det ikke brått bøtter ned med snø for da blir det mye trim...

Link to comment
Share on other sites

Jo nå er eg virkelig bitt av fangst basillen ;) Bestilte meg nettopp fire belisle 120sx feller fra jaktfall! Tenkte å prøve å spray grunne/male då eg ikkje gidder å stresse med dye osv!

 

Har og ordnet med dobbelt så stort terreng å bedrive fangst i så her er det bare å glede seg!

 

Planlegger nå å flytte den Syningfella som ikkje har gitt fangst enda i andre enden av terrenget, har funnet en fin overgang der som må gi resultat ;)

 

Kor mange mår kan man rekne med å kunne få på denne som nå fangster bra?

 

Var stiv og godt våt denne som hang i fella i dag og så nå er planen å sjekke denne fella minst 2 kvar dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Husk å rengjør fellene veldig godt før du lakker de, det er utrolig mye sot på fellene. Eg gjor det med 6 feller i går å fikk grunnet de, no er de klar til lakking å så skal eg henge de ut i morgen, så får de henge en stund ute før eg går til skogs med de.

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok fungere, eg bruker aceton på filler, fungerte som snus, bare husk å være nøye med rengjøringen, eg var ikkje så nøye førstegang, og grunnet de heller ikkje, og det merket eg kjapt for å si det sånn. Så denne gang har eg vert nøye, og håper lakken holder lenge. Eg hadde vel lakk fra biltema eller mekk som eg bruker, matt sort lakk.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer @D.D med en bra start :)

 

Er det noen av dere som har lagd dere en autotrapline ? Dvs en fangstrute langs veien hvor fellene er plassert ca 50 m ved siden av veien ved naturlige overganger for vilt. Slike overganger kan være under veibroer eller ved skilting som f.eks "fareskilt for elg"

En kan også forhøre seg med lastebil sjafører om plasser hvor de gjentatte ganger observerer vilt.

 

En autotrapline kan dekke opp ett stort område, og flere har tatt mye mår på slik fangst metode. Det negative kan være brenselutgifter og mange grunneiere å forholde seg til.

 

Har en kompis som lagde for noen år siden en autotrapline etter bever, og med 6 forskjellige terreng nærme vei, gikk det "en jakt dag" å kontrollere fellene. En dag fikk han 9 bever på fangstruta, noe jeg mener er ett enestående resultat.

 

En autotrapline etter mår kan også kombineres med f.eks en mink felle hvis biotopen tilsier det. Kjenner flere som nå også setter en kasse med røyskattfelle rett ved mårfella, slik kan en effektivt få en "double" ved fellesjekk.

Link to comment
Share on other sites

Men trekker måren seg lenger ned når det kommer mye snø i fjellet/tre grensa?

Egentlig ikkje, Måren er som andre dyr at dei ikkje blir overrasket av dårlig vær.

Han har fleire dagleier som han søker seg til: Lavtrykket merkar han på kroppen og går i dekning til uværet er over.

ikkje so dumt å tenke som det dyret som du fangstar på, Hvor vil du oppholde deg no :?:

Bekkefar-elvefar ol. de har med vind retninga og trekk som sprer åtelukt (vitring),, har skrive om det før.

Om vinter oppfører vitringa annleis, når lukta stig opp om dagen treffer den på kaldlufta og trykker lukta ned på bakken.

Då kan du kansje dra nytte av litt trekk i fra sidene.

Har lagt merke til måren vil holde seg ilag med hjortedyra når dei graver i skaresnøen kjem måren og eter frosne bær

Link to comment
Share on other sites

:) Riktig det @knutis, det som eg ville frem til var oppdrifta avtar til hvelden.

Det er heller ikkje samme forholda i innland kontra på kysten-eller lang inne i bunnen av en kald fjord.

Folk kan legge til merke skodda sin bevegelse der dei/du fangster.

Måren graver seg ned i snøen og tar fugl som ligger i dokk og tar mus/lemen under snø,,vi må kansje tenke om det går å fange den på ein norsk 2014 måte :?:

Har folket eit forslag?

Link to comment
Share on other sites

Då vart det ein mår på meg i dag. Ei tispe på 1,05 kg. Vart 53,5 cm på tana. Tatt med honningtampong/stjerneanis i gammal furuskog. Conibear 120 felle. Når eg kom fram til fella vart eg egentlig mektig forbanna. Måren var i live men hadde perfekt slag over nakken. Den fella er heilt ubrukelig. Heilt ny var den og. Tidlegare har eg kun benytta meg av con 160 og belisle 160, men tenkte eg sku prøve 120 då alle seier den er bra nok. Eg kjem aldri til å bruke 120 noko meir og frarådar alle andre å bruke dei. Eg har aldri før hatt feilslag med ei felle eller tegn på at dei eg har tatt var i live etter at dei gjekk i fellene (åpne auge, ingen kloremerker) og det er noko eg er opptatt av å ungå så godt eg kan. Trur eg skal skifte ut alle med belisle. Der går bøylane heilt ihop og fjærene er kraftige nok til å brekke både ryggen og nakken tvert av.

 

Bilde kjem ein eller anna gong seinare når den er ferdig tørka. Følte ikkje for å ta bilder av seansen i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Belisle 120 er ei god felle. Tror ikke det er størrelsen på fella som gjør att måren ikke dør med en gang. Det er heller kvaliteten på fella som spiller en stor rolle. Ser ut til at den detaljen som Belisle har med utformingen på slagbøylene som går helt sammen spiller en stor rolle. Duke feller som tas rett fra butikk og ut i skogen er bare ett stort sjansespill pga stor unøyaktighet i produksjon. Duke 155 har fungert bra for meg etter justering, men jeg kommer til å erstatte de med andre feller etter hvert som de blir slitt.Det er ikke mange feller som aldri gir feilslag ser det ut til. Har ikke registrert att noen har hatt feilslag med Åsbøfella og ihjelfella. Feller som er godkjent etter det svenske regelverket ser ut til å fungere veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Belisle 120 er vel like kraftig som conibear 160, men så har den óg bøyler som går saman. Det er akkurat det problemet er med conibear feller, alt for stor glipe mellom bøylane. Størrelsen har truleg ikkje noko å seie. Eg kjem til å prøve belisle 120 og fungerer det bra så skiftar eg ut alle fellene mine med den.

Link to comment
Share on other sites

Og i dag hang den første i ene fella! Min aller første mår. Ikke veid eller kjønnssjekket ennå da fella var godt innfryst i pelsen, så hele stasen ligger på vaskerommet til tining. Tatt i Belisle 160 på 14dager gammelt åte; tørket fiken, honning og honning/anis-tamponger. La inn nytt åte selv om jeg tok med fella hjem.

 

Maringr_zpsa5fda1f4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alle mårfangere!

 

Gratulerer til alle dere som har fanget deres første mår, ikke minst til dere som også har fanget flere.

I går ettermiddag fanget jeg mår nr. 3 (med honning og fiken), denne gangen ei tispe på ca 1000gr.

Ønsker alle lykke til videre med fangsten!

 

2q3te3a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og i dag hang den første i ene fella! Min aller første mår. Ikke veid eller kjønnssjekket ennå da fella var godt innfryst i pelsen, så hele stasen ligger på vaskerommet til tining. Tatt i Belisle 160 på 14dager gammelt åte; tørket fiken, honning og honning/anis-tamponger. La inn nytt åte selv om jeg tok med fella hjem.

 

Maringr_zpsa5fda1f4.jpg

 

 

1230gr viste vekta. Halen og bakbeina var såpass sammenfryst ennå at jeg fikk ikke sjekka kjønn. Prøvde å kjenne mellom beina men kjente ingen "nøtter". Eller er ikke måren såpass utrustet at man kan kjenne noe?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst til de som er så heldige!

 

Har et spørsmål jeg håper det er greit å slenge inn her.

 

Har fått et sett brukte Kaniafeller, som har hatt liggende honning i seg i et par år, altså de er ikke gjort rene siden vedkommende kjøpte dem nye. Må/bør jeg rengjøre dem, eller hva gjør jeg? Jeg tror de er kjøpt i butikk, og bare hengt rett opp i skogen den gangen.

 

Satser på gode tips. Må få fellene ut, maser min fornuftige sønn om :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei @sako75

 

Her er det udelte meninger, noen vasker fellene og bruker dye, andre monterer dem direkte fra pappesken. Siden disse fellene allerede har hengt ute ett par sesoger så ville jeg tatt sjangsen på å henge de ut uten noen form for behandling eller rengjøring.

 

Bruk hansker så går det nok bra :-)(sjekk alltid fjørene på feller dere skal bruke)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer @Pelle1506 med din aller første mår :thumbup: Smart den løsningen med "flamme behandlet" fellekasse :idea:

 

Takk takk.. :)

Flammebehandlinga var egentlig et "panikk-forsøk" (litt sent ut med fangststart) på å få kamuflert de best mulig, ubehandlet treverk lyser jo opp i mørk skog.. Nå må jeg faktisk stoppe opp å virkelig se meg om etter noen av fellene bare for å konstantere at jeg er 5-10 meter unna... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

5wzdoj.jpg

 

Mår i fella idag. Hannmår som veide 1417gram. Duke 155 m/tramp/brystutløser. Honning som åte. Hawbackers marten lure som luktstoff. Fella var så godt som nedsnødd ,men måren hadde gravd seg inn. Så mye løs snø her att jeg fikk bare sjekka 2 feller. Melder regn og mildvær til uka så da blir det mere hold i sneen.

Link to comment
Share on other sites

Fiken og honning står seg hvis de ligger tørt inne i fellekassen. Fyller på litt ganske ofte. Som oftest er det oppspist av mus etter en uke. Bruker ikke fiken lenger. Tror det er honningen som er det viktige. Ser att de fleste har honning i fella, ofte sammen med noe annet. Tror det funker like bra med bare honning , eller honning og anis for litt mere lukt. Noen som har andre erfaringer anngående åte ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker: Honning, brød (loff i terninger), stjerneanis og litt beverkjøtt :!: Blander "godsakene" sammen forsiktig i en sliten kjøkkenmaskin. Lager åteboller på størrelse som bordtennis baller ved hjelp av enda mer slitne nylonstrømper og hyssing. Har tatt noe titalls mår på denne måten, men det finnes sikkert bedre og mere tiltrekkende åter blant fangstmiljøer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...