Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

På'n igjen....selvfølgelig må vi ha en fangsttråd om vårt lille og "vakreste" rovdyr denne sesongen også :wink:

Jeg skal prøve å ordne en premie til størst mår og den heldig i trekningen, ellers er ikke regelverket forandret fra de tidligere trådene !

 

509x383.jpg

 

Sakset fra -11/12-Tråden:

 

Regler for konkurransen:

 

1. - All mår skal være tatt i felle.

2. - Det er kun mår med dokumentasjon (bilde) som får automatisk lodd til trekning av premie,- 1 bilde = 1 lodd. De som ikke har bilde blir også lagt inn i fangstloggen, men uten lodd.

3. - Når det gjelder "størst" mår, så vi stole på redeligheten hos den aktuelle fanger, den største premien faller naturligvis på den som vinner loddtrekningen.

 

Jeg kommer til å føre årets fangstprotokoll, så lykke til :)

 

Ellers bruk denne tråden til alt om mårfangst !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mårfangsten 13/14,- en føring av resultater

 

@Bruker / Antall / Bilde

 

piniartoq: 4 – 1

arni: 3 – 3

D.D: 3 – 3

Gammern71: 3 – 1

Mikkel: 3 - 0

500ss: 2 – 2

oehall: 2 – 2

JanT: 2 – 2

foldetre: 2 - 2

Pelle1506: 1 – 1

AHL: 1 – 1

Gordonsetter: 1 – 1

veomltom: 1 - 1

knutis : 1 - 1

snekkern: 1 - 1

aiwass: 1 - 1

kriv89 : 1 - 1

Onarh : 1 – 0

EirikRF: 1 – 0

 

 

Sum per: 10/12 = 34 – 24

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forberedelse til fangstsesongen er i gang. I år skal musene slite med å få tak i honningen. Alle felle-oppsett skal være musesikre. Har starta innforing. Eg sette ein pappkopp med litt honning inni kassa. Hvis koppen er tatt ut har måren vore innom.

Fellene er avfetta, spylt og tørka før dei tok seg eit bad i speed-dip dye.

 

 

normal_01082013722.jpg

Link to comment
Share on other sites

BigHorn:

 

Skal ha ut 5 stk belisle 160 og 8 stk belisle 120. Har og ei syningfelle, men den har aldri fanga. Vann den i mårkonkurransen her på kammeret.

Har litt lyst å kjøpe Aasebø, men syns prisen er litt stiv i forhold til belisle. Og belisle funger veldig bra. Og Aasebø er vanskelig å få musefri.

På belisle 160 har eg satt på bryst/trampeplate. Opplevde i fjor at måren kom seg forbi og hadde eit feilslag. Lika best 120

 

Kassa på oppsettet går ut om den vertikale stokken. Musene får problem med å komme seg opp. Men tenkte på alu-folie hvis det ligger musedrit i kassa. I fjor brukte eg einer på dei som var utsatt for musangrep men etter snøfall var det fritt fram for musene. Har flytta på alle kassene i år.

 

Hadde meg ei runde på 7 oppsett i dag og la i honning. Har hatt besøk av mår i 2 kasser. Pappkoppen var tom og tatt ut. Den eine låg på bakken ved oppsettet. På det andre var koppen vekke. Skal sette opp viltkamera og dokumentere besøket :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette høres veldig bra ut @smyrmel, blir nok bra med mår på deg denne sesongen óg :winke1: Leser at du fanger bra med mår i body grip feller, og er du fornøyd med disse så hadde jeg aldri bytta til noen annen felle var jeg deg !

 

Tok selv turen i skogen med minste mann i huset på 3 år i dag. Pakka barnehage sekken med niste og noe godt ved siden av før vi tok turen i finværet. Fikk ikke laga mer enn 2 pole-set i dag, fordi minste mannen sovna i bilsetet.

 

WP_20130810_001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var på nytt en tur i skogen i dag. Har puslet litt med tanken på nye fester til Belisle fellene på pole-settet. Etter ganske mye frem og tilbake, ble jeg enig med meg selv å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Det jeg ville forandre var: 1. Minske gjennomgangs åpningen i selve fella. 2. Enkel på/av tagning av felle. 3. Stødig og varende festeløsning.

 

WP_20130811_001.jpg

 

Slik ble det ved første øyesyn.

 

WP_20130811_003.jpg

 

Måtte ta turen ut å teste dette i praksis ! Jeg bora også 2 hull i tverrstokken på innsiden av fjærene, dette for å minske inngangs tunnelen i fella da jeg sender en tørrkvist ned i disse hullene. Nå kan jeg bruke 160 Belisle feller med litt mere ro ! Trur denne patenten fungerer bedre og hindrer forhåpentligvis noen feilslag, hva mener dere :?:

 

Fella ble selvfølgelig med hjem denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Norsk Fangstmann Forening sitter nok på tyngden av litteratur innen fangst i Norge. Fangst er mye mer utbredt i andre land, og Amerika har egen utdanning og mye stoff om emnet. Problemet her er at mange fellesett og feller der borte er strengt ulovlig her. Den nye boka til Opdahl har jeg ikke kjøpt ennå, men antar at den er som vanlig bra.

 

Ellers står det nå skrevet veldig mye nyttig og lærerikt her på Kammeret også :winke1: Jeg har selv de fleste bøkene til Opdahl og har bladd i dem mer enn en gang og vil påstå at Kammeret kan like, hvis ikke mere om moderne fangst :!:

Link to comment
Share on other sites

Tok turen etter jobb i dag og fikk montert 4 Belisle 120 kasser i et nytt område. Har selvfølgelig like god tro på fangst her som i de andre områdene hvor jeg tidligere har tatt mår :-P Tok ikke med meg åte denne gangen, men skal tilbake om kort tid med litt søtsaker. Greit å få ut kassene slik at de preges av naturen litt og ikke ser så nye ut, men har også tatt mår i splitter nye kasser før :wink:

 

WP_20130815_001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en tiliters bøtte full av bivoks stående et par år nå. Har ikke fått somla meg til å få brukt det enda. Lukter skikkelig honning av det enda, så det er nok helt i orden. Hvordan bruker dere dette? Legger jeg bare ut biter av dette slik det er, eller børe det kokes eller behandles på noen måte først?

Link to comment
Share on other sites

Eg koka honningen, fyller oppi ein pose med stjerneanis og så lar eg tampongar (first price er billig) ligge og trekke i oppkoket til dei svulmar opp. Tampongane lagra eg dertetter i ei plastkasse med lokk eg har kjøpt på biltema. Når eg henge dei opp så trekker eg tråden gjennom korken på ei flaske eg har skåre toppen av på. Når du skrur korken over tråden så henger den fint under utan at regn og snø har noko spesielt å seie.

 

Det er no min måte. Det er sikkert dei som gjere det på andre måtar. Men her på vestlandet regna da jo støtt. Flaske-trikset er naudsynt her, etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur i går kveld og starta innfôringa av de første 3 fellekassene. La inn et par gode never med bivoks/vrakhonning og et halvsurt moskusand-egg i hver av dem. Strødde også noen smuler av bivoks/vrakhonning på bakken rundt setta. Er det mår i nærheten, bør nok dette falle i smak :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått dette bildet på viltkamera i vinter skal jeg ha wienerpølse i noen av fellene. Det er tatt på reveåte hvor det lå masse snadder, men alt den tok var pølsene. Sjekka ikke kamera før jakttid for mår var over så jeg fikk ikke flytta noe felle dit, men den lever farlig når jakta starter igjen.

 

PICT0379_zpsc4845da7.jpg

 

Hadde kun ute 6 feller i vinter fordelt på ett ganske stort området. Ble veldig langt å gå mellom fellene så det gikk alt for mye tid per fellesjekk. Så i år blir det kjøpt inn flere feller og de blir satt ganske tett. Er ikke en stor bestand i området jeg fangster, men noen er det da. Jeg har i tillegg lurt ett par kompiser til å begynne med fangst så måren lever farlig i terrenget vårt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ønsket er kun å fangste mår i ett terreng @snekkern, så kan du som oftest få mye terreng om du reiser litt rundt og spør. Har opplevd at de fleste er gratis óg. Veldig dumt å ta ut for mye mår av ett terreng, bedre og veksle litt mellom flere terreng. Selv har jeg 2 områder, ett i Telemark og ett i Vestfold....km med bil må én regne med :!:

Link to comment
Share on other sites

Har fanga mår i flere år nå, uten annet lokkemiddel enn diverse kjøtt og honning. Har aldri brukt luktestoff før, da jeg aldri har følt behovet. Men nå har jeg blitt påvirket av reklamens makt, og anskaffet meg et glass med Tom Krauses lokkemiddel for mår. Noen som erfaring med dette middelet? Hvor mye legger man ut om gangen, og hvordan legger man det best ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fanget flere mår uten luktestoff @Mikkel. Luktestoff skal lokke måren til fella, hvor åtet skal friste den i å gå inn i fella. Hvis dine skoger er utsatt for vekslende vær, vil lokkemiddelet fort bli ubrukelig. Selv påfører jeg litt på en q-tips hver gang jeg går fellerunden, uansett hvilket vær det har vært.

 

Hvis du har gått rekognosering i terrenget etter mår tidligere og plassert fellene ved mårens kjente trekkruter, er luktestoff av liten betydning. Har du i tillegg foret inn mår før sesongen, vil de være kjent med plassen og luktestoff vil da være overflødig nøde.

 

Får mye luktestoff virker mot sin hensikt, og er svært dyrt ! Har du ikke q-tips så stikk en tørrkvist ned i luktestoffglasset som du legger oppå fellekassa eller i treet ved siden av.

 

Selv har jeg opplevd at honning (på ei steril fille) gnidd ned over treet eller oppgangs stokken hvor fella er plassert, fungerer like godt som all verdens luktemiddel. De gangene luktemiddel kan være til hjelp er når kulda setter inn, og "nesten" bare luktestoffet avgir lukt.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Conibear Trap Sizes And "Jaw" Dimensions [Oneida-Victor and Belisle]

 

#55 (3.5" x 4") (single spring)

#110 (5" x 5") (single spring)

#120 (5" x 5") (double spring)

#160 (6" x 6") (double spring)

#220 (7" x 7") (double spring)

#280 (8.5" x 8.5") (double spring)

#330 (10" x 10") (double spring)

Link to comment
Share on other sites

skal til å bestille Belisle feller til mår,skal e velge 120 eller 160? e det slagkrafta som e forskjellig eler størrelsen?

 

 

Jeg bruker begge, men jeg foretrekker 120'en. Synes denne treffer bedre, samtidig som fellekassene ikke trenger å være så store. Har heller aldri fått inntrykk av at slaget denne fella gir, er for svakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk faktisk sesongens 1. mår i natt. En mår hadde lært seg den uvanen å ta seg inn på et råvarelager i en bedrift innen næringsmiddelindustrien, for å forsyne seg med godsakene der. Svært lite heldig, med tanke på mattrygghet.

 

4 stk Syningfella Mink lada med fersk ørretfilet og honning gav fangst første natta. En valp av årets produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...