Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

fører statistikk over antall fanget?

Ja eg gjør, skriver ka skjønn vekt og hen de er tatt, ka åte som er brukt og grader.

 

Dette skal eg begynne med på mink også.

 

 

Nå var det oversikt/statistikk over fangstene som blir lagt til her på kammeret jeg tenkte på.

"BigHorn" har begynt ser jeg, men leeenge siden noen oppdatering....

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ute viltkameraet på et nytt sted i disse uker, har observert en del mår.

Har satt ut 3 stk bel. 120. Med honning og fisk

Det gikk ikke mer en et døgn før første måren satt. Så jeg skal rusle ut med 2 feller til imorgen. :D

Hunnmår 1,2 kg.

 

Det kommer bilder.

Link to comment
Share on other sites

Med 14 dager igjen av sesongen, blir første mårfelle, en Conibear 120 satt ut imorgen! Den blir montert i nærheten av et elveleie, hvor jeg har sett endel spor etter mår!

 

Brukte Synningfella ifjor, uten noe resultat, men det tilskrives feil åte og feil plassering!

 

Jeg er egentlig helt fersk og ny når det gjelder fellefangst på mår, så jeg gleder meg og jeg er forsiktig optimist! :-)

Link to comment
Share on other sites

Bare 2 uker igjen av sesongen nå, men disse 2 ukene har for mitt vedkommende ofte gitt uttelling. Ungmår forlater hjemmeområdet og begynner å lete etter egne revir. Da kan det brått dukke opp mår på steder hvor det ikke har vært et spor å se tidligere om vinteren. Der jeg har fellene nå har det vært spor ca hver 14 dag, store spor. Tipper det er en stor hannmår av det lure slaget. Har passert like inntil flere forskjellige feller uten å bry seg det minste. For satse på at det dukker opp noen unge, dumme snart.

Link to comment
Share on other sites

Henta inn alle fellene mine på tirsdag, samtidig som jeg kjørte avgårde med det siste flyttelasset.

 

Jaggu hang det en stor humår i den ene kassa. Min første i kassesett :-)

 

Åtet her var kun honning.

 

Da var sesongen min avsluttet, og det endte med 3 mår siden jeg begynte i januar. Ambisjonen var 1, og da skulle jeg være superfornøyd!

 

Nå har jeg en til utstopping, og de to andre skal bli lue til neste vinters revejakt :)

 

12950050153_27d5fccf20.jpg[

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tok ned fellene i dag skjedde det no rart.

Slagbøylen på kania fella knakk når jeg utløste den med en liten pinne. Tror jeg prøver å erstatte fjæra med en cb330 fjær, men passer disse på "spolen" hvor fjæra sitter?

 

Jeg knakk slagarmen på en av mine Kaniafeller når jeg skulle spenne den (fella var 1 år). Tok bilde og sendte til Jaktdepotet, og da fikk jeg ny felle :D

Link to comment
Share on other sites

Fellefanger, antall og antall m/bilde.

 

olaf12: 20 - 0 bilder.

piniartoq: 8 - 3 bilder.

kaarkailln: 7 - 2 bilder.

arni: 6 - 6 bilder. :)

Gordonsetter: 6 - 1 bilde.

ole-jæger: 4 - 4 bilder. :)

oehall: 3 - 3 bilder. :)

D.D: 3 - 3 bilder. :)

Perpålsa: 3 - 3 bilder. :)

Daniel-N: 3 - 3 bilder. :)

kriv89: 3 - 3 bilder. :)

foldetre: 3 - 3 bilder. :)

Gammern71: 3 - 1 bilde.

MartinH: 3 - 0 bilder.

Mikkel: 3 - 0 bilder.

liens: 3 - 0 bilder.

Ustu'n: 2 - 2 bilder. :)

Xesray: 2 - 2 bilder. :)

500ss: 2 - 2 bilder. :)

knutis: 2 - 2 bilder. :)

pelle1506: 2 - 2 bilder. :)

JanT: 2 - 2 bilder. :)

EirikRF: 2 - 1 bilde.

Kallek: 2 - 0 bilder.

Tredalsmåren: 1 - 1 bilde. :)

taa_vegen: 1 - 1 bilde. :)

nolimit85: 1 - 1 bilde. :)

Pelsjegern: 1 - 1 bilde. :)

Vømmøldalen: 1 - 1 bilde. :)

Megafritz: 1 - 1 bilde. :)

snekkern: 1 - 1 bilde. :)

aiwass: 1 - 1 bilde. :)

AHL: 1 - 1 bilde. :)

Veomltom: 1 - 1 bilde. :)

tiur66: 1 - 1 bilde. :)

smyrmel: 1 - 1 bilde. :)

Hjortefant: 1 - 0 bilde.

Reven: 1 - 0 bilde.

Onarh: 1 - 0 bilde.

 

Sum: 111 mår og 60 fangstbilder.

Beklager dårlig oppdatering !

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at man fanger mår. Det er jo en fin naturressurs å taut, og en kjekk hobby for mange, med helsegevinst og trivsel som resultat. Viltstell? Vel, jeg tror nok det iallfall har noe betydning for mårens byttedyr (f.eks skogsfugl) når fire til tolv mår taes ut i et område, selv om effekten kanskje bare fører til at rev og røyskatt forsyner seg isteden.

Det er merkelig vanskelig å finne eksakt forskning på disse tingene, når en ser hvor mye forskningsmidler som ellers brukes på merkelige bagateller, som f.eks forskning på "kreftene som former menneskelige hestehaler."

 

Men, kunne dere mårfangere oftere si noe om antall feller når dere nevner antall felte mår. Hadde en hyggelig PM med en, og det viste seg jo at han med sine få mår hadde en formidabelig fangstprosent.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at man fanger mår. Det er jo en fin naturressurs å taut, og en kjekk hobby for mange, med helsegevinst og trivsel som resultat. Viltstell? Vel, jeg tror nok det iallfall har noe betydning for mårens byttedyr (f.eks skogsfugl) når fire til tolv mår taes ut i et område, selv om effekten kanskje bare fører til at rev og røyskatt forsyner seg isteden.

Det er merkelig vanskelig å finne eksakt forskning på disse tingene, når en ser hvor mye forskningsmidler som ellers brukes på merkelige bagateller, som f.eks forskning på "kreftene som former menneskelige hestehaler."

 

Men, kunne dere mårfangere oftere si noe om antall feller når dere nevner antall felte mår. Hadde en hyggelig PM med en, og det viste seg jo at han med sine få mår hadde en formidabelig fangstprosent.

Vi er fullstendig klar over alle som bruker kammerets resultater til forskning,,

Det ligger so myjke forskning frå oss som driver med predator fangst rundt om i landet at andre enn vi forstår nytte og resultat av arbeidet.

Forsk deg frem til dine egne data med egne feller og prøv sjøl, ikkje la andre gjere jobben

 

Mine data ang. fanget vilt er beskjedne i år,,pga vi blir holdt auge med, om du x med 2-3-4 er der en sjanse for sanninga.

Lukke til

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare to feller ute og det er nok bare den ene som fanger. Har hatt viltkamera oppe ved fella men dag vegrer nok måren å gå helt ut til fella, skeptisk til det røde lyset. Har sett en del spor i området men det har nesten ikke vert snø her vest i år så de har vel funnet mat nok til ikke å gå i fella. Vi får håpe på en bedre fangst neste år. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...