Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

Nå har jeg ikke fått sjekka disse fellene ennå, men gjelder tipset om de ennå har honning i seg, altså som har harsknet eller liknende?

 

Mvh uvitende... :roll:

 

Hei @sako75

 

Her er det udelte meninger, noen vasker fellene og bruker dye, andre monterer dem direkte fra pappesken. Siden disse fellene allerede har hengt ute ett par sesoger så ville jeg tatt sjangsen på å henge de ut uten noen form for behandling eller rengjøring.

 

Bruk hansker så går det nok bra :-)(sjekk alltid fjørene på feller dere skal bruke)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uff da. Hva slags felle? Noen anelse om hva som hadde gått galt?

 

Hei!

 

Uff ja, og det er kjedelig og lite morro når dette først skjer...

Det hele virker litt uklart, men jeg bare tipper at dette kan være Syningfella for Mår for den har en tendens til å kunne gi akkurat denne type feilslag... Og det på grunn av at fella uløser seg for tidelig når Måren ikke har fått hodet langt nok inn... Og ironisk nok er dette den eneste "type" godkjente felle vi har på både Mår og Mink... :?

 

Men som sakt virker dette noe uklart hva som har skjedd og hvilken felle som er brukt her!

Link to comment
Share on other sites

En annen mulig årsak er felle med utløser måren må dra i og et åte som er for langt fram. Kan skje med blant annet haugen og Aasebø. Conibear med slakk i utløser og som utløses når måren rygger ut med åtet er også en mulighet. Bare spekulasjoner, vi får høre hva fasiten er.

Link to comment
Share on other sites

En annen mulig årsak er felle med utløser måren må dra i og et åte som er for langt fram. Kan skje med blant annet haugen og Aasebø. Conibear med slakk i utløser og som utløses når måren rygger ut med åtet er også en mulighet. Bare spekulasjoner, vi får høre hva fasiten er.

 

Er enig med deg der knutis, at dette kan være enn annen felle type som har foråsaket dette feilslaget, for Måren kan være ganske vimmsete og uforsiktig av seg til tider og dette tar dessverre ingen av de feller vi bruker i dag særlig hensyn til, som du sier så blir dette bare spekulasjoner inntil vi vet fasiten...

Link to comment
Share on other sites

Uff da. Hva slags felle? Noen anelse om hva som hadde gått galt?

 

Hei!

 

Uff ja, og det er kjedelig og lite morro når dette først skjer...

Det hele virker litt uklart, men jeg bare tipper at dette kan være Syningfella for Mår for den har en tendens til å kunne gi akkurat denne type feilslag... Og det på grunn av at fella uløser seg for tidelig når Måren ikke har fått hodet langt nok inn... Og ironisk nok er dette den eneste "type" godkjente felle vi har på både Mår og Mink... :?

 

Men som sakt virker dette noe uklart hva som har skjedd og hvilken felle som er brukt her!

 

Joda, det er korrekt. Syning fella. Hadde fått kjeven i klem så det sakte kveltes ihjel, hadde ikke gått i lenge før jeg kom over den heldigvis. Vurderte og stikke etter salongen, men ville ikke utsette den for mer smerte eller at den fikk seg løs og løp der i fra skadet.

Link to comment
Share on other sites

Blitt en mår hittil etter at jeg kom sent igang. Men bedre sent enn aldri :lol:

Tatt i cb 120 på rå elgkjøttdeig og bringebærsyltetøy.

 

Enig med deg Gordonsetter at det er bedre å komme igang sent enn aldri, selv var jeg like sent ute som deg i forrige sesong 12/13... Uansett gratis med din første Mår under Mårfangsten 13/14 :)

 

NB: Har også hørt at Måren er veldig glad i jordbærsyltetøy, så det er noe du kan prøve å bruke for det blir mye brukt under Mårfangsten i USA...

Link to comment
Share on other sites

Uff da. Hva slags felle? Noen anelse om hva som hadde gått galt?

 

Hei!

 

Uff ja, og det er kjedelig og lite morro når dette først skjer...

Det hele virker litt uklart, men jeg bare tipper at dette kan være Syningfella for Mår for den har en tendens til å kunne gi akkurat denne type feilslag... Og det på grunn av at fella uløser seg for tidelig når Måren ikke har fått hodet langt nok inn... Og ironisk nok er dette den eneste "type" godkjente felle vi har på både Mår og Mink... :?

 

Men som sakt virker dette noe uklart hva som har skjedd og hvilken felle som er brukt her!

 

Joda, det er korrekt. Syning fella. Hadde fått kjeven i klem så det sakte kveltes ihjel, hadde ikke gått i lenge før jeg kom over den heldigvis. Vurderte og stikke etter salongen, men ville ikke utsette den for mer smerte eller at den fikk seg løs og løp der i fra skadet.

 

Ja du gjorde det riktige her AHL, og du kan justere selve "push" utløseren på Syningfella ved å bøye den innover i selve fella sån at Måren må lengre inn med hodet før fella utløses!

Link to comment
Share on other sites

Uff da. Hva slags felle? Noen anelse om hva som hadde gått galt?

 

Hei!

 

Uff ja, og det er kjedelig og lite morro når dette først skjer...

Det hele virker litt uklart, men jeg bare tipper at dette kan være Syningfella for Mår for den har en tendens til å kunne gi akkurat denne type feilslag... Og det på grunn av at fella uløser seg for tidelig når Måren ikke har fått hodet langt nok inn... Og ironisk nok er dette den eneste "type" godkjente felle vi har på både Mår og Mink... :?

 

Men som sakt virker dette noe uklart hva som har skjedd og hvilken felle som er brukt her!

 

Joda, det er korrekt. Syning fella. Hadde fått kjeven i klem så det sakte kveltes ihjel, hadde ikke gått i lenge før jeg kom over den heldigvis. Vurderte og stikke etter salongen, men ville ikke utsette den for mer smerte eller at den fikk seg løs og løp der i fra skadet.

 

 

Hmmm.... Nå ble jeg sittende med en uggen følelse, har ei Synningfelle hengende ute selv... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei Pelle1506!

 

Det skjønner jeg godt at du føler det på den måten, hadde nok følt det på samme måte selv om jeg hadde brukt Syningfella... En jeg kjenner hadde selv samme uhell med Synningfella med en Mår som ikke hadde kommet langt nok inn i og fått ett feilslag og som ikke døde med en gang. Det var mye klore mereker på treet som fella var montert på for å si det sån!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bør jeg justere inn utløseren?

 

Kan tenke meg rundt 5cm til må du nok justere inn push utløseren, og slaget vil komme lengre bak og treffe Måren forhåpentlig der den skal! Dette er en teoretisk beregning, for dessverre så har jeg ikke noen Syningfelle å teste ut dette på! Det som jeg vet er at en stor Mår med stort hode må ca 10cm inn i fella før slaget treffer nakken...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syningfella har i bak kant av fella en pigg stikkende opp og du kan sette åta på den, og det er viktig at åta ikke blir for stor så at den sperrer for push utløseren sån at fella ikke løser seg ut...

 

NB: Her er ett annet triks jeg fant her på forumet ang justering av Synningfella: "klipp av de nederste rutene på utløsergiteret=push utløseren da går snuten under gitteret og Måren får slaget over nakken!"

Link to comment
Share on other sites

@Bruker / Antall / Bilde

 

piniartoq: 4 – 1

arni: 3 – 3

D.D: 3 – 3

Gammern71: 3 – 1

Mikkel: 3 - 0

500ss: 2 – 2

oehall: 2 – 2

JanT: 2 – 2

foldetre: 2 - 2

Pelle1506: 1 – 1

AHL: 1 – 1

Gordonsetter: 1 – 1

veomltom: 1 - 1

knutis : 1 - 1

snekkern: 1 - 1

aiwass: 1 - 1

kriv89 : 1 - 1

Onarh : 1 – 0

EirikRF: 1 – 0

 

 

Sum per: 10/12 = 34 – 24

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge har du måren på tana med skinnsiden ut før du snur den? Bruker du avis e.l mellom pelsen og tana?

Har den på tana med skinnsida ut i inntil 1 døgn, ofte noe kortere tid også, kommer litt an på temperaturen i verkstedet (hvor raskt det tørker) Har ingenting mellom pels og tane.

Vet dog ikke om dette er riktig måte å gjøre det på da jeg er ganske fersk i faget :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pelle 1506 skrev.

1230gr viste vekta. Halen og bakbeina var såpass sammenfryst ennå at jeg fikk ikke sjekka kjønn. Prøvde å kjenne mellom beina men kjente ingen "nøtter". Eller er ikke måren såpass utrustet at man kan kjenne noe?

 

 

eg flådde 6 stk i dag og en hannmår på 1.93 kg er utstyrt med noko sånt.

1538x15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt nysjerrig på åtetrigger til conibear. Noen som har brukt dette og fått mår?

 

Jeg bruker trekasse og horisontal montering i trærne i dag, men musa stikker av med all maten (Har lagd noen musesikre dunker med masse hull i nå).

 

Men jeg ønsker å forsøke åtetrigger, feste fella rett til trestamme med f.eks killerclips / spiker, lage tak over fella med granbar lagt over noen greiner ovenfor fella. Feste en hel fiken til åtetriggern. Vips. Ferdig. Blir dette musesikkert? Klatrer musa utpå fella og tar åtet?

 

Jeg ønsker så klart å friste med mer omkring fella enn bare denne ene fikenen på åtetriggeren. Men det kan jo gjøres i en luftig og musesikker beholder som måren heller ikke kommer inn i. Da er det kanskje en mulighet for at han går i fella til slutt...

 

 

Hva tror dere? Burde åtetrigger brukes på 160 eller 120 feller?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kjip opplevelse på fellerunden i dag. Jeg skulle bla. sjekke en Syningsfelle for mink, men i fella lå det en mår og sprella! Slaget så ut til å ha truffet ok (litt skrått, men tvers over skallen) problemet var at den ikke hadde slått på langt nær hardt nok - kraniet var helt intakt! Den frosne bjørkekjeppen jeg fant traff imidlertid hardt nok, så plagene endte øyeblikkelig.. Røret som gjør fella selektiv hadde falt av, men det tror jeg hadde skjedd imens måren kjempa for å komme seg løs. Jeg sjekker vanligvis fellene tre ganger i uka, men denne hadde jeg sjekket i gårkveld også, samt at sporsnøen sier meg at måren ikke kan ha vært i fella lenge, faktisk tror jeg det kan være snakk om bare minutter, heldigvis.

 

Poster dette både i mink- og mårtråden for å minne alle på viktigheten av å sjekke fellene sine regelmessig. Ting kan gå galt, uansett hvor grundig forarbeid som gjøres.

 

normal_DSC_0878.jpg

normal_DSC_0873.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har i utgangspunktet et godt forhold til fella sjøl. Enkel og sikker(?) i bruk. Ble litt skuffa over dette, selvom det kalles en minkfelle. Slagkrafta skal jo være mye mer enn nok for en mårskalle egentlig..

 

Noe annet: Dere som leverer pelser til pelsauksjoner osv, hvordan bereder dere de før de sendes av gårde? Er det rundflåing, taning og salting som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Flår denm skraper den med skje og fin tørr sagspon. Tanes med skinnsida ut litt før den snur med skinnsiden inn. Spennes opp med stifter. Hør med en pelsdyroppdretter om du får en oppvisning, Ingen kunst, ikke salt. Børstes og ordnes før innsending, De må være heeeelt tørre det er viktig. Etter siste oppgjør kjøpte jeg ny elghund for pengene. Ca 600 kr for skinnet. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

I går på runden fikk jeg en ordentlig diger en i fella. Ca 185 cm og ca 85kg. Veldig dårlig slag, satt over begge tomlene.

 

Vanskelig å få tatt de ordentlig store i slagfelle :( , anbefaler det ikke men om du absolutt må er selvskudd en mulig løsning. :lol::lol:

 

 

 

 

 

 

forøvrig hadde bilde av fangsten vært intressant :P

Link to comment
Share on other sites

normal_bilde.JPG

 

Ble en homår på 1,2kg på hytta i helgen:)

Har hatt ut feller i tilsammen fire dager på hytta i år og fått to mår, mens hjemme der fellene har stått ute hele sesongen har jeg ikke fått noe. Begynner å lure på om det ikke er mår i terrenget hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Og der satt jammen årets andre i fella. Denne gangen i en felle satt ut for å fange mår ;) Oppdaga et nytt område i oktober som jeg fikk skikkelig trua på. Der laget jeg et bakkesett med Kania for en tre ukers tid siden. Åtet med skrellvoks/vrakhonning. Hannmår av ukjent vekt. Det som var litt synd er at musa kom før meg, og har gnagd et lite hull i armhulen til måren for å komme seg inn i mellomgulvet og spise hjerte/lunger.. Den har også gnagd bort et lite felt med pels helt inne ved halerota :( Er det noe håp om å få slogt skinnet lell? Armhulehullet kan kamufleres i flåprosessen, men det på halen er værre..

 

Måren som gikk i minkfella her om dagen veide forøvrig 1,4 kg. Slaget hadde laget en liten sprekk i skallen, men åpenbart ikke nok til effektiv avliving.

 

normal_DSC_0889.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med din andre mår Perpålsa. :D Store problemer med musa her også. Åtet må være musesikkert , hvis ikke er det borte på inga tid. :evil: Det er store mengder med mus og lemen her i år, og sånn er det sikkert over det meste. Veldig lite spor etter rev,mår og røyskatt å se. kan det ha en sammenheng med att predatorene ikke trenger å bevege seg så mye for å finne mat. Noen som har lagt merke til dette ved tidligere smågnagerår ? Om det passerer mår ved fella går for det meste spora rett forbi, tror han e mett :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...