Jump to content

samekniv fra hvem vet hvor?


høggern

Recommended Posts

jeg kjøpte i dag en samekniv på den lokale coopen. bladet er ca 7-8 tommer langt, og skaftet er i bøk. kniven er merket "FJELLKNIVEN" på bladet og skaftet har messingholker. slira er std i lær. det er en tradisjonell samekniv etter modell fra for 40 å siden. ikke sånn bulk midt på skaftet som strømengs kniver har.

men det er ikke merket noe produsent. så jeg mistenker at den kommer fra østen en plass. den var skitbillig, 198,- så jeg tok en med meg. noen som har sett slike kniver før?

 

hm sku lagt inn bilder men vet ikke hvordan jeg gjør det......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette med kinesiskproduserte samekniver var oppe i media for en stund siden... det kan kansje ha sine grunner til at den importerte varianten kalles for "FJELLKNIVEN"

 

http://www.dn.no/borspause/article1103714.ece?jgo=r2_l

 

Jeg har selv lyst på en samekniv, men den skal selvsagt være laget av Strømeng. :wink:

 

Som ekte "søring" så trenger jeg kansje modellen som har fingervern :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv lyst på en samekniv, men den skal selvsagt være laget av Strømeng. :wink:

 

Som ekte "søring" så trenger jeg kansje modellen som har fingervern :?

om du skal ha en "ekte" samekniv, er vel egentlig en strømeng ikke akkurat helt ekte "samekniv" den heller.

om jeg ikke husker feil er den ikke laget i finnmark, skaftet er ikke 100% slik som en samekniv skal være, ettersom gammel tradisjon er, osv. forresten har jeg ingenting i mot strømeng samekniver, jeg har ganske mange strømeng kniver. å den 8"ern med søringsperre har jeg fått sansen for å er den jeg bruker mest. det er en god kniv, å søringsperra gjør den idiotsikker. (selv om man ikke klarer glippe en samekniv om man holder den rett). så strømeng sine kniver er gode i dag. det er det ikke vits å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

I og ned at kniven ikke er merket med mer enn det du oppgir, og at den er kjøpt der den er kjøpt, tyder vel mye på at den er lagd av produsenten "Jalla". "Jalla"-kniver, og utstyr generellt, kjennetegnes av til dels stor mangel på info om produsent og matrialvalg.

Håper uansett du er fornøyd med kniven, og at den fungerer til ditt bruk. Det er vel tross alt det viktigste...... :D

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte i dag en samekniv på den lokale coopen. bladet er ca 7-8 tommer langt, og skaftet er i bøk. kniven er merket "FJELLKNIVEN" på bladet og skaftet har messingholker. slira er std i lær. det er en tradisjonell samekniv etter modell fra for 40 å siden. ikke sånn bulk midt på skaftet som strømengs kniver har.

men det er ikke merket noe produsent. så jeg mistenker at den kommer fra østen en plass. den var skitbillig, 198,- så jeg tok en med meg. noen som har sett slike kniver før?

 

hm sku lagt inn bilder men vet ikke hvordan jeg gjør det......

 

Jepp... De selges på messer og på nett til latterlige priser. De er produsert i Kina, og kan vel ikke forventes å holde spesielt god kvalitet. 198,- er forøvrig skitdyrt. De pleier å gå for det halve :wink:. Jeg kjøpte en sånn en på en nettauksjon. Kom på 12 kroner, tror jeg... Ligger i en skuff og venter på å bli gitt bort. Menmen... 5-åringen som lagde den fikk sikkert sine drøye 50 øre for jobben, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

hehe.

så samme kniven på netthandelen ja.

fordelen min var at jeg pløyde gjennom hele stabelen med kniver og tok den som så best ut.

men kansje 100,- hadde vært nok for den. tror alt i alt at jeg klarer leve med den handelen jeg.har vel blitt grundigere lurt andre ganger.

Link to comment
Share on other sites

Samekniv; Er definisjonen på en samekniv at den er lagd av same®?? Det var nytt for meg. Er det ikke utforming, materialvalg, kunsthåndverkstradisjoner, evt. utsmykking osv, som avgjør det? I så tilfelle har jeg vanskelig for å mene at en kniv som til det fulle er laget på transportbånd i Kina, er en samekniv, selv om knivens utseende er en "blåkopi" av en ekte samekniv.

Link to comment
Share on other sites

[samekniv; Er definisjonen på en samekniv at den er lagd av same®?? Det var nytt for meg. Er det ikke utforming, materialvalg, kunsthåndverkstradisjoner, evt. utsmykking osv, som avgjør det? I så tilfelle har jeg vanskelig for å mene at en kniv som til det fulle er laget på transportbånd i Kina, er en samekniv, selv om knivens utseende er en "blåkopi" av en ekte samekniv.

hvor går grensen? om en kniv helt eller delvis lages på samlebånd i sørnorge, kan det da være en samekniv? hva med lenger sør i europa?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke til å stikke under en stol at samiske "duodji-utøvere", lager samekniver som oser av samisk kultur, og disse knivene er kansje hva enkelte mener er the real thing. Men... ifølge hjemmesidene til Knivsmed Strømeng, hevdes det at Strømengfamiliens forfedre brakte smedyrket til Karasjok på 1700- tallet. Så personlig ser jeg på Strømeng's "samekniver" som ekte vare!

 

Av norske fabrikk produserte så har vi jo Helle Lappland. Og jeg har faktisk en slik en, men føler ikke at den er en ekte samekniv.

 

Forøvrig så lager Knivmaker Finn Gaute Hornslien i Oslo (KNIVMAKERIET FGH) samekniver som ser meget tiltalende ut. (men disse sameknivene har heller ikke den rette sjela, mener nå jeg!)

 

Bildet viser en "samekniv" laget av Finn Gaute Hornslien

znet_702.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at strømeng kniven lages i karasjok, jeg har vært innom fabrikken 2 ganger i år. I utsalgslokalet lager de slirer og i naborom slipte de til bladet. Handler du på fabrikken så laserinngraverer de navn på kniv og maskingraverer slire.

 

Slire blir gjort der, men blad, skaft og holker kommer fra et annet firma (litt lenger sør). Var og så på produksjonen for noen måneder siden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke til å stikke under en stol at samiske "duodji-utøvere", lager samekniver som oser av samisk kultur, og disse knivene er kansje hva enkelte mener er the real thing. Men... ifølge hjemmesidene til Knivsmed Strømeng, hevdes det at Strømengfamiliens forfedre brakte smedyrket til Karasjok på 1700- tallet. Så personlig ser jeg på Strømeng's "samekniver" som ekte vare!

 

Av norske fabrikk produserte så har vi jo Helle Lappland. Og jeg har faktisk en slik en, men føler ikke at den er en ekte samekniv.

 

Forøvrig så lager Knivmaker Finn Gaute Hornslien i Oslo (KNIVMAKERIET FGH) samekniver som ser meget tiltalende ut. (men disse sameknivene har heller ikke den rette sjela, mener nå jeg!)

 

intressant diskusjon. hva er en samekniv?

hva er et duodji produkt?

 

en strømeng kniv er ikke et duodji-produkt. den er laget på "samlebånd" den og. alle er like å det lages massevis av dem. duodji er håndtverk. det er ikke duodji å lage noe på samlebånd. en ekte knivsmed lager alt selv, skaft, holker, slire. hva som lages hvor på dagens samekniver har jeg ikke 100% kontroll på.

 

strømeng er det folk forbinder med samekniver. å jeg skal ikke benekte på at det er samekniver. å det er gode kniver.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det meste av de håndlagde sameknivene mer en pynte- og turistgreie også da, i likhet med staskniver fra ellers i landet som er en bunads-/samlergreie.

 

Om det er ekte samekniv/duodji, så er ikke det det samme som at dette er en god brukskniv.

 

Fullt mulig den kinesiske saken, som tråden handler om, er dugelig. Det er bare å teste i vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en samekniv. Den har jeg laget selv. Den har 25cm langt blad, tykt nok til å brukes som øks. Skaft av valbjørk, og sliren er skåret og sydd med rårandslær. Desverre falt jeg for fristelsen til å sette på messingholker. Ingen pysebøyler til tross for at jeg er søring. Kniven har blitt brukt til mye: Slakt av reinsdyr, hogd ved, skrubbet skiene for klister, åpnet utallige flasker carlsberg, skrudd skruer, hamret spiker, brukket opp ei dør og sikkert mange andre innslag av misbruk...

 

Har jeg en ekte samekniv, eller har jeg et autentititetsproblem? Hva synes dere ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en samekniv. Den har jeg laget selv. Den har 25cm langt blad, tykt nok til å brukes som øks. Skaft av valbjørk, og sliren er skåret og sydd med rårandslær. Desverre falt jeg for fristelsen til å sette på messingholker. Ingen pysebøyler til tross for at jeg er søring. Kniven har blitt brukt til mye: Slakt av reinsdyr, hogd ved, skrubbet skiene for klister, åpnet utallige flasker carlsberg, skrudd skruer, hamret spiker, brukket opp ei dør og sikkert mange andre innslag av misbruk...

 

Har jeg en ekte samekniv, eller har jeg et autentititetsproblem? Hva synes dere ? :roll:

 

Jeg vil se bilde av kniven først. Uten messing (hellig samisk metall) - ingen samekniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må samekniv være laget av samer? Må telemark ski være lagd i telemark?

 

Kom igjen folkens..... :roll::roll::roll:

Mye snakk om strømeng. Har en gammel 8" (tror den er mindre..) som har et stempel med Buljo. Noen som kjenner til denne knivsmeden???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hehe, da er samekniv fra kina prøvd littegrann.

Å for å si det enkelt:

Tangen på blandet er ikke gjennomgående, dvs den stopper inni skaftet engang å det virker som den er limt fast. I tillegg er bakre messingholk på skaftet bare satt fast med en stift. Ser ut som en potensiell "bladet løsne fra skaftet situasjon". I fjor høst brukte jeg den for første gang, den var kvass og fin når jeg skulle jobbe med tre, men da jeg skulle partere litt elgkjøtt og brukte den slik jeg pleier bruke samekniver, til å kutte av bein, så chippet eggen. tydelig at eggen var slipt for tynn eller at stålet ikke var seigt nok.

 

Konklusjon: strømeng sine kniver er fortsatt i bruk og kinakniven fant vegen ned i en skuff igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da er tråden ryddet for Off Topic diskusjonen rundt bruk av Samisk skriftspråk i forumet.

Ref. forumreglene har vi ( som de fleste vet ) to skriftspråk som godtas her inne, nemlig bokmål og nynorsk.

:shock::?

Nå er vel Samisk, Om ikke alle de tre viktigsete hoved formene for samisk å regne som offisielle skriftspråk i kongeriket Norge?

Link to comment
Share on other sites

intressant diskusjon. hva er en samekniv?

Tja . . . hvis man ser på betegnelsen og bruksområde på andre typer kniver så kan man bli i tvil.

 

Fiskekniv brukes til å rense fisk med

Brødkniv brukes til å skjære brød med

Fruktkniv brukes til å kutte opp frukt med

Samekniv brukes til . . . :shock:8):mrgreen:

 

Sorry, bare måtte . . . håper jeg ikke erta på meg noen samer nå . . .

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

To skriftspråk som godtas her inne, nemlig bokmål og nynorsk.

 

Er vel ikke så vanskelig å forstå dette Hassel?

Eh... Ja, faktisk.

fant ikke noe i forumreglene om det heller, og jeg har enda tilgode å se noen sensurere et inlegg på engelsk fordi det er på engelsk. Er det slik å forstå at det ikke er lov å skrive på samisk på forumet? (Det er kanskje ikke så forbanna nyttig, men...)

Nå aner jeg ikke hvorfor ting har blitt moderert i denne tråden, men jeg syns det hørtes litt rart ut at forumet bare godkjenner norsk og nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukere her inne som skriver på engelsk og det skal selvfølgelig være lov siden de da sikker ikke kan norsk. Men, skal en regne med å få svar på det en spør om så er vel samisk ett av de siste skriftspråkene en bør velge...? :wink: Jeg vil tro de fleste samer her inne kan norsk?

 

Bør vi ikke skrive slik at flest mulig kan lese og få utbytte av det som står skrevet?

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukere her inne som skriver på engelsk og det skal selvfølgelig være lov siden de da sikker ikke kan norsk. Men, skal en regne med å få svar på det en spør om så er vel samisk ett av de siste skriftspråkene en bør velge...? :wink: Jeg vil tro de fleste samer her inne kan norsk?

 

Bør vi ikke skrive slik at flest mulig kan lese og få utbytte av det som står skrevet?

 

Jeg ser poenget ditt. Men om du tar bort den ene setningen sleskham skrev på samisk (som kansje ikke så mange fler enn meg forsto om at han mente det var en drittkniv) og svaret mitt om at det er best å bruke norsk her inne (svaret sto på samisk og norsk) med begrunnelse i at det bare godtaes nynorsk og bokmål som skriftspråk her inne, så må man i prinsippet bruke samme begrunnelsen for å moderere bort andre språk som engelsk osv i tillegg. For det er hverken nynorsk eller bokmål.

 

Jeg har full forståelse for at noen ikke vil at samisk skal brukes i og med at det sikkert bare er en håndfull av brukerne som behersker språket. Men dersom begrunnelsen for å moderere er at det står "kun norsk" i forumreglene så må dette gjelde svensk, dansk, engelsk, tysk osv også, i tillegg til dialekter av norsk som heller ikke går under standardene nynorsk eller bokmål.

 

Så her er jeg helt enig med hassel

Link to comment
Share on other sites

Nei, er mer irritert over å gå inn i en i utgangspunktet interessant tråd om samekniver, og hver gang bli møtt med et nytt innlegg om språk....

 

For lenge siden, da denne tråden i utgangspunktet ble startet, trakk Høggern (og andre) frem noen gode spørsmål. Siden tråden allerede er sporet av, tillater jeg meg å følge ett av disse spørsmålene litt. Hva er egentlig en ekte samekniv?

 

Jeg ser flere nevner Strømeng knivene som samekniver, mens andre mener at dette ikke er ekte samekniver. Fra Strømeng sin nettside kan vi lese:

Strømengfamiliens forfedre brakte smedyrket til Karasjok på 1700- tallet. Siden har familien ført håndverkstradisjonene i arv fra generasjon til generasjon. I dag er Knivsmed Strømeng en av få som produserer kniver for dagens samer. Selv har jeg en Strømeng kniv med ”søringsperre”, og er strålende fornøyd med denne.

 

Strømeng samekniv. knivmodeller%20280dpi.jpg

Marttiini samekniv. 20040921105445235010.jpg

 

Helle Lappland samekniv. 18682-365.jpg

 

I mine øyne er alt dette ”samekniver”, selv om de ikke ser helt like ut – og selv om det kanskje ikke er en smed som har gjort all jobben ”for hånd”. Så da blir det slik i mine øyne, at en ”samekniv” kan være produsert hvor som helst, gjerne på et slags samlebånd, og likevel fortjene betegnelsen samekniv. (Så sant den da ”ser ut som” en samekniv skal gjøre.)

 

Men, det dukket opp et annet ord i denne tråden,duodji. Og, hva i all verden er nå dette? Siden Google er min venn, fant jeg selvsagt svaret på dette:

Duodji er et samlebegrep for ulike virksomheter som husflid, kunsthåndverk, sløyd og småindustri. Den er for mange samer en livsform. Duodji har først og fremst vært drevet for å lage praktiske gjenstander og klær til eget bruk, men også som estetisk utfoldelse, og som produksjon for byttehandel og salg. Duodji gjenspeiler samisk levemåte og samiske kulturtradisjoner.

 

Da nærmer jeg meg en konklusjon på dette tilnærmet meningsløse innlegget, skal man ha en samekniv som en brukskniv – så får man finne ut hvilken kvalitet man skal ha på brukskniven og kjøpe deretter. Høggern har en fra Kina, jeg har en fra Strømeng – begge funker til sitt bruk.

 

Vil man ha samisk tradisjon, en kniv med sjel, vel – så kan man velge duodji og en kniv som er laget med omtanke og kjærlighet – etter gode gamle tradisjoner. Så antar jeg at prisen vil være noe annen, enn kniven Høggern fant i Kina.

 

Over og ut. :P

Link to comment
Share on other sites

Artig at du nevner Marttiini og Helle, Askeladd

 

Begge disse knivene har jeg og de fungerer utmerket hvert til sitt bruk :wink:

 

samekniver002.jpg

 

Den jeg derimot savner mest og som aldri kan skaffes tilbake er en 6" samekniv laget av en knivsmed som bodde inne i Varangerbotn.

Han laget kniver av lastebilfjærer og hadde sin egen hemmelige herdevæske som ingen hverken fikk se eller røre.

Ingen kniver var like, litt skjeve og skakke av og til, men det var definitivt håndverk.

Husker ikke navnet hans, men han er nok død for mange herrens år siden...

Kniven ble som mye annet uerstattelig, stjålet under en flyttesjau for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

-Men hvorfor er messing hellig?

-Og når ble det det? Produserte samene messing av sinkforurenset kobberkis for mange tusen år siden, er det derfor det er hellig?

-Og jeg spør enda en gang, hvordan skal messingringene som skal henge fra sliretuppen anrettes, hvor store skal de være, og hvor mange skal de være?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Helle Lappland "Samekniv, lengste utgave. (som jeg har kutta meg stygt på, og skulle hatt søringsperre)

 

Men "hvor mye samisk samekniv" er det ? Er det bare jall ?

 

Jeg er fornøyd med kniven min. Kjøpte den i Bodø 1990.

 

Har hørt at "ekte" samekniver bla er laget av gamle bladfjærer. sterke og seige sikkert :)

Link to comment
Share on other sites

-Men hvorfor er messing hellig?

-Og når ble det det? Produserte samene messing av sinkforurenset kobberkis for mange tusen år siden, er det derfor det er hellig?

-Og jeg spør enda en gang, hvordan skal messingringene som skal henge fra sliretuppen anrettes, hvor store skal de være, og hvor mange skal de være?

-Messing er bare ansett som et hellig metall som beskytter den som har det. sånn er det bare.

-Ble hellig en gang for lenge siden.

-messingringer i slira? det holder i massevis med messing på kniven.

Link to comment
Share on other sites

klipp klipp

Jeg har en Helle Lappland "Samekniv,

.....Men "hvor mye samisk samekniv" er det ? Er det bare jall ?

....Har hørt at "ekte" samekniver bla er laget av gamle bladfjærer. sterke og seige sikkert :)

Helle lappland er en fin kniv. Om det er en "ekte samekniv" blir jo en diskusjonssak. (jeg mener det er en ekte "daza-kniv" som ligner på en samekniv)

 

I gamledager lagde de knivblader av bladfjærer bla fra kjøretøy som guttan til adolf var grei nok til å levne igjen da dem med tysk grundighet hadde svidd av eller sprengt alt som var bygd i hele finnmark.

disse kniv bladene var seige og gode. har en slik kniv som fattern har smidd selv av tysk lastebilfjær. den er snart 50 år gammel å har vært utsatt for hard bruk men funker enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...