Jump to content

samekniv fra hvem vet hvor?


høggern

Recommended Posts

Har en Martinii fra ca 98, sterk kniv tålt mye juling, en Strømeng med søringsperre, og en håndlagd svenske av lastebilstål fra Svensk Lappland, brukskniven er Strømengen. Den beste er den Svenske, både på stålet og håndlagd kniv gave fra en god kamerat her nede .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har selv en strømeng 9" med brusletto stål. tror at brusletto har rimelig god greie på stålkvaliteter og herdeprosessene så ser ikke på det som en ulempe. det jeg ikke syns noe om er at den ikke er i rustfritt stål.

Hadde de vært i rustfritt stål ville den ikke tålt å bli brukt så hardt som de kan nå.

Er forøvrig ikke Brusletto selv som herder sameknivbladene, men et annet firma på Geilo.

Link to comment
Share on other sites

kan godt tenkes det at dei har andre som herder stålet i sameknivene for dei.carbon stål av en eller annen variant etter det jeg har skjønt.det samme er det med deira "vanlige" kniver også,mesteparten kommer fra sandvik 12c27 vistnok? helle jegermester kniven min likeså den har ikke laminert stål, i den har helle valgt 1lags sandvikstål... jeg tror at det er en fordel i masseproduksjon at stålet kommer fra fabrikker med jevnt over gode produkter. det er nok ikke mange 100% håndlagde kniv produsenter i gjen. jeg er enig i at samekniven min holder eggen godt og er lett å sette opp men til mitt bruk mye langs kysten med sjøvann og i drittvær med regn så ruster den i stykker. tørket den ofte,men slira blir også blaut vettdu. for mitt vedkommende er den kun brukendes på kjøkkenet trygt og tørt oppbevart i ei skuff.

Link to comment
Share on other sites

Det er brukt et karbonstål med ca 0,5 % karbon, og er i prinsippet et fjærstål.

De andre rustfrie knivene til Brusletto er i 12C27. Knivene Helle lager som ikke er lamminert skal også være 12C27.

 

Det er en utfordring med karbonstål langs kysten, men det finnes endel oljer tilsatt diverse lurium (muligens noe silikonprodukt) som hjelper. Jeg bruker noe EEZOX, kjøpt på Midway den gang de førte det i Norge, som funker ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei!

 

 

Har en nabo som fikk kjøpt seg samekniv i første gangstjenesten nordpå.

Dette var tidlig på 70 tallet, beskjeden var at den stammet fra Sørreisa .

Veldig tynt blad på den,den er også ekstremt rustet dessverre, sliren har også fått kjenne tidens tann.

Har lagt inn bilder i kammer galleriet men får ikke lagt de inn her i tråden.

Tviler på det er en Mikkelsen da jeg har kjennskap til disse.

Ps, ligger i galleriet under våpen,annet ,sameniv fra Sørreisa

Ingen synlige bumerker på blad eller baksiden av sliren .

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...