Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Endelig fikk jeg i allefall sett en rev på et jorde jeg har lov å jakte!! :D Og ikke nok med det, den var helt sort! :D

 

Forsøkte å lokke litt, men til ingen nytte.. Så får posisjonere meg godt her i morgen!

 

Mener å ha lest/hørt noe om at de sorte revene er mer sky?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fikk denne hannen på kvelden første jakt dagen, den ble spotta på 500m der den var på leit etter mus på et jorde med slått gress. Det ble en vanvittig spennende ansnikning og jeg mærket på pulsen att det hadde vært ett jakt opphold!! Reven ble skutt på 90m og var stein dau i smellen:) kjempe start på en ny jakt sessong! Ekstra gøy var det att den ny hånkikkerten jeg hentet på lørdag med betraktlig bedre skumringsegenskaper enn den forje var grunnen til att reven ble oppdaga, da glemmer man prisen litt etterpå;)

 

6ohb.jpg

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld, satt en liten time ute på et jorde og bare nøyt været. I det klokka blir kvart på 10 ser jeg en rød skikkelse på vegen 200meter forran meg. Setter opp rifla og begynner smått med musepipen, reven snur seg raskt i retning meg og kommer sakte men sikkert. Pulsen var i 100 og jeg skjøt klar og tydelig bom, jeg skjønte egentlig at det var bom før jeg hadde trukket av...

 

Sitter og slapper av en stund til før jeg bestemmer meg for å ta siste økt med lokking, bruker musepipen jevnt i cirka 5 minutter. I det jeg snur meg ser jeg en rev som hopper på bakføttene cirka 100 meter bak meg, han var tydeligvis nysgjerrig på hva jeg var. Han hopper et par ganger til og i det jeg snur meg med rifla forsvinner han samtidig som har gir ifra seg lyden som jeg forbinder med "advarsels-skrik". Jeg bruker musepipen flittig i 5 minutter samtidig som reven løper frem og tilbake og bjeffer. Søren også tenkte jeg, der dro den siste sjangsen min! Sitter i 5 minutter til bare av prinsipp, og sannelig, der dukker plutselig reven opp igjen! Den løper sidelengs 110 meter bortom meg og kikker på meg. Denne gangen var jeg mye kjappere og får han godt plassert i sikte før jeg plasserer et Norma nosler rett i maskinrommet på den. Spruten står jeg reven detter som en sekk i fallet, jeg reiser meg og jubler over årets første rev!! I det jeg plasserer rifla under armen og er på vei dit reiser reven seg og halter seg bak hauen i høy hastighet :shock: . Jeg løper over hauen, men det er ingen rev å se. Jeg går til der jeg mente reven sto når jeg skjøt, og bakken er dekt med blod, men reven er søkk borte. Lette i en god time før jeg måtte gi tapt for mørket. I dag har jeg ordnet med ettersøkshund og skal dit for å lete!

 

Håper denne reven kommer til rette !! :)

Link to comment
Share on other sites

fredrik,hvor så du den svarte?vi kjørte hele valbærg å så bare 1 rev.normalt sett skal det godt gjøres å ikke se mer enn en rev på den strekka....tror vi har gjort for god jobb her di siste 5 årene....har skutt 94 rev på 5 år snart her.

Link to comment
Share on other sites

Den så jeg ikke langt fra her jeg bor, på Berg.. :D Og det jordet jeg så den på får jeg lov å jakte.. Blir på en måte ikke så langt fra Bergsdalen..

 

Hva tror du om å hive ut litt åte, nært det "tråkket" han har.. Og postere på han i natt? Han går garantert forbi der i natt og! Evt hive ut åte, sjekke åtet i morgen om han har vært der, for så å postere i morgen natt...

Link to comment
Share on other sites

knyt fast åtet i et band,og gå deg en tur der du trur han trekker.da følger den luktesporet,og flere rever kan komme på sporet ditt....legg en stor stein oppå åtet,slik at han må grave.rundt...skal gjør det samme i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe! Dette er tørket hyse som jeg har ubegrenset tilgang på.. Går nok ikke ut over lutefisken hans, heldigvis ;) Tørket hyse lukter forøvrig noe helt hinsides når den blir våt - noe den gjerne gjør her i Lofoten ;)

 

Men nå er altså rev nr. 1 for ses. 13/14 et faktum :D Den ble tatt på det nevnte jordet. Var innom jordet i 21-tiden og slengte ut tørrfisk, småsei, små torsk og en boks hundemat. La og ned en tom isboks, kun for å dra litt oppmerksomhet mot åtet.

 

La meg til 110 meter fra åtet i mellom noen grantrær, slik at jeg var 100% kamuflert. Kunne etter en halvtime se en rev komme tuslende ned fra skogen og inn på nabotomta.. Etter noen spennende minutter kom den tuslende ut på jordet mitt, ekstremt forsiktig. Tok 2 steg, stoppet opp og så seg rundt, to nye steg for så å stoppe opp igjen. På siste stopp fikk den en 50gr v-max, noen cm for langt bak. Det sørget kraftig sidevind for.

 

null_zpsb793a400.jpg

Tispe på 5,5 kg.

 

Egentlig overasket over at reven gikk rett ned i smellen med dette treffet. Var ikke så mye som en bevegelse. Med treff langt bak har jeg erfart utras eller at de ligger å vrir seg litt.

 

null_zps63ec6b78.jpg

 

Utrolig bittert - jeg har hatt kamera montert på rifla de andre dagene, men akkurat i dag glemte jeg det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg og Xxaxx oppe i syv rever siden mandagen :)

 

Det morsomme er at på mandag skjøt Xxaxx en valp på et pass, dagen etter skjøt vi hver vår valp på samme passet. Og idag på samme passet lokka vi inn ei tispe med to valper hvor jeg klarte å bomme på tispa men valpene måtte bite i sanda :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld, satt en liten time ute på et jorde og bare nøyt været. I det klokka blir kvart på 10 ser jeg en rød skikkelse på vegen 200meter forran meg. Setter opp rifla og begynner smått med musepipen, reven snur seg raskt i retning meg og kommer sakte men sikkert. Pulsen var i 100 og jeg skjøt klar og tydelig bom, jeg skjønte egentlig at det var bom før jeg hadde trukket av...

 

Sitter og slapper av en stund til før jeg bestemmer meg for å ta siste økt med lokking, bruker musepipen jevnt i cirka 5 minutter. I det jeg snur meg ser jeg en rev som hopper på bakføttene cirka 100 meter bak meg, han var tydeligvis nysgjerrig på hva jeg var. Han hopper et par ganger til og i det jeg snur meg med rifla forsvinner han samtidig som har gir ifra seg lyden som jeg forbinder med "advarsels-skrik". Jeg bruker musepipen flittig i 5 minutter samtidig som reven løper frem og tilbake og bjeffer. Søren også tenkte jeg, der dro den siste sjangsen min! Sitter i 5 minutter til bare av prinsipp, og sannelig, der dukker plutselig reven opp igjen! Den løper sidelengs 110 meter bortom meg og kikker på meg. Denne gangen var jeg mye kjappere og får han godt plassert i sikte før jeg plasserer et Norma nosler rett i maskinrommet på den. Spruten står jeg reven detter som en sekk i fallet, jeg reiser meg og jubler over årets første rev!! I det jeg plasserer rifla under armen og er på vei dit reiser reven seg og halter seg bak hauen i høy hastighet :shock: . Jeg løper over hauen, men det er ingen rev å se. Jeg går til der jeg mente reven sto når jeg skjøt, og bakken er dekt med blod, men reven er søkk borte. Lette i en god time før jeg måtte gi tapt for mørket. I dag har jeg ordnet med ettersøkshund og skal dit for å lete!

 

Håper denne reven kommer til rette !! :)

 

 

En erfaren revejeger her i traktene sa engang at en "død" rev kan komme seg langt avgårde, og at han hadde selv opplevd dette flere ganger. Gi den to skudd, selv om den detter i steget.

Link to comment
Share on other sites

fredrik, du var sjokkert over at reven datt i smellen, her kan jeg si det motsatte, dette er reven jeg skjøt på tirsdag, datt i smellen, men som reiste seg og sprang i full fart inn i skauen, fant den igjenn onsdag med hjelp av fuglehunden vår ( :shock::?: ), 5 meter unna der jeg hadde sett etter den, dagen jeg skjøt.

 

2hcndd2.jpg

 

Hvordan denne kunne reise seg å springe er vell et mysterium

 

EDIT: IMPONERENDE med 7 rever barerobert!

Link to comment
Share on other sites

Robert: Ok, DET er overaskende!! Hehehe! Hvordan i all verden er det mulig..!? Jeg er jo litt opptatt av at ting skal foregå så humant som mulig, men når man sprenger vekk halve reven og den fremdeles løper, så har man da virkelig gjort alt i sin makt for at ting skal være humant! Hehe

 

Skjøt en rev i fjor med 139gr A-max fra 6,5x55. Denne traff jeg litt langt bak, men blåste ut store deler av brystkasse, samt hele mageinnholdet. Denne løp ca. 80-100 meter, og ble felt av at den surret tarmene sine rundt beina..! :shock: et sammenhengende blodspor hele veien... Sånn passe bestialsk! Men jeg velger å tro at med så store skader så er den "bevisstløs" når den løper videre.. Tror ikke det er mye som surrer rundt oppi toppen da (håper jeg).

Link to comment
Share on other sites

Du har vel spreng åpent et sår, men ikke penetrert bogfjøla? Ikke rart den springer noen meter da?

 

fredrik, du var sjokkert over at reven datt i smellen, her kan jeg si det motsatte, dette er reven jeg skjøt på tirsdag, datt i smellen, men som reiste seg og sprang i full fart inn i skauen, fant den igjenn onsdag med hjelp av fuglehunden vår ( :shock::?: ), 5 meter unna der jeg hadde sett etter den, dagen jeg skjøt.

 

Hvordan denne kunne reise seg å springe er vell et mysterium

 

EDIT: IMPONERENDE med 7 rever barerobert!

Link to comment
Share on other sites

Jammen ble det rev første kvelden i jakta, med 2 fall.

 

Dette er nok et resultat av grundig forarbeid og ikke minst flaks.

Det gjelder å kjenne sin jaktmark sies det, noe som også gjelder revejakt.

 

I starten på jakta oppsøker jeg gjerne steder jeg forventer å finne rev. Jammen var det rev å finne denne kvelden.

Jeg får nok den berømte skjelven mindre nå enn før, men det er nok litt situasjonsbetinget. Har fikk jeg den berømte skjelven for fullt. Var ansmygningen som var veldig intens. Oppdaget revefanten på lang hold vet dere og det og smyge innpå en rev, selv om denne reven nok hadde fokus på å ta livet med ro, så hører en rev rimelig bra. Bedre og bedre etter hvert som holdet kortes inn. Oioioi.... dette var spennenede.

 

At jeg fikk festa det hele på film, er enda mer flaks.

Å filme og jakte samtidig er ikke lett. Kan fort vekk føre til backlash og tapt rev

Enten må det filmes, eller jaktes............er min mening.

 

En liten advarende pekefinger i været. Ved å feste jaktsituasjoner på film, får en av og til virkeligheten ubehagelig nærme, særlig ved bruk av såpass mye zoom som er brukt i dette tilfellet, selv om denne reven aldri ante hva som skjedde, kan det se litt voldsomt ut.

 

Ved å trykke på

linken får dere være med på jakta. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er med i et revefangstlag, der vi er 4 mann som sammarbeider med fellefangst på rev. har 3 båser ute nå og i dag fikk vi den første reven siden mandagen da de ble spent. Holder på å bygge fell nr 4 så er gøy å lykkes ;) blir lit mere motivert værtfall :) Var en valp og den ble avlivet med 22 lr.

 

945728_548168165243227_1025886980_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for det.

Mye igjen ang filmkvalitet da jeg har bare et kompaktkamera med filmfunksjon jeg bruker.

Må få kjøpt et mer egna filmkamera etter hvert, så får vi håpe på litt mer kvalitet, selv om en får med seg det grøvste ang hva som skjer med dette kompaktkameraet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin film/fangst, castor.

I kveld stakk jeg hodet nedi åtefryseren og tok fram en søppelsekk med slakteavfall fra fjorårets rådyrbukk.

Grov dette ned på åteplassen nedom huset og satte opp et viltkamera. Reven har jobbet godt nedpå åteplassen

i sommer, selv om han kun har funnet ting fra vinterens åtejakt. Nå får han "ferskmat".

Får skyte inn reverifla og begynne å følge med litt framover. Har et lite jorde jeg skal beistepusse snart. Da blir det

litt postering/lokk i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av sinne og glede akkurat nå... :evil: tok meg en lang tur opp i skogen, trasket og travet og så ikke snurten av mikkel. Kommer så litt ned i sauebeite, og treffer på saueflokken, som selvfølgelig setter i høygir og rømmer stedet.. Dette er i en liten småskog av gran, og i det jeg kommer ut av skogen og litt ut i en åpning, kommer mikkel løpende på 20-25 meter foran meg... Selvfølgelig var det idag jeg hadde med rifla :oops: hadde jeg bare gjort som jeg har gjort hver tur siden mandag, hadde det nok sett annerledes ut... På den positive siden har jeg sett den første reven denne jaktsesongen :smile: Venter fortsatt på min første rev, og jeg har satt meg som et mål at denne sesongen skal jeg felle min. 1 rev... Det er nå jeg skulle ønske jeg hadde en kombi, men som fattig student, er det ikke noe og gjøre med det.. Opplevde akkurat det samme i fjor på rådyrjakt.

 

Uansett må jeg gratulere alle som har felt rev i år, og skitt jakt videre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute 2 kvelder til nå, kveld nr 2 satte jeg meg i en snauflate ca 5-700m ifra en plass jeg hadde mistanke om at det kunne være ett revehi.. Måtte sitte litt vanskelig til pga vinden.. Tenkte jeg fikk prøve videre med NJFF sin app og en liten høyttaler. Satte på musepip og etter ca 15min fikk jeg se en rev på ca 150m avstand. Den kom målbevist mot meg, da en var på ca 60m fikk den ferten av meg å snudde tvert da jeg måtte forandre litt stilling pga den kom skrått bakfra. Men etter å ha plystret gikk den ned i smellen på ca 80m... Så nok ett bevis på at NJFF appen dugen den ;)

 

Skutt med RWS mantel i 6.5x55 og den var meget effektiv :)

 

DSC_0016.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

her i nærområdet mitt :wink: var en tur i valber,og et par andre plasser,men der var det dødt....og dem som jakter oppi haugen,sier det er lite rev der og.å der skytes det jo en del rev i løpet av en sesong.er nok betydelig mindre her i år.men jeg merket antydninga i vinter,hvor det kunne gå 3 uker før ny rev var i området etter at en var skutt....nei,blir nok ikke noen sesong med over 20 rev i år tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Pent skutt v-max! :D

 

Når det gjelder uttak av småvilt i områder det er mye rev, så syns jeg de lokale jegerforeningene er ALT for svake..!! Blir forbanna når jeg tenker på det! Det bør selvfølgelig være en belønningsordning for dem som tar ut mye rev/mink/kråker i et gitt område..! Det er jo ingen tvil om at det er mer rype (og kanskje en hare eller to) i området hvor du jakter v-max. Det ER jo ikke rev igjen omtrent, og det er ikke reven selv som har tatt den avgjørelsen. Og dette nyter noen intetanende tullinger svært godt av!

Link to comment
Share on other sites

Det ble 3 rev på meg i natt, Enga ble slått i går, og i natt krydde det med rev der. 2 valper og ei voksen tispe. Tispa ble skutt på 130meter, mens valpene ble skutt på 329 og 88 meter! Moro når ting fungerer :)

 

 

DSC_0162_zpsd16dc128.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk hva gjelder revjakt, så da har jeg et spørsmål. Har skaffet noen forskjellige lokkepiper, og har sett noen forskjellige filmer om emnet. Men, en ting jeg ikke klarer å finne god info om er hvor lang tid en bør vente mellom skrikene? (Kaller det skrik for det høres jo helt jævlig ut..... :mrgreen: ) Tenker meg en tur ut i kveld bare for å se om dety er noe liv. Noen som har noen meninger om dette? Takk for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Ulf Lindroth (guden hva gjelder revelokk) sa en gang at man kan neppe lokke for mye.... Men jeg kjører til å begynne med en ganske lang serie med lyd. La oss si 30 sek til ett min. Så har jeg opphold på ca. 1 min, og så kjører jeg en kortere.. Etter dette venter jeg et min eller to. Så videre så lokker jeg bare helt sporadisk. Jeg har tro på å variere litt.. Både i lengde på blåsinga og pausene :)

 

Lykke til i kveld! Lurer på om jeg og skal ta meg en tur! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...