Jump to content

HK91


fanta_a

Recommended Posts

Gjorde du det, eller fremstile du deg selv som en vulgær syter med macho komplekser?

Hvem faen sier at jeg som en lovlydig borger (med millitær bakgrunn) som er en aktiv skytter at jeg ikke er en hedersmann???

 

Og ingen har sagt at du ikke er en hedersman (Utover Sofabamse som har blandet inn "soldat" og "jeger" i den tradeisjonelle hedersbetegnelsen for skytter.

 

What we have here gentlemen, is an urban myth in the making....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hjelper gamle damer, lærer barna mine gode verdier å holdninger ,og jeg er vel kanskje litt tradisjonel.

Så ja Mr.Hassel jeg anser meg (eller mitt indre meg)som en hedersmann. Hva sofagrisen ;)presset ut , det overser jeg å kaller en svak provokativ spøk...

Hva anser du deg selv som da Mr.Hassel? Er du en hedersmann? Eller en luring;)

Link to comment
Share on other sites

Før tråden sporer helt av :D

 

Er det noen der ute som hadde ville kjøpt en HSG 41 om jeg hadde fått den godkjent, evnt da gjennom noen som allerede importerer våpen?

 

Altså, er det noen fler enn meg som ville kjøpt en sånn rifle, om den var lovlig? Og hva ville du være villig til å betale? Selv ville jeg nok vært villig til å betale mer om den hadde kommet i .223, men det er en annen sak.

 

Kan godt ta det på PM også.

Link to comment
Share on other sites

Markedet for 7.62 halvautoer er mye mindre enn for 5.56'er, så det vil sannsynligvis ikke bli den helt store omsetningen på disse.

 

Hvis du tar en titt på de tyrkiske MKE'ene, så vil det muligens være et bedre valg (koster rundt 4500.- ferdig levert i Norge, og har grei kvalitet).

Link to comment
Share on other sites

Samt at disse G3-variantene er rekyldrevet. Det er vel ikke fullt så egnet i praktisk er det vel?

 

Jeg er litt nysgjerrig, om du hadde fått den godkjent. Kunne det da teoretisk åpnet for en viss flyt av Forsvarets AG3´er over i sivilt eie? Tenker på selve glidekassa naturligvis, og ikke hel-auto trigger group og sluttstykke? Løp og glidekasse er vel identisk med AG3 på den du nevner? Eller blir det da "for lett" å gjøre om til helautomat?

Link to comment
Share on other sites

Glidekassene må i tilfelle ombygges i festet til avtrekker-pistolgrep-dingsen, så man ikke har muligheten til å smekke inn morroknappen på de tredve sekundene det ville tatt. Men kolber, til dels sluttstykkedeler, og annet tilbehør ville nok kunne brukes. Og så magasinene da.

 

Jeg ville nok glatt kjøpt en slik en om jeg hadde hatt bruksområde. Lov å håpe på at man kunne fått bruke til jakt, men det snør vel tett på Bahamas før det skjer. Prisområde ville vel for mitt vedkommende slik min situasjon er i dag ikke strukket seg stort lengre enn til en ti-tolv tusen. Spør meg igjen når jeg har full jobb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en G3 klon om det ble tiljengelig. Da Ar-10 ikke gir meg for å sitere James May " The Fizz in my pants" hadde jeg hoppet på sjansen for å få et kjent og godt proukt, både MKE og HSG er aktuelle. Men ville noke foretrukket HSG da det Heym løpet høres for meg ut til å være garantist for presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt rykter om at en kattunge blir påkjørt for hver gang en AG3 blir spiker. I mitt hode hadde det gitt mening om DFS hadde fått en "modernisering". De har jo en formålsparagraf som er ganske relavant, men hva vet vel jeg...

 

Er jo bare å sende en mail til forsvarsministeren å foreslå at forsvarets overskudd av AG3 kan doneres til DFS. Tipper noen smiler litt da.

;)

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret leier inn en egen diger hydraulisk saks som klipper opp kassesvis av AG3-gevær på no time; så langt har den tygd seg gjennom noe over 70000stk.

 

På sluttstykke.com var det en kar som garanterte at AG3 vil bli solgt ut fra forsavret til skyttere, jeg veddet en aksse med valgfri cognac på at det aldri vil skje; han har ikke kommet for å hente kassen enda..

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på HSG41 og HK91 ?

 

 

-g

 

 

 

 

Før tråden sporer helt av :D

 

Er det noen der ute som hadde ville kjøpt en HSG 41 om jeg hadde fått den godkjent, evnt da gjennom noen som allerede importerer våpen?

 

Altså, er det noen fler enn meg som ville kjøpt en sånn rifle, om den var lovlig? Og hva ville du være villig til å betale? Selv ville jeg nok vært villig til å betale mer om den hadde kommet i .223, men det er en annen sak.

 

Kan godt ta det på PM også.

Link to comment
Share on other sites

Den store forskjellen på HK91 og HSG 41 er kort og godt at HK91 mangler den "flapp" magsinutløseren på undersiden og er avhengig av "knåtten" på siden. Dette er et påfunn ATF kokte i hop en gang i tiden. Underbeslaget på HSG 41 skal ikke kunne byttes ut med tilsvarende fra AG3 bare for å ha det klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Den store forskjellen på HK91 og HSG 41 er kort og godt at HK91 mangler den "flapp" magsinutløseren på undersiden og er avhengig av "knåtten" på siden. Dette er et påfunn ATF kokte i hop en gang i tiden. Underbeslaget på HSG 41 skal ikke kunne byttes ut med tilsvarende fra AG3 bare for å ha det klart.

 

HK 91 - 93 - 94 ble alle levert med flapp utløser som option, og som orginalt ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg lett på denne dersom den blir lovlig. Driver allerede og gruer meg HV-avdelingen min går over til hk 416..

 

Ja nå er det slutt på å skyte FI som gjemmer seg bak trær.. Bra vi bare kriger i ørkenlandskap 8)

Link to comment
Share on other sites

Skulle man levert inn en til godkjenning, måtte det blitt en kopi som fremdeles produseres og er mulig å få tak i.

HK sine lages jo ikke lenger.

Og da må en eller annen ta sjansen på å kjøpe en, få den importert og sendt til Kripos. Og så håpe den bli godkjent slik at man får den og den ikke blir destruert.

 

Er vel ingen private som gidder å gjøre dette/ta sjansen....

Link to comment
Share on other sites

Jfr innlegg nr. 9 i denne tråden:

 

Sendte mail for en tid siden til PTR og spurte hvordan de stilte seg til internasjonale salg, og hvorvidt det var mulig å bytte avtrekkergruppene (trigger assemblies)
The trigger assemblies are interchangeable. I don't think that we'll ever enter foreign markets aside from the foreign military contracts that we have. The export of our guns for civilians or militaries requires quite a bit of paperwork and it's a costly process which in the end wouldn't pay off on the civilian side. If the HK-91 was taken off of your legal list I'm almost positive our rifles wouldn't be found legal anyway.

 

Enten må en forhandler gidde å ta inn nye tyske/tyrkiske kloner for å selge til den lille gruppen av fans av eldre infanteririfler som er i stand til å ordne ervervstillatelse, eller så må de som sitter på uselgelige HK91-er kjøre spleiselag slik at de kan omsettes igjen.

 

Det første alternativet tipper jeg er et rent tapsprosjekt. Med tanke på fantasiprisene HK94 får (fikk? Med NROFs og DSSNs policies om dagen skal det vel egentlig være umulig å få ervervstillatelse på dem..) kan det hende at det andre er en smart investering om man greier å samle en håndfull eiere. En HK91 er jo pr. i dag verdiløs. Ett til to tusen kroner i potten, trekke lodd om hvem som skal være børseløs et år, og så har du rifle som kan selges for et sted mellom 5 og 25 tusen. Eventuelt gå i arv uten å plomberes...

Link to comment
Share on other sites

Om man klarer å lure til noe via EU-regler (om vi først har svineriet kan vi jo benytte oss av det) og se to ganger på Luxdeftec sine produkter, som muligens er vurdert av Tyskerne om ikke annet, så vil jeg tippe at det er en av de mer farbare veiene for å oppnå noe annet enn at de som allerede har skal få selge videre med luksusfortjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Ser at MKE har g3 klone i 5.56/223rem

 

Lurer på om interessen hadde vært større med tanke på rimeligere ammunisjon enn 7.62?

Personlig liker jeg G3 plattformen bedre enn AR/m16(Eugene Stoner -design)

Noen som har trua på om denne "MKE" rifla kan bli godkjent til Dynamisk og NROF gren?

 

Og hva er prisen for å godkjenne våpenet hos kripos?

 

Takker og bukker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, enig med Hassel. Tilgangen på magasiner til en 5.56 G3 er nok ikke det enkleste å få tak i. Men jeg sitter ikke med tanker om å eie, men å bli importør av disse riflene, så om jeg skulle være den eneste i Norge/Skandinavia som kan levere magasiner og deler til denne G3 varianten er det jo bare et pluss for meg. Vi er enda i planleggingsfasen. Jeg har en tyrkisk talende kollega, så selve kommunikasjonen med "MKE" blir noe enklere.

 

Men før vi gjør noe er det nok lurt å vente til et eventuelt nytt lovverk er på plass. Får smøre meg med tålmodighet. God kveld, folkens!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

HK 91 og 93 tror jeg aldri stod på noen godkjenningsliste. Den første lista kom svjv i rundskriv i 92. HK-91 gikk ut av produksjon omtrent på den tida (etter at den ble forbudt å importere til USA i 1989), og fram til 2009 kunne alle lovlig ervervede våpen videreselges, så det var aldri noe behov for å få dem på lista.

 

En kopi av 92-lista finnes i tråden her: https://www.kammeret.no/topic/21658-oppdatert-liste-over-pod-godkjente-rifler-til-praktisk/?do=findComment&comment=508291

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...