Jump to content

HK91


fanta_a

Recommended Posts

Har ikke sett noen begrunnelse, men disse produseres vel ikke lengre. Har de noen gang stått på godkjentlista da, eller ble de bare importert før det fantes noen liste?

 

Forøvrig er det ikke så veldig vanskelig å bygge disse om til helauto, det krever litt kapping og tilpassing av deler men er gjennomførbart med relativt enkelt verktøy og deletilgangen til helauto er ganske god. Kan tenke meg at dette kan være en grunn...

Link to comment
Share on other sites

Og bygge om HK91 til select fire er faktisk en omfattende jobb.

Festekilen for underbeslaget på HK91 tar opp plassenn de diskonektoren er på en auto girkasse.

Det er ikke umulig men det er en omfattende jobb som krever deler og inngående kunnskap inne

maskinering og tillpassing.

Til trådstiller så er svaret NEI, det er ingen fornuftig grunn til at den ikke er på listen.

HK 91 - 93 og 94 bruker med unntak av ejektoren det samme underbeslaget, så de er like

vanskelige og bygge om til auto alle 3.

Har sett eksempel der man har kappet og grovsmidd til et G-3 underbeslag og fått det til og virke,

men det regner jeg ikke som en ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg har sett den på listen, men er usikker når den sto der sist.

 

Kan bare ikke skjønne hvorfor den ikke er der lengre, den er lang, lengre enn mange andre på listen, har langt løp, er laget for det sivile markedet, har vært på listen og det er et våpen det allerede finnes mange av i Norge. Kanskje politiet liker å fjerne eldre modeller ifra listen, slik at tilgangen på gamle våpen til nye skyttere (Les billigere våpen) blir dårligere?

Link to comment
Share on other sites

NM149,

det lar seg fint gjøre å feste disconnectoren litt annerledes og få det til å virke. Oppskrift på hvordan finnes fritt tilgjengelig på nett. Timingen blir litt rar med annerledes skuddtakt når ikke disconnector er montert i original posisjon, men dette lar seg også ordne. Kappet og grovtilpasset G3 avtrekksmekanisme er standardmåten å gjøre dette på i statene, man opererer da med et "registered auto sear" som i lovens forstand er det registrerte helautovåpenet og kan fritt flytte avtrekksmekanismen fram og tilbake mellom flere ellers umodifiserte sivile HK-type rifler (trenger helauto sluttstykkebærer også).

 

Ombyggingen krever litt jobb og tålmodighet, men er ikke teknisk vanskelig og kan gjøres med enkelt verktøy.

 

Men, som sagt, jeg aner ikke om dette er begrunelsen for at de ikke ståt på lista lengre.

Link to comment
Share on other sites

Å lure på hvorfor noe er på lista og annet ikke er og blir en øvelse i det meningsløse. Det bare er sånn, og ingenting vi kan argumentere med ser ut til å påvirke slike avgjørelser. I utgangspunktet er det Kripos som står for den tekniske godkjenningen, men at de godkjenner den betyr på ingen måte at POD gjør det. Og at våpenet HAR vært godkjent er heller ikke noe argument, og verditapet slike endringer medfører vil ingen snakke om.

 

At man kan spikke til og bolte på et G3-beslag er forøvrig ikke et spesielt bra argument, man kan rokke opp mange godkjente våpen med enklere midler om man er litt kreativ. Men jeg ser ikke noe poeng i å presse de for hardt på det faktumet, det vil nok heller medføre at det blir færre våpen på lista.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vedder på at ganske mange av de menneskene med praktiskrifler til 20, 30 eller 40 tusen lett kan kjøpe seg en DeWalt på Jula og låne et søskenbarns fres. HK91 er ikke det eneste våpenet i verden man kan gjøre om til å ha selektiv ild ved å bore, drille og kjøre i noen deler man har bestilt fra amrikken. Men når AG3 har blitt brukt her så er den vel for skummel for POD.. rimelig nok at HK91 ikke produseres lengre, men det er da strengt tatt ikke en grunn til at de ikke skal være lovlige.. produseres HK94 fortsatt??

 

Hva med div sivile kloner (f.eks PTR sine) som er umåtelig populære i junaiten fortsatt, det burde vel gått an å bruke slike når man kan bruke div AR-10-kloner? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hk91 ble forbudt å importere til USA i 1989, og gikk vel ut av produksjon kort tid etter? Den første godkjenningslista kom i 1992? Da ble sikkert de fleste HK91 importert før den tid, og kunne videreselges fram til 2009. Dermed er det vel ingen importør som har giddet å få den godkjent... De som eventuelt sitter med eksemplarer av dinosauren og ikke får solgt dem får satse på et spleiselag.

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail for en tid siden til PTR og spurte hvordan de stilte seg til internasjonale salg, og hvorvidt det var mulig å bytte avtrekkergruppene (trigger assemblies)

The trigger assemblies are interchangeable. I don't think that we'll ever enter foreign markets aside from the foreign military contracts that we have. The export of our guns for civilians or militaries requires quite a bit of paperwork and it's a costly process which in the end wouldn't pay off on the civilian side. If the HK-91 was taken off of your legal list I'm almost positive our rifles wouldn't be found legal anyway.
Link to comment
Share on other sites

Vargen kriteriene for at et våpen blir godkjent er blandt annen at det ikke enkelt skal kunne bygges om til og avgi automatisk ild.

Som jeg prøvde og formidle tidligere i tråden HK-91 kan ikke enkelt bygges om til og avgi automatisk ild.

Forøvrig så tror jeg at de som har denne typen våpen er serdeles lite interesert i og bygge om sine konkuransevåpen til automat.

De fleste skyttere kjenner vel en HV-soldat el. som har tjenestevåpen hjemme, om man absolutt ønsker og

skyte noen skudd automat.

Link to comment
Share on other sites

Andre som har hatt våpen inne til godkjenning har solgt disse etter godkjenning , så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Skulle våpnet derimot ikke bli godkjent så har man tapt beløpet forsøket på godkjenning koster, i tilegg til at våpnet må eksporteres eventuelt plomberes. Så man må i så tillfelle regne hovedverdien av våpnet som tapt.

Mtp. HK91 som denne tråden gjelder så vil det muligens være et godt og rimelig alternativ og låne eventuelt leie et våpen som allerede er i lovlig eie i riket.

Det er vel i hovedsak representant fra forsvaret som har vært rådgiver for kripos i denne typen saker i mange år.

Så da de har godkjent HK94 så ser jeg ikke hvordan de skal kunne avslå en søknad på HK91, men jeg har blitt forundret før.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener også å huske at HK91 en gang i tiden var på list, dvs rett etter den ble innført. Skulel jeg tippe, så er årsaken til at den ble borte, at en elelr annen faktisk hat bygd om en til helauto. Ja det kreves litt, men med tanke på tilgang på dler som underbeslag og sluttstykker fra forsvaret, er veien tikl helauto kortere en f.eks med en AR15. Men dette er altså ren spekulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i hovedsak representant fra forsvaret som har vært rådgiver for kripos i denne typen saker i mange år.

Om du tenker på rådgiver i forbindlese med godkjenning av våpentyper, er de SVJV en representant fra forsvarsmuseet som har bidaratt.

Link to comment
Share on other sites

Kan det kanskje være greit å unngå å rippe opp i at det med litt maskineringsferdigheter ikke er umulig å bygge om en halvauto til helauto ?

Ta det på PM om ikke annet..

Det finnes folk her inne som bruker denne type innlegg som bensin på forbudsbålet de holder på å bygge.

En uskyldig diskusjon som denne, blir fort til "det diskuteres fritt på nettfora om hvordan lovlige halvautomatiske våpen med letthet kan bygges om til å avgi automatisk ild", "ombyggingsmanualer ligger fritt tilgjengelig på nett" og noen kan sikkert finne på å koke det ned til "ved å bytte lett tilgjengelige reservedeler, kan man gjøre om et lovlig halvautomatisk gevær til en ulovlig helautomatisk militærrifle"

Link to comment
Share on other sites

Hk91 er det dumt å prøve å få godkjent, da det er en virkelik kastrert utgave av Hk41, som er i produksjon av både LuxDeftec i luxemburg og MKE i Tyrkia. Begge de våpnene med navn som HSG 41 og MKE 41 er hyllevare i Tyskland, så skulle du prøve å godkjenne noen ville jeg prøvd meg på HSG 41 som ble godkjent av Bundes Kriminal Amt i fjor sommer, dokumentene kan lastes ned fra waffenschumacher.com . Så her er det fullt mulig, da forskriften sier at våpen godkjent i EU skal som hovedregel gå igjennom. Jeg må si at det hadde vært artig å lagt seg ned bak en AG3(ish) børse igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen feil i denne tråden.

HK 91 har aldri stått på lsiten over godkjente rifler. Med mindre det var før 1992.

 

Rundskriv G142/92 er den eldste listen jeg har og der står, HK 91, HK93 og Amerikanske M14 er foreløbig borbudte. Da de ikke er testet.

 

I de berømte rundskriv 2004/10 står det at andre en de på lsiten ikke kan kjøpes, og HKene er ikke på den listen. :trist:

 

Dette gjenntaes i forskriften fra 2009 og "forbudte våpen" forskriften.

 

HK 41 og HK 91 er forskjellige. HK 41 ville aldri kunne bli godkjent i Norge, men HK 91, 93 og 94 er mekanisk så like at de burde regnes som det samme.

Link to comment
Share on other sites

At de moderne HK41 modellene som faktisk er i salg innen EU ikke skla være mulig å få godkjent stiller jeg meg undrende til, kunne du utdype? HSG 41, ble godkjent av tysk politi for under et år siden, med begrunnelsen at det var vanskelig å bygge om til helauto, derfor ikke noe "Kriegswaffe". Og i all den tid USA våpen er umulige å få ut av USA er vel EU godkjente våpen eneste mulighet til å få en H&K modell her til lands? BTW produserer både MKE og Luxdeftec Hk94 kloner, så skulle tro de førte vanskelighetsgraden i å bygge dem om var videreført. Den som har info om prosessen, vær så snill å avliv mytene(inkludert den jeg konstruerer)

Link to comment
Share on other sites

At de moderne HK41 modellene som faktisk er i salg innen EU ikke skla være mulig å få godkjent stiller jeg meg undrende til, kunne du utdype? HSG 41, ble godkjent av tysk politi for under et år siden, med begrunnelsen at det var vanskelig å bygge om til helauto, derfor ikke noe "Kriegswaffe". Og i all den tid USA våpen er umulige å få ut av USA er vel EU godkjente våpen eneste mulighet til å få en H&K modell her til lands? BTW produserer både MKE og Luxdeftec Hk94 kloner, så skulle tro de førte vanskelighetsgraden i å bygge dem om var videreført. Den som har info om prosessen, vær så snill å avliv mytene(inkludert den jeg konstruerer)

Jeg kjenner ikke de HSG 41, men HK 41 er laget slik at man bare kan bytte avtreks mekanismen, for å få full auto etter hva jeg har lest. Derfor vil nok ikke den uansett kunne bli lov.

HK91 er ikke lik HK41 eller AG 3 i avtrekks mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på wikipedia artikkelen om denne rifla, så ser det ut til å være to varianter, før og etter 1974. http://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_HK41

 

Regner med det ikke er snakk om den første hvor man bare kan sette i avtrekker-mekanisme ifra ag3 man lager nå fortiden. Men om man ser på bildet på den svenske siden som ble nevnt, ser det mistenkelig ut som om den tidlige modellen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser i våpenforskriften paragraf 7 så ser vi at alle semi rifler som er godkjent i annet EØS land skal kunne være på godkjennings listen:)

 

§ 5. Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,

b) helautomatiske skytevåpen, eller

c) skytevåpen kamuflert som annen gjenstand.

Våpentyper som er utviklet for rene militære eller politimessige formål faller inn under første ledd bokstav a. Dette gjelder likevel ikke våpentyper som tilsvarer våpen utviklet for alminnelig sivilt bruk.

§ 6. Forbud mot særlige typer skytevåpen

Politidirektoratet kan i forskrift nedlegge forbud mot å erverve, eie eller inneha skytevåpen eller typer av skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig eller uten aktverdig anvendelsesområde.

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

Nei det var det da, men her er det jo de ulike organisasjonene sine advokater som må trø til å få klare definisjoner. Regner med at det tyske justisdepartementet godkjennings organ er lik eller om ikke bedre enn pod når det gjelder kunnskap og erfaring ved godkjenning av våpen.

Eventuelt så må det i ytterste fall klages opp i EØS domstolene.

Jeg ser meg lei all synsing i mange våpen saker, både fra enkelte av forumets medlemmer og utenforstående. Er det satt retningslinjer med klare definisjoner i forskrift og/eller lov så skal det følges ikke "synses".

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo at lovene svært ofte ser ut til å være skrevet for å gi "rette vedkommende" rikelig rom til å synse i øst og vest.

 

Men du har rett i at det ofte synses over de få tingene som faktisk står skrevet sort på hvitt, slik som "chassis-systemer" og "taktiske kolber".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he kommer ikke som en bombe Mr Hassel:)

Men jeg tror det er der vi må jobbe mot. Er det noen som har fått innsyn i arbeidsmåte og godkjennings grunnlag til pod i godkjennings saker?

Pod er vel underlagt forvaltningsloven og er meg kjent pliktig til å opplyse ved anmodning.

En annen mulighet er jo å skaffe bekreftelser/dokumentasjon om det tyske justisdepartementet sin prossedyre ved godkjenning av våpen.

 

Det er også på tide at de ulike organisasjoner setter sammen et felles råd som skal sikre sportskyttere og jegere sine rettigheter , fremtid , hobby og sikre et fornuftig og sunt omdømme av sporten.

Det er på tide med en mobilisering av de yngre i skyttersporten , stem de inn i styrer , grupper og gi de en mulighet å gi skyttersporten et løft inn i fremtiden.

Puh# det ble langt;)

Link to comment
Share on other sites

Det er på tide med en mobilisering av de yngre i skyttersporten , stem de inn i styrer , grupper og gi de en mulighet å gi skyttersporten et løft inn i fremtiden.

 

Akkuratt dette tror jeg er viktig. I vår forening så har vi et ganske liberalt styre, men jeg hører stadig om skrekkhistorier om "60 år gamle gubber" som steiler helt om de ser et pistolgrep, mens for oss av "playstationgenerasjonen" stusser litt om de ser en gammel banemauser med dioptersikter. AR-rifler er styggedom og hører kun hjemme hos Forsvaret etc. Jeg skal også komme med en liten påstand, så får dere heller lynsje meg i etterkant men det er min absolutte mening i-og-med at jeg aldersmessig faller litt mellom generasjonsskiftet. Jeg tror om en skal friste dagens 10-15-årige COD-generasjon med skyttersport så må man nok omfavne og akseptere at det blir litt mer "tacticoolt" preg over det hele, og ikke bare jobbe mot det fra alle hold som det virker som mange av våre egne også gjør. Sånn sett tror jeg Dynamisk skyting kun kan vokse fremover, hvis lederne av organisasjonene spiller kortene sine riktig.

Link to comment
Share on other sites

Var på standup med Are Kalvø og Espen Beranek Holm her forleden. Hr. Beranek holm er jo en trivelig kar, men hr. Kalvø demonstrerte akkurat det vi diskuterer her ved å introdusere hr. Beranek Holm på omtrent følgende vis:

 

"Ein mørkkledd 52 år gamal frognermann vart tidlegare i dag observert i det han gjekk inn bakdøra ved den lokale ungdomsskulen."

 

Alt sammen fullstendig sant, fullstendig uskyldig, og et prima karakterdrap. Om en person med spalteplass ønsker å stille noen i et dårlig lys, er det fryktelig enkelt. Man trenger ikke fortelle usannheter en gang.

Link to comment
Share on other sites

Før var jegere, skyttere og soldater hedersmenn...

Skrevet: 14 Mar 2013, 09:38

 

Er vi ikke hedersmenn lenger? Mener det er en tankevekker at den norske befolkning skal beskyttes mot seg selv, hvor er vi på vei???

Hvem faen sier at jeg som en lovlydig borger (med millitær bakgrunn) som er en aktiv skytter at jeg ikke er en hedersmann???

Hvis vi skal ved restriksjoner og flere lover få et sikkert og beskyttet liv her i Norge , der vi sitter på vår høye hest og nesen opp i sky.

Et slikt samfunn fungerer ikke optimalt, se hva som skjedde i England...

#I rest my case....

Link to comment
Share on other sites

Du er en volds- og skytetrent mann med tilgang til kraftige angrepsvåpen, som jevnlig kler deg i kamuflasjeklær og trekker deg unna samfunnet dit ingen vet hvor du går eller hva du gjør på. Du bortforklarer det med "jakt", men du er jo alene så det er ingen som vet sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...